Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"eff1dc48-6b58-4235-8151-dcf664ead87f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy apró, néhány érme vastagságú chip adta vissza Bradford G. Smith számára a kommunikáció készségét – még Mario Kartozni is tud a gyerekeivel az eszköznek köszönhetően.","shortLead":"Egy apró, néhány érme vastagságú chip adta vissza Bradford G. Smith számára a kommunikáció készségét – még Mario...","id":"20250511_neuralink-bci-agyi-chip-gondolatok-kurzor-iranyitasa-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eff1dc48-6b58-4235-8151-dcf664ead87f.jpg","index":0,"item":"c2d79a0f-55a9-4f3b-8f26-74a65bfa521b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250511_neuralink-bci-agyi-chip-gondolatok-kurzor-iranyitasa-video","timestamp":"2025. május. 11. 10:03","title":"Szó szerint a gondolataival csinált videót a férfi, aki harmadikként kapta meg a Neuralink agyi chipjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1526844-dc5c-4e3c-ace2-b88a34d63417","c_author":"Lackfi János","category":"360","description":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Lackfi Jánosnak most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: mentalitásháború, záróakkord, odafigyelés, koppanás, szinodalitás.","shortLead":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg...","id":"20250511_az-en-hetem-Lackfi-Janossal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1526844-dc5c-4e3c-ace2-b88a34d63417.jpg","index":0,"item":"6790d112-f225-4447-84a2-d968b63ed755","keywords":null,"link":"/360/20250511_az-en-hetem-Lackfi-Janossal","timestamp":"2025. május. 11. 17:30","title":"Tetovált Ágica és a ferdeszájú: az én hetem Lackfi Jánossal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15b57667-32c9-421c-b447-84c21691b363","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Konzervatív bíborosok egy csoportja sorakozott fel Erdő Péter mögött a konklávé első napján, de hamar egyértelművé vált, hogy nem lesz meg a többségük. A második napra már a későbbi XIV. Leó, azaz Robert Francis Prevost vált a pápaválasztás esélyesévé.","shortLead":"Konzervatív bíborosok egy csoportja sorakozott fel Erdő Péter mögött a konklávé első napján, de hamar egyértelművé...","id":"20250512_erdo-peter-konklave-papa-vatikan-robert-francis-prevost-xiv-leo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15b57667-32c9-421c-b447-84c21691b363.jpg","index":0,"item":"e58cbc77-96c4-4dae-85c6-ee400a028f1c","keywords":null,"link":"/elet/20250512_erdo-peter-konklave-papa-vatikan-robert-francis-prevost-xiv-leo","timestamp":"2025. május. 12. 05:40","title":"Az első körben még Erdő Péter kapta az egyik legtöbb szavazatot a pápaválasztáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f42a34f-1e30-432a-8140-6b00c5229f66","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Az érzelmileg elérhető, támogató, dicsérő szülő sokat segíthet, hogy a gyereke ne roppanjon össze az érettségivel, felvételivel járó stressztől. Mi nyomasztja ilyenkor a diákokat? Miért fontos a mentalizáció, illetve B és C terv készítése? Milyen viselkedés esetén érdemes szakembert felkeresni? És mi a teendő, ha a megmérettetés reggelén a gyerek bepánikol és nem akar elmenni vizsgázni?","shortLead":"Az érzelmileg elérhető, támogató, dicsérő szülő sokat segíthet, hogy a gyereke ne roppanjon össze az érettségivel...","id":"20250511_Vizsgazik-a-gyerek_Hogyan-tamogassuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f42a34f-1e30-432a-8140-6b00c5229f66.jpg","index":0,"item":"4265828e-479e-4bad-a5a7-5f5aa7807094","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250511_Vizsgazik-a-gyerek_Hogyan-tamogassuk","timestamp":"2025. május. 11. 18:31","title":"Vizsgázik a gyerek – Hogyan támogassuk?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4279130-2fc8-469a-9a17-510d3b7e3e1b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nincs már sok hátra az szja-bevallási határidőig.","shortLead":"Nincs már sok hátra az szja-bevallási határidőig.","id":"20250512_nav-szja-adobevallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4279130-2fc8-469a-9a17-510d3b7e3e1b.jpg","index":0,"item":"e279fd8e-0f49-4394-8d14-ed4b9b7cdf4f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250512_nav-szja-adobevallas","timestamp":"2025. május. 12. 08:13","title":"160 ezer magyart figyelmeztet a NAV: gond van az adóbevallásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c79f3279-732e-4181-8587-c4b116134517","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"Prevost bíboros a XIV. Leó nevet választotta, ezzel pedig egyben utalást is tett arra, hogy mely elődeinek szellemében kívánja kormányozni a katolikus egyházat. A Leó pápák története meglehetősen vegyes, volt köztük nagy egyházreformer pápa, mások a szociális érzékenységükkel tüntettek, de olyan is akadt, aki végérvényes szakadást idézett elő a keresztény közösségben. Volt, aki a hívek harcos védelmével írta be magát a pápaság történetébe, akadt, aki korát meghaladó nézeteket vallott, de olyan is, aki évszázadokkal pörgette volna vissza az idő kerekét, ha teheti, mások pedig ügyesen játszották a hatalmasok játékát egy olyan korban, amikor az egyház feje nem csak spirituális vezető, de világi hatalommal rendelkező uralkodó is volt.","shortLead":"Prevost bíboros a XIV. Leó nevet választotta, ezzel pedig egyben utalást is tett arra, hogy mely elődeinek szellemében...","id":"20250510_papak-tortenelem-leo-papa-nevvalasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c79f3279-732e-4181-8587-c4b116134517.jpg","index":0,"item":"65dab731-fb63-45cb-aeb2-1c807f53ed8a","keywords":null,"link":"/360/20250510_papak-tortenelem-leo-papa-nevvalasztas","timestamp":"2025. május. 10. 20:00","title":"XIV. Leó pápa a felvett nevével is üzen a világnak - de miről voltak híresek az elődei?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Isztambul lenne a helyszín az orosz elnök szerint. Kijev nem reagált, Washington lelkes.","shortLead":"Isztambul lenne a helyszín az orosz elnök szerint. Kijev nem reagált, Washington lelkes.","id":"20250511_ukrajna-haboru-putyin-beketargyalas-javaslat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f.jpg","index":0,"item":"f9d31635-88e3-4419-bac4-cb97fc735bb1","keywords":null,"link":"/vilag/20250511_ukrajna-haboru-putyin-beketargyalas-javaslat-ebx","timestamp":"2025. május. 11. 08:31","title":"Közvetlenül és előfeltételek nélkül tárgyalna Ukrajnával Putyin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df9fbb84-60cf-43d0-b3de-28bf1267d961","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az Élysée-palota szerint Franciaország ellenségei számára kényelmetlen az európai egység.","shortLead":"Az Élysée-palota szerint Franciaország ellenségei számára kényelmetlen az európai egység.","id":"20250512_macron-papirzsebkendo-kokain-dezinformacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df9fbb84-60cf-43d0-b3de-28bf1267d961.jpg","index":0,"item":"2e7d4409-9d6c-4c1d-a003-f35dfe2a0b6a","keywords":null,"link":"/elet/20250512_macron-papirzsebkendo-kokain-dezinformacio","timestamp":"2025. május. 12. 13:13","title":"Kokainos zacskónak állították be az álhírek Macron papír zsebkendőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A tavaly elkészült digitális oktatási stratégia (DOS) óriási fejlesztést és pedagógiai szemléletmódváltást irányoz elő. A baj csak az, hogy egyelőre mindez nehezen képzelhető el a magyar oktatási rendszerben. Sőt, mintha párhuzamos univerzumok léteznének az oktatásban.
A pénteki – mellesleg a még mindig meg nem állított Brüsszel pénzéből rendezett – Digitális Oktatási Konferencia és Kiállítás felszólalói egy modern világról beszéltek, ahol elengedhetetlen a digitális írástudás a munkaerőpiacon, ahol az iskolában a gyerekek nem magolnak, hanem tevékenyen és sokszor közösen dolgoznak, ahol nem az egyentankönyvre épül a tanítás, hanem digitális tananyagokra is.
Az érdekes mindebben, hogy a felszólalók részben ugyanazok voltak, akik a mai – ezzel szögesen ellentétes szemlélettel működő – köznevelési rendszer kialakításában is aktívan vettek részt.
Mintha két párhuzamos valóság létezne. Egyrészt van a digitális világra való felkészülést előirányzó, egy normálisan működő országban akár optimizmusra is alkalmat adó stratégia, amely alapján 2-3 éven belül minden iskolában elérhető lesz a megfelelő sávszélesség, rendelkezésre áll a digitális tananyag és a diákok és pedagógusok számára is megfelelő eszközök és az információs és kommunikációs technológiai (IKT) kompetenciák elsajátításához szükséges új szemléletű pedagógia.
Másrészt van a való világ az omló iskolai plafonokkal, egyentankönyvekkel, egyentantervvel, a tanári autonómia hiányával, a leginkább frontális osztálymunkára épülő gyakorlattal. Ahol nem segítő, hanem tiltott eszköz az okostelefon, ahol a digitális tábla legfeljebb vetítővászonként funkcionál, amely tudomást sem vesz a 21. századról.
Karel Gott a sláger
A konferenciát természetesen Deutsch Tamás nyitotta meg. A Digitális Jólét Programja összehangolásáért és megvalósításáért felelős miniszterelnöki biztos előadását egy sztorival kezdte, amely a kilencnapos csehszlovákiai börtönkalandjáról szólt a rendszerváltás idején. Mint mondta, egy ízben a rabomobil elvitte őket a énekesikon Karel Gott villájához, hogy azt ők bilincsben onnan megtekinthessék.
Deutsch Tamás, a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos egy korábbi Digitális Jólét Fórum konferencián az Eötvös Loránd Tudományegyetem Gömb aulájában 2016. december 12-én.
MTI / Balogh Zoltán
E szürreális, de legalább humoros felhang után kijelentette, hogy a DOS-ban leírtak célja a magyar oktatási rendszer teljes átalakítása, a digitális oktatás teljes körű elterjesztése néhány éven belül.
Talán emlékeznek, ez a kormány egyszer már teljesen átalakította a magyar oktatást. (Igaz, akkor épp az ellenkező irányba, ahol például szitokszó lett a kompetencia, a digitális írástudás, a pedagógiai autonómia stb.).
Most legalább az irány jó.
Deutsch azt mondta, egy éve tart a hazai digitális oktatási stratégia végrehajtása, amelynek során – akárcsak a kidolgozás idején – "szoros és napi" együttműködésre van szükség a pedagógusok szakmai és érdekképviseleti szerveivel és a szakmai tömörülésekkel. Annak végrehajtása csak a tanárokkal együttműködve lehet sikeres – hangsúlyozta.
Senkit nem hagynak a digitális szakadék szélén
Célnak azt nevezte, hogy senki ne kerülhessen ki az oktatásból úgy, hogy nem rendelkezik az alapvető digitális képességekkel. Ebben az is fontos, hogy a gyerekek mindegyike – családi hátterüktől, lakóhelyüktől függetlenül – kapja meg ezt, azaz a DOS a digitális esélyteremtés stratégiája is.
A biztos kiemelte, hogy nem feltétlenül a digitális eszközellátottság a kulcs, sokkal inkább egy új szemléletmód. Míg a közoktatás 1,5-2 századdal ezelőtti elterjedése az ipari forradalomra adott válasz volt, úgy most a digitális forradalom hívja életre az új oktatási rendszereket. Az előbbiben a tanár volt a tudásátadó, a tankönyv a tudáshordozó, a diák pedig a passzív befogadó, a jövő iskolájában a tanár feladata az információk értelmezésére, rendszerezésére, felhasználására rávezetni a diákokat.
És bár nem teljesen elvetendő a lexikális ismeretek átadása, de nagyon vissza kell szorítani – mondta, majd megkérdezte a jelenlévőket, hogy tudják-e a másodfokú egyenlet megoldóképletét.
Egyharmaduk tudta.
És képzeljék, olyanokat is mondott, hogy a diákok algoritmusos gondolkodását kell kialakítani, sőt olyat is, hogy az iskolának szerethetővé kell válnia, ahova örömmel mennek a gyerekek.
Nem tudom, mit szól ehhez a korábbi oktatásért felelős államtitkár párttársa, Hoffmann Rózsa, de ő néhány éve ezeket mintha mind elvetette volna. És ez a kisebbik baj. De vezényletével (háttérben persze tábornokaival, Orbán Viktorral és Parragh Lászlóval) úgy alakították a közoktatást, hogy ma ezek a mondatok szinte forradalminak számítanak egy kormányzati szereplőtől.
Parragh, a haladó
Mint ahogy egészen szürreálisan hat a szakképzés irányítóitól, például Lepsényi István gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkártól vagy a gimnáziumok számának csökkentéséért küzdő Parragh László iparkamarai elnöktől, amikor azt fejtegetik: olyan szakmákra kell felkészíteni a jövő munkavállalóit, amit egyelőre még csak nem is sejtünk. Azaz tudjanak tanulni, tudjanak angolul és értsék a digitális nyelvet.
Hangzik el mindez az Úr 2017. évében, amikorra úgy alakították át a szakiskolákat, hogy ott alig tanulnak közismeretet a gyerekek. Persze jó, hogy elhangzik, csak nehéz vele mit kezdeni. Mint ahogy jó, hogy elhangzik, hogy arra is fel kell készülnünk, hogy egyre több szakmát vesznek át robotok.
Gép nem számít
A konferencián a külföldi vendégek is dicsérték a DOS-t, Dirk Van Damme, a 34 országot tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet, az OECD Oktatáskutatási és Oktatásinnovációs Központjának (CERI) igazgatója szerint nem sok országban van ilyen dokumentum.
Adatai szerint egyébként nem állunk rosszul eszközellátottságban, egy magyar gyerekre 0,75 gép jut, ez nagyjából az OECD-átlag. Viszont azt is hozzátette, nem minden a gépellátottság, sőt! Egy vizsgálat szerint egyenesen negatív összefüggés van a számítógép-ellátottság és a matematikai tudásszint között, de nincs kimutatható összefüggés a természettudományos tudás és a gépellátottság között sem.
Azaz újra ahhoz jutottunk, hogy a pedagógiai szemléletmód az, ami változást hozhat. A pedagógusok IKT-kompetenciái és módszertani felkészültsége terén ugyanakkor vannak erős kihívások. De óv attól, hogy egy gyors pedagógiai forradalmat erőszakoljunk át a rendszeren, szerinte lassan, következetesen kell építkezni.
Digitálisan kiművelt emberfők
Csépe Valéria, a köznevelés tartalmi megújításáért felelős miniszteri biztos a Nemzeti alaptanterv oldaláról mutatta be, milyen jövő vár a magyar diákokra (a párhuzamos univerzum itt is nagyon felsejlik). Mint Széchenyi István híres kijelentésére utalva mondta, már nem csak kiművelt, hanem digitálisan is kiművelt emberfők kellenek. Azaz fel kell készülni a digitális világ elvárásaira. Nehéz lenne vitatkozni ezzel, csak azt nem értjük, a 2010 utáni ellenreform során miért nem mondta ezt senki a kormányzatnak.
Az eszközök egyébként önmagában Csépe szerint sem oldanak meg semmit. Új szemléletű oktatásra van szükség, erősítette meg, ahol a tanítás nem az ismeret átadását jelenti, hanem a tudásépítés támogatását.
Az iskolában az informatikaórákon is elméletet sulykolnak a gyerekek fejébe, jobb esetben a szövegszerkesztést, táblázatkezelést gyakoroltatják velük, pedig játékos módon akár programozhatnának is. Ezzel nem lennének „kockák”, viszont egy sor gondolkodási képességük fejlődne.
Bolla Tiborról hétfőn jelent meg egy cikk, amely szerint közeli ismerőse a „Nagymester”, az utóbbi évek egyik legsúlyosabb korrupciós bűncselekményének vádlottja.