szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szimulátorral tesztelik, de nem biztos, hogy beválik.

Forradalmian új ötlet tesztelésén dolgozik Henk Hesselink holland légügyi szakértő. A jövő repülőterei szerinte nem egyenes, hanem kör alakú kifutópályákkal épülnének meg, amelyek befelé dőlnek, mint az amerikai Indycar versenyek pályái.

Hesselink azzal érvel, hogy így kiküszöbölhetők a veszélyes, keresztirányú szélben végzett leszállások, hiszen a körpályán mindig lehet találni olyan pontot, amely éppen a széllel szemben közelíthető meg. Ráadásul a létesítmény kevesebb helyet is foglalna. Mint a BBC videójában elmondja, a pálya viszonylag nagy átmérője miatt ez nem járna azzal, hogy az utasok hullámvasúton érezzék magukat, csak annyit éreznének, mint általában, amikor a levegőben kanyarodik a gép. További előny lenne, hogy akár három gép is fel- vagy leszállhatna egy időben.

A kutatást támogatja az Európai Unió is, egyelőre szimulátorral tesztelik az ötletet.

A javaslat számos kérdést vet fel. Az egyik, hogy a le- és felszállásnál jellemző alacsony sebesség mellett eleve nem szerencsés kanyarodni, hiszen ez növeli az átesés veszélyét - vagyis azt, amikor a felhajtóerő nem elég a gép levegőben tartásához. Ez ráadásul mindig a lefelé billenő szárnyon jelentkezik először, márpedig Hesselink pályája ilyen helyzetbe kényszeríti a gépeket. Ezenkívül igaz ugyan, hogy a körön mindig van szél szempontjából megfelelő pont, csak ezt egyrészt el is kellene találni pontosan, másrészt pedig az összes többi szakaszon már biztosan keresztirányú szél lépne fel, mégpedig változó irányú.

Az is gond, hogy ehhez a fajta fel- és leszálláshoz át kellene képezni a pilótákat, és mivel biztosan nem minden repülőtér épül át ilyenre, ez nem feltétlenül éri meg a légitársaságoknak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!