szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 132 millió forintra bírságolta az OTP-t egyes betétlekötési akcióinak fogyasztókat megtévesztő reklámozása miatt; a nem jogerős döntést a pénzintézet bíróságon megtámadja.

A GVH pénteken közölte a bírság összegének meghatározásakor súlyosító körülményként értékelte, hogy az OTP az elmúlt időszakban többször tanúsított a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást. A versenyhatóság az OTP két idei kampányát kifogásolta, az "akár 8,5 százalék" kamat, és az "akár 8 százalék" kamat ígéretével népszerűsített lekötési konstrukciók többféle hirdetési csatornán jelentek meg.

A GVH szerint a szlogen alapján kérdésessé vált, hogy a fogyasztók vajon értesülnek-e arról, milyen feltételekkel érhetik el a beígért kedvező hozamot. Az OTP ugyanis nem minden esetben adott megfelelő tájékoztatást arról, hogy a két hónapos, akciós forint alapú lekötési konstrukcióban a meghirdetett kamat csak úgy érhető el az ügyfél számára, ha megtakarítása meghalad egy bizonyos szintet. További feltétel volt, hogy az új megtakarítás legalább 5 millió forint legyen.

A GVH megítélése szerint a televíziós reklám, az óriásplakát, a kültéri plakát esetében a formai kivitelezés sajátosságai következtében nem válhatott a fogyasztók által ténylegesen észlelhető üzenet részévé, hogy a kedvező kamat csak további szűkítő feltételekkel érhető el. A felsorolt kommunikációs eszközökön ugyanis a fő üzenettől elszakítva, a csillaggal megjelölt lábjegyzetben olvashatók a kiemelt kamat eléréséhez szükséges feltételek. 

A bírság megállapításakor a súlyosító körülményekkel szemben enyhítőnek bizonyult ugyanakkor, hogy az ügyfelek számára a szerződés megkötését megelőzően ismertté válhat az akcióban való részvétel valamennyi feltétele. Ugyancsak bírságcsökkentő körülmény, hogy a bank visszalépett egy olyan szlogen alkalmazásától, amelyet a GVH ugyancsak vizsgálat alá vonta. Az OTP reklámjaiban ugyanis többször alkalmazta "Az OTP mindig a legjobb megtakarítási módot kínálja Önnek" mondatot, pedig ez a GVH szerint olyan piacelsőségi állítás, amelyet közzétevőjének hitelt érdemlően igazolnia kell.

A GVH közleményében kitér arra, hogy a fogyasztók pontos, megfelelő tájékoztatása különösen fontos azoknál a pénzügyi szolgáltatásra irányuló szerződéseknél, ahol a felek közötti kölcsönös bizalomnak kiemelkedő szerepe van a termék sajátosságai következtében. Az OTP szerint akcióik során minden marketingkommunikációs eszközön a reklámozás szakmai és etikai szempontjai szerint tüntették fel a betétlekötés feltételeit.
 
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Négymilliós bírság a Generali-Providenciának

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) 4 millió forintra bírságolta a Generali-Providencia Biztosító Zrt.-t a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) termék terjesztése során a biztosítottak érdekeit sértő magatartása miatt - derül ki a PSZÁF publikus határozatából.

MTI Gazdaság

Az OTP ismét pénzt fizet vissza ügyfeleinek

Az OTP Bank kötelezettségvállalásával zárult a lakáshitel piacot vizsgáló versenyfelügyeleti eljárás, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa által elfogadott kötelezettségvállalásnak köszönhetően az OTP ismét több tízezer ügyfélnek fizeti vissza a pénzét.