Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"45150c8f-c2a7-47f8-8827-10fc008a5951","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy harmadikat más fürdőzők húztak ki a Balatonból.","shortLead":"Egy harmadikat más fürdőzők húztak ki a Balatonból.","id":"20250608_vizbe-fulladt-furdozok-somogy-megye-specialis-mentok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45150c8f-c2a7-47f8-8827-10fc008a5951.jpg","index":0,"item":"d6502b6a-065e-48bf-a103-07677be42538","keywords":null,"link":"/itthon/20250608_vizbe-fulladt-furdozok-somogy-megye-specialis-mentok","timestamp":"2025. június. 08. 12:07","title":"A héten már két ember fulladt vízbe Somogy megyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db9da0b5-ab72-4722-83c2-3a8013874302","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bárki megveheti annak az 1984-es Macintoshnak a replikáját, aminek mindössze 2,4 hüvelykes a kijelzője – és fut rajta az eredeti operációs rendszer is.","shortLead":"Bárki megveheti annak az 1984-es Macintoshnak a replikáját, aminek mindössze 2,4 hüvelykes a kijelzője – és fut rajta...","id":"20250607_apple-macintosh-miniatur-valtozat-replika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db9da0b5-ab72-4722-83c2-3a8013874302.jpg","index":0,"item":"dd0f5629-ba1f-472d-a0fd-95b1cc15dd71","keywords":null,"link":"/tudomany/20250607_apple-macintosh-miniatur-valtozat-replika","timestamp":"2025. június. 07. 16:03","title":"Megcsinálták a legendás Macintosh miniatűr változatát: alig nagyobb, mint egy Apple Watch, és működik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd458416-26a8-4f25-b836-a5cb0b35290f","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"A Huawei MatePad 11.5″S leszámol a zavaró tükröződésekkel és lényegében ugyanúgy írogathatunk, rajzolgathatunk rá, mint egy darab papírra. Kipróbáltuk a kínai gyártó továbbra is Google támogatás nélküli legfrissebb tabletét.","shortLead":"A Huawei MatePad 11.5″S leszámol a zavaró tükröződésekkel és lényegében ugyanúgy írogathatunk, rajzolgathatunk...","id":"20250608_matt-kijelzo-ceruza-huawei-matepad-115s-tablet-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd458416-26a8-4f25-b836-a5cb0b35290f.jpg","index":0,"item":"efc52f8e-f33a-4538-8588-f287ac85f6d9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250608_matt-kijelzo-ceruza-huawei-matepad-115s-tablet-teszt-velemeny","timestamp":"2025. június. 08. 18:03","title":"Mattot adott a Huawei: teszten a matt kijelzős, irkafirkás MatePad tablet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4255125b-c2d9-4594-bfb0-3d18f20ee40d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"„Mindenki éljen úgy, ahogy szeretne, és ahogy tud” – mondta nemrég Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke, amikor kormányközeli emberek luxus életviteléről kérdezték. Az urizálás nem most kezdődött, egyedül méregdrága táskákból egy hosszú idővonalat lehet felrajzolni, amit a Duma Aktuál csapata, pontosabban Ceglédi Zoltán meg is tett. Árpád fejedelemig persze nem lehet visszamenni, csak Habony Árpádig, akinek sokszázezres Gucci-táskáját éppen a szociális megszorítások ellen tüntető aktivisták előtt lóbálta. Kész szerencse, hogy nem maradt a villamoson, ahogyan Orbán Ráhel mai árfolyamon számolva 19 milliós Hermès-táskája sem. Ez KAP-nél kiverte a biztosítékot, és a java csak ezután jött. ","shortLead":"„Mindenki éljen úgy, ahogy szeretne, és ahogy tud” – mondta nemrég Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke, amikor...","id":"20250607_duma-aktual-kormanyzati-luxizas-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4255125b-c2d9-4594-bfb0-3d18f20ee40d.jpg","index":0,"item":"c287501c-baef-4cb6-a0cb-51afca37c029","keywords":null,"link":"/360/20250607_duma-aktual-kormanyzati-luxizas-video","timestamp":"2025. június. 07. 19:30","title":"„120 millió forintból egy egész falut kapok” – a kormányközeli luxustáskák története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66abcb03-0c94-41a1-a3d7-31d6a795fa26","c_author":"HVG","category":"360","description":"Mozaikokból összeálló családregényeket, mélyrehatoló önélet- és korrajzokat, újrafelfedezett életműveket, felkavaró történelmi olvasmányokat kínálnak a június 12. és 15. közötti ünnepi könyvhétre megjelenő kötetek szerzői. A bőséges választékból a HVG ismét szubjektív válogatással szolgál. Újabb kilenc könyvet ismertetünk.","shortLead":"Mozaikokból összeálló családregényeket, mélyrehatoló önélet- és korrajzokat, újrafelfedezett életműveket, felkavaró...","id":"20250608_hvg-96-unnepi-konyhet-hvgmustra-2-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66abcb03-0c94-41a1-a3d7-31d6a795fa26.jpg","index":0,"item":"e2ac1fb4-897a-4eec-9799-acfec6dbc7f5","keywords":null,"link":"/360/20250608_hvg-96-unnepi-konyhet-hvgmustra-2-resz","timestamp":"2025. június. 08. 18:30","title":"„Kalandra fel, lépj be az 1984 világába, és döntsd meg a diktatúrát!” – könyvheti HVG-mustra, 2. rész","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f7633d1-7453-459a-a64e-e61aa69d810a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A sziklamászás veszélyes sport, igaz, a mászótermekben minimalizálják a kockázatot. Azonban valami más is leselkedik azokra, akik szívesen töltik itt az időt: nagyon veszélyes anyagok kerülhetnek a szervezetükbe egy ártalmatlannak tűnő forrásból.","shortLead":"A sziklamászás veszélyes sport, igaz, a mászótermekben minimalizálják a kockázatot. Azonban valami más is leselkedik...","id":"20250607_falmaszas-maszoterem-maszocipok-hatasa-a-levego-minosegere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f7633d1-7453-459a-a64e-e61aa69d810a.jpg","index":0,"item":"5303ed56-f9e5-4abe-ace7-b4e3b087e48f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250607_falmaszas-maszoterem-maszocipok-hatasa-a-levego-minosegere","timestamp":"2025. június. 07. 14:03","title":"Veszélybe kerülhet az, aki mászóterembe jár, de nem azért, amiért gondolná","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf047fdb-1970-4417-8361-977a50dea7a2","c_author":"Nagy Dániel Gergely","category":"360","description":"Kritikával illeti a baloldalt, amiért értékeit félredobva hozzájárult, hogy szavazói átpártoljanak a szélsőjobboldalhoz. Didier Eribon francia filozófus a fordulatot a családjában is megélte, ennek felismeréséről is szól a magyarul megjelent Visszatérés Reimsbe című könyve.","shortLead":"Kritikával illeti a baloldalt, amiért értékeit félredobva hozzájárult, hogy szavazói átpártoljanak...","id":"20250608_hvg-didier-eribon-interju-francia-filozofus-peremvideki-hangzavar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf047fdb-1970-4417-8361-977a50dea7a2.jpg","index":0,"item":"2ec603db-664d-4121-9c82-3504ad7a61e9","keywords":null,"link":"/360/20250608_hvg-didier-eribon-interju-francia-filozofus-peremvideki-hangzavar","timestamp":"2025. június. 08. 10:30","title":"Tizenöt éve még furcsának hatott, hogy a munkások jobbra szavazzanak, ma ők a szélsőjobb bázisa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ed6010d-36f3-46eb-885b-6df1023177bd","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A roller egy társasház negyedik emeletén gyulladt ki Franciaországban, de még a nyolcadik emeleten is belehaltak ketten a füst miatti fulladásba.","shortLead":"A roller egy társasház negyedik emeletén gyulladt ki Franciaországban, de még a nyolcadik emeleten is belehaltak ketten...","id":"20250608_Negy-ember-halalat-okozta-egy-kigyulladt-elektromos-roller","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ed6010d-36f3-46eb-885b-6df1023177bd.jpg","index":0,"item":"0c8877a7-9ee7-44e0-9a90-2163f17d46e9","keywords":null,"link":"/vilag/20250608_Negy-ember-halalat-okozta-egy-kigyulladt-elektromos-roller","timestamp":"2025. június. 08. 14:53","title":"Négy ember halálát okozta egy kigyulladt elektromos roller","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Le Mans-i 24 órás autóversenyen járva nemcsak üzemanyagcellás, hanem belsőégésű motoros hidrogénes versenyautókat is láttunk, és a törkölyalapú üzemanyagot égető hibrid hiperkocsikat is körbejártuk.
A futurisztikus járgány 7,8 kilogramm 700 baros hidrogénből fordított vízbontás elvén elektromos energiát állít elő, ami egy relatíve kisméretű pufferaksiból érkezik meg a hátul található 884 lóerős villanymotorhoz.
A lokálisan zéró emissziós, lényegében teljesen hangtalan működésű üzemanyagcellás hidrogénes versenyautó jelentősen könnyebb, mintha hagyományos akkumulátoros villanyautó lenne, a tömege alig 1,3 tonna.
A 2 perces tankolást követően 30 percig versenytempóban használható H24EVO
László Ferenc
2026-ban állhat majd rajtvonalhoz
László Ferenc
Le Mans-ban ezenkívül egy másik ígéretes hidrogénes fejlesztéssel is találkoztunk, melynek hajtásáról azonban nem üzemanyagcella és villanymotor, hanem egy hidrogént a hengereiben hasznosító normál belsőégésű motor gondoskodik.
A végeredmény azonban itt is ugyanaz, a – minimális nitrogénoxid kibocsátást leszámítva – lényegében zéró emisszió és a kipufogón kicsepegő tiszta víz.
Foenix H2
László Ferenc
Gigantikus hátsó légterelő és tekintélyes méretű diffúzor
László Ferenc
A Solution F által fejlesztett GT3 kategóriás Foenix H2 utasterének közepén, közvetlenül a sofőr mellett található a hatalmas hengeralakú hidrogéntartály, melyben 8,5 kilogramm hidrogén tárolható.
Utóbbi a GM eredetű 6,2 literes feltöltött V8-as motorban ég el, a 612 lóerős legnagyobb teljesítmény 6500-as fordulatszámon ébred, a 700 Nm-es csúcsnyomaték pedig 4500-tól áll rendelkezésre.
És ezúttal nem ingerszegény villanyautós hangzás, hanem hamisítatlan petrolhead muzsika az értő közönség jutalma.
Foenix H2
László Ferenc
Foenix H2
László Ferenc
Az alig 1,3 tonna tömegű, hatfokozatú szekvenciális váltós és hátsókerék-hajtású Foenix H2 4,95 méter hosszú és mindössze 1,24 méter magas, a 18 colos kerekeken gördülő versenyautó végsebessége 280 km/h.
A francia gyártó és az amerikai Saleen Le Mans-ban jelentette be, hogy közös fejlesztéseik első kézzel fogható gyümölcse egy közutakon is minden további nélkül használható hirdogénes sportkocsi lesz, melynek hajtásáról egy biturbó V6-os belsőégésű motor fog gondoskodni.
Foenix H2
László Ferenc
Foenix H2
László Ferenc
Foenix H2
László Ferenc
Elő a törköllyel!
A Le Mans-i 24 órás versenyen induló Hypercarok egyelőre még messze vannak a zéró emissziótól, de 2022 óta már olyan üzemanyagot használnak, melynek köszönhetően nem kevesebb, mint 65 százalékkal sikerült csökkenteni a károsanyag-kibocsátást.
A 100 százalékban megújuló forrásból származó 100-as oktánszámú versenybenzin a borkészítés melléktermékeire épül, így például törkölyre és borseprőre.
100 százalékban megújuló forrásból származó üzemanyag
László Ferenc
Míg az üzemanyagot a Total szállítja az összes csapat számára, addig olaj fronton szabad kezet kapnak az alakulatok. A Penske és Jota csapatok Porschéiben, a Toyotákban és a Cadillacekben az ExxonMobil kenőanyagait használják. A Toyota csak a motorba, a többi csapat a motorba és a váltóba is Mobil 1-et tölt.
Az amerikai cég 50 évvel ezelőtt készítette el a világ első teljesen szintetikus Mobil 1 motorolaját, mely azóta rengeteg fejlesztésen esett át, és nemcsak a közúti kocsikban, hanem a versenyautókban és -motorokban is remek szolgálatot tesz (F1, Nascar, DTM, rali, MotoGP).
És hogy hogyan fest egy Hypercar új és használt olaja egymás mellett? Mutatjuk:
Akad némi különbség
László Ferenc
Jenson Button a 9. helyen végzett a Jota Porschéval az idei Le Mans-on
László Ferenc
Jöhet egy kis villany!
A méregdrága LMP1-es versenyautók 2020 végén eltűntek a színről, 2021-től már az olcsóbb, gyengébb és nehezebb, de még így is piszokgyors Hypercarok mérik össze erejüket a WEC bajnokságban, melynek idei negyedik futama volt a Le Mans-i 24 órás viadal, amit végül tavalyhoz hasonlóan a Ferrari nyert meg.
A Hypercar királykategóriában kizárólag hibrid hajtáslánc használható, az 1030 kilogrammos minimáltömegű kocsik teljesítménye 680 lóerőre van korlátozva.
2024-ben az 50-es rajtszámú Ferrari nyert
László Ferenc
Az ex F1-es Alex Wurz a Toyota fő tanácsadója – a japán alakulatnak be kellett érnie az ezüstéremmel
László Ferenc
A hátsó kerekeket hajtó benzinmotor tekintetében igen változatos megoldásokat használnak a gyártók. A Ferrari például 3 literes biturbó V6-ot használ, a Porsche a 4,6 literes duplaturbós V8-ban hisz, a Cadillac szerint az 5,5 literes szívómotor a legjobb, de akadnak szimplaturbós kisebb-nagyobb erőforrások is a mezőnyben.
A kötöttebb LMDh szabályrendszer szerint épített kocsik hátsó villanymotorja 68 lóerős teljesítményű, a fejlesztőknek szabadabb kezet biztosító LMH keretrendszer viszont lehetővé teszi egy 272 lóerős első villanymotor használatát.
Az akkumulátor relatíve kicsi és könnyű, a Penske csapat Porsche 963-asaiban konkrétan ilyen telep található:
Lítium-ion aksik
László Ferenc
És ilyen a Porsche 90 fokos hengerszögű benzinmotorja:
A maximális percenkénti fordulatszám eléri a 8000-et
László Ferenc
Bár a kimeneti teljesítmény nem haladhatja meg a 680 lóerőt, az LMH kocsik összkerék-hajtása némi előnyt jelenthet esős körülmények között, bár megkötés, hogy az első kerekekre csak 190 km/h felett érkezhet hajtás.
Induláskor kis tempónál mindig elektromosan gurulnak a hétfokozatú szekvenciális váltós hiperautók, melyeknek csak ezt követően durran be a szuperhangos benzinmotorja.
Az LMDh kategóriás Porsche 963
László Ferenc
Idén 9 gyártó 23 autója indult Le Mans-ban a csúcskategóriában, jövőre pedig már a magas fordulatszámú 6,5 literes V12-es “szívű” Aston Martin Valkyrie is ott lesz a rajtrácson.
Üzemanyagcellás és belsőégésű hidrogénes fronton kicsit még várnunk kell a Le Mans-i debütálásra. Bár a gyártók már 2018 folytatnak ilyen irányú fejlesztéseket, jelen állás szerint 2028-ra készülhet el az első lokálisan zéró emissziós WEC versenyautó, melyet 2029-ben 2-3 további hasonló kocsi követhet majd.