A lakossági és kisvállalati bankpiacot vizsgálja a versenyhivatal

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ágazati vizsgálatot indított a lakossági és kisvállalati bankpiacon február 7-én, hogy megismerje és értékelje a bankváltással kapcsolatos folyamatokat.

A pénzügyi szolgáltatások területén valódi piaci verseny csak akkor alakul ki, ha az ügyfelek szabadon választhatnak a piaci szereplők között. A választási szabadságnak azonban nemcsak a pénzügyi szolgáltatások első igénybevételekor kell érvényesülnie, hanem akkor is, amikor a fogyasztók valamilyen okból úgy döntenek, hogy bankot váltanak - áll a versenyhivatal közleményében, amelyet a vizsgálat megindítása alkalmából tett közzé.

A versenyhivatal álláspontja: a különböző pénzügyi szolgáltatók által kínált termékek közötti választás garantálja, hogy a fogyasztók gyorsan tudjanak reagálni a kedvezőbb feltételekkel kínált vagy az új, innovatív termékek megjelenésére. A fogyasztók mobilitása biztosítja, hogy a pénzügyi szolgáltatóknak érdemes legyen a lehető legversenyképesebb termékeket kifejleszteni és árusítani. Ebben az esetben remélhetik, hogy termékük elegendő fogyasztóhoz jut el ahhoz, hogy befektetéseik megtérüljenek. A bankváltás lehetősége tehát a pénzügyi piac hatékony működésének és az érdemi versenynek az egyik legfontosabb garanciája.

Nemzetközi tapasztalatok és a GVH által Magyarországon észlelt piaci jelenségek valószínűsítik, hogy a lakossági és a kisvállalati piacon bizonyos termékek esetében ritkán fordul elő bankváltás, így a piaci verseny torzulhat vagy korlátozódhat. A bankváltási költségek magas szintje például alkalmas lehet a verseny torzítására és korlátozására, hiszen a fogyasztók pénzügyi döntéseit alapvetően befolyásolják a már meglévő banki kapcsolataik - fogalmaz a GVH.

A versenyhivatal úgy látja, hogy a magas bankváltási költségek miatt a fogyasztók a szerződések megkötése után már nem képesek az igénybe vett szolgáltatást egy másik bank hasonló szolgáltatásával helyettesíteni. Az adott szerződéses kapcsolatokban a bankok érzékelhetően növekvő piaci hatalma alkalmas lehet arra, hogy egyes fogyasztókat "fogva tartsanak" és ezt a számukra előnyös helyzetet kihasználva egy megfelelően működő versenypiachoz képest szokatlan mértékű előnyt érhessenek el. A fogyasztók "fogvatartottsága" miatt a verseny érezhetően gyengülhet.

A bankszakértői bizottság szerint a fogyasztói biztonságot segíthetné elő a pozitív banki adóslista létrehozása. Várhegyi Éva, a bizottság elnöke elmondta: van olyan állampolgári alkotmányos érdek, elsősorban a lakossági hitelcsődök csökkenése, amely indokolhatja, hogy az adatvédelmi biztos által felvetett aggályokat felülírva, minden pénzügyi szolgáltatóra és minden hitelfelvevőre kiterjedő pozitív adóslista jöjjön létre.