szerző:
Tetszett a cikk?

Bár elsőre csak egy kicsit megnyújtott Dusternek tűnhet, a valaha készült legerősebb Daciaként jegyzett Bigster több ennél. Marseille környékén próbáltuk ki a négyfelé hajtással támadó román újdonságot, mely alaphangon 10 millió forintot kóstál.

A Dacia tavaly dobta piacra a remek ár-érték aránya miatt többek közt Magyarországon is igen népszerű Duster általunk is alaposan letesztelt harmadik generációját.

A 7,5 millió forinton nyitó szabadidő-autó a legzsúfoltabb B SUV szegmensben versenyez a riválisaival, és mivel az eggyel nagyobb C SUV szektorban minden korábbinál nagyobb növekedés tapasztalható, a Dacia most először itt is szerencsét próbál.

Még pedig azzal a Bigsterrel, mely a Renault román márkájának nemcsak a legnagyobb, hanem egyben a legerősebb és legdrágább modellje is. Jövünk a Marseille környéki nemzetközi menetpróbán szerzett gyakorlati tapasztalatainkkal.

Dacia Bigster
László Ferenc

Big, de mennyire?

A Dusterhez képest csak 4,5 centiméterrel nőtt a tengelytávolság, de a teljes hossz 22,7 centiméterrel gyarapodott, vagyis a Bigster jelentősen nagyobb a kiindulási alapmodellnél.

A testvérek között dizájn fronton az eltérő lökhárítók jelentik a legfontosabb különbséget, illetve a hátsó ajtó övvonala, mely a frissebb jövevény esetében nem emelkedik, hanem teljesen vízszintes.

4,57 méter hosszú
László Ferenc

A Duster és a Bigster nagyon hasonló hangulatú divatterepjárók, és az utóbbi úgy lett nagyobb, hogy közben a szemrevaló formaterv szerencsére semmit sem csorbult, illetve a tömeg is alig 40 kilogrammal nőtt.

Az első terepszög nem változott, azonban a betoldások miatt a középső- és a hátsó terepszög némileg romlott, így a kettő közül egyértelműen a kompakt Duster viselkedik ügyesebben, ha elhagyjuk az aszfaltozott utakat.

A kerekek kiviteltől függően 17-19 colosak, vagyis 1 collal nagyobbak a Duster kerekeinél.

A magasság és a szélesség nem változott a Dusterhez képest
László Ferenc

Mi a helyzet belül?

Az utastérben felhasznált műanyagok javarészt kopogósan kemények, egyedül a könyökünk alatt található némileg puhább felület, azonban a formatervre és az ergonómiára nem lehet panasz.

A hagyományos nyomógombokat felvonultató kormány mögötti digitális műszeregység 7-ről 10 colra nőtt, a 10,1 colos infotainment kijelző viszont ismerős lehet a Dusterből. A klíma sokak örömére hagyományos fizikai kezelőszerveket vonultat fel, és most először nemcsak kétzónás légkondit, hanem hűthető középkonzolt is kapunk.

Modern műszerfal
László Ferenc
Kényelmes ülések
László Ferenc

Elöl értelemszerűen nem változott a helykínálat, hátul viszont hatalmas lett a lábtér: egy 184 centiméter magas sofőr mögött egy hasonló méretű utasnak ennyi hely jut:

Nincs helyhiány
László Ferenc

A 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámlák közül a középsőt előre hajtva két italtartót és két mobiltartót varázsolhatunk elő. Az amúgy sem rossz térérzeten a rengeteg fényt beengedő hatalmas panoráma üvegtető javít tovább, mely 57 centiméter hosszúságban ki is nyitható.

Az elektromos mozgatású csomagtérajtó felnyitását követően akár 667 liternyi cókmókot is pakolhatunk a kocsiba, a 8,1 centiméterrel hosszabb raktér mérete kiviteltől függően 100-150 literrel nőtt a Dusterhez képest.

A hátsó üléstámlák közel vízszintbe történő ledöntésével mintegy 1,9 köbméteres csomagtér alakítható ki, ami komoly fegyvertény.

YouClip kiegészítők többek közt a középkonzol hátsó részére is rögzíthetők
László Ferenc
Egyszerűen bővíthető a raktér
László Ferenc

A hivatalos leleplezést megelőzően sokan 7 személyes Dusterként emlegették a Bigstert, melyről aztán kiderült, hogy változatlanul csak 5 üléses kivitelben készül.

Mint azt a gyáriaktól megtudtuk, a két plusz ülés miatt feleslegesen nagyobb és nehezebb lett volna a Bigster, ráadásul felmérések szerint a vásárlóknak mindössze 10 százaléka igényelné a 7 személyes kivitelt. Számukra pedig ott a Dacia kínálatában a már 7,6 millió forinttól elérhető 7 üléses Jogger.

A hibrid csomagtere alaphelyzetben 546 literes
László Ferenc
Lehajtott ülésekkel 300 literrel nagyobb a hely, mint a Dusterben
László Ferenc

Ide az összes lóerővel!

Franciaországban a Bigster csúcsverzióját, a 155 lóerős öntöltő hibridet volt szerencsénk kipróbálni, mely 5 lóerővel erősebb a korábbi csúcstartónál, a 150 lovas 1,3 literes 4 hengeres turbós benzines előző Dusternél.

A szupermodern hajtáslánc „szíve” egy a hasonló Dusterben lévőnél 200 köbcentivel nagyobb, 1,8 literes 4 hengeres szívómotor, mely 109 lóerős, illetve 172 Nm-es produkciót ad elő (Duster: 94 lóerő, 148 Nm).

Teleszkópos gépháztető
László Ferenc

A 49 lóerős és 205 Nm-es villanymotor változatlan formában lett átemelve, végeredményképp pedig 15 lóerővel combosabb összteljesítményt kapunk, mint a Duster esetében.

A 9,7 másodperces 0–100-as szintidő és a 180 km/h végsebesség korrektnek mondható, az viszont némi megszokást igényel, hogy a hibrid technika adott esetben éppen akkor bégeti a motort, amikor mi lelépünk a gázpedálról.

Apró menetirányváltó nagyobb motorfékkel szolgáló B móddal
László Ferenc

A zajszint a Dusterénél vastagabb szélvédőnek és oldalüvegeknek köszönhetően némileg alacsonyabb lett, a fordulókör átmérője pedig mindössze 9 centiméterrel gyarapodott változatlan kormányáttételezés mellett.

A futómű és a fék hangolásán nem változtattak a fejlesztők, hátul pedig csak akkor található dob- helyett tárcsafék, ha elektronikus rögzítőfékes példányhoz van szerencsénk.

19 colosak a legnagyobb kerekek
László Ferenc

A 4,6 literes gyári átlagfogyasztás akár a gyakorlatban is hozható, az egyik tesztnap során 4,3, a másikon pedig 5,2 literes fogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép.

A városi használat esetén akár 80 százalékban elektromos működést lehetővé tevő rendszer szerves részét képező 1,4 kWh kapacitású akkumulátor így mutat:

A nagyobb aksi
László Ferenc

Az összes többi Bigsterben 48 V-os lágyhibrid rendszer rejtőzik, melyben ilyen 0,8 kWh-os telep teljesít szolgálatot:

A kisebb telep
László Ferenc

A Bigsterben érhető el először a gyártó lágyhibrid LPG hajtása, mely a Duster lágyhibrid megoldás nélküli LPG kivitelétől eltérően nem 1, hanem 1,2 literes 3 hengeres turbós benzinmotorra épül, és 100 helyett 140 lóerős produkciót ad elő.

Úgy, hogy a dupla üzemanyagtartály révén akár 1400 kilométeres hatótávot is képes biztosítani.

Ugyanez a motor LPG nélküli kivitelben szintén 140 lóerőt tud, és ha összkerékhajtással kérjük a Bigstert, akkor 130 lóerő áll a rendelkezésünkre.

A lágyhibrid kivitelek közös vonása a hatfokozatú kéziváltó, automatával kizárólag a normál hibrid készül, dízel pedig a Dusterhez hasonlóan a Bigsterből sem készül.

A Dacia új nagyágyúja
László Ferenc
Típusjelzés a C-oszlopon
László Ferenc

Konklúzió, árak

A Bigster nemcsak méret, hanem szolgáltatási kör tekintetében is szintet lépett a Dusterhez képest, és „személyében” a Dacia egy abszolút ütőképes C SUV modellel tör nem kevés borsot a konkurencia orra alá.

A tágasabb utas- és raktérnek, a nagyobb teljesítménynek és a magasabb felszereltségnek persze természetesen megkérik az árát.

Míg a Duster 100 lóerővel 7,5 millió forinton nyit, a 140 lovas Bigster alaphangon 10 millió forint kifizetését követően vezethető haza, az általunk kipróbált 155 lóerős hibrid verzió árcéduláján pedig 11,8-12,5 millió forintos összeg szerepel.

Nem kevés pénz, de az ár-érték arány ezúttal is egészen rendben van. Más kérdés, hogy 10,9 millió forintért már Kia Spotage, 12 millió forint ellenében pedig akár 7 személyes kivitelben is elérhető Nissan X-Trail is kapható – a Dacia olyan vizekre evezett a Bigsterrel, ahova eddig még sosem merészkedett.

Naponta 500 Bigster és 900 Duster készül a román gyárban
László Ferenc
Új utakon a Dacia
László Ferenc
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!