szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Folynak a fővárosi elővárosi vasútvonalak és a hozzájuk kapcsolódó pályaudvarok, megállóhelyek korszerűsítésének, valamint a páneurópai négyes vasúti közlekedési folyosó Gyoma-Békéscsaba-Lőkösháza országhatár szakasz beruházásának előkészületei – közölte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

A fővárosi elővárosi vasúthálózat beruházásainak előkészítési költsége mintegy 4,8 milliárd forintot tesz ki, amelyet az Európai Unió strukturális alapjaiból finanszíroznak a Közlekedési Operatív Programban (Közop).

Az elővárosi vasúthálózat fejlesztését szolgáló projektek előkészítése során a munkálatok egyebek mellett a Nyugati pályaudvar és csatlakozó budapesti vonalszakaszaira, továbbá a Rákospalota-Újpest, a Kelenföld-Százhalombatta vasútvonalszakaszok korszerűsítésére, a Kőbánya-Kispest-Szolnok vonal utasforgalmi létesítményeinek tervezett felújítására, valamint hozzávetőleg ötven helyszínen a vasútvonalakra történő ráhordás feltételeinek kialakítására terjednek ki.

A tervek szerint korszerűsítik, illetve helyenként kétvágányúra bővítik a jelenleg leromlott állapotú vasúti pályákat és felsővezetékeket, a biztosító- és távközlési berendezéseket, az áramellátó rendszereket, megszüntetik a nagy forgalom miatti zavarérzékenységet, bővítik a forgalmi és megállóhelyi kapacitásokat.

Korszerűsítik az állomások, megállóhelyek személyszállítási infrastruktúráját, megteremtve az esélyegyenlőség feltételeit. A tervezett beruházások keretében várhatóan megújítják a peronokat, a térvilágítást, korszerűsítik az utasok tájékoztatását, valamint P+R parkolókat, kerékpártárolókat és buszöblöket, buszmegállókat építenek ki.

A tervezésben a közbeszerzéssel kiválasztott Viteco Kft., a Viteco Kft. és Főmterv Zrt. alkotta konzorcium, az Unitef-Ring konzorcium és a Tura-Terv Mérnökiroda Kft. vesz részt. Az előkészítés várhatóan 2012 végére zárul le.

A NIF tájékoztatása szerint zajlik a páneurópai négyes vasúti közlekedési folyosó Hegyeshalom-Budapest-Szolnok-Lőkösháza szakaszának korszerűsítése is, amelyen belül utolsó fázisként a Gyoma-Békéscsaba-Lőkösháza országhatár szakasz fejlesztésének előkészítése folyik.

Az előkészületi munkálatok költsége mintegy 2,8 milliárd forint, amelynek nagy része az Európai Unió Kohéziós Alapjából származik a Közop-ban.

A tervek szerint Gyomától Békéscsabáig a meglévő vágányokat átépítik, Békéscsabától Lőkösházán át az országhatárig új második vágányt terveznek 160 kilométer óránkénti sebességgel. Átépítik, illetve teljesen felújítják a békéscsabai állomás műemléki épületét, valamint megépíthetnek három állomáshoz kapcsolódó és egy közúti aluljárót, valamint egy közúti felüljárót is, továbbá több gyalogos-kerékpáros aluljárót.

A tervek elkészítésében a Roden Kft., a Mávti Kft., R-Traffic Kft., valamint a Főmterv Zrt.. vett részt, a cégeket a NIF közbeszerzéssel választotta ki. Az előkészítési munkálatok a tervek szerit 2011 végére fejeződnek be.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Vitézy felsorolta a magyar vasút hét fő bűnét

Céltalanság és fejlődésképtelenség - mások mellett ezt nevezte a magyar vasút legfőbb bűneinek Vitézy Dávid VEKE-szóvivő egy vasútról szóló kerekasztal beszélgetésen. A rendezvényen a kormány részéről Fónagy János azt ígérte, a közösségi közlekedési döntéseket ezentúl nyilvános vita előzi majd meg.

MTI Gazdaság

Feldarabolás, elbocsátások, tőkeinjekció: mi vár a MÁV-ra?

A nyár végére véglegesedő, majd ősszel a parlament elé kerülő új közösségi közlekedési stratégia a MÁV-csoport háromfelé "darabolását" célozza, a helyzet azonban jelentős beavatkozást igényel, mivel vasutasok ezrei kerülhetnek utcára a kiegészítő szolgáltatások állami támogatásának megszűnése miatt; eközben a személycserék nem állnak le, várhatóan a MÁV-érdekeltségű vállalatok vezetőinek jó része sem marad a helyén - számoltak be pénteki napilapok.