Tetszett a cikk?

Bár a gazdasági válság hatására a légitársaságok kétségbeesetten igyekeznek költségeket csökkenteni, a gasztronómiára mégis többet költenek. Az ok: az első osztályú utasok gyakran a felszolgált ételek minősége alapján döntik el, melyik társasággal repüljenek.

Az ételekre fordított költségek átlagosan 8,5 százalékkal nőttek a világ légitársaságainál. Ez a legnagyobb emelkedés az üzemanyagköltségek mellett. Ezzel párhuzamosan a többi költséget - dolgozói bérek, karbantartás, reklám - átlagosan 22 százalékkal csökkentették. Sok társaság belföldi és nemzetközi járatain egyaránt neves séfeket alkalmaz, hogy kialakítsák a menüsorok ételeit, és a nevüket adják hozzá. A United Airlines Charlie Trottert, a Delta Michelle Bernsteint Miami-ból, míg a Singapore Airlines többek között Gordon Ramsay-t is szerződtette.

A hosszú nemzetközi járatok profitábilitása az első osztályú jegyek értékesítésétől függ. Több társaságnál a teljesen lehajtható székek és sokoldalú szórakoztató rendszerek alapfelszereltségnek számítanak, így az ételre óriási hangsúly helyeződik.

Nézzünk egy konkrét példát. A Singapore Airlines kvalifikált ételszolgáltatásaiért Mr. I. Freidnack felel. Az általuk kínált ételeket a világ minden táján készítik. A sok különböző konyhának egyenletes minőséget kell produkálnia, így Freidnack folyamatosan úton van. „Senkit nem érdekel, hogy milyen üzemanyagot vásárolsz, de az étellel kapcsolatban mindenkinek van egy megjegyzése” – mondja. „A társaságok ugyanolyan gépekkel repülnek – vagy Boeing vagy Airbus –, így a kiszolgálás és az étel az, amiben igyekszünk kitűnni.”

A Chelsea Food Services houstoni egységében a Singapore társaság Szingapúr és Houston közötti járatára készítenek ételeket. Mr. Freidnack egy hosszú asztalon elnyúló ételsort tesztel. Semmi sem kerülheti el a figyelmét. Mellette áll a könyvelő, aki minden receptbeli változtatást azonnal kivetít a teljes költségre, így biztosítva, hogy a büdzsén belül maradjanak. A tesztelés alatt Shashi Nath, a Chelsea séfje várja az ítéletet. A kukoricaleves nem elég sűrű. A zeller- és a körtekrémleves viszont túl sűrű. „Vajon megértik egyáltalán, hogy mi az a zeller, itt, Texasban?” – tűnődik Freidnack.

A szósz túl sok keményítőt tartalmaz, a marhahúsleves túl sós. „Valami elveszett a recept fordításakor” – jegyzi meg a kritikus német. A rákhús az egyik salátán nincs elég ízlésesen elrendezve, így maga áll neki és csinálja meg. Amikor elkészült, lefotózza, hogy ennek alapján pontosan úgy készítsék, ahogy ő akarja. A gombák az egyik ételben túl apróra vannak vágva. A kacsa nem sült át eléggé, és nem megfelelő az íze. A rizsnek mennie kell, mert nem elég illatos. „Szingapúrban, ha a rizs rossz, nem számít, milyen zseniális az étel, tönkre van téve. A rizs szent” – fejti ki Mr. Freidnack.

Amikor a bélszín túlsültnek minősül, Freidnack parancsba adja, hogy a konyha az eredetinél kétszer vastagabb, de fele olyan átmérőjű szeleteket vásároljon. Véresre süssék őket, így az újramelegítés nem fogja megkeményíteni. Ez lesz a különbség egy cipőtalp és egy finom steak között.

Nem lehetetlen, de sok probléma leküzdésével jár kiváló minőségű ételeket felszolgálni a repülőgépeken. Például a száraz levegő miatt a hosszú utakon az utasok szája is kiszárad, így kevésbé érzik az ízeket. Ezért az ízesítésnek erőteljesebbnek kell lennie. Gyakran használnak szószokat, hogy a fogásokat is megvédjék a kiszáradástól. Néhány alapanyag, például a kényes halfilék, kerülendő, mert rosszul viselik a bedobozolást, szállítást, újramelegítést.

A jó minőségű ételeket olyan technológiával kell elkészíteni, hogy órákkal később is fel lehessen melegíteni őket. Az ételek alkotóelemeit külön dobozokba csomagolják, hogy a húst elválasszák a zöldségektől, és minden alkotórész a megfelelő hőmérsékleten legyen felmelegítve. Még a levesbe szánt spenót is külön van csomagolva, és csak épp tálalás előtt teszik az ételbe, hogy ne veszítse el a színét. A sima járatok egyszerűbb ételeit egyben melegítik, ami sokkal kevésbé ad kívánatos végeredményt.

Freidnack a németországi szállodák világából indult, majd pályafutását számos nemzetközi csúcshotelben építette tovább, mielőtt a Singapore Airlines-hoz került. Működése alatt markánsan átalakult az étkeztetés a repülőgépeken. „Régen laktató ételeket adtunk az utasoknak, hogy elteljenek és hamar elaludjanak” – mondja –, ma már változatos ételeket akarnak, hogy dolgozhassanak, vagy éppen kikapcsolódhassanak utazás közben. A gasztronómia divatjainak térhódításával az elvárások is megnőttek.”

(A Wall Street Journal nyomán: Várkonyi Ádám)

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!
Nagyszerű hírek érkeztek egy magyarok által fejlesztett koronavírus-gyógyszerről

Nagyszerű hírek érkeztek egy magyarok által fejlesztett koronavírus-gyógyszerről

Videón a Samsung heteken belül érkező csúcstelefonja

Videón a Samsung heteken belül érkező csúcstelefonja

Az iPhone 12 még fülhallgató és mobiltöltő nélkül is drágább lehet

Az iPhone 12 még fülhallgató és mobiltöltő nélkül is drágább lehet