szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Több szabálytalanságot talált a számvevőszék Székely László hivatalának gazdálkodásában. Előfordult például, hogy az ombudsmani intézmény annak ellenére nem folytatta le a közbeszerzési eljárást, hogy az a szolgáltatások becsült értéke alapján meghaladta a közbeszerzési értékhatárt.

Több szabálytalanságot tárt fel az Állami Számvevőszék (ÁSZ) az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának (AJBH) ellenőrzésénél, az ombudsmani hivatal az ÁSZ szerint megsértette a számviteli, illetve a közbeszerzési törvényt, nem megfelelően működtette a gazdálkodási jogkörökkel összefüggő belső kontrollokat, a székházként használt ingatlan jogi helyzetét pedig az ellenőrzés lezárásáig nem rendezték.

Az ÁSZ keddi közleményében azt írta: az ombudsmani hivatal ellenőrzése a 2011-2013 közötti időszakra terjedt ki, és az AJBH, illetve jogelődje, az Országgyűlési Biztosok Hivatalának pénzügyi és vagyongazdálkodási tevékenységét, valamint a szervezet átalakulását értékelte. 

Az ÁSZ összegző megállapítása szerint hiányos volt az ombudsmani intézmény közfeladat-ellátására vonatkozó kontrolljainak kialakítása az ellenőrzött időszakban.

Az ÁSZ megállapította, hogy az ombudsmani intézmény a belső kontrollokat 2011-ben és 2013-ban nem megfelelően működtette, és azok 2012-ben sem feleltek meg teljes körűen a jogszabályokban és belső szabályzatokban foglaltaknak.

Székely László ombudsman
MTI / Soós Lajos

Mint írták, rendszerhibaként jelentkezett, hogy a teljesítés igazolását végzőket a kötelezettségvállalók – néhány kivételtől eltekintve – egyik évben sem jelölték ki írásban. Előfordult, hogy annak ellenére nem folytatták le a közbeszerzési eljárást, hogy az a szolgáltatások becsült értéke alapján meghaladta a közbeszerzési értékhatárt, amellyel megsértették a közbeszerzési törvényt – tették hozzá. 

Az ÁSZ szerint "a kötelezettségvállalással terhelt előirányzat-maradvány megállapítása és kimutatása 2011-ben és 2012-ben nem felelt meg, 2013-ban pedig nem teljes körűen felelt meg a jogszabályi előírásoknak és belső szabályzatoknak". Az intézmény ezzel kapcsolatban megsértette a számviteli törvényt és az államháztartás rendjéről szóló jogszabályokat, emiatt az ÁSZ a 2013. évi zárszámadás ellenőrzéséről szóló jelentésében az AJBH beszámolóját elutasító záradékkal látta el. 

Arra is felhívta a figyelmet a számvevőszék, hogy "a székházként használt ingatlan jogi helyzetének rendezéséről a vagyonkezelési szerződés felülvizsgálata során és az ellenőrzés lezárásáig sem született megállapodás az MNV Zrt. és az AJBH között". 

Az ÁSZ szerint az intézmény pénzügyi helyzete a likviditási mutatók alapján stabil volt, vagyongazdálkodási tevékenységének szabályozottsága, vagyonnyilvántartásának vezetése pedig megfelelt a jogszabályi előírásoknak.

A számvevőszék az alapvető jogok biztosának három, míg az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala főtitkárának négy javaslatot fogalmazott meg, amelyekre intézkedési tervet kell készíteniük.

Ombudsmani hivatal: Az ÁSZ szerint az intézmény takarékos

Az elmúlt közel húsz évben az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala, illetve a jogelőd Országgyűlési Biztos Hivatala gazdálkodása alapvetően megfelelt a jogszerűség követelményének – reagált kedden közleményben az ÁSZ-jelentésre Székely László hivatala. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) korábbi ellenőrzései azt is megállapították, hogy az intézmény kifejezetten takarékosan gazdálkodik. Az ÁSZ jelentése azt is rögzítette, hogy az ombudsmani hivatal átalakításával a feladatellátás hatékonyabbá, a gazdálkodás szabályozottabbá és átláthatóbbá vált – írták.

A hivatal működésének, gazdálkodásának és feladatellátásának ellenőrzéséről szóló legutóbbi számvevőszéki jelentés feltárt ugyan egyes hiányosságokat a közbeszerzési eljárásban, ezek a megállapítások azonban az intézmény 2012. január 1. előtti átalakulását megelőző időszakra vonatkoztak. 

Az AJBH egyetért azzal a megállapítással is, hogy a székházaként használt ingatlan jogi helyzete rendezetlen, ami azonban nem róható fel a hivatalnak. Az ombudsmanok hosszú idő óta javasolták – a szükséges garanciák mellett – a vagyonkezelői szerződés megkötését, de figyelemmel kellett lenniük arra, hogy az államháztartásról szóló törvény értelmében az ingatlan működtetésére az intézmény csak akkora mértékben vállalhat kötelezettséget, amekkorára az éves költségvetése fedezetet nyújt. A jelen állapot megnyugtató rendezése érdekében a Hivatal ismételten tárgyalásokat kezdeményezett a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel.

Az ÁSZ egy korábbi jelentésében elutasító záradékkal látta el az Alapvető Jogok Biztosa Hivatalának 2013. évi költségvetési beszámolóját. A 2013. évi zárszámadási törvény tegnapi elfogadásával azonban egyértelművé vált, hogy a hivatal a gazdálkodásról szóló beszámolójában jogszerűen tüntette fel kötelezettségvállalással lekötött összegként a székházának felújítására, illetve intézményi beruházásként felhasználni kívánt előirányzat-maradványt.

Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala a jelentés kézhezvételét követően megerősítette a belső kontrollmechanizmusokat és meghozta mindazokat a további kiegészítő intézkedéseket, amelyeket az Állami Számvevőszék a jogszerű működés maradéktalan biztosítása érdekében javasolt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!