Hvg.hu: Mindenkinek vannak olyan rémtörténetei, hogy karácsonyra rendelt egy csomagot külföldről, még kellő időt is szánt rá, aztán a csomag csak januárban érkezett meg. És sokszor azért, mert hetekig állt a postán. Mit lehet tenni?
Bengyel Ádám: A külföldről behozott dolgok alapvetően vámkötelesek – még ha nem is kell vámot fizetni utánuk. Az EU-n kívüli webüzletek viszont hiányos dokumentációval küldik őket el – szóval itt nem érdemes feltétlenül a postát hibáztatni.
Hvg.hu: Az is elég sűrűn előfordul, hogy rosszkor jön a futár, nem szól előre, stb. Azon túl, hogy a Facebookon panaszkodunk, történik valami?
Bengyel Ádám: Pont a tavalyi év mutatta, hogy igazából nincs következménye ezeknek: a fixpontos, például a miénkhez hasonló csomagautomatákhoz történő kiszállítás nem tudott bővülni, miközben a házhoz szállítás nagyon nőtt. Ennek az az oka, hogy nagyon sok helyen ingyen kínálják a házhoz szállítást, az ügyfél pedig úgy érzi, többet kap azzal, ha házhoz kéri az árut.
Hvg.hu: Magyarország akkor nem rosszabb, mint a többi hely?
Bengyel Ádám: Ugyanolyan szolgáltatók, ugyanolyan elvárásokat teljesítenek, ugyanolyan sztenderdek alapján. Nem hiszem, hogy egy GLS vagy DPD rosszabb lenne itt, mint máshol. De ha például rosszabbak az utak, akkor nagyobb eséllyel történhet bármi a csomaggal. Van azonban egy nagyobb baj is nálunk: jelenleg rengeteg sofőr hiányzik a rendszerből. Vannak olyan régiók, főleg Nyugat-Magyarországon, ahol az alvállalkozónál akár húsz kocsi áll, mert nincs ember, aki elmenjen vele.
Hvg.hu: Bírni fogja a rendszer ezt a karácsonyt?
Bengyel Ádám: Szerintem ez a karácsony rosszabb lesz, mint a tavalyi volt. Nem csak a posta néz majd komoly nehézségek elé, de futárcégek is a munkaerőhiány miatt. Alulfinanszírozott az egész rendszer, de a sofőrök keresnek a legrosszabbul benne – és vagy elmentek BKV-sofőrnek, vagy már régen Ausztriában dolgoznak.
Hvg.hu: Ezzel mit lehet kezdeni? Már azon túl, hogy nyilván bért emelnek.
Bengyel Ádám: Hát ez a megoldás. Ezért a logisztikában is óriási költségnövekedés várható, a kérdés az, hogy ezt hogyan tudjuk az árakban érvényesíteni. Vagy kevesebb lesz a csomag: azt várom, hogy hiába van két számjegyű növekedés az internetes kereskedelemben, a kiszállítás volumene ezt nem tudja követni. Ennek két következménye lehet: nőhet a fix pontra történő kiszállítás, illetve nő a kosárérték. Ingyenes kiszállítást ugyanis várhatóan csak egy bizonyos érték fölött fognak felajánlani az üzletek – vagy még úgy sem. Szerintünk egyre inkább meg fog szűnni az, hogy ezzel próbálnak versenyezni a webshopok és ezáltal a logisztikai szolgáltatók szolgáltatók árai és minőségük is transzparenssé válik..
Hvg.hu: Miért tették ingyenessé a házhoz szállítást? Ezt a GKI Digital nemrég egy felmérésében is elég öngyilkos lépésnek nevezte.
Bengyel Ádám: Az is: a webshopok lenyomták az árakat, nagyon alacsony profitrátával dolgoznak, és ezt továbbterhelik a szállítókra is. Csak most már nincs kire. Persze a legjobb hívószó az ingyenes házhoz szállítás, erre a vevők még akkor is ráharapnak, ha a termék kicsivel drágább. A webshopok egy része beépíti az árba, a többiek pedig továbbnyomják ránk.
Hvg.hu: Egy cég hogyan tudja ezt kigazdálkodni?
Bengyel Ádám: Mi úgy, hogy az észt licenc alapján, „okos” módon intézzük a csomagküldést. Ez jelenti azt például, hogy az automatákból emberi segítség nélkül vehető át egy csomag, de a logisztikai folyamat is smart: a többi cégnél jellemzően a központból egy depón keresztül jutnak el a csomagok a címre vagy pick pack pontra, nálunk minden a központból érkezik, ami nem csak olcsóbbá teszi a rendszert, de gyorsabbá is, és ráadásul a kézbesítési hibák lehetőségét is csökkenti. Aztán egyenméretű ládákban szállítunk, de ami ennél is érdekesebb, hogy már a raktárban meghatározzuk, egy adott doboz a csomagautomaták melyik rekeszébe kerül – nem a szállítónak (futárunknak) kell megfelelő méretet keresgélnie.
Hvg.hu: Egy reális költségszámításnál mekkora a különbség a fix pontra és a házhoz szállítás között?
Bengyel Ádám: Akár fele is lehet. De például a pick pack pont is ugyanolyan házhoz szállítás, ugyanaz a folyamat, csak annyi az előnye, hogy egy pontra több csomag mehet.
Hvg.hu: A házhoz szállításnál a nagy kockázat az, hogy otthon van-e az ügyfél? De fix helyeknél mennyire fordul elő, hogy nem veszik át?
Bengyel Ádám: Nálunk 3 nap van erre, a csomagok 80 százalékát viszont 2-2,5 napon belül átveszik. Egy számjegyű annak a százalékos aránya, amelyeket nem viszik el három napon belül.
Hvg.hu: Az észt licenc mit jelent? Az üzleti modellt vagy a működést?
Bengyel Ádám: Igazából mindkettőt: ha bemegy az ember az észt raktárba, pont azt fogja látni, amit itt. A szolgáltatás oldalon mi egy csomó dolgot kifejlesztettünk, például a csomagvarázsló szolgáltatás csak nálunk van.
Hvg.hu: Mi sajátos a magyar piacon?
Bengyel Ádám: Az észt csomagautomatás cégnél például nincs csomag-nyomonkövetés, azt mondják, nincs rá szükség, hiszen a csomag aznap vagy másnap úgyis célba ér. Nálunk ez elképzelhetetlen lenne: bár a neten pontos információt adunk arról, merre jár a csomag, az ügyfeleink 25-30 százaléka azért még telefonon érdeklődik, hogyan áll a kiszállítás. A magyar piac sajátossága a telefonos kapcsolattartás. Kaptunk már telefonon olyan kérdést is, miért van áthúzott macska a piktogramok között?
Hvg.hu: Mi jellemzi még a vásárlókat?
Bengyel Ádám: Az ügyfeleink 64 százaléka nő, amit elsősorban az magyaráz, hogy sok kismama vásárol gyerekcuccokat. A Vaterán ez a leggyakoribb terméktípus, egyébként pedig a műszaki cikkek, könyvek, játékok, ahogy máshol is. A mi feladatunk az, hogy megfelelő helyet találjunk a csomagautomatáknak, itt pedig az a fő szempont, hogy a mindennapi tevékenységekhez – már csak a hölgyek miatt is főleg a bevásárláshoz – kapcsolódó helyet keressünk. Az ügyfeleink 15-20 százaléka nem azon a településen lakik, így mégsem akkora áldozat elmenni érte.
Hvg.hu: Nagyobb városokban vannak jelen, de mi a helyzet a kistelepülésekkel?
Bengyel Ádám: Van házhoz szállításunk is, de azt kiadjuk más cégnek.
Hvg.hu: Miért adják ki a nagy cégek is ki ezt a feladatot a csomagküldőknek?
Bengyel Ádám: Pénzkérdés, de szerintem annyit nem spórolnak vele. A legtöbb logisztikai cég hálózatot szervez – nincs saját futár, van egy informatikai rendszer és alvállalkozók. Ez történetileg is így alakult: hagyományosan magyar kisvállalkozók voltak, aztán felvásárolták őket az ügyfélbázisukkal együtt a nagy nemzetközi cégek.
Hvg.hu: Hova lehet még fejlődni az internetes kereskedelemben? Milyen megoldások elképzelhetők?
Bengyel Ádám: Sokat beszélnek a drónos szállításról, amiből szerintem nem lesz semmi. Túl drága – és kevés olyan hely van, ahol ez a legjobb megoldás. Mi is sok fejlesztésen gondolkozunk. Most például egy olyan csomagrobottornyon, amelyből 50 van a Wall-Martnál Amerikában és három Európában (ebből kettő az észteknél). Ez egy 5 méter magas légkondicionált torony, ahol mindenféle terméket át lehet venni, akár más futárcég is elhelyezhet itt terméket. Az Amazonnál már kísérleteznek azzal is, hogy lakóházakban telepítenek csomagboxokat.
Hvg.hu: Milyen termékek és szolgáltatások kerülhetnek még be a csomagautomatás rendszerbe?
Bengyel Ádám: Gyakorlatilag bármi. Az élelmiszer a nagy jövő, de ez elég drága, nagy beruházást igényel. De az sem fenntartható, hogy pár száz forintért mozgatnak az áruházláncok egy, de néha két embert egy autóval.
Hvg.hu: Az elképzelhető, hogy maguk a webshopok fognak lerakatokat létesíteni?
Bengyel Ádám: Létezik ilyen, de ez egy drága dolog, kell hozzá egyfajta méret.
Hvg.hu: Az Amazon van ilyen méret.
Bengyel Ádám: Szerintem az Amazon nem fog idejönni a következő öt évben. Egyfolytában azt kérdezzük, mikor érkezik, de nagyon-nagyon erős a nyugat-európai piac, rengeteg fejlesztést hajtanak végre, arra koncentrálnak, nem erre a régióra. Szerintem ha jönnek is ide, ami egy ilyen lépés átfutási idejét követve 2022 előtt nem elképzelhető, inkább Lengyelországot vagy Csehországot választják.
Hvg.hu: Ennek van egyáltalán jelentősége? Ha például az amerikai Amazontól rendelek valamit, a házhoz szállítás többnyire olcsóbb, mintha mondjuk a német vagy a brit üzletből.
Bengyel Ádám: Ezek a kereskedők hálózatban gondolkoznak, ahogy mi is. Nekünk teljesen mindegy, hogy Sopronból Békéscsabára kell eljuttatni az árut, vagy a Lurdy házból a Mammutba. A folyamat idejét tekintve nincs különbség, a költségekben sem nagyon. Ugyanez működik nagyobb szinten is: az elosztó huboknak ugyanannyi idő kell a továbbításhoz. Amerikából is naponta jönnek repülők, Cincinattiből, ahol a nagy elosztóközpont van, nyolc óra alatt Frankfurtba ér a termék – inkább attól függ az ár, hogy mennyit szállítanak egy adott helyre. Tehát Magyarország inkább azért lehet drága mondjuk Németországból, mert kevesebb csomag érkezik, miközben az USA-ból több, így kisebb az egy csomagra eső költség.
Hvg.hu: Elképzelhető, hogy egy csomag azon a raktáron jön keresztül, amelyikből a drágább is?
Bengyel Ádám: Abszolút. De a Kínából érkező csomagok költsége egészen más okból alacsonyabb. A kínai posta árai támogatottak, a nemzetközi postaszövetség is dotálja ezeket.
Hvg.hu: A Magyar Postával lehet konkurálni?
Bengyel Ádám: Nehezen, hiszen teljes spektrumot kínálnak, olcsó áron – persze a saját szegmensünkben mi vezetünk.
Hvg.hu: Ez mennyi csomagot jelent?
Bengyel Ádám: Nagyjából 1 millió körül végzünk idén – tavaly még csak kétszázezer volt ez a szám.
Hvg.hu: Hogyan lehet hatékonyabbá tenni ezt az üzletágat?
Bengyel Ádám: Elértünk egy határt, innentől már nagyszabású technikai fejlesztések elképzelhetők csak: robotszállítás, önvezető autók.
Hvg.hu: De ez nem a következő 2-3 év.
Bengyel Ádám: Valóban nem. Ezért az ügyfeleknek is tudatosabbnak kell lenni: hogy honnan rendel, hogy milyen módon rendelnek. Arra sem árt ügyelni, hogy hiába gyors a csomagautomata is, ha a webshopok nem tudják gyorsan kiadni a rendeléseket – az egynapos szállításokat ilyenkor érdemes elfelejteni. Pedig ilyenkor mindenki nagyobb kapacitással dolgozik: a nagy kereskedők akár több mint a háromszorosára turbózzák fel a raktárban dolgozók létszámát, ám futárokat nem lehet csak 3-4 hétre alkalmazni. A mi folyamatunk a legrövidebb az egészben – csak hát mi vagyunk a végén, rajtunk kérik számon, ha elkésik a csomag. Van azonban egy jó hír: a szenteste vasárnapra esik, így decemberben három teljes hét lesz a kiszállításra.