szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kedden délután lett volna a 10. évfolyamosok Országos Kompetenciamérésének próbaüzeme. Hiába gyűltek össze a tesztre a diákok, a rendszer lehalt, a próba elmaradt.

„A 2021/2022-es tanév valódi mérföldkő Magyarország pedagógiai mérési rendszerének történetében. Eddig az országos mérések a szövegértési képességet, a matematikai eszköztudást, valamint az idegen, illetve célnyelven nyújtott tanulói teljesítményt vizsgálták – és mindezt papíralapú mérőeszközökkel. A változás két szempontból is jelentős. Mostantól a rendszer kiegészül a természettudomány kompetenciaterülettel, és a méréseket a tanulóknak online felületen kell teljesíteniük” – adta hírül az Oktatási Hivatal december végén.

A digitális tesztre való áttérést valóban jelentős változás, ezért kedden 14 órára beépítettek egy próbaüzemet, hogy leteszteljék, néhány hét múlva hogyan fog működni a minden magyar 6.-os, 8.-os és 10.-es diákot érintő felmérés – online.  

Jó ötlet volt, hogy beiktattak egy ilyen tesztnapot, mert kiderült, a rendszer lehalt. Ugyanakkor elég aggasztó, hogy a – tanév rendje szerint – néhány hét múlva esedékes online felmérésre kidolgozott rendszer nem működik.    

Az Emmi kedd délután az iskolák vezetőinek küldött levélben „előre látható technikai nehézségekre” hivatkozik, és azt írja, a szükséges módosítások elvégzése után további próbaüzemek lesznek.

Minderre azonban nem sok ideje van a minisztérium szakembereinek, ugyanis a tanév rendje szerint a 10. évfolyamon az éles mérés április 20. és május 3. között lesz, a 8. évfolyamon május 4-17. között, a 6. évfolyamon pedig május 18-31. között.

Az idegen nyelvi méréseket idén szintén digitálisan fogják megírni a diákok.

Az országos kompetenciamérés 2001-től 2021-ig a tanulók szövegértési képességeit és matematikai eszköztudását mérte fel. Idén ez kiegészül a természettudomány területtel is, amiben a feladatokhoz 1-2 kérdés tartozik.

A feladatok között a természettudomány kérdéseivel, a műszaki, technikai problémákkal valóságos, vagy valószerűen megkonstruált kontextusban találkoznak a diákok. A kérdések megválaszolásához nem kizárólag és nem elsősorban az előzetes tudásukra van szükségük a diákoknak, hanem fel kell használniuk és fel kell dolgozniuk a feladatban szereplő információkat, adatokat, adatábrázolásokat is. (Itt van néhány próbafeladat.)

Még több Élet + Stílus a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!