Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Átszabta a jövő évi büdzsét a költségvetési bizottság Matolcsy György 300 milliárdos munkahelyvédelmi akcióterve miatt. A tranzakciós adóból mégsem lesz olyan hatalmas bevétel, mint a nemzetgazdasági miniszter mondta. Az MNB-adóból és az államkincstártól ugyanis jóval kisebb összeg folyhat be a tervezettnél.
Teljesen átszabja a 2013-as költségvetést a költségvetési bizottság egy módosító javaslattal a 300 milliárdos munkahelyvédelmi akcióterv miatt, amihez Matolcsy György kedden nyújtotta be a szükséges törvénymódosításokat. A bizottság módosítója azzal számol, hogy az akcióterv közvetlen hatására a költségvetés eredményszemléletű egyenlege 300 milliárd forinttal, pénzforgalmi szemléletű egyenlege 280 milliárd forinttal romolhat.
A kormány ezzel egyidőben felfüggeszti azt a törekvését, hogy egyenssúlyba hozza a nyugdíj- és az egészségkasszát, ugyanis a bizottság módosítója szerint a munkahelyvédelmi akciótervből származó bevél kiesés összegének pótlására a központi költségvetés hozzájárulást biztosít a Nyugdíjbiztosítási Alap, a Egészségbiztosítási Alap, valamint a Nemzeti Foglalkoztatási Alap részére.
A 2013-as büdzsé főszámairól és fejezeti kiadásairól csütörtökön dönthet az Országgyűlés.
Ennyibe kerül a járulékcsökkentés
2013-tól a 25 éven aluli, 55 éven felüli és szakképzetlen munkakörben foglalkoztatott munkavállalók foglalkoztatási terhei a havi 100 ezer forint alatti jövedelemsávban 28,5 százalékról 14 százalékra, a gyesről visszatérő és tartós munkanélküliség után elhelyezkedő munkavállalók után fizetendő, munkáltatói terhek a foglalkoztatás első két évében nulla, a harmadik évben 14 százalékra csökkennek a bizottság módosítója szerint. (Meg kell jegyezni, a nemzetgazdasági miniszter által benyújtott törvényjavaslat alapján nem nulla, hanem 1,5 százalék lesz a munkáltatók terhe a tartós munkanélküliek és a kismamák után).
A bizottság javaslata szerint a kedvezmények hatására 130 milliárd forinttal csökkennek a szociális hozzájárulási adóból (korábban munkáltatók társadalombiztosítási járuléka), és 1,8 milliárd forinttal a szakképzési hozzájárulásból származó bevételek. Ugyanakkor e kedvezményt a helyi és központi költségvetési szervek is élvezik, amelyek a többletforrást, mintegy 30 milliárd forintot befizetik a költségvetésbe.
Így hatnak az evapótlékok
2013-ban bevezetik a kisadózók tételes adóját is, amely a 6 millió forint alatti árbevételű vállalkozók számára lesz választható. A főállású vállalkozóknak havi 50 ezer, nem főállású vállalkozóknak havi 25 ezer forintot kell majd fizetniük. Az adó kiváltja az új adónemet választók szociális hozzájárulási adó-, járulék-, szja- és társasági adó terheit. Az új közteher összes hatását tekintve közel 40 milliárd forintos bevételkiesést jelenthet a büdzsének a jelenlegi rendszerhez képest.
A kormányzat számításai szerint a kieső adó- és járulékbevételek miatt – amiket kivált az új közteher - összesen 77 milliárd forint bevétel maradhat el a büdzséből. A bizottsági módosító szerint emellett az egyszerűsített vállalkozási adóbevételekből is kiesik majd 47,7 milliárd forint a kedvezőbb alternatívát jelentő új adónemek miatt. Ugyanakkor az új adóból 74, 3 milliárd forint bevételre számít a bizottsági módosító. Az áfa bevételek is emelkedhetnek 15,6 milliárd forinttal, várhatóan azért, mert az eva alól átlépő vállalkozások számlái után áfa nem igényelhető vissza. Ezt a hatást azonban részben ellentételezi, hogy az áfa-mentességi értékhatár szintén 6 millió forintra növekszik jövő évtől, ami 4,6 milliárd forint áfakieséssel járhat.
2013-ban ugyancsak bevezetik a kisvállalati adót, amely legfeljebb 25 főt foglalkoztató vállalkozások számára biztosít egyszerűbb, a kormány szerint kedvezőbb és a foglalkoztatást jobban ösztönző adózási alternatívát. Ez összességében 93 milliárd forintba kerülhet. Ugyanis kiváltja a szociális hozzájárulási adót, a szakképzési hozzájárulást, a társasági adót és az osztalék utáni eho-t, amiből összesen 307,5 milliárd forint bevételkiesés következhet. Ezt részben ellensúlyozza majd az új adónemből származó bevétel, amit 214,5 milliárd forintra vár a kormány.
Honnan lesz erre pénz?
Az egészségügyi forrásteremtés érdekében 2013-ban emelkedik a dohánytermékek, az alkoholos italok és az autógáz jövedéki adója. Változik emellett a chipsadó energiaitalokra vonatkozó része annak érdekében, hogy a gyártók ne tudják megkerülni a szabályozást. A 51,6 milliárd forintos bevétel nagy része az egészségügyi dolgozók bérének 2013-ra tervezett emelését fedezi majd, de emiatt többletbevétel jelentkezik az egyes bérekhez kapcsolódó adók esetében is. Viszont többletkiadás lesz az Egészségbiztosítási Alap gyógyító-megelőző ellátásán belül.
A kormány szerint a munkahelyvédelmi akcióterv hatására a foglalkoztatottság növekedése és a bérek dinamikusabb emelkedése várható, amely közvetve a fogyasztást is élénkíti. A lépések hatására a vállalakozások jövedelmezősége is növekszik . A kedvező makrogazdasági hatások összességében közel 40 milliárd forinttal, a GDP 0,15 százalékával javíthatják a költségvetés egyenlegét.
Emellett az adóelkerülés és a szürkegazdaság visszaszorulására, valamint az adóbeszedés hatékonyságának javulására is számít a kormány, nem kis mértékben. A gazdaság fehérítése érdekében tett lépések összességében 162,6 milliárd forinttal javítják a költségvetés egyenlegét, amelyből a legnagyobb rész az áfa bevétel emelkedésén jelentkezik, ami közel 100 milliárd forint lesz – írja a bizottsági módosító. Az áfabevételek növelgetése egyébként a kormány állandó jokere, Matolcsy György az idei költségvetés módosításában is ezen a soron „teremt” fedezetet a megnövelt kiadásokra.
Az áfabevételek egyébként közel 5 milliárd forinttal csökkenhetnek, amiatt, hogy a parlament kedvezőbb áfa kulcs alá sorolta a fesztiválokat (lex Gerendai) és a gyógyászati segédeszközöket.
Megbukott az MNB-adó?
A módosító javaslat jelentősen csökkenti a pénzügyi tranzakciós illetékből várt bevételt: pénzforgalmi szemléletben 239,3 milliárd forintra számít. Eredetileg 283 milliárd forintot tervezett Matolcsy a büdzsébe, majd amikor az illetékfizetési körbe bevonta a Magyar Nemzeti Bankot (MNB) és a Magyar Államkincstárt (MÁK), már 380 milliárdos bevételt várt az új adónemből. Ebből 140 milliárdra számított a bankoktól, valamint 240 milliárdra az MNB-től és a MÁK-tól. A bizottsági módosító javaslat ezzel szemben már csak 123 milliárd forintra számít a kereskedelmi bankoktól, a fennmaradó rész pedig a Magyar Államkincstár és a Magyar Nemzeti Bank befizetéseiből adódik.
A várt bevétel alapján akár az is elképzelhető, hogy elbukott a kormány kísérlete az MNB-megadóztatására, ami elhasalhat az IMF-tárgyalásokon, vagy az uniós jogi intézmények ellenállásán is. Ugyanis az MNB-től a tervek szerint 100-120 milliárd forintnak kellene befolynia, ehelyett a számok alapján vagy a fele, vagy annyi se lesz az összeg.
Egy másik változás a pénzintézeteknél, hogy a biztosítók elérték a céljukat és a kormány nem teszi bele a baleseti adót a biztosítási adóba. Emiatt az 52,5 milliárdosra tervezett biztosítási adóbevétel csak 28,5 milliárd lesz, de a maradék befolyhat a baleseti adóból.
Sokat várt Matolcsy a kamatkiadásoktól
Puhult egy kicsit Matolcsynak az a várakozása is, hogy a feleannyi kamatkiadása lesz az államnak, mint a büdzsé első változatában feltételezte. Ez 150 milliárdos megtakarítást jelentett volna, de a költségvetési bizottság módosító javaslata már csak 100 milliárd forinttal alacsonyabb kamatkiadásra számít az EU-IMF tárgyalások várhatóan sikeres lezárása miatt ugyanis jóval kedvezőbb hozamokat vár a kormányzat.
Változás lesz gyógyszerfronton is: azon gyógyszerek esetében, amelyek támogatásba történő befogadása legalább hat évvel ezelőtt megtörtént és nem rendelkeznek generikus versenytárssal, 10 százalékos kiegészítő gyártói befizetéssel lesznek forgalmazhatók. Ez jövőre 9 milliárd forinttal javítja a büdzsé egyenlegét.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.