A végtelen lehetőségek iparága
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Határon túli magyarok, Ludovika Campus, Információs Hivatal, Nemzeti Adó- és Vámhivatal - ezek azok az állami szervek, intézmények, költségvetési sorok, melyek komolyabb pluszfinanszírozásban részesülhetnek a jövő évi költségvetési törvénytervezethez benyújtott zárószavazás előtti módosító javaslat értelmében. Uniós forrásból ugyanakkor kevesebb felhasználásával számol a kormány, az így "megtakarított" pénz is segíthet a deficit tartásában.
Csütörtök délután a kormány benyújtotta zárószavazás előtti módosító javaslatát a 2013-as költségvetéshez. Ebből kiderül, hogy milyen makropályát képzel el a kormány a gazdaság számára, valamint beemeli azokat az intézkedéscsomagokat a költségvetésbe, melyek a jövő évi hiánycél tartását alapozzák meg. A nagy fejezeti előirányzatokat nem vagdosták, a zárószavazás előtti módosító javaslat csak pár milliárdos "tilitolit" eredményezett. A módosító javaslatban a fő számok mellett több kisebb érdekesség is megbújik, egyes intézmények és szervek jobban járnak, mint ahogy az a korábbi előirányzatban szerepelt. (A fő irányokról lásd Maradunk a felszínen című keretest)
A közmédia még többet kap
A közmédia eddigi 68,1 milliárdos támogatását még majdnem 400 millióval megfejelték, a 2013-as évben így 68,5 milliárdból gazdálkodhatnak az állami tévék, rádiók, hírportálok. Idén ez az összeg 64,8 milliárd forint volt. (A támogatás összege annak ellenére nő, hogy közben elkezdődtek a leépítések, és jövő tavaszra is belengettek egy újabb hullámot.)
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumtól elvonnak 776 millió forintnyi személyi juttatást, a minisztérium 600 millióval kevesebbet költhetne dologi kiadásokra is jövőre. 700 milliós pluszt kap viszont a Ludovika Campus már eddig is komoly összegre rúgó támogatása - a kormányzat saját hivatalnoki karát képző Nemzeti Közszolgálati Egyetem központjának a kialakítására -, mely így eléri majd a 3,4 milliárd forintot. A nemzetpolitikai tevékenység támogatása, mely a határon túli magyarok programjainak támogatását jelenti, összesen 2,1 milliárdos pluszforrást kap, így 3,5 milliárdot szán erre a fejezetre a költségvetés. A diaszpóra magyarsággal kapcsolatos feladatokra pedig teljesen új elemként 2 milliárdot szán a kormány.
A polgári hírszerzést, vagyis az Információs Hivatalt is "kistafírozzák", a Miniszterelnökség alá tartozó állami szerv 1,5 milliárddal többet költhet dologi kiadásra a korábbi előirányzathoz képest. Az ugyancsak a Miniszterelnökség alá tartozó Nemzetstratégiai Kutató Intézet létrehozására 1,2 milliárdot szán a kormány, ez teljesen új elemként jelent meg a módosítóban (Orbán Viktor októberben jelentette be az intézet megalakítását).
Maradunk a felszínen |
A jövő évi büdzsét 2,7 százalékos - az eredeti tervhez képest 188 milliárd forinttal nagyobb, összesen 841 milliárd forintos - deficittel, 0,9 százalékos gazdasági növekedéssel, 5,2 százalékos inflációval számolja a kormány. A háztartások fogyasztása fél százalékkal csökkenhet jövőre, a beruházások 1 százalékkal nőhetnek. A foglalkoztatás területén 0,7 százalékos bővüléssel kalkulál a kormány, a munkanélküliségi ráta ugyanakkor növekedni fog. A belföldi kereslet szűkülése mellett, valamint a gyengébb külső kereslet ellenére, a GDP növekedést 2013-ban még túlnyomórészt a nettó export fogja adni. Az export jövőre 6,2, az import 4,5 százalékkal nőhet. A kormány az októberben és novemberben bejelentett mindhárom Matolcsy-csomag intézkedéseit - pl. a tranzakciós illeték emelése vagy a közműadó bevezetése - beemelte a jövő évi költségvetésbe. A konszolidációs, zömében bevételnövelő intézkedések költségvetési hatása 802 milliárd forint. Az országvédelmi alapot, vagyis a költségvetési tartalékot 100-ról 400 milliárdra emelték meg. A 2013-as költségvetés 16155 milliárdos kiadással számol, ez 2,5 százalékkal magasabb a korábbi tervezetnél. |
11,5 milliárdot szánnak az önkormányzati adósság kamatfinanszírozására
A Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) hatóköre alá tartozó Nemzeti Öntözési Hivatal létrehozására 1 milliárdot szán a kormány, a Hungarikum Bizottság feladatainak támogatására is ugyanilyen mértékű forrást javasol a kormányzat (ez a tétel sem szerepelt a korábbi előirányzatban). A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a már meglévő 4 milliárdos beruházási keretéhez további 4,5 milliárdot kap. Egy plusz 5,2 milliárdos tételben részesül a Zöldgazdaság Finanszírozási Rendszer is. A közgyűjteményeknek 3 milliárd forinttal fog többet biztosítani a kormány, az intézményekre fordított tétel így bő 16 milliárdosra hízik.
A Piarista Rend Magyar Tartománya egy eddig nem szereplő tételként 1,2 milliárdot kap fejlesztésekre. A költségvetésbe a kormány már belevette az önkormányzatoktól 2013-ban átveendő deviza-, forinthitelek, deviza és forintkötvények kamatkiadásait is, ez mintegy 11,5 milliárd forintra rúg.
Lassítaná a kormány az uniós kifizetéseket?
A legérdekesebb pont ugyanakkor az uniós fejlesztések költségvetési fejezetnél látható. A kormány itt úgy számol, hogy az összes uniós fejlesztési programnál - pl. Gazdaságfejlesztés Operatív Program - kevesebb kiadása lesz a költségvetésnek, de kevesebb bevétele is. A módosítás szerint összesen 1285 milliárdnyi uniós támogatást használna fel a kormány jövőre, és ehhez 151 milliárdnyi önerőt biztosítana. Ez kevesebb a korábbi előirányzatnál, mely mintegy 1393 milliárdos uniós támogatással és 189 milliárdos önerő kiadásával számol. Az önerőt mintegy 38 milliárddal csökkentik. Ez azt is jelentheti, hogy a kormány kevesebb uniós támogatás lehívásával számol, így viszont kevesebb állami kiadás is keletkezik.
Ezzel így tulajdonképpen kútba eshetnek azok a kormányzati tervek, melyek az uniós források maximális lehívásával számolnak. Orbán Viktor elképzelése tehát aligha válik valóra, mely szerint egyetlen fillért sem hagyunk benne a rendszerben. A benyújtott javaslat lényegében annak beismerése, hogy nem használnk ki minden lehetőséget, amivel egyúttal a kormány lépést tesz a realitások irányába. A kormányváltás után egy darabig "ledermedt" a rendszer, és az újraindításkor sem sikerült olyan alapra helyezni az egészet, amely érdemi újdonságot jelentett volna és komoly változásokat hozott volna a hatékonyabb felhasználás területén. Az uniós források papíron történő tologatása emellett abban is segíthet a Nemzetgazdasági Minisztériumnak, hogy "találjon" pár tíz milliárd forintotl a költségvetési hiány meghatározott szinten tartásához.
Mennyi uniós támogatás ragadhat benn? |
Magyarországnak nagyságrendileg 8200 milliárd forint uniós támogatást tett elérhetővé a 2007-2013-as uniós költségvetési ciklus. Ha azt akarjuk, hogy az összes pénz eljusson a gazdaságba, akkor 2013 végéig meg kell születniük az erről szóló szerződéseknek az összes projekt esetében. Ezt követően a vonatkozó EU-s szabály szerint még két éve lesz az állami apparátusnak arra, hogy a pénzt kifizesse a kedvezményezetteknek. Ha a heti minimum 30 milliárd körüli kifizetést nem tudjuk elérni, akkor bent ragadhatnak pénzek. Ezt az EU visszaveszi, és a következő támogatásokat már a 2014-2020-as költségvetési ciklus szerint kaphatjuk majd, ami várhatóan jelenetősen szűkebb keret lesz, mint a jelenlegi.
A jelenlegi lehívási teljesítményünkkel (a források 35 százalékának lehívásával) a kohéziós források tekintetében a 20. helyezést érjük el az EU 27 tagállama között a Bruxinfo értesülései szerint (rosszabbul teljesít például Szlovákia és Csehország is). Nem állunk sokkal jobban az összes kifizetett pénzt tekintve sem: a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kifizetésszámlálója szerint több mint 2728 milliárd forint jutott el eddig a nyertesekhez, és körülbelül 5400 milliárd forintot kötöttek le szerződéssel (a kifizetett összeg tehát ennek egy része). A Figyelő hetilap május végi összesítése szerint 1000 milliárd forint még egyáltalán nincs meghirdetve. |
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
A sikeres cégfelvásárlás alapja az előre megtervezett finanszírozási háttér. Milyen szempontokat szükséges feltétlenül szem előtt tartani ennek során.
Július 1. fontos határidő a megváltozott a gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszerének (TEÁOR) változása miatt.
Az egészséges csapatműködés és az eredményesség szempontjából kulcskérdés, hogyan kezeli a cégvezető a konfliktusokat.
Nincs hatalmuk felettünk.
A Tisza Párt elnöke arra kérte a magyar rendőröket, hogy a szombati Pride-on a magyar embereket védjék meg.
Ráadásul az elmúlt évekkel ellentétben a környező országokban is sokkal jobban érdekelte az embereket, hogy mi történik Magyarországon a Pride-dal.
A gépnek Varsóban kellett megszakítania az útját.
A képviselő szerint legalább 250 millió forintot érhet az ingatlan.
Az X-Faktorban befutott Szekér Gergő szerint hazugságvizsgálóra kötötték.