szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Míg a slow food már világszerte elterjedt jelenség, a kávé geekek csak most ébredeznek. Fontos szempont lesz a fenntarthatóság, és egyre népszerűbbek a különféle otthoni pörkölők, darálók, kávéfőző gépek. A lassú kávés élvezetekről és a nemzetközi trendekről február végén André Hoinkis nemzetközi kávészakértő tart előadást és bemutatót a VinCE Budapest Wine Show-n. Az is kiderül, mit keres a kávé a bor mellett, és miért jó a lassúság.

 

A gasztronómiában egyre inkább terjedő slow food irányzat érezteti hatását a kávézási szokásokban is. Míg korábban a gyors és egyszerű megoldások felé mozdultak a nemzetközi trendek, addig a jövő fogyasztói szemes kávét választanak, újra előveszik a nagyszülők kávédarálóját, és örömmel kivárják, míg cseppenként elkészül a forró fekete. Velük együtt mozdulnak a legújabb kori kütyüfanok, akik kávézáskor is használják mobileszközeiket és vonzódnak a design kávéfőzőkhöz. A lényeg a minőség, a tudatos döntés – fogyasztás.

Az Euromonitor 2014-es fogyasztói trendelemzése szerint sokan akkor is tudatosan döntünk, ha ezért olykor többet kell áldoznunk, ráadásul egyre többen nyitnak a luxus termékekre – köztük a gourmet kávékra is. Szintén megfigyelhető, hogy a közösségi oldalakon generálunk buzzt kedvenc márkáinknak, vagy épp mobilalkalmazásból tanuljuk meg, hogy készül az igazi latte art. A fenntarthatósági szempontokra pedig – a sajátunk mellett környezetünk és a társadalom egészségére – várhatóan jobban odafigyelünk majd 2014-ben.

VinCE

 Kávétrendek 2014-ben

-          Szemes kávék fénykora. Érezhető trend, hogy a termelői vagy biopiacok mintájára a fogyasztók szeretnék pontosan tudni, honnan, mi és hogyan kerül a poharukba. Míg az Egyesült Államokban már házhoz szállítják az adott farmertől vagy adott birtokról származó specialty kávékat, addig a felelős gazdálkodás jegyében termelt, pl. UTZ vagy Fairtrade logós szemes kávékat már a hazai szupermarketekben is megtaláljuk.

-          Lokál vs globál. A több ország, sőt, akár több kontinens kávéiból kreált keverékek (blendek) továbbra is népszerűek, hiszen az eltérő termőhelyek és keverési arányok alkalmazásával kedvenc márkánk évről évre ugyanazt az ízprofilt mutatja. Azonban egyre többen ismerkednek a területszelektált (single origin) kávékkal is, amelyek akárcsak egy finom bor, képesek megmutatni az adott termőhely „terroir jegyeit”, egyedi aromáit.  Míg a híres jamaicai Blue Mountainből szinte lehetetlen itthon kellően friss szállítmányt beszerezni, egy guatemalai vagy épp indiai Malabar-parti kávéért már nem kell lemennünk a térképről. 

-          Do it yourself.  A legerősebb trend, hogy az igényes fogyasztók búcsút mondanak az „egyetlen gombnyomásra” típusú megoldásoknak és időt, energiát nem sajnálva, szó szerint a kezükbe veszik az irányítást. Maguk őrlik a szemes kávét, hogy friss aromákat kapjanak, sőt, a legextrémebb trendkövetők attól sem riadnak vissza, hogy sok-sokórányi kísérletezést és komoly összegeket invesztáljanak a házi pörkölésbe. Egyesek szerint  erre bizonyos típusú pattogatott kukorica készítő masinák is alkalmasak, azonban a kellő szakértelem hiányában a végeredmény erősen kétes kimenetelű lehet….

-          Egyszerű eszközök szofisztikált külsővel. Egyre népszerűbbek a hagyományos kotyogós vagy presszókávéfőző alternatívái, például a kávéfőzés filterrel, aeropress és french press eszközökkel, szifonnal (lombikkal), más csepegtetős vagy pumpás eszközökkel. A manuális eszközök mellett ugyanakkor egyre népszerűbbek a designos vagy a minimalista és a modern, érintőképernyős kávédarálók.  

-          Természetes ízek, egészségtudatosság. A cukor és tej a gourmet kávéfogyasztók mumusa. Ráadásul az ő táborukat erősítik az egészségtudatos fogyasztók is, akik egyre szívesebben váltanak „no milk”, vagyis növényi alapú tejre, és lemondanak a felesleges cukorról. A mínusz kalóriákon túl így összetettebb ízélményt is kapnak, sőt, egyesek már a borhoz hasonlóan magabiztosan elemzik a kávék illat- és ízjegyeit. Divat lett a szintén a borvilágból ismert aromakorong is, amivel könnyebb beazonosítani a virágos, gyümölcsös, fűszeres, pörkölt magos vagy épp csokoládés jegyeket. A legfinomabb aromájú kávék között a Kopi Luwak (a cibetmacska emésztőrendszerén áthaladó drága vietnámi kávé) már 2013-ban sem volt menő, de a Sensient Flavours aromagyártó világvállalat szerint annál inkább divatosnak számítanak majd a gyömbéres szilva, éretlen kókusz vagy épp rebarbara aromájú italok.

VinCE

Coffee Passion a VinCE Budapesten

A február 28-án Budapesten vendégszereplő André Hoinkis született brazil, a világ legnagyobb kávétermelő országában, egy családi pörkölőben töltötte gyerekkorát. A szenvedély adott volt, hogy beutazza a világ összes kávétermő régióját és felkutassa a világ legjobb kávéit, ma pedig a Douwe Egberts vezető szakértője.

Az előadásán olyan távoli kávétermő régiókat mutat majd be, mint az indiai Malabar-part, a kolumbiai Huila régió és Etiópia. Külön érdekesség, hogy a kávékat rendhagyó módon borospohárból kortyolhatja a közönség, sőt, egzotikus terroir borokkal is összekóstolhatja őket. „Ha kíváncsiak vagyunk a kávé trendekre, tartsuk a szemünket az amerikaiakon és a skandinávokon!” – ajánlja André Hoinkis, aki szerint kizárólag a minőségnek van jövője

Részletek: http://vincebudapest.hu/

 

 

  

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!