Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e7b388c1-a5f1-44c3-89ef-d2305be0e895","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Microsoft 15 évre előre vásárolt magának kvótát egy olyan létesítményben, amely megköti a szén-dioxidot, ezzel tehermentesítve a környezetet.","shortLead":"A Microsoft 15 évre előre vásárolt magának kvótát egy olyan létesítményben, amely megköti a szén-dioxidot, ezzel...","id":"20250416_microsoft-atmosclear-szen-dioxid-kornyezetvedelem-karosanyag-kibocsatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7b388c1-a5f1-44c3-89ef-d2305be0e895.jpg","index":0,"item":"3b63b283-f92e-489b-835a-248d796031fb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_microsoft-atmosclear-szen-dioxid-kornyezetvedelem-karosanyag-kibocsatas","timestamp":"2025. április. 16. 16:03","title":"Történelmi megállapodást kötött a Microsoft, 6,75 millió tonnával kevesebb szén-dioxid lesz a légkörben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"084d688d-a219-4f97-9e9d-2224ce9d830d","c_author":"Domány András","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A bezárt posták épületeit is odaadhatják nekik.","shortLead":"A bezárt posták épületeit is odaadhatják nekik.","id":"20250416_magyar-falu-program-kormany-kozlony-posta-vagyonkezelo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/084d688d-a219-4f97-9e9d-2224ce9d830d.jpg","index":0,"item":"22008e73-783c-49f6-ae0b-ab1e2e9c1fb5","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250416_magyar-falu-program-kormany-kozlony-posta-vagyonkezelo","timestamp":"2025. április. 16. 06:27","title":"Használaton kívüli állami ingatlanokat kapnak a kistelepülések","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f102911-661e-421a-a995-7d4b9eea3dc1","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Stephen Cheng cégcsoportja lesz a Bialetti új tulajdonosa.","shortLead":"Stephen Cheng cégcsoportja lesz a Bialetti új tulajdonosa.","id":"20250416_olasz-kavefozo-bialetti-kinai-nuo-capital-eladas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f102911-661e-421a-a995-7d4b9eea3dc1.jpg","index":0,"item":"88804b06-17c3-4388-8c06-a4b1954cde1a","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_olasz-kavefozo-bialetti-kinai-nuo-capital-eladas","timestamp":"2025. április. 16. 11:33","title":"Kínai kézbe kerül a legendás olasz kotyogósok gyártója, a Bialetti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd0f30e8-19d7-423b-a94c-dc21082d66f1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tizenöt éve nem gyűlt össze 20 centimétert elérő hóréteg a pestszentlőrinci állomáson.","shortLead":"Tizenöt éve nem gyűlt össze 20 centimétert elérő hóréteg a pestszentlőrinci állomáson.","id":"20250417_tobb-mint-egy-evtizede-alig-esik-ho","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd0f30e8-19d7-423b-a94c-dc21082d66f1.jpg","index":0,"item":"75356bed-9869-4e06-880b-aa98f5f17683","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_tobb-mint-egy-evtizede-alig-esik-ho","timestamp":"2025. április. 17. 08:08","title":"Drasztikus visszaesés: több mint egy évtizede alig esik hó Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6f63ab2-5675-4e7e-89a9-f49a51bfd35c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Donald Trump önbizalma irigylésre méltó, saját közösségi oldalán például királyként hivatkozott magára, amikor bejelentette, hogy eltörli a Manhattan egyes részein bevezetett dugódíjat. Ahogyan az eredeti döntés, ez is megosztó, nem mindenkit győznek meg az érvek arról, hogy miért jobb, ha kevesebb autó van az utakon. A Duma Aktuál csapata azért megnevezett néhányat, KAP pedig elmesélte, milyen statisztikai alapon aggódni. ","shortLead":"Donald Trump önbizalma irigylésre méltó, saját közösségi oldalán például királyként hivatkozott magára, amikor...","id":"20250416_duma-aktual-donald-trump-new-york-dugodij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6f63ab2-5675-4e7e-89a9-f49a51bfd35c.jpg","index":0,"item":"2c831e42-dc7e-4fa7-91db-e4b867aca7ee","keywords":null,"link":"/360/20250416_duma-aktual-donald-trump-new-york-dugodij","timestamp":"2025. április. 16. 18:30","title":"A dugódíj halott, éljen Donald király!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d137f757-a27a-4950-bc3b-8c385474273a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az ötlet azért merült fel, mert a karbonszálak részecskéi a levegőbe jutva károsak az emberi szervezetre.","shortLead":"Az ötlet azért merült fel, mert a karbonszálak részecskéi a levegőbe jutva károsak az emberi szervezetre.","id":"20250415_Betiltanak-az-autokban-a-karbonszalas-anyagokat-tisztaztak-a-felroppent-hiresztelest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d137f757-a27a-4950-bc3b-8c385474273a.jpg","index":0,"item":"44ea9642-5387-4b93-be31-dcf70c215eac","keywords":null,"link":"/cegauto/20250415_Betiltanak-az-autokban-a-karbonszalas-anyagokat-tisztaztak-a-felroppent-hiresztelest","timestamp":"2025. április. 15. 19:33","title":"Tisztázták a híresztelést, hogy betiltanák az autókban is használt karbonszálas anyagokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"190b99bd-3be9-4763-8b01-40374d397a55","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"360","description":"Az Orbán Viktort képviselő ügyvédi irodának, Novák Katalin egykori alapítványának, a macsóizmus hazai prófétájának és jachtkluboknak is milliós támogatások jutottak az állami tulajdonban lévő MVM Energetikai Zrt.-től – értesült a HVG.","shortLead":"Az Orbán Viktort képviselő ügyvédi irodának, Novák Katalin egykori alapítványának, a macsóizmus hazai prófétájának és...","id":"20250416_hvg-mvm-szerzodesek-ner-szponzoracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/190b99bd-3be9-4763-8b01-40374d397a55.jpg","index":0,"item":"737f18ab-8b57-4932-a7e2-ce77a0a13020","keywords":null,"link":"/360/20250416_hvg-mvm-szerzodesek-ner-szponzoracio","timestamp":"2025. április. 16. 09:30","title":"„Férfienergia-képzésekre” és „az erkölcsi alapok megszilárdítására” is költhetik az MVM-es közpénzmilliókat – és ez csak a jéghegy csúcsa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a490a90a-d688-4de9-9982-3f1da1a2bab7","c_author":"Fetter Dóra - Szentirmai Áron - Tornyos Kata ","category":"elet","description":"A HVG három, eltérő edzettségi szinten lévő újságírója néhány héttel ezelőtt úgy döntött, hogy futni megy, és különböző távokon benevez a Telekom Vivicittára. Felkészültek, majd hétvégén teljesítették is az általuk vállalt távot, teljesítményüket, fizikális állapotukat pedig a Telekom Egészség szolgáltatása segített kielemezni.","shortLead":"A HVG három, eltérő edzettségi szinten lévő újságírója néhány héttel ezelőtt úgy döntött, hogy futni megy, és különböző...","id":"20250417_telekom-vivicitta-futas-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a490a90a-d688-4de9-9982-3f1da1a2bab7.jpg","index":0,"item":"a9ddecc1-7669-4966-acb0-93c9904c3557","keywords":null,"link":"/elet/20250417_telekom-vivicitta-futas-beszamolo","timestamp":"2025. április. 17. 11:00","title":"Felfedeztük Budapest rejtett gyöngyszemeit, aztán lekopiztuk Szoboszlait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Nemzet Napszámosa meg ezer kiló ponty - Tóta W. halásznak állt
szerző:
Csányi Nikolett - Tóta W. Árpád
Tetszett a cikk?
A halászat hagyományőrzés, de romantika nélkül. Nemecsek Ernő fürödhetett ennyire kedvetlenül.
Könnyű volt meglátni a szépséget, az embert nemesítő dimenziót eddig szinte minden munkában. A szamócatövek közt pletykálkodó nénik között, az új finomságokon dolgozó strandbüfében, a struccfióka cseperedésében, a méhészetben, de még a világszínvonalon termelő fröccsöntőüzemben is.
A halászatnak szerintem nincs romantikája.
Ez valószínűleg a halakon is múlik. A ponty lehet finom – az akasztói szikiponty az is -, de mint állatot, nehéz szeretni. Nyálkás, hideg, nem is szép, nem énekel, nem néz a szemembe. Valójában persze ugyanúgy teszi a dolgát, mint a méh, az ő esetében azt, hogy turkál az iszapban, végül pedig megfő paprikás lében.
Horgászromantika, az van, ismerem jól: ülni a stégen vagy a csónakban órákig, hallani a fák lehulló levelének lágy neszét, és nem fogni semmit, vagy csak esetlegesen. Itt a fogás biztos, a szívást csak sejtem előre.
Tíz mázsa halat kell kiszedni a tóból olyan módon, hogy ormótlan gumiruhában végighúzunk egy hálót a vízben, bekerítjük őket, a hálóból egy nagy kosarat képzünk, és abban állva kipakoljuk őket. A pontyok ekkorra fogják fel, hogy bajban vannak, így fickándozással súlyosbítják a nyálkásságukat. Eltart egy darabig, amíg biztonsággal megragadok egyet, és bedobom a szákba. Már kiabál is Róbert, hogy KICSI.
Ugyanis kétkilós pontyokra szól a megrendelés, tehát a másfeleseket és a négykilósokat a hálón kívülre kellene dobálni, függetlenül attól, mekkora sikerélmény nekem, hogy egyáltalán megfogtam.
Szabó Róbert, a termelésirányító egy komplett irányítótorony funkcióit látja el: minden egyes halat szemmel tart, ahogy a háló akadást jelző rezzenéseit, a markolós munkáját, a kamerával a vesztébe botladozó Nikit; eközben kapkodja a telefonját, és szorgosan jegyzetel a füzetébe. Neki kell megtippelnie azt is, hol kezdjük a lehalászást: egy tonna halért kár lenne végigmenni az egész tavon, viszont ha nincs meg, akkor kezdhetjük elölről. Száz kilónál többet nem tévedett.
A mai munkához tíz emberre lenne szükség, ehhez képest öt jött el, meg én: nagyvonalúan öt és felet számítanak így mára. Munkaerő itt sincs elég. Ez nem meglepő: a hálót húzni kábé a volgai hajóvontatókat idéző küszködés, még amikor épp nem akad el az iszapban, akkor is. Sokan egy napra jönnek, aztán visszamennek inkább közmunkára. Az nyilván kényelmesebb. Róbert ezért kénytelen szaktanári és osztályfőnöki szerepben is helytállni, mert az új érdeklődők betanítást igényelnek.
A technológia évszázadok óta változatlan, csak a háló tetején cserélődtek műanyagra az úszók, meg a kocsira már feldaruzza a halat a gép. Nem lehet ennél jobban gépesíteni, legalábbis ha nem betonmedencében nevelik a halakat. Illetve amíg nem lesznek igazi terminátorok, amelyek be tudnak állni pont úgy és pont oda, ahová ezek az emberek.
Mégis itt vannak most is öten. Nem élvezik, csak tudomásul veszik, hogy ez a feladat, és csinálják. Van, aki évek óta, és nemcsak strandidőben, hanem télen, jeges vízben is. Kegyetlen küszködés, senkinek nem azért vezet ide az útja, mert szereti az állatokat vagy a természetet.
Mégis elégedettséggel jár, hogy abban a tonna halban ott vannak azok is, amiket én szedtem ki, cifra káromkodásokkal kísérve. De leginkább mint a macskának, amikor elengedik a farkát: az a legjobb benne, amikor kész. Ideje átöltözni békaemberből pesti ínyencbe, és betérni a csárdába, megkóstolni a munka gyümölcsét. A többiek, akik tegnap is a hálót húzták és holnap is fogják, nem itt esznek. Ez a világ rendje, és van ebben a rendben valami rendetlenség, amitől nem esik annyira jól, mint amennyire finom.