Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b4bb278f-3455-4d9e-b80c-a313c037434f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ivan Popovot csalás gyanújával le is tartóztatták tavaly, de most nem börtönbe, hanem a frontra kell mennie.","shortLead":"Ivan Popovot csalás gyanújával le is tartóztatták tavaly, de most nem börtönbe, hanem a frontra kell mennie.","id":"20250416_oroszorszag-ukrajna-haboru-ivan-popov","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4bb278f-3455-4d9e-b80c-a313c037434f.jpg","index":0,"item":"e5045fd8-42aa-470e-8355-b09beb85fa3d","keywords":null,"link":"/vilag/20250416_oroszorszag-ukrajna-haboru-ivan-popov","timestamp":"2025. április. 16. 13:52","title":"Kritizálta a hadvezetést, öngyilkos alakulat vezetőjeként vezényelték vissza Ukrajnába a volt orosz tábornokot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22a6576f-bd7d-49d7-8759-9dd69d67abe7","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Megnéztük, hogy mire képes a gyakorlatban a csúcsmobilok árának alig ötödéért kínált legfrissebb androidos okostelefon, melynek egyik újdonsága egyenesen a legdrágább iPhone-okról érkezett. Nyúzópróbán a Honor 400 Lite.","shortLead":"Megnéztük, hogy mire képes a gyakorlatban a csúcsmobilok árának alig ötödéért kínált legfrissebb androidos okostelefon...","id":"20250416_olcso-uj-androidos-mobil-honor-400-lite-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22a6576f-bd7d-49d7-8759-9dd69d67abe7.jpg","index":0,"item":"c1a48b5b-90f4-428f-a08e-bdd85e9cbe5c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_olcso-uj-androidos-mobil-honor-400-lite-teszt-velemeny","timestamp":"2025. április. 16. 08:03","title":"Remek az ára, de mennyire jó a legújabb lájtos androidos mobil? Teszten a Honor 400 Lite","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69a937e9-d9d5-485a-837c-5d8dfa67e676","c_author":"HVG","category":"360","description":"Korántsem okoznak annyi súlyos agykárosodást a sorozatos traumák és sérülések, amelyek a kontaktsportokban a játékosok fejét érik, mint ahogy az az utóbbi évek híradásai alapján tűnik – állítja egy brit biomatematikus.","shortLead":"Korántsem okoznak annyi súlyos agykárosodást a sorozatos traumák és sérülések, amelyek a kontaktsportokban a játékosok...","id":"20250417_hvg-kontaktsport-fej-agykarosodas-kutatasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69a937e9-d9d5-485a-837c-5d8dfa67e676.jpg","index":0,"item":"730425cf-2cad-4a72-9d53-79571e0982d6","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-kontaktsport-fej-agykarosodas-kutatasok","timestamp":"2025. április. 17. 16:15","title":"Félreértés is lehet, mennyire veszélyesek a fejet igénybe vevő sportok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3994df5-e4c5-4984-af7d-5b3301d96e85","c_author":"Marabu","category":"kkv","description":"","shortLead":"","id":"20250417_Marabu-Feknyuz-NER-kullancs-luxus-jacht","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3994df5-e4c5-4984-af7d-5b3301d96e85.jpg","index":0,"item":"4175c8d2-8552-4854-b310-645e08c55ca4","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_Marabu-Feknyuz-NER-kullancs-luxus-jacht","timestamp":"2025. április. 17. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: NER-kullancs kategória","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a6d127d-ea11-4206-8d02-8471c10b00f9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A cégnek ugyan csapnivaló volt a tavalyi éve, de a távozó vezér így sem járt rosszul. ","shortLead":"A cégnek ugyan csapnivaló volt a tavalyi éve, de a távozó vezér így sem járt rosszul. ","id":"20250416_kilencmilliard-forintos-vegkielegitest-kap-a-Stellantis-bukott-vezere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a6d127d-ea11-4206-8d02-8471c10b00f9.jpg","index":0,"item":"60c130a0-0829-4925-89f6-7f52d18f6cd2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250416_kilencmilliard-forintos-vegkielegitest-kap-a-Stellantis-bukott-vezere","timestamp":"2025. április. 16. 14:33","title":"Kilencmilliárd forintos végkielégítéssel távozik a Stellantis bukott vezére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e84ef544-0838-45ed-889f-bf5c009a7607","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A csatorna munkatársa kellemetlen helyzetbe került.","shortLead":"A csatorna munkatársa kellemetlen helyzetbe került.","id":"20250416_Le-kellett-allitani-a-Hir-Tv-elo-kozvetiteset-hadhazyiek-tuntetesen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e84ef544-0838-45ed-889f-bf5c009a7607.jpg","index":0,"item":"8f222b90-7315-41df-9ff7-64c08de79ecc","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Le-kellett-allitani-a-Hir-Tv-elo-kozvetiteset-hadhazyiek-tuntetesen","timestamp":"2025. április. 16. 11:50","title":"„Hazudik a tévé!” – kiabálták a Hír Tv élő adásában a tüntetők, majd a csatorna leállította a közvetítést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02fae638-97e3-4b05-9278-255ce473ddcb","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Korábban már törvény is született róla, amit Putyin is aláírt.","shortLead":"Korábban már törvény is született róla, amit Putyin is aláírt.","id":"20250417_taliban-terrorizmus-lista-oroszorszag-legfelsobb-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02fae638-97e3-4b05-9278-255ce473ddcb.jpg","index":0,"item":"dcc71b69-914b-4c81-aaa3-02bc4d2003fb","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_taliban-terrorizmus-lista-oroszorszag-legfelsobb-birosag","timestamp":"2025. április. 17. 16:52","title":"Az orosz legfelsőbb bíróság levette a terrorszervezetek listájárol a tálibokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"037fdeb0-3920-4a56-938e-509e40236871","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mivel a tudomány a vizet tartja az élet bölcsőjének, így kulcsfontosságú kérdés, hogy miként kerülhetett a Földre az anyag. Egy új tanulmány eredménye írhatja felül mindazt, amit ezzel kapcsolatban vélt a tudomány.","shortLead":"Mivel a tudomány a vizet tartja az élet bölcsőjének, így kulcsfontosságú kérdés, hogy miként kerülhetett a Földre...","id":"20250417_fold-viz-keletekezese-meteorit-hidrogen-oxigen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/037fdeb0-3920-4a56-938e-509e40236871.jpg","index":0,"item":"7e71abcb-7619-4983-8ed8-210f5fafbcf1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_fold-viz-keletekezese-meteorit-hidrogen-oxigen","timestamp":"2025. április. 17. 20:03","title":"Megdőlni látszik egy régi tudományos elmélet, hogy miként került víz a Földre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem kapott környezetvédelmi engedélyt a budapesti körgyűrű kiváltására szánt M100-ashoz kapcsolódó egyik elkerülő út, ami a tiltakozó pilisi falvak érveit támasztja alá. A kormány lépései miatt egyre követhetetlenebbé válik az M0-s fejlesztésének folytatása, az azonban már látszik: jól járhat Varga Mihály.
Akár megnyugvást is hozhatott volna az a közmeghallgatás, amelyet néhány napja tartottak Esztergomban: kiderült, hogy a Tinnye és Piliscsaba közötti elkerülő út második szakasza nem kapta meg a környezetvédelmi engedélyt. A helyiek tromfolhattak volna, hogy lám-lám, mi megmondtuk. A civilek Tinnyei Régió Munkacsoportja előzőleg animált videóban mesélte el, miért logikátlan, pazarló és szűk látókörű a kormány legújabb ötlete.
A kormány még decemberben döntött úgy, hogy mégsem épül meg az M0-snak a 10-es főút és az M1-es közötti szakasza, helyette Bicske és Esztergom között belátható időn belül megvalósítják az M100-ast, amellyel előbb-utóbb találkozik majd a (zsúfolt 10-est kiváltó) M10-es autópálya. Csakhogy a kormány az M10-esre még nem különítette el a pénzt, miközben az M100-as február 21-én már megkapta a környezetvédelmi engedélyt, az építkezés pedig akár két év múlva indulhat.
A pilisiek azért tiltakoznak, mert ha mellettük (Únynál) levezetik a forgalmat az új, M100-as autópályáról, akkor hiába építenek náluk állítólagos elkerülő utakat, az csak megsokszorozza az autók számát a környékükön. Ráadásul a tervezett nyomvonalak mindössze 150-200 méterre mennek el a régebbi és az újabb lakott területektől, lakóparkoktól, miközben érintik a Budai Tájvédelmi Körzetet, sőt európai védettségű Natura 2000-es területeket is.
A helyiek szerint elviselhetetlen forgalmat okozna az autóút nyugati szakaszának építése, a megoldásért kezdeményeztek aláírásgyűjtést.
Az új elkerülő utakon pedig nem az eddig megszokott, napi 4-5 ezer autós fog elhaladni, hanem annak többszöröse, méghozzá azért, mert sem az eredetileg tervezett budapesti körgyűrű nem zárul be, sem az M10-est nem kezdik még megépíteni. Így a kelet vagy nyugat felől érkező élelmes kamionosok és más sofőrök az M0-s hosszadalmas déli ága helyett ezt a rövidebb, északi menekülő utat fogják választani.
Fazekas István
Tehát ha például kelet felől, az M3-asról érkeznek, akkor a 10-es utat használják és terhelik, majd átvágnak a piliscsabai és tinnyei természetvédelmi területen, hogy azután Únynál ismét sztrádára állhassanak. A hatóságok ennek az egérútnak az egyik, piliscsabai ágát nem hagyták jóvá.
A közmeghallgatáson érződött, hogy ez némi elbizonytalanodást okoz a tervezők körében is. Képviselőjük, Komjáti Péter úgy fogalmazott, hogy „ha az elkerülő út nem valósulhat meg, az nyilvánvalóan változást jelent”. Világos volt ugyanakkor, hogy pillanatnyilag a kormány részéről nagyobb a nyomás abba az irányba, hogy márpedig az M100-as és a 10-es út között kapcsolatot kell létesíteni.
„A jelenlegi megbízói igény szerint a 10-es útra bekötést tovább kell vizsgálni” – tette hozzá Komjáti, elismerve, hogy a másik megoldás az lehetne, ha a megbízója mégis előbb, azaz legalábbis párhuzamosan építtetné meg az M10-est vagy az M0-s nyugati szektorát az esztergomi autópályával.
Egyelőre azonban erről szó sincs, hiszen januárban Varga Mihály pénzügyminiszter személyesen tájékoztatta Facebook-oldalán a választóit, hogy megmenekültek az M0-s rémétől. A nyugati szektor ugyanis azt jelentette, hogy a miniszter választási körzetében, a II. és III. kerület ugyancsak védett természeti területein vezették volna el a körgyűrű nyomvonalát, ami nagyon nem tetszett a pesthidegkútiaknak és az adyligetieknek. Az pedig már kevésbé zavarta a minisztert, hogy a körzetén kívül lévő pilisieknek milyen hamar lesz meg a pénz az őket tehermentesítő M10-es megépítésére.
De mire ez a nagy sietség az M100-as megépítésére?
Az a sztráda valójában nemcsak az esztergomiaknak lehet hasznos, hanem egész Európának új lehetőséget nyújt az észak-déli irányú mozgásra. Egészen pontosan az egyik közlekedési, úgynevezett Helsinki folyosónak lehet majd a része, ha a szlovákok továbbviszik észak felé, nálunk pedig bekötik az M6-osba.
NIF
Ha a térképen figyelmesen megnézzük az M100-as nyomvonalát, akkor dél felé van egy szaggatott folytatása, amely a tervek szerint egészen az M6-osig nyúlna. Ez pedig csak 10-15 kilométerre húzódna Felcsúttól: elég közel ahhoz, hogy a környékbeli gazdasági érdekeltségeknek jól jöjjön az észak-déli európai folyosó, és elég távol ahhoz, hogy az autópálya zaja és szaga se a kiskerteket, se a focipályákat ne zavarja.
Út tehát épül, csak az a kérdés, hogy ha már épül, akkor van-e benne ráció, hogy mikor és hol. Pedig a környezetvédők szerint már nem új közutakban kell gondolkodni. A Levegő Munkacsoport szerint a gépjárműforgalom drasztikus visszafogására van szükség, és ezzel egyidejűleg a környezetkímélőbb közlekedési módok fejlesztésére, illetve az utazási, szállítási kereslet csökkentésére.
Ehhez azonban már ma el kell kezdeni a gazdasági szerkezet gyökeres és gyors, precedens nélküli átalakítását – véli Lukács András, a szervezet elnöke. Lukács szerint nem fogadható el ellenérvként, hogy Magyarország a világ üvegházhatású gázkibocsátásának mindössze egy ezrelékéért felelős. Ez egyrészt olyan, mint ha azt mondaná valaki, hogy az ő autója nem kell, hogy megfeleljen a környezetvédelmi előírásoknak, hiszen az övé csak egy a világon közlekedő több mint másfél milliárd gépjármű közül.