szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A német kormány szerdai ülésén elfogadta és a törvényhozás elé terjesztette a külföldi autósokat is terhelő úthasználati díj szabályainak módosítását. Egy sor uniós tagállam, köztük Magyarország az új szabályozást is ellenzi, és osztrák kezdeményezésre szövetséget szervez bevezetésének megakadályozására.

A Németországgal szomszédos államok, valamint Szlovénia, Szlovákia és Magyarország szerint a tervezett német szabályozás ellentétes az uniós joggal, ezért képviselőik részvételével szerdán Brüsszelben egyeztetést tartanak egy "közös szövetség" megalakításának céljával – közölte Jörg Leichtfried osztrák közlekedési miniszter.

A miniszter a Madsack német médiacsoport regionális lapjai közös szerkesztőségének adott interjúban kiemelte, hogy Berlinnek ellenállásra kell berendezkednie.

A külföldi autósokat terhelő úthasználati díjról 2015-ben fogadtak el törvényt Németországban. Az Európai Bizottság a jogszabály miatt kötelezettségszegési eljárást indított Németország ellen, a hátrányos megkülönböztetés tilalmára hivatkozva.

A német kormány szerdai közleménye szerint a módosítás biztosítja, hogy a szabályok megfeleljenek a közösségi jognak, és így a brüsszeli bizottság leállíthatja az eljárást, amint a törvényhozás két háza elfogadja a kormány javaslatát.

A tervek szerint a díjfizetési rendszert 2019-ben vezetik be. Fizetni mindenkinek kell, de a német autósokat a gépjárműadó csökkentésével tehermentesítik.

A szabályozásban az a legfőbb új elem, hogy a gépjárműadót nem automatikusan csökkentik a díj összegével, hanem a motor környezetvédelmi besorolása alapján adnak kedvezményt, így a megtakarítás a legmodernebb – Euro 6 besorolású motorral működő – kocsik esetében meghaladja az úthasználati díjat.

A külföldi autósoknak csak az autópályák használata után kell fizetniük, a tíz napra, két hónapra vagy egy évre szóló elektronikus matricát az interneten vagy töltőállomásokon vásárolhatják meg. A tíznapos matrica a motor károsanyag-kibocsátásától függően 2,50 és 25 euró (775-7750) közötti összegbe kerül a kormányzati közlemény szerint.

A hivatalosan infrastrukturális hozzájárulásnak nevezett díj "méltányos, ésszerű és igazságos" – idézték Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési minisztert.

A kormányzati számítások alapján a díj évi 3,7 milliárd euró bevételt jelent, ebből a külföldi autósok 500 millió eurót fizetnek majd be. A bevételt az úthálózat fenntartására és fejlesztésére fordítják.

Németország a tizenhatodik uniós tagállam, ahol a gépkocsikat terhelő útdíjat vezetnek be. A csaknem 13 ezer kilométeres német autópálya-hálózat használatáért a tehergépjárművek után már 2005 óta fizetni kell.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!