Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4b741dd1-29d6-4172-af72-78edac87aa9b","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Alapvetően erkölcstelen húzással tenné a magyar jog részévé a kormány a Bibliát, pontosabban azt a – még teológusok szerint is szimbolikus – leírást, hogy Isten, miután megteremtette a Földet, megalkotta a férfit, majd annak oldalbordájából a nőt. Hitbeli meggyőződések alaptörvénybe írásával a hatalom látszólag meghatározott egyházak kedvében jár, valójában viszont mérhetetlen kárt okoz (nekik is).","shortLead":"Alapvetően erkölcstelen húzással tenné a magyar jog részévé a kormány a Bibliát, pontosabban azt a – még teológusok...","id":"20250314_Dobszay-Janos-Miert-veszelyes-az-alkotmanyba-irni-a-teremtestortenetet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b741dd1-29d6-4172-af72-78edac87aa9b.jpg","index":0,"item":"1a04dff8-0a56-4a60-9759-ce4393e11b27","keywords":null,"link":"/360/20250314_Dobszay-Janos-Miert-veszelyes-az-alkotmanyba-irni-a-teremtestortenetet","timestamp":"2025. március. 14. 16:15","title":"Dobszay János: Miért veszélyes az alkotmányba írni a teremtéstörténetet?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c480049e-f869-46ea-9823-1fc03360b675","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hajtómű kapott lángra az American Airlines dallasi járatán. Tizenkét ember sérült meg.","shortLead":"A hajtómű kapott lángra az American Airlines dallasi járatán. Tizenkét ember sérült meg.","id":"20250314_szarny-utasok-kigyulladt-repulogep-denver-repter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c480049e-f869-46ea-9823-1fc03360b675.jpg","index":0,"item":"6bdf4d2d-9b37-49ad-8eb8-6693fb657054","keywords":null,"link":"/tudomany/20250314_szarny-utasok-kigyulladt-repulogep-denver-repter","timestamp":"2025. március. 14. 08:38","title":"A szárnyra menekültek az utasok a kigyulladt repülőgépen a denveri reptéren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39f91707-bd03-4d23-b70d-50d2d459791d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Sikerült megegyezni az áldozat gyermekeinek elhelyezéséről, de azt nem árulták el, hogy Japánba, vagy Írországban fogják-e őket elhelyezni.","shortLead":"Sikerült megegyezni az áldozat gyermekeinek elhelyezéséről, de azt nem árulták el, hogy Japánba, vagy Írországban...","id":"20250314_budapest-meggyilkolt-japan-no-gyermekelhelyezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39f91707-bd03-4d23-b70d-50d2d459791d.jpg","index":0,"item":"6327bae8-bfc9-4402-b11b-62b07dcb1fe4","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_budapest-meggyilkolt-japan-no-gyermekelhelyezes","timestamp":"2025. március. 14. 05:58","title":"Blikk: Megfojthatta a volt férje a Budapesten meggyilkolt japán nőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5dd4868-7c94-41ec-ba59-7b3df9934110","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A bíróság szerint a pécsi gimnázium megsértette a diáklány személyiségi jogát azután, hogy ő egy tüntetésen beszédet mondott.","shortLead":"A bíróság szerint a pécsi gimnázium megsértette a diáklány személyiségi jogát azután, hogy ő egy tüntetésen beszédet...","id":"20250313_Pankotai-Lili-szemelyisegi-jogok-per-pecs-gimnazium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5dd4868-7c94-41ec-ba59-7b3df9934110.jpg","index":0,"item":"0fdf19c0-ecb4-425e-92c6-a4dbef174799","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Pankotai-Lili-szemelyisegi-jogok-per-pecs-gimnazium","timestamp":"2025. március. 13. 12:18","title":"Pankotai Lili megnyerte a pert korábbi iskolájával szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"349d74dc-cb35-4b07-a8b1-f596d20dd5ad","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"kkv","description":"Csődbe ment a Tesla-vezetők által alapított svéd Northvolt, Európa egyik legértékesebb technológiai vállalata, az európai elektromos autóipar egyik kulcsszereplője. Az energiaátmenet területén erősödő kínai dominancia határozhatja meg a globális gazdaság jövőjét.","shortLead":"Csődbe ment a Tesla-vezetők által alapított svéd Northvolt, Európa egyik legértékesebb technológiai vállalata...","id":"20250313_northvolt-csod-Europa-akkumulator-remenyseg-kinai-domping-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/349d74dc-cb35-4b07-a8b1-f596d20dd5ad.jpg","index":0,"item":"db989c62-7d8e-48b6-8efd-48905d88402f","keywords":null,"link":"/kkv/20250313_northvolt-csod-Europa-akkumulator-remenyseg-kinai-domping-ebx","timestamp":"2025. március. 13. 05:28","title":"Elvérzett Európa óriási akkugyártó reménysége, semmi sem állíthatja meg a kínai előretörést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96d01208-8729-4984-be30-432bfcc7adcf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország című műsorában kezdte a napot ezen a héten is. A témák: árréstop, családi életpályamodell, Ukrajna EU csatlakozása. ","shortLead":"A miniszterelnök a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország című műsorában kezdte a napot ezen a héten is. A témák...","id":"20250314_Orban-Viktor-Kossuth-radio-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96d01208-8729-4984-be30-432bfcc7adcf.jpg","index":0,"item":"d2d76432-c39e-4f37-8660-8bf4e192f496","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_Orban-Viktor-Kossuth-radio-interju","timestamp":"2025. március. 14. 07:43","title":"Orbán Viktor: Ha az árrésstopra kitalálnak valamit a kereskedők, mi majd válaszolunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ez nem árstop, hanem valami enyhébb, valami más, de nem zárja ki, hogy radikálisabb intézkedések is jöjjenek hamarosan. Az árrésstop politikai termék, méghozzá a demagóg fajtából. Inflációról, gazdaságpolitikáról Németh Dáviddal és Kovács Gáborral a HVG közéleti műsorában.","shortLead":"Ez nem árstop, hanem valami enyhébb, valami más, de nem zárja ki, hogy radikálisabb intézkedések is jöjjenek hamarosan...","id":"20250313_Fulke-podcast-Nemeth-David-Kovacs-Gabor-arresstop-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1.jpg","index":0,"item":"e4b9c851-33bc-47fd-8967-0e378e7a3c49","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_Fulke-podcast-Nemeth-David-Kovacs-Gabor-arresstop-ebx","timestamp":"2025. március. 13. 15:55","title":"Így csak a gazdagok járnak jól – árrésstopról Németh Dáviddal és Kovács Gáborral a Fülkében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46160685-154a-454d-89ae-648608546f67","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Navracsics Tibor kapta a feladatot, hogy kidolgozza az új jogszabályt, amivel megakadályoznák a kifejezetten befektetési célú felvásárlásokat. ","shortLead":"Navracsics Tibor kapta a feladatot, hogy kidolgozza az új jogszabályt, amivel megakadályoznák a kifejezetten...","id":"20250313_Sarkalatos-torvenyben-tiltana-be-a-kormany-hogy-jottmentek-is-vehessenek-hazat-a-faluban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46160685-154a-454d-89ae-648608546f67.jpg","index":0,"item":"8ae54131-ae08-4cf2-abcb-044d9970aa87","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Sarkalatos-torvenyben-tiltana-be-a-kormany-hogy-jottmentek-is-vehessenek-hazat-a-faluban","timestamp":"2025. március. 13. 10:57","title":"Sarkalatos törvényben tiltaná be a kormány, hogy jöttmentek is vehessenek házat a faluban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mostantól egy kicsit közelebb van Európa a bankunióhoz. Mostantól egy kicsit megint távolabb van Magyarország Európától.
Viccelődve kritizált az EP-elnök
Az Európai Parlamentnek vannak aggályai az egységes bankszanálási mechanizmussal kapcsolatban. Martin Schulz elnök kifejtette, bár a képviselők nagy többséggel támogatják a javaslatot, egy újabb kormányközi megállapodás lehetőségét elvetik. Ennél is markánsabb véleményt fogalmaz meg az EP az átmeneti időszakra vonatkozóan. Amíg a bankszanálási alapot nem töltik fel a befizetések, szükség van végső finanszírozóra, ez pedig az ESM lehet. Egy ilyen döntés megnyugtatná a piacot, afféle viszontbiztosításként szolgálna. Schulz kritizálta a szanálási döntéshozatal nehézkességét is. Felidézte a Financial Times kalkulációját, mely szerint egy-egy súlyos esetben 9 testület 126 személye kapcsolódna be a döntésbe, ami lehetetlenné teszi, hogy azok a szükséges gyorsasággal szülessenek meg. "Olyan ez, mint amikor egy kórházban a sürgősségi mentés helyett összehívnák az igazgatótanácsot" - élcelődött. Ha a döntésre nem elég egy hétvége, akkor rossz a rendszer - fűzte hozzá -, mi egyszerű, és nem sokszereplős megoldást szorgalmazunk. Legyen központi szerepe az Európai Bizottságnak, inkább, mint nem transzparens szervezeteknek, amelyek átláthatatlan érdekeket követnek. Különben úgy járunk, hogy "az operáció sikerült, a beteg meghalt."
Már megint egy nap, amelyik „forradalmi” változások kezdetét jelzi, legalábbis Európa pénzügyeiben.
A túlzásoktól és a lelkesítő szavaktól nem idegenkedő bizottsági stílusnak megfelelően ezt a jelzőt aggatta a pénzügyminiszterek tegnapi döntésére Michel Barnier, a belső piacért felelős biztos.
A dolog lényege, hogy az Ecofin megállapodott az egységes bankszanálási mechanizmus fő elveiről, amivel – a biztos szavai szerint – a masszív bankmentés időszaka lezárult. Barnier egyúttal azzal is elbüszkélkedett, hogy mostantól nem az adófizetők pénzét kell efféle akciókra költeni.
Ennek van egy igazán megnyugtató momentuma: a betéteket százezer euróig egész Európában garantálják, és ha egy bank netán csődbe megy, vagy afelé tart, és emiatt a működését fel kell függeszteni, akkor ezeknek a betéteknek a kifizetését meggyorsítják (20-ról 7 napra viszik le), akár az igények előfinanszírozása árán is.
A nemzeti és a közösségi költségvetések megkímélésének a módja már korábban körvonalazódott. A 2008-as válság után több országban megvalósított, a pénzügyi rendszert az összeomlástól megmentő kimentések, bail-outok költségeit az adófizetők állták, a most ezek helyébe lépő belső mentés (bail-in) árát viszont a részvényesek és a nagybetétesek fizetnék meg.
AFP / John Thys
A 2008-as válságot követő években az volt a tipikus megoldás, hogy amennyiben egy nagybank ténykedése veszélybe került, és esetleges bedőlése a tőkeáttételeken keresztül az egész pénzügyi rendszert megrázta volna, akkor az adott ország költségvetése azonnal közbelépett. Ha erre nem volt képes, hívta az IMF-et és az EU-t, amely a közös érdekből következően fizetett, mint egy katonatiszt.
Gyorsabban, mint valaha, és rendkívül határozottan. Így vagy úgy, a bankrendszer megmentése is közrejátszott abban, hogy egyes országokban – például az íreknél – brutálisan nagyra nőtt az államháztartás hiánya, majd az államadósság.
Magyarország e sorból annyiban kilóg, hogy 2008 októberében a lejáró államadósság megújítása került veszélybe, ezért vált szükségessé az IMF-EU-páros gyors segítsége, amiből a magyar tulajdonú bankok megerősítésére is futotta, azzal az elgondolással, hogy ne kerüljenek versenyhátrányba külföldi riválisaikkal szemben.
A külföldi tulajdonú bankok feltőkésítését anyabankjaik megtették. Ez óriási könnyebbséget jelentett a magyar költségvetésnek.
A válságot követő időszak tapasztalatain okulva arra a következtetésre jutottak Európa pénzügyi irányítói, hogy az államháztartás és a bankrendszer közti ördögi körből ki kell lépni. Az ördögi kör erőteljes leegyszerűsítéssel a következő volt. Ha egy országban bajba jutnak a bankok, akkor az állam a betétesek védelme és a gazdaság működőképességének fenntartása érdekében besegít. Az extra kiadás miatt az államháztartás hiánya és az államadósság megugrik, az állam egyre nehezebben jut új hitelekhez. És egyre drágábban. A kamatok emelkedésével a bankok kezében lévő állampapírok árfolyama zuhan, az állampapírban tartott portfolió veszít értékéből.
Ez súlyosbítja a bankok helyzetét. Emiatt még nagyobb segítségre szorulnak, ami még több közpénzt emészt fel. A helyzetet bonyolítja, hogy a közpénzt nem feltétlenül – sőt tipikusan nem – annak az országnak az adófizetői adják bankmentésre, amelynek a bankja(i) a csőd közelébe jutott(ak). Aktuálisan, ha az olasz bankrendszer netán meginogna, szanálási igényét aligha tudná más finanszírozni, mint a német adófizetők. Amiről az eurózóna fenntartásáért már eddig is súlyos terheket vállaló Németország kancellára hallani sem akar.
Olyan mechanizmust kellett találni, amely lehetőség szerint megkíméli a közpénzeket. Ezért felállítottak egy hierarchikus sort, hogy egy bank rossz gazdálkodásáért ki fizessen. Az első helyen a tulajdonosai (részvényesei) és a hitelezői vannak, valamint a nagy betétesek. (Százezer eurón felül.) Ha ez sem elég, meg kell vizsgálni, hogy a bank karcsúsításával, megcsonkításával – egyes részei eladásával – házon belül végre lehet-e hajtani a szanálást (ez a bail-in). Ha nem, és a bank súlya miatt elkerülhetetlen a megmentése, vagy a felszámolás lenne a költségesebb megoldás, akkor kerülhet sor az egységes bankszanálási mechanizmus működtetésére.
Innen már bonyolódik a helyzet. Az elmúlt hónapokban az is körvonalazódott, hogy a bankmentésre igénybe vehető szanálási alap forrásait maguknak a bankoknak kell összeadniuk, amelyek a biztosított betétek egy százalékát ebbe fizetik. Így tíz év alatt 55 milliárd euró jöhet össze. „Azt már tudjuk, mi jön azután, csak azt nem, mi lesz addig” – jellemezte a helyzetet egy befolyásos szakértő.
Kézenfekvő, hogy végszükség esetén az Európai Stabilitási Mechanizmus (ESM) 500 milliárd eurós keretének egy részét (legfeljebb 60 milliárd eurót) közvetlenül a bankok feltőkésítésére lehessen fordítani, ám egyrészt a kassza nagy részét elviszi a görög válság, másrészt a német kormány az ESM kiterjesztéséért nem lelkesedik. A döntésről kiadott közlemény ezt a lehetőséget sem zárja ki teljesen, de nagyobb esély mutatkozik arra, hogy a szanálási alap hitelt vehessen fel.
A pénzügyminiszterek úgy döntöttek, hogy a következő tíz évben a bankszanálási alap forrásainak begyűjtése nemzeti hatáskörben marad, ám a pénz egyre nagyobb részét átengedik a közös alapnak, míg az végül fel nem töltődik, és nemzetközivé nem lesz. E tekintetben jogi vita is kibontakozott: ezt meg lehet-e oldani a mai kereteken belül, erre kormányközi megállapodásokat kell kötni, vagy a szerződést is módosítani kell.
Bár a „forradalmi kezdet” ellenére sok a tisztázatlan kérdés, a bankunió ügye egy év alatt kétségkívül haladt valamennyit, és nagyjából a következőképen áll. Jövő novembertől a 8300 európai bankból nagyjából a legnagyobb 130-nak a felügyeletét az Európai Központi Bankban létesítendő egységes felügyelet közvetlenül látja el, amely a nemzeti felügyeletekkel együttműködik, és hatáskörét más bankokra is kiterjesztheti. Az új bankszanálási mechanizmus 2015. január 1-jén lépne életbe, feltéve, hogy azt a most leköszönő Európai Parlament még jóváhagyja. A bankunió az eurózónára kiterjed, de nyitott, bármelyik uniós tagország bármikor csatlakozhat hozzá.
A magyar álláspont nagyjából úgy körvonalazható: ráérünk akkor dönteni, ha már valamennyi részlet tisztázódott. Más nézőpontból azonban a dolog úgy fest, Európa és Magyarország útjai más irányba tartanak. Míg Európa kormányai egy uniós forrás szerint 1300 milliárd eurót fordítottak bankmentésre, feltőkésítésre és megerősítésre, hogy stabilizálják a pénzügyi rendszert és fenntartsák annak működőképességét, a magyar kormány alaposan legyengítette bankrendszerét. Hadat visel ellene.
Európa legnagyobb bankadójával veszteségbe sodorta a szektor egészét, a leánybankok külföldi tulajdonosait tőkeemelésbe hajszolta, Felcsuti Péter szavaival élve „zombi” állapotba hozta őket: nem hiteleznek, nem segítik a gazdasági növekedést. Közben a kormány nem talált megoldást a fő veszélyforrásra, arra, hogy mi legyen a növekvő részarányú rossz hitelekkel, ellenben azt a benyomást keltette, hogy megsegíti a devizaadósokat – ez önmagában is csökkenti a törlesztési hajlandóságot, tovább növelve a nemteljesítő hitelek arányát.
Amikor pedig nyilvánvalóvá vált, hogy a hitelezés még jó ideig nem áll helyre, belépett a Magyar Nemzeti Bank, hogy a beruházásokat nulla kamatozású hitelekkel élénkítse, amelyeket a kereskedelmi bankok 2,5 százalékos kamatozású hitellel helyezhetnek ki. Ez átmenetileg segíthet ugyan, de a piaci hitelezést tartósan nem helyettesítheti; ellenben torzítja azt, és perspektivikus terheket ró a költségvetésre.
A nagyobb magyar kereskedelmi bankok külföldi tulajdonosai benne vannak abban a 130-as csoportban, amelyikre kiterjed az Európai Központi Bank egységes felügyelete. Szlovák leányán keresztül az uniós felügyelet „belelát” az OTP könyveibe is. Ha Magyarország nem csatlakozik a bankunióhoz, bankjai nem kapják meg azt a biztonságot, amit az eurózóna pénzintézetei. Emiatt drágábban juthatnak hitelekhez, versenyképességük romlik. Ez önmagában is felettébb súlyos érv a csatlakozás mellett.
Csakhogy az európai és a honi bankpolitika egyáltalán nem harmonizál. A magyar kormány nem bánná, ha egyes bankok tönkremennének, azokat az állam olcsón megkaparinthatná, ami nem éppen a stabilitás és az átláthatóság irányába mutat. (A takarékszövetkezetek esetében a megerősítést államosítással kapcsolta össze.) Ez nem éppen az európai út. Ami ennél is nagyobb baj, ha netán egy krízis megint beüt, Magyarország kevésbé számíthat nemzetközi segítségre, mint 2008-ban. Vagyis sokkal nagyobb árat fizet érte.