szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Szenzorok, villanymotorok alapvető összetevői hiányoznak a beszállítóknál.

Kína április óta szigorú exportkorlátozást vezetett be az úgynevezett ritkaföldfémmágnesekre, ami komoly zavarokat okozott az európai autóiparban – írja az Autopro oldal. Az exportengedély-kérelmek csupán 25 százalékát hagyták jóvá, emiatt már több beszállító – köztük a Bosch – is leállásra kényszerült. A Volkswagen, a Mercedes és a BMW szintén érintett, a VDA szerint három-négy héten belül tömeges gyártásleállás jöhet, ha nem érkeznek meg az alapanyagok.

A ritkaföldfémek – például a neodímium és a prazeodímium – kulcsfontosságúak az elektromos motorok, váltók, szenzorok és biztonsági rendszerek gyártásához. Ezeket használják például az ablaktörlő motoroktól a blokkolásgátló fékszenzorokig sok mindenben.

Kína – amely a gépjárművektől és vadászgépektől kezdve a háztartási gépekig mindenben felhasznált mágnesek globális feldolgozókapacitásának több mint 90 százalékát ellenőrzi – április 4-én exportkorlátozást vezetett be hét ritkaföldfémre és számos mágnesre, előírva az exportőrök számára, hogy Pekingtől szerezzék be az engedélyeket – írja a Reuters.

Áprilisban a mágnesexport volumene mintegy 50 százalékkal esett vissza, több szállítmány pedig a kínai kikötőkben rekedt a lassú engedélyezés miatt. A kisebb beszállítók különösen veszélyeztetettek, mivel nem rendelkeznek tartalékkapacitással.

A helyzet nemcsak gazdasági, hanem geopolitikai válsággá is kezd alakulni. Az EU, az USA, India és Japán is tárgyalásokat kezdeményezett Pekinggel. Az indiai Bajaj Auto szerint teljesen leállhat az e-autó-gyártásuk, ha nem oldódik meg gyorsan az ellátás.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!