szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Nagy különbségek vannak a háztartások fogyasztási kiadásait tekintve az egyes közép-kelet-európai országokban. Az osztrák RegioPlan piackutató és tanácsadó cég elemzése szerint a kiadások nagysága az adott ország fejlettségétől függ: az első helyen Szlovénia áll, Magyarország harmadik helyezést kapott, a legkevesebbet Ukrajnában költik ételre-italra az emberek.

Az osztrák felmérés szerint Szlovéniában költik a legtöbb pénzt megélhetésre a háztartások, havi 1700 eurót. Horvátország a második helyen áll 1000 euróval, majd Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország következik havi 900-1000 euró kiadással. A kevésbé fejlett országokban – Románia, Bulgária, Szerbia – havi 400-500 euró között mozog ez az összeg, a legkevesebbet az ukránok költik, havi 214 eurót. Összehasonlításképpen: Ausztriában 2007-ben 2800 euró volt a háztartások havi megélhetési kiadása.

Az összes kiadáson belül élelmiszerre a kevésbé fejlett országokban költenek a legtöbbet: így például Ukrajnában a 214 euróból 116 euró megy élelmiszerre, az összes kiadás 54 százaléka. Romániában, Bulgáriában ez az arány 40 százalék fölött van, Szerbiában 36 százalék körüli. A középmezőnyben – azaz nagyjából 25 százalékos aránnyal – Horvátország, Szlovákia, Magyarország és Lengyelország van, Csehországban élelmiszerre fogy az összes megélhetési kiadás 20 százaléka, Szlovéniában 17 százaléka, Ausztriában 18 százaléka.

Az elmúlt években jelentősen nőttek a fogyasztói kiadások a közép-kelet-európai országokban, olykor 10 százalékkal is, a gazdasági válság azonban jelentősen visszavetette a növekedési ütemet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Gazdaság

GKI: jelentősen csökken a fogyasztás

A prognózisok világszerte egyre pesszimistábbak a gazdasági válság kimenetelének bizonytalansága miatt. Magyarországon a reálkeresetek alig, a fogyasztás viszont jelentősen csökken. Az üzleti szektorban a beruházások visszaesését okozza a mérséklődő piaci kereslet és a forráshiány. Többek között ezt állapítja meg a GKI Gazdaságkutató Zrt.-nek az Erste Bank együttműködésével készült előrejelzése.

hvg.hu Gazdaság

Ezüst korosztály: az ötven felettiek már a médiának sem kellenek

Van egy korosztály, amellyel már láthatóan a média sem számol, pedig öregedő társadalmunk jelentős hányadát képviseli. A GfK Hungária legfrissebb kutatásában azt vizsgálta, hogy mire költenek, mire spórolnak és egyáltalán miféle fogyasztási szokásokkal jellemezhetők az 50 év felettiek.

MTI Gazdaság

A válság durván megtépázza a kiskereskedelmet

A két éve tartó kiskereskedelmi fogyasztás-csökkenés mértéke az idén nagyobb lehet az eddigi 2-3 százaléknál, 2009-ben legalább 250-300 milliárd forint visszaesés várható az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) szerint. Az AC Nielsen kutatása pedig már az eddigi veszteségeket is számszerűsítette.