szerző:
hvg.hu

A Világkereskedelmi Szervezetnek (WTO) több, sokmilliárdos ügyben is döntenie kell. Vagy legalábbis kellene.

A két szembenálló fél a világ két legnagyobb repülőgépgyártója: az amerikai Boeing és az európai Airbus konzorcium. 2004-ben először az amerikaiak fordultak a WTO illetékes bizottságához, mondván, az Európai Unió lehetővé tette, hogy több tagállama is illegális támogatást nyújtson az új szuper Jumbo, az A-380-as gép kifejlesztéséhez. Nem sokkal később az unió azzal vágott vissza, hogy az amerikai szövetségi hatóságokat és Washington államot vádolta meg a Boeingnek nyújtott illegális támogatással.

A WTO malmai lassan őrölnek, különösen, ha olyan ügyekben kell dönteni, amelyek világhatalmakat érintenek és nem csupán kereskedelmi nézeteltérésekről, hanem politikáról is vastagon szó van. Akár 22 milliárd dolláros bírságra is kötelezhető lenne az Európai Unió, ha az amerikai vádak bizonyítottá válnak – vélik a szakértők. Az amerikai panasz ügyében néhány héten belül állást kell foglalnia a WTO-nak. Az európai viszontkereset ügyében pedig a jövő év elején várható döntés. De egyik sem lesz végleges, sőt az is lehet, hogy a WTO „visszapasszolja a labdát” a feleknek, mondván, egyezzenek meg kétoldalú tárgyalásokon.

És hogy tovább bonyolódjon a helyzet, az EU nemrég egy újabb panaszt nyújtott be, a Boeing 777X modelljének fejlesztése miatt. Brüsszel szerint az amerikai gyártó majdnem 9 milliárd dolláros illegális támogatásban részesült a Boeingnek otthont adó Washington állam kivételező kereskedelmi döntéseinek köszönhetően. Az amerikai fél tagadja a diszkriminációs vádakat és azt mondja: az EU azért nyitott új frontot, mert a korábban kezdeményezett eljárásban vesztésre áll.

A Boeing és az Airbus rivalizálása, kölcsönös vádaskodása évtizedek óta tart, de a végeredmény valahogy mégiscsak egy „bundaszagú döntetlen”. Tartósan egyik sem tud fölénybe kerülni a másikkal szemben. A Világkereskedelmi Szervezet akkor került döntési kényszerbe, amikor javában zajlik a vita Európa és Amerika között a transzatlanti kereskedelmi egyezményről. És itt megint sokkal többről van szó, mint tisztán gazdasági kérdésekről. Ezért aztán a szakértők salamoni döntést várnak a WTO-tól, hogy aztán a szembenálló felek politikai szinten rendezzék a nézeteltéréseket. Ez a rendezés persze a Boeing és az Airbus vitájának a „végtelenítése” is lehet, mert ezzel is azt a látszatot lehet kelteni, hogy a két fél konkurenciaharcot folytat és nem a repülési piac fele-fele arányú felosztásának a fenntartásában érdekelt.

 

Égi riválisok földi csatája

A nagy légiközlekedési vásárok és bemutatók olyanok az ágazat számára, mint a kupaküzdelmek a labdarúgásban. A most befejeződött farnborough-i bemutatót az Airbus nyerte.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
„Kihallgatáson” a Facebook a libra kriptovaluta miatt

„Kihallgatáson” a Facebook a libra kriptovaluta miatt

Az ellenzéki összefogásmantra jövője a tét az önkormányzati választásokon

Az ellenzéki összefogásmantra jövője a tét az önkormányzati választásokon

Egy kis alpesi házikóban 10 ember most éppen azon stresszel, hogy el van zárva a műszaki cikkektől

Egy kis alpesi házikóban 10 ember most éppen azon stresszel, hogy el van zárva a műszaki cikkektől

Élőben egészen félelmetes Batman autója, körbefotóztuk

Élőben egészen félelmetes Batman autója, körbefotóztuk

Orbán rájött: fegyvervásárlással elkerülheti, hogy számonkérjék a jogállam lebontása miatt

Orbán rájött: fegyvervásárlással elkerülheti, hogy számonkérjék a jogállam lebontása miatt

Nullára csökkentené az üvegházhatású gázok kibocsátását a Nestlé

Nullára csökkentené az üvegházhatású gázok kibocsátását a Nestlé