Tetszett a cikk?

Európában és világszinten is csak néhány hasonló híd épült, mint a 2010 augusztus 31-én birtokba vehető szegedi új Tisza-híd. Magyarországon elsőként használják a ritka eljárást, melynek lényege, hogy az átkelő pillérei a parton állnak, a vízzel egyetlen eleme sem érintkezik. A beruházás a Szegedet és Makót összekötő, M43-as autópálya második ütemeként valósul meg


„Önsúlycsökkentő”, szabadon betonozott vagy szabad konzolos híd nem áll még Magyarországon. Eleinte Japánban jelentek meg hasonló átkelők – a szigetországra jellemző gyakori földrengésveszély miatt döntöttek használtuk mellett a mérnökök. Szeged esetében azért esett a választás épp erre az unikális megoldásra, hogy a folyómederben a hajózási űrszelvény ne csökkenjen pillérekkel, továbbá azzal is számolni kellett, hogy a Tisza környéki talaj kis teherbírása megnehezíti a alapozást.

Az építéshez munkafelületként ponton-hídat létesítettek a Tiszán, ezt naponta egyszer szétnyitják, folyásirányba állítva enged utat a hajóknak. 72 db, egyenként 27 tonna körüli vasszerkezetet emelnek a pillérek magasságába, 26 ezer köbméter beton, 3800 tonna betonacél alkotja a híd szerkezetét. Hossza több mint 660 méter, szélessége majdnem 30 méter. Három szerkezeti részből áll a bordás gerincű híd: két ártéri hídból és a középső mederhídból. A vasbeton elemekből álló hídpályát kábelkonzolokkal feszítik egyensúlyba, egy-egy ponton 300-400 tonnányival. Féllegyező alakban helyezkednek el a kábelek a híd középső síkjában két, 22 méterrel a hídpálya fölé magasodó pilonon átvezetve.

Összesen 31,6 km-es szakaszon épül az M43-as autópálya, mely az M5-ös utat köti össze a román határral, nagyforgalmú, biztonságos „folyosót” létrehozva így a Balkán felé. Járulékos haszon a Dél-alföldi régió és a kisebb települések turisztikai vonzerejének várható növekedése, a térség ipari és gazdasági beruházásainak fellendülése. A beruházás összköltsége 6,1 milliárd forint, melyből 67% uniós, 33 % magyar forrás. Négy szakaszra tagolt a kivitelezés, ebből a másodikkal, a Tisza-híd megvalósításával kezdték a munkát, mivel ez az M43 legnagyobb és bonyolultabb feladata. Az építésért felelős Tisza M43 konzorcium domináns tagja a Hídépítő Zrt.

2008. márciusában 98%-os francia tulajdonból száz százalékos magyar tulajdonú vállalat, cégcsoport lett a Hídépítő, 600 alkalmazottal, éves 70-80 milliárd forintos forgalommal. A több mint 130 éves múltra visszatekintő cég Magyarország egyik legrégebbi építőipari vállalkozása. A szegedi új Tisza-híd mellett legnagyobb folyamatban lévő feladatuk a Csepeli Szennyvíztisztító kialakítása. Sport és kultúra támogatással áll a közügyek mellé a vállalat, a 2009 nyarán látogatható, fővárosi Uszálystrand megvalósulásában és üzemeltetésében kiemelt támogatóként vesz részt. (A szövegben szereplő adatokat, információkat a Hídépítő Zrt. bocsátotta rendelkezésünkre.)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kim Lane Scheppele: Eddig tökéletesen működik Trumpnál az orbáni forgatókönyv

Kim Lane Scheppele: Eddig tökéletesen működik Trumpnál az orbáni forgatókönyv

A vízmű 10 milliárdot fizet Mészáros Lőrinc cégének, hogy előkészítse a terepet a kínaiak ácsi katódgyárának

A vízmű 10 milliárdot fizet Mészáros Lőrinc cégének, hogy előkészítse a terepet a kínaiak ácsi katódgyárának

Economist: A szövetségesek nem tudják a végtelenségig megbékíteni Trumpot

Economist: A szövetségesek nem tudják a végtelenségig megbékíteni Trumpot

Brutális dizájn, őrült hatékonyság: megnéztük a Renault új rekorder autóját

Brutális dizájn, őrült hatékonyság: megnéztük a Renault új rekorder autóját