Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a8b31222-f61e-445f-9ff3-f60f8450471e","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Izrael hosszabb katonai berendezkedésre készül a Gázai övezetben, hogy esélye se legyen az újraszerveződésre a Hamásznak, amelynek a szövetségesei is elfogytak.","shortLead":"Izrael hosszabb katonai berendezkedésre készül a Gázai övezetben, hogy esélye se legyen az újraszerveződésre...","id":"20250109_gazai-haboru-tartos-izraeli-jelenlet-elszigetelt-hamasz-eltero-elvarasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8b31222-f61e-445f-9ff3-f60f8450471e.jpg","index":0,"item":"34ce44fc-57e5-4d38-835c-7fca522afc6d","keywords":null,"link":"/360/20250109_gazai-haboru-tartos-izraeli-jelenlet-elszigetelt-hamasz-eltero-elvarasok","timestamp":"2025. január. 09. 17:30","title":"Izrael még nem tudja, meddig marad és mihez kezd a földig rombolt Gázai övezettel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d27aa1a-9b62-4cdd-9767-fafb6bee10f2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A japán gyártó tavaly minden korábbinál több új autót értékesített Magyarországon.","shortLead":"A japán gyártó tavaly minden korábbinál több új autót értékesített Magyarországon.","id":"20250109_a-toyota-uralja-a-magyar-piacot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d27aa1a-9b62-4cdd-9767-fafb6bee10f2.jpg","index":0,"item":"00fb4c8c-272a-4b31-8089-f7c401fbc941","keywords":null,"link":"/cegauto/20250109_a-toyota-uralja-a-magyar-piacot","timestamp":"2025. január. 09. 07:11","title":"A Toyota uralja a magyar piacot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d722501e-7c44-4101-88c2-03e534996726","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A budapesti kerületek többségénél az átlagos négyzetméterár már meghaladja az egymillió forintot.","shortLead":"A budapesti kerületek többségénél az átlagos négyzetméterár már meghaladja az egymillió forintot.","id":"20250109_ingatlan-lakas-dragulas-aremelkedes-negyzetmeterar-ingatlanpiac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d722501e-7c44-4101-88c2-03e534996726.jpg","index":0,"item":"52754886-088e-47b3-bf07-65389bbbdb4f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250109_ingatlan-lakas-dragulas-aremelkedes-negyzetmeterar-ingatlanpiac","timestamp":"2025. január. 09. 13:36","title":"Tavaly ismét elszálltak a lakásárak, már van, ahol 2,9 milliós négyzetméterár alatt nemigen kapunk új lakást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79234c93-0f7d-441b-93b0-8dfc168699b3","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfit a kórház pszichiátriai osztályán ápolták. ","shortLead":"A férfit a kórház pszichiátriai osztályán ápolták. ","id":"20250110_A-Szent-Imre-korhaz-kapolnajaban-lett-ongyilkos-egy-50-ev-koruli-ferfi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79234c93-0f7d-441b-93b0-8dfc168699b3.jpg","index":0,"item":"a08a7d7a-6d6c-4c47-9769-ba177f7bfa1c","keywords":null,"link":"/itthon/20250110_A-Szent-Imre-korhaz-kapolnajaban-lett-ongyilkos-egy-50-ev-koruli-ferfi","timestamp":"2025. január. 10. 07:32","title":"A Szent Imre Kórház kápolnájában lett öngyilkos egy 50 év körüli férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d5d140a-766b-4254-8e6b-89573aa07cd1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Idénymunka esetén a minimálbér 0,75 százalékát, alkalmi munka esetén 1,5 százalékát kell közteherként befizetnie a munkáltatónak. Az időtartamot is korlátozza a kormány: július 1-től egy évben legfeljebb 120 napot dolgozhat valaki egyszerűsített foglalkoztatásban.","shortLead":"Idénymunka esetén a minimálbér 0,75 százalékát, alkalmi munka esetén 1,5 százalékát kell közteherként befizetnie...","id":"20250109_alkalmi-munka-adoteher-emeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d5d140a-766b-4254-8e6b-89573aa07cd1.jpg","index":0,"item":"e44eabc4-c081-4f6d-97e3-5b98c1d7d308","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250109_alkalmi-munka-adoteher-emeles","timestamp":"2025. január. 09. 15:52","title":"Durván megemeli a kormány az alkalmi munkát sújtó adót februártól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b421aca-1eae-4534-919f-237ed5319937","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hiába akart a Greenpeace ügyfélként csatlakozni a nyékpusztai gázkitermelés hatásvizsgálati eljárásába, a kormányhivatal visszadobta a kérelmüket. A környezetvédelmi szervezet szerint sérültek az alkotmányos jogaik, de a döntés súlyos precedens lehet minden hasonló ügyben és civil szervezet esetében is, így fellebbeznek.","shortLead":"Hiába akart a Greenpeace ügyfélként csatlakozni a nyékpusztai gázkitermelés hatásvizsgálati eljárásába...","id":"20250110_greenpeace-nyekpusztai-gazmezo-corvinus-projekt-mvm-frakkolas-retegrepeszteses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b421aca-1eae-4534-919f-237ed5319937.jpg","index":0,"item":"9d1fa638-a514-4cb6-9f68-9f1b08dfea97","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250110_greenpeace-nyekpusztai-gazmezo-corvinus-projekt-mvm-frakkolas-retegrepeszteses","timestamp":"2025. január. 10. 14:04","title":"Becsapnák az ajtót a Greenpeace előtt a sarkadi gázmezőn, de beteszik a sarkukat a résbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d383e727-3b4d-48ab-9c2b-2ae01db9f562","c_author":"HVG","category":"nagyitas","description":"Mint egy megelevenedett katasztrófafilm – a helyiek szinte tehetetlenül nézik, ahogy Los Angeles a tűz martalékává válik. A kaliforniai városban és a környező megyékben legalább öt különböző tűzvész tombol, ezek közül három lényegében fékezhetetlenül. A tűz közelít a világhírű Hollywood felirathoz, a Sunset Boulvard épületei pedig lényegében már megsemmisültek. Eddig öt ember halt meg, és csaknem 140 ezer embert evakuáltak Los Angeles történetének legpusztítóbb erdőtüzében, amely a sztárok otthonait is a földdel tette egyenlővé, többek között Paris Hilton, Billy Crystal és James Woods is a házát siratja. ","shortLead":"Mint egy megelevenedett katasztrófafilm – a helyiek szinte tehetetlenül nézik, ahogy Los Angeles a tűz martalékává...","id":"20250109_Erdotuz-USA","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d383e727-3b4d-48ab-9c2b-2ae01db9f562.jpg","index":0,"item":"05aa899d-39e4-4baf-a1df-515ca39f8ee4","keywords":null,"link":"/nagyitas/20250109_Erdotuz-USA","timestamp":"2025. január. 09. 12:05","title":"Képeken a Los Angeles-i apokalipszis","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d0cbae8-ae08-4e41-9957-e2f0ff146474","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Miniszterelnökség vezetőjének feladatai közül törlik a Hungaroringet, az visszakerül a HM-hez.","shortLead":"A Miniszterelnökség vezetőjének feladatai közül törlik a Hungaroringet, az visszakerül a HM-hez.","id":"20250109_hungaroring-gulyas-gergely-miniszterelnokseg-rendelet-tervezet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d0cbae8-ae08-4e41-9957-e2f0ff146474.jpg","index":0,"item":"35297c83-00ec-4e24-be9b-53153b6886f7","keywords":null,"link":"/itthon/20250109_hungaroring-gulyas-gergely-miniszterelnokseg-rendelet-tervezet","timestamp":"2025. január. 09. 16:53","title":"Alig több mint egy év után elveszik a Hungaroringet Gulyás Gergelytől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A MÁV veszteségének okairól vitáztak a Parlamentben
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Szerdára virradóra a MÁV jelenlegi gazdasági helyzetéhez vezető okokat vizsgáló bizottság jelentésének általános vitájával folytatódott az Országgyűlés keddi ülésnapjának munkája.
A MÁV minden teljesítménymutatója romlott 2002 és 2010 között - állapította meg a Magyar Államvasutak (MÁV) jelenlegi gazdasági helyzetéhez vezető okokat vizsgáló bizottság. Ennek megállapításait Manninger Jenő, a bizottság elnöke ismertette az Országgyűlésben szerda hajnalban. A bizottság jelentésén alapuló határozati javaslat expozéjában a képviselő elmondta, a mutatók romlásának elsődleges oka, hogy az állam nem fizette ki a megrendelt szolgáltatást, és az árkiegészítési rendszer is hibás.
A politikai döntések, a kiszervezések, a változó utazási igényekhez nem kellő alkalmazkodás és a rossz szerkezetátalakítás, ás a Máv Cargo eladása szintén hozzájárult ehhez a teljesítményhez - tette hozzá. Kifejtette, hogy a vasúti forgalom 30 százalékkal csökkent, 3,5 szeresére nőtt a késő vonatok száma, a pályafenntartás összege töredéke volt a 2002-es összegnek, az általános költségek pedig növekedtek, a hitelállomány meghaladja a 200 milliárd forintot. Hangsúlyozta, hogy szükséges lenne további vizsgálatokra, például a társaságok elidegenítésével kapcsolatban.
A bizottság javaslatokat is tett, úgy foglaltak állást, hogy megfelelő szabályozási környezetet kell kialakítani, a legtöbb pénzt a pályafelújításra kell költeni, vizsgálni kell a kiszervezéseket, a beszerzéseket, valamint a Máv Cargo eladását is - mondta a képviselő.
Minden kormánynak beletört a bicskája
A Fideszes Kupcsok Lajos szerint állandóak és visszatérőek azok az okok, amelyek miatt a MÁV ebbe a helyzetbe került. Az árbevétel stagnál, a személyi- és anyagi jellegű kiadások nőttek, és elmaradtak az infrastruktúra-fejlesztések. Nőttek az utaspanaszok, elsősorban a késő vonatok miatt, de sokan panaszkodtak az utastájékoztatásra, a biztonságra és a kártérítésekre. A képviselő is kiemelte, hogy pályafenntartásra kevés pénzt fordítottak, az adósságállomány pedig meredeken növekedett, csak a kamatkiadás 70 milliárd forint. Elmondása szerint az államra jelentős feladatok hárulnak, ezeket azonnal meg kell kezdeni, hogy a hatások legkésőbb 5 év múlva látszódjanak. Úgy vélte, átláthatóvá kell tenni a finanszírozást és a működést, és nem érhet véget a MÁV átvilágítása sem.
Göndör István (MSZP) azt hangsúlyozta, hogy minden kormány tett kísérletet a MÁV átszervezésére, mert látni lehetett, hogy problémák vannak, de kormányhatározatokon túl nem történt semmi. A mai napig nincs rend számos területen, de a vizsgált időszakban a menedzsment kísérletet tett arra, hogy a nagy társaságból olyan alakuljon ki, amely képes a piaci körülmények között megélni - mondta. A képviselő egyetértett azzal, hogy a szolgáltatás színvonalában látványos romlás következett be, és valahogy vissza kell nyerni az utazók bizalmát. Göndör István sarkaltosnak nevezte az ingatlanok kérdését, mint mondta, soha nem tisztázták, hogy mi a MÁV tartalma. Hatalmas ingatlanvagyona van a cégnek, amely egy részét el lehet adni, ez élénkítené a gazdaságot - vélekedett. Göndör szerint a MÁV még nincs túl a portfoliótisztításon.
A KDNP-s Spaller Endre arra hívta fel a figyelmet, hogy a kiszervezett cégek szokszor nem kommunikáltak egymással, az volt a filozófia, hogy a cégek egymást jobb működésre ösztökéljék, de ez nem így működött. Olyan monopóliumok jöttek létre, amelyek gátak nélkül emelhettek árat - mondta. Szerinte a MÁV kevés pénzt kapott, és ezt sem tudta hatékonyan felhasználni, az állam rossz gazda volt, nem volt koncepciója, és amortizálta saját tulajdonát, anyagilag és erkölcsileg is - mondta. Úgy vélte, a jelentéssel meg kell húzni egy vonalat, el kell számolni a múlttal, és a jövővel kell foglalkozni, mert a MÁV-ban van fejlődési lehetőség.
Gyenge minisztérium, jogszabályi háttér
A Jobbikos Korondi Miklós szerint korlátozott információra támaszkodva tudott a bizottság következtetéseket levonni, a feltett kérdésekre pedig a MÁV sokszor több hét elteltével válaszolt csak. Azt mondta, a vizsgált időszakban a MÁV ugyanazon a pályán futott, mint az ország, a cég sorsát befolyásolta, hogy nem volt gazdája, a tulajdonosi jogkört gyakorló minisztérium gyenge volt, ez a fő oka annak, hogy a MÁV most ebben a helyzetben van. Feltette a kérdést, hogy hol van a miniszterek felelőssége.
Jávor Benedek (LMP) szerint meg kell vizsgálni a finanszírozói és jogszabályi hátteret is, amelyben a MÁV működött, mert ez alapvetően meghatározta a cég működését. Ilyen a pályahasználati díjak kérdése, amellyel tartósan torz versenyhelyzetet teremtettek a közúti árufuvarozással szemben. A ki nem fizetett közszolgáltatás, és a jegyár-kiegészítés nem megfelelő módja csak tetézte a problémákat - közölte.
Az LMP több ajánlást is megfogalmazott, szerintük elkerülhetetlen a vasúti és közúti úthasználati díjak harmonizálása, a MÁV menetrendi struktúrájának átalakítása és a szervezeti struktúra áttekintése.
A magyarok nélkül indult a lengyel EU-elnökség, válaszul arra, hogy Orbán Viktor a két ország kapcsolatának helyreállítása helyett az árkok mélyítésén dolgozik.
Szépségtapasszal jelentette be a várható infláció alatti, 3,2 százalékos nyugdíjemelést és a havi nyugdíjak utalását a nemzetgazdasági miniszter pénteken.