Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"734c3d74-d6f3-4a5d-9b08-9ceb7f05cf1a","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Különös dolgok történtek Magyar Péter nevével az Európai Parlamentben. Egy olyan dokumentumra került rá a neve, amelyet nem támogatott, a Fidesz azonban “kiszúrta” az előterjesztést. Az ügy miatt EP-vizsgálat várható, az sem kizárt, hogy valaki belenyúlt az Európai Parlament informatikai rendszerébe.","shortLead":"Különös dolgok történtek Magyar Péter nevével az Európai Parlamentben. Egy olyan dokumentumra került rá a neve, amelyet...","id":"20250312_europai-parlament_magyar-peter_fidesz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/734c3d74-d6f3-4a5d-9b08-9ceb7f05cf1a.jpg","index":0,"item":"bf016aaa-ad76-4fc8-bfcb-87d8e43800b0","keywords":null,"link":"/eurologus/20250312_europai-parlament_magyar-peter_fidesz-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 16:51","title":"Egyre furcsább az egész történet, ami az Európai Parlamentben megesett Magyar Péterrel: eddig még csak példa sem volt ilyesmire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b1d98e8-9ce8-4273-8879-8281c074d169","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hankó Balázs bejelentette, hogy a kormány kiterjesztené a 30 év alatti anyák szja-mentességét. Eltörölnék az átlagbérre vonatkozó korlátot, illetve több édesanya lehetne jogosult a kedvezményre? De mégis mennyivel több pénz maradna az anyáknál, és azt mire lehetne felhasználni?","shortLead":"Hankó Balázs bejelentette, hogy a kormány kiterjesztené a 30 év alatti anyák szja-mentességét. Eltörölnék az átlagbérre...","id":"20250312_szja-mentesseg-30-ev-alatti-anyak-jovedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b1d98e8-9ce8-4273-8879-8281c074d169.jpg","index":0,"item":"a68e578b-0837-40e0-8df0-3f198a714572","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_szja-mentesseg-30-ev-alatti-anyak-jovedelem","timestamp":"2025. március. 12. 11:17","title":"Teljes szja-mentesség a 30 év alatti anyáknak – mennyivel emelkedhet emiatt a családok jövedelme?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c66d826e-4463-42f2-8b5a-aa7aefac0a1e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A boszniai Szerb Köztársaság elnökén kívül két másik politikus előállítását is kezdeményezték.","shortLead":"A boszniai Szerb Köztársaság elnökén kívül két másik politikus előállítását is kezdeményezték.","id":"20250312_Kiadtak-a-parancsot-Milorad-Dodik-eloallitasara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c66d826e-4463-42f2-8b5a-aa7aefac0a1e.jpg","index":0,"item":"e64f6300-9e6a-479c-9811-d1e0403aedf6","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_Kiadtak-a-parancsot-Milorad-Dodik-eloallitasara","timestamp":"2025. március. 12. 09:52","title":"Kiadták a parancsot Milorad Dodik előállítására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fc09312-0902-452c-9690-1bdaf519b29b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A tiltást egyébként is csak gumicsontnak látják sokan.","shortLead":"A tiltást egyébként is csak gumicsontnak látják sokan.","id":"20250313_Publicus-a-magyarok-fele-a-Pride-betiltasa-ellen-van","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fc09312-0902-452c-9690-1bdaf519b29b.jpg","index":0,"item":"f25a413b-e28f-43bc-8182-79d5e4fcd761","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Publicus-a-magyarok-fele-a-Pride-betiltasa-ellen-van","timestamp":"2025. március. 13. 07:25","title":"Publicus: a magyarok fele a Pride betiltása ellen van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31d4acb5-0200-4df5-8cd2-74dc9bcaebdf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Toyota FT-Me körülbelül akkora, mint a régi kétszemélyes Smart.","shortLead":"A Toyota FT-Me körülbelül akkora, mint a régi kétszemélyes Smart.","id":"20250313_ime-a-toyota-ft-me-paranyi-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31d4acb5-0200-4df5-8cd2-74dc9bcaebdf.jpg","index":0,"item":"b446f1d7-bb80-4b3c-bfc5-ed83e1ff79fb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250313_ime-a-toyota-ft-me-paranyi-uj-villanyauto","timestamp":"2025. március. 13. 06:41","title":"Íme a Toyota parányi új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4afe802b-e2ce-4020-ba05-6801baac7576","c_author":"Szőllősi Lili","category":"gazdasag","description":"Potenciális debreceni és Balaton-parti utakról, digitális beszállókártyákról és az amerikai piac felé való nyitásról is nyilatkozott lapunknak a Ryanair kereskedelmi igazgatója, aki a légitársaság négy új budapesti útjának bejelentésének apropóján járt Magyarországon.","shortLead":"Potenciális debreceni és Balaton-parti utakról, digitális beszállókártyákról és az amerikai piac felé való nyitásról is...","id":"20250311_ryanair-fapados-utazas-legitarsasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4afe802b-e2ce-4020-ba05-6801baac7576.jpg","index":0,"item":"6b7127f1-9b85-449b-a225-eed71eb5080e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250311_ryanair-fapados-utazas-legitarsasag","timestamp":"2025. március. 12. 14:19","title":"Beszólt a Ryanair kereskedelmi igazgatója a Wizz Airnek: egy kis regionális légitársaság miatt nem aggódom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fd0908c-16fb-4eb9-bbf4-7fcf2020a297","c_author":"Bosch Rexroth ","category":"brandchannel","description":"A Covid-időszak hatalmas lendületet adott a logisztikai és intralogisztikai iparnak, hiszen a lehető leggyorsabban kellett kiszolgálni az egyik napról a másikra megváltozott és megnövekedett igényeket. Ez a lendület pedig csak fokozódik: a logisztikai fejlesztések és az innovációk véget érni nem akaró sorozata nyűgözi le a szakembereket azóta is. Podcastunkban a legújabb technológiai fejleményekről beszélgettünk meghívott szakértőnkkel.","shortLead":"A Covid-időszak hatalmas lendületet adott a logisztikai és intralogisztikai iparnak, hiszen a lehető leggyorsabban...","id":"20250312_Logisztika-intralogisztika-Bosch-Rexroth-FMCG-Next-rendezveny-Budapest-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fd0908c-16fb-4eb9-bbf4-7fcf2020a297.jpg","index":0,"item":"68eeea6d-fbc3-4e56-8d80-8e25e99c737f","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250312_Logisztika-intralogisztika-Bosch-Rexroth-FMCG-Next-rendezveny-Budapest-podcast","timestamp":"2025. március. 12. 11:30","title":"Gyártás, logisztika, innováció – az FMCG szektor újdonságai egy helyen ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Bosch Rexroth Kft.","c_partnerlogo":"5e864c9e-2fbb-4faa-be3d-48cc625fba56","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"5cb9c77a-7a10-46fb-af59-050515a21d4c","c_author":"MTI","category":"kultura","description":"Szervét Tibor kiváló művész, Varga Miklós érdemes művész díjat vihetett haza, Pély Barna munkásságát Máté Péter-díjjal honorálták. ","shortLead":"Szervét Tibor kiváló művész, Varga Miklós érdemes művész díjat vihetett haza, Pély Barna munkásságát Máté Péter-díjjal...","id":"20250313_Allami-kituntetesek-dijak-marcius-15-Magyarorszag-Kivalo-Muvesze-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5cb9c77a-7a10-46fb-af59-050515a21d4c.jpg","index":0,"item":"d97488c4-2fa4-4c9f-beec-132b4fa60170","keywords":null,"link":"/kultura/20250313_Allami-kituntetesek-dijak-marcius-15-Magyarorszag-Kivalo-Muvesze-2025","timestamp":"2025. március. 13. 15:51","title":"L. Simon László, az Ismerős Arcok frontembere és az EDDA billentyűse is kapott állami díjat március 15-e alkalmából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Valószínűleg nem azt várta Budapest vezetése az önkormányzat számvevőszéki vizsgálatától, amit kapott. Az ÁSZ jelentésében a CET-projekten, a közútfenntartáson és az informatikán kívül nem szerepel olyan érdemi elmarasztalás, amely az előző ciklus gazdálkodását sötét színben tüntetné fel.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) azt vizsgálta, hogy a főváros a vizsgált időszakban biztosította-e a költségvetési, a pénzügyi egyensúlyt, kedvezően változott-e a pénzügyi helyzete, az eladósodásának mértéke, valamint a hosszú távú fizetőképessége. Az ÁSZ azt is vizsgálta, hogy az önkormányzat működtette-e a belső kontrollokat, biztosította-e az elektronikus közszolgáltatás feltételeit és a gazdálkodás nyilvánosságát.
Ugyancsak a vizsgálat tárgya volt, hogy a Fővárosi Önkormányzat hasznosította-e a tavalyi számvevőszéki ellenőrzés megállapításait, javaslatait, valamint gazdaságosan és eredményesen látta-e el a közútfenntartási feladatokat.
Az ÁSZ megállapította, hogy 2007 és 2010 között a költségvetési bevételek az előző évi pénzmaradványokkal együtt fedezték a költségvetés kiadásait. A számvevőszéki jelentés szerint a tárgyalt időszakban 426 milliárd forintot „spórolt meg”, elsősorban olyan beruházások elmaradása vagy csúszása miatt, mint a 4-es metró, a csepeli szennyvíztisztító, a 2-es metró járműcseréje és az 1-3-as villamosok vonalának meghosszabbítása.
Fülöp Máté
A költségvetés rendben volt
A Fővárosi Önkormányzat pénzügyi helyzete, likviditása 2007 és 2010 között megfelelő volt, a rövid lejáratú fizetési kötelezettségeit a főváros – az egészségügyi intézmények kivételével – rendezni tudta. Tavaly év végén a főváros teljes adósságállománya 217,6 milliárd forint volt, ennek jelentős része – 172,7 milliárd forint – fejlesztési hitel, amelyet a főváros 20-25 évre vett fel, jobbára euró alapon, változó kamatozással.
Ugyancsak az év végén 88,4 milliárd forint le nem hívott hitelkeret állt rendelkezésre. A többségi önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok hitelállománya 39,9 milliárd forintra rúgott, ennek döntő többsége, 36,3 milliárd forint a BKV-nál jelentkezett. Az ÁSZ megállapította, hogy a főváros szabadon felhasználható jövedelme a 2008-as 86,7 milliárd forintról 2010-re 26,6 milliárd forintra csökkent, miután az önkormányzat kifizette adósságszolgálati terheit.
Az ÁSZ szerint a következő évekre vállalt kötelezettségek fedezete csak akkor biztosítható, ha a számításba vett bevételek teljesülnek, valamint jelentős nagyságrendű fejlesztési kötelezettségeket a főváros nem vállal.
Repül a bálna
A főváros hosszú távú fizetőképességének szempontjából a CET projekthez kapcsolódó díjfizetési kötelezettség jelent kockázatot; amely 25 évre mintegy 33,4 milliárd forintot jelent – állapította meg az Állami Számvevőszék. Mint írják, ez 13,2 milliárd forinttal több, mint amennyi a szerződésben szerepel. Ugyancsak a kockázatot növeli az ÁSZ szerint a beruházás megvalósításához felvett hitelhez kapcsolódó, csaknem 10 milliárdos fizetési kötelezettség.
„A Fővárosi Önkormányzat gazdálkodásában további kockázatot jelentenek az általa működtetett gazdasági társaságokkal, kiemelten a BKV Zrt.-vel szemben fennálló kötelezettségei, valamint a 4-es metró építése ütemezésének, illetve finanszírozásának esetleges módosításai” – olvasható a jelentésben. A BKV gazdálkodását az ÁSZ jelenleg is vizsgálja, a jelentést várhatóan az év végén hozzák nyilvánosságra.
A belső kontrollok működésével kapcsolatban az ÁSZ az informatikai feladatok szabályozatlanságát kifogásolta. A számvevőszék megállapította továbbá, hogy a Fővárosi Önkormányzat közútfenntartási tevékenységének ellátása 2009-ben és 2010-ben nem volt gazdaságos; a közútfenntartási feladatok ellátását a főváros nem ellenőrizte, az elvégzett munkák minőségi színvonala pedig indokolatlan többletfeladatot okozott.
Az ÁSZ jelentése szerint a közútfenntartás ellátása az előző ciklusban nem volt eredményes, mert a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (Főkefe) a meghatározott határidőn túl, és nem a műszaki szakmai normáknak megfelelő minőségben valósította meg feladatait. A vizsgálat során kiderült, hogy „a közutak használati értéke hosszú távú fennmaradásához szükséges” összeget az elmúlt években a főváros nem biztosította.
CET a rakparton
Pataky Zsolt
Tájékoztassa, írja elő!
A számvevőszék azt javasolta Budapest vezetésének, hogy rendszeresen tájékoztassa a Fővárosi Közgyűlést a fennálló pénzügyi helyzetről, a bekövetkezett változásokról, az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalások teljesítési feltételeiről, továbbá, hogy készíttessen előterjesztést a közgyűlés részére, amelyben teljes körűen felmérik és bemutatják a Fővárosi Önkormányzat által ellátott önként vállalt feladatokat.
A számvevőszék azt is javasolta Tarlós István főpolgármesternek, hogy kezdeményezze a közgyűlésnél a közútfenntartási feladatokkal kapcsolatos pénzügyi elszámolási rend megváltoztatását. Az ÁSZ javasolta a főjegyzőnek, hogy a költségvetés tervezése és a pénzügyi-ellenőrzési folyamatok esetében használt informatikai rendszereknél írja elő az ellenőrzési feladatokat, és működtesse a belső kontrollokat.
Domokos László, az ÁSZ elnöke hétfői sajtótájékoztatóján azt mondta: a főváros mint a legnagyobb vagyonú önkormányzat gazdálkodása a jövőben kiemelt figyelmet kap. A jelentésből Tarlós István főpolgármester azt a következtetést vonta le, hogy a Demszky-éra utolsó éveiben a kontroll alig működött, szerinte a tervezett és a megvalósult költségvetés gyakran „szinte köszönő viszonyban sem volt egymással”.
Az Alstom fontos módosításokat hajtott végre a 2-es metróvonalra szánt metrószerelvényeken, amelyek érintették a fékrendszert is – közölte az Alstom és a BKV csütörtökön.
Kilenc évvel az első elképzelések megfogalmazását követően készülhet el az 1-es és a 3-as villamosvonalak fejlesztése. A két, leromlott állapotú vonal rekonstrukciójára az elmúlt években számtalan terv készült, s persze ez sem akkor, úgy, és annyiért valósul meg, mint korábban tervezték.
Aláírta a metrószerződés módosítását Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója. Ha a francia cég tartani tudja a szerződésben vállaltakat, pont kerülhet az elmúlt hónapokban egyre kilátástalanabbnak tűnő metróügy végére.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerint több ponton is aggályos az a szerződés, amelyet a főváros kötött a Duna-parti CET beruházójával, és amelyet a Porto Investment szerdán bontott fel. A Porto Investment a minisztérium állásfoglalásával nem ért egyet.
A Duna-parti CET fejlesztője, a Porto Investment Hungary a Fővárosi Önkormányzat súlyos szerződésszegései miatt felmondja szolgáltatási szerződését - közölte a társaság kedden.
A kormány hathatós támogatását kéri a főváros annak érdekében, hogy a BKV jövő nyár után is működőképes maradjon. Kormányzati jóváhagyás nélkül a főváros nem tud csaknem száz-száz új trolit és villamost venni, pedig a gördülőállomány cseréjét a főpolgármester parancsolóan szükségesnek nevezte.