Milliomosok, pedig nem csinálnak semmit, csak esznek
Tudja, mi az a mukbang? És azt, hogy mit csinál a legtöbbet kereső Youtube-sztár? Az internetkorszakban egészen hétköznapi emberek is milliomosok lehetnek pusztán abból, hogy jóízűen esznek, kommentálják a saját videojátékozásukat, vagy egyszerűen gyerekjátékokat csomagolnak ki és mutatnak be. A tévés celebek napjai meg vannak számlálva, a fiatalok egészen másra buknak. Ismerje meg a közeljövő igazi médiasztárjait.
A dél-koreai Park Szu-jion (művésznevén: „The DiVa”) havonta átlagosan 9400 dollárt, azaz 2,6 millió forintot keres. Ha szeretné látni, hogy mivel lehet ennyit összehozni, akkor nézzen bele az alábbi, egészen friss videóba, amelyet ő készített (figyelem, a hossza 45 perc és koreai nyelvű, érdemes beletekerni!)
Igen, jól látja, Park kisasszony éppen otthon van, eszik, ráadásul elég sokat és elég hosszasan. Európai szemnek és fülnek kicsit szokatlan, hogy hangosan szürcsöli a tésztát, és néha még hangosabban csámcsog, de ezzel – a helyi szokásoknak megfelelően – csak azt fejezi ki, hogy nagyon ízlik neki az étel. Ő ugyanis abból él, hogy rendszeresen a nyilvánosság előtt eszik – illetve abból, amit a nézőitől az ilyen és ehhez hasonló produkciókért kap.
Ennek a tevékenységnek külön neve is van, a koreai nyelvből származó rövidítés alapján "mukbang"-nak nevezik azt, amikor valaki úgy közvetíti a saját vacsoráját, mint a köztévé a híradót. A mukbangoló kifejezés azonban nem használatos, a hasonló celebek ugyanis elegánsabban, Broadcast Jockey-nak, azaz BJ-nek nevezik magukat, már csak azért is, mert többségük a falatozás tematikától már általánosabb irányba is elmozdult, és életének hasonlóan hétköznapi eseményeit is szórja az internetes éterbe.
Bár a mukbang sztárok evős produkciói a Youtube-on is megnézhetőek, általában az Afreeca.tv nevű videomegosztón szeretnek sugározni, mert ott az online nézők egy gombnyomással azonnal 100 koreai wont, azaz 23 forintot küldhetnek az „előadóművészeknek”. Márpedig sok kicsi sokra megy, a koreaiak pedig szorgosan nyomkodják a gombot az akár több mint egyórás „nagy zabálások” alatt.
Egy kis önpofozás, aztán jóízű böfögés
A mukbang egyik első szupersztárjának egyébként BJ Beomprika számít, aki már évek óta nyomja az ipart, elég karakteres figura, és volt jó néhány emlékezetes alakítása. Egyik legkedveltebb videója az alábbi, ahol 16 perc alatt gyűr le öt doboz tésztalevest. Ahhoz, hogy ön is kellően jó képet kapjon az esemény megdöbbentő voltáról, legalább a produkció első másfél percét érdemes követnie, amíg egy kis önpofozás után eljut az első jóízű böffentésekig:
Az Afreeca.tv egyik vezetője egy riportban elárulta, hogy BJ Beomprika 300 millió nézőt vonz, rajongói klubjához pedig 670 ezren csatlakoztak, vagyis ezek alapján nyilvánvalóan régóta milliomos – pusztán a stílusos evésből.
Bár Beomprika még tartja magát, mostanában inkább úgy tűnik, hogy a műfaj igazi menői a vékony fiatal lányok, legalábbis az új koreai celebhullámban már őket szeretik leginkább. BJ Shoogi például rendületlenül tör előre, többnyire azzal, hogy annyit eszik, amennyit két jó megtermett férfi is megirigyelhetne, karcsúságát azonban mégis őrzi.
37 ezer dollár egy nap alatt, csak úgy
De miért nézik milliók azt, hogy valaki eszik? A jelenség szociológiai háttere még jórészt feltáratlan, hiszen itt nem a hagyományos főzős tévéműsorokról, hanem egészen másról van szó. A videó spontán, nem megrendezett, nem főznek benne, az ételt általában étteremből rendelik, és egy másfél órás élő műsor elvileg végtelenül unalmas. Egy riportban a megkérdezett nézők is csak azzal indokolták, hogy még fizetni is hajlandóak ezért, hogy csökkenti a magányosságérzetüket, vagy jól esik azt az érzést átélni, hogy kedvük támad az előadóval együtt enni. A fiatalabb nézők pedig azt mondták, őket a hagyományos tévéműsor már nem érdekli, a videotartalmak többségét amúgy is mobiltelefonon nézik, és ott a személyes, élő és amatőr „műsorsugárzásnak” varázsa van.
Dél-Koreában a BJ-k valóban sztárok, az egyik nagyon népszerű fiatal lánynak, BJ Hannának például el is kellett költöznie a lakásából, mert amikor a rajongói beazonosították, hogy hol lakik, rengetegen akartak nála vacsorázni.
A bevételi csúcsot egyébként egy nem mukbangos BJ, Ju Szo-hi tartja, akit a nézői tavaly októberben alaposan megleptek. Már ment az élő adás, amikor a chatszobában a nézők jelezték, hogy nem sokkal déli 12 után „indulhat az akció”. Amikor az előadó visszakérdezett, hogy mire készülnek, csak annyit válaszoltak neki, hogy rekorddöntésre, majd pedig az előre megbeszélt időpontban ezerrel nyomni kezdték az adománygombot. A fiatal nő így egy nap alatt 37 ezer dollárt (mostani árfolyamon úgy 10 millió forintot) keresett.
Egyetem helyett videojátékozás
A mukbang mostanában kezd beszivárogni a nyugati világba is, bár a Földnek ezen a részén elsőre általában tökéletes értelmetlenségnek tartják. Amikor egy amerikai online videóműsorban a fiataloknak megmutatták a koreai magányos vacsoraközvetítéseket, először érthetetlennek és nevetségesnek tartották, később azonban elkezdtek azon gondolkodni, hogy mégis lehet benne fantázia, és akár ők is néznének, vagy készítenének hasonló tartalmakat.
Ez már csak azért sem furcsa, mert a nyugati világban is számos példa akad, amikor emberek abból gazdagodnak meg, hogy lényegében semmi különöset nem csinálnak. Jelenleg a Youtube legtöbbet kereső, egyértelműen legkedveltebb sztárja például PewDiePie, aki nem más, mint Felix Kjellberg svéd videojátékos-médiaszemélyiség. Ő videojáték-kommentátorként lett híres, vagyis nem csinált mást, mint a Youtube-on keresztül vicces kommentekkel közvetítette azt, ahogy videojátékozik, később pedig általánosságban is közszemlére tette élete történéseit.
PewDiePie 2013 óta a legnézettebb Youtube-csatorna készítője, világszerte 39 millióan követik rendszeresen a vlogbejegyzéseit, és a csatornájának videóit összesen már több mint 8 milliárdszor nézték meg. Mivel a Youtube a videókon elhelyezett hirdetésekért cserébe 5-7 dollárt juttat a készítőnek minden ezer megjelenítés után, becslések szerint Kjellberg évente 12-15 millió dolláros jövedelemre tesz szert. Nem csoda, hogy már négy éve félbeszakította az egyetemi tanulmányait, és csak a Youtube-karrierére koncentrál. 2013-ban költözött Svédországból Angliába, mert ott jobbnak találta az internetkapcsolat minőségét.
A misztikus játékcsomagoló, aki évi 10 millió dollárt keres
Kjellberg folyamatos internetes hülyéskedése mögött még fel lehet fedezni valami hozzáadott értéket, ennek a sokszor alpári, mégis tömegszórakoztató figurának az „alakítása” olykor igen sok munkával is járhat. A világ második legjobban kereső Youtube-sztárja azonban ennél sokkal minimálisabb erőbedobással lett multimilliomos: gyakorlatilag semmit nem csinál, csak gyerekjátékokat mutat be. Érdemes belenézni az egyik jellemző, de nem túl akciódús videójába:
Ő a DisneyCollectorBR, illetve újabban FunToyzCollector nevű felhasználó, akiről nagyon sokáig senki sem tudta, hogy valójában kicsoda, és a világ még most sem biztos abban, hogy ismeri őt. A videókon ugyanis soha nem történik semmi, azon kívül, hogy egy lakkozott körmű női kéz kibont egy, vagy néhány játékot, és megmutatja, hogy milyenek.
Az enyhe dél-amerikai akcentussal (angolul) beszélő női hang tulajdonosa becslések szerint évente 8-10 millió dollárt keres a hirdetésekből, annak köszönhetően, hogy az amerikai gyerekek megőrülnek érte. A nagy amerikai játékgyártók viszont szintén megőrülnek, mert a valószínűleg brazíliai származású nőt nem tudják leszerződtetni magukhoz. FunToyzCollector valószínűleg milliomos lehetne abból is, hogy eladja a „tudását” egy nagy cégnek, de ő tartja az inkognitóját és a személye körül kialakult misztériumot.
Azt rebesgetik, hogy a valóságban Vera Credidio a neve, 44 éves,valóban brazíliai származású, és Floridában él, nem messze Disney World-től. Ráadásul a hírek szerint a férje jegyzi a teljesen hasonló profilú és stílusú, de szintén anonimitásba burkolózó BluCollection nevű játékbemutató profilt. A férfi állítólag fotós volt korábban, de már rég felhagyott a szakmájával, amióta Youtube-sztár lett.