A Toyota szerint nem jön ki a matek a 8 millió forintos európai villanyautóknál

Ennyiért nem lehetnek nyereségesek – mondják.

  • HVG HVG
A Toyota szerint nem jön ki a matek a 8 millió forintos európai villanyautóknál

A Toyota továbbra is óvatos a szuperolcsó, 20 000 euró (7,9 millió forint) alatti elektromos járművek piacával kapcsolatban, és egyelőre nem tervezi saját akkumulátoros elektromos miniautó gyártását Európában. Yoshihiro Nakata, a Toyota Europe vezérigazgatója szerint a jelenlegi akkumulátorköltségek mellett nehezen elképzelhető, hogy nyereségesen lehetne gyártani ezeket – írja az Automotive News.

A Toyota riválisai, köztük a Volkswagen, Renault, Citroën és Dacia már bejelentettek európai gyártású kis BEV-modelleket ebben az árkategóriában, de az iparági vezetők elismerik, hogy ezeknek az autóknak az előállítása alacsony haszonkulccsal vagy akár veszteséggel járhat.

A Volkswagen például 2027-re tervezi az ID.1 bemutatását, de Arno Antlitz, a vállalat pénzügyi igazgatója szerint nehéz lesz nyereséggel gyártani, még akkor is, ha segíthet az árazási nyomást csökkenteni a VW nagyobb elektromos autóira, például a 2025-ben megjelenő ID.2-re, ami Antlitz szerint már „jó haszonkulccsal” fog rendelkezni.

Európában jelenleg két elektromos miniautó érhető el 20 ezer euró alatti áron, de mindkettőt Kínából importálják: ezek a Leapmotor T03 és a Dacia Spring. Az európai autógyártók azonban már dolgoznak saját alternatíváikon.

A Citroën egy Szlovákiában gyártott, 20 ezer euró (7,9 millió forint) alatti C3 elektromos változatot tervez piacra dobni, míg a Renault 2026 elején egy új elektromos Twingót mutat be, amelyet Szlovéniában gyártanak, majd egy évvel később a Dacia is előáll egy hasonló modellel. A Volkswagen portugáliai Setubalban kezdi gyártani az ID1-et, míg a kínai BYD is piacra dob egy olcsó BEV-et Európában, amely a Seagull átalakított változata lesz. Bár a BYD Magyarországon és Törökországban épít autógyárakat, egyelőre nem erősítette meg, hogy a Seagull helyi gyártásban készül-e majd.

A Toyota a fentiek miatt nem siet bevezetni egy olcsó elektromos miniautót, de nem tervezi elhagyni az A-szegmenst. Matthew Harrison, a Toyota Europe vállalati vezérigazgató-helyettese szerint a miniautók villamosítása a legproblémásabb a költségek miatt, ezért a vállalat kivár a megfelelő időzítéssel. A Toyota jelenlegi miniautója, az Aygo X, amely egy rövidített Yaris-platformra épül, 2024-ben 98 723 eladással a második helyen végzett az európai miniautó-piacon, csak a Fiat Panda előzte meg 120 135 darabbal.

Míg Magyar Péter ígérget, Orbán Viktor osztogat és fenyeget

Míg Magyar Péter ígérget, Orbán Viktor osztogat és fenyeget

Kormányzóképes erőként igyekezett látni és láttatni magát hétvégi, nagykanizsai kongresszusán a Tisza Párt, amelynek már a választási programja is körvonalazódik. A kormány sem tétlen azonban, friss ígéreteivel pedig nyilvánvalóan a választási eredmény befolyásolása a cél.