Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Így erősíti hídfőállásait Peking a fekete kontinensen.
Kenyát a vasút teremtette meg a brit birodalmi időkben amikor Londonban elhatározták: Mombasa kikötőjétől Ugandáig lehet majd vonattal utazni. A britek meg akarták előzni a franciákat és a németeket, így a vasút méregdrága volt, de megépült, és stílszerűen Lunatic Express-nek nevezték el. Csak 2018-ban szűnt meg, amikor már gőzerővel épült az új vasútvonal - ezúttal már kínai, amelyikre a kenyai állam 9,8 milliárd dolláros kínai kölcsönt vett fel 2017-ben.
Az Új Selyemút mintaberuházásának indult Afrikában, aztán állatorvosi ló lett belőle - írja elemzésében a Bloomberg.
Az első szakasz Mombasa kikötője és a főváros, Nairobi között másfél évvel határidő előtt épült meg, és azóta drámai mértékben megnőtt a tehervonatok száma és forgalma. Míg a brit vasút csak a kikötői forgalom 4%-át jelentette, a kínaiak által megépített modern vonal a 40%-át biztosítja a jóval nagyobb áruforgalomnak. A kínaiak hajói hozzák az árut az Indiai-óceánon át, a vasútállomás pedig ott van a kikötőben, így az átrakodás villámgyors: két nap helyett nyolc óra a menetidő. Naponta kilenc tehervonat száguld - csaknem mind China Shipping konténerekkel - a síneken, de mehetne akár 26 is. Vagyis kapacitás van még bőven.
A vasútállomások éppen olyanok, mint Kínában - még a főpályaudvar Nairobiban is. A főnökök mindenütt kínaiak, a mozdonyvezetők többsége is a Mennyei Birodalomból érkezett. A helyi lakosságnak ez azonban nem tetszik, főként mert a kínaiak a saját munkamoráljukat várják el Afrikában is, ahol ehhez egyáltalán nincsenek hozzászokva. A messze földről érkezett menedzserek lenézik a helyieket, akiket lustának és butának tartanak, és egymás között gyakran "fekete majmoknak" nevezik őket. A kínaiak külön kolóniában élnek és egyáltalán nem vegyülnek a helyi lakossággal. Érezhetően csakis a saját céljaik érdeklik őket, bár Afrika fellendüléséről beszélnek. Ígéretük szerint az új vasúton minden 100%-ig kenyai lesz - hét év múlva.
Csakhogy leállt a vasútépítés
Uhuru Kenyatta elnök tavasszal Pekingbe látogatott, hogy részt vegyen az Új Selyemút konferencián, amelyen sok más állam- és kormányfő mellett a magyar miniszterelnök is jelen volt. A kenyai sajtó akkor arról írt, hogy az elnök megkapja a nagy kölcsön második részét, 4,9 milliárd dollárt, hogy tovább épülhessen a vasút az ugandai határ felé. A célállomás egyelőre Kisumu lenne a Viktória-tó mellett. Onnan még egy szép ugrás az ugandai határ.
Uhuru Kenyatta elnök azonban nem kapta meg a 4,9 milliárd dolláros kölcsönt hanem helyette csak 400 milliót, de ezt is furcsa feltétellel: korszerűsítse a brit birodalmi vasutat a Viktória-tó és az ugandai határ között! Hogy kapcsolódik ez a vasut a kínaiak által épített modern hálózathoz? Rejtély. Annál is inkább, mert a nyomtáv egészen más, vagyis át kell majd rakni az árut, ha egyszer majd a két vasútvonal találkozik egymással. Azt senki sem tudja, hogy ez mikor lesz.
A kínaiakat már nem érdekli a vasút, de a kikötő annál inkább
2017-ben Kenya 9,8 milliárd dolláros kínai hitelt vett fel a vasútvonal felépítésére. Ez Kenya államadósságának több mint a 21%-a. Kenya adósságállománya a GDP 62,3%-a, nem túlságosan magas, de az IMF már figyelmeztette az országot: legyen óvatos az új hitelek felvételénél. Csakhogy Kenya nem lehet igazán óvatos, mert a hiteleket is csak úgy tudja visszafizetni, ha újabb kölcsönöket vesz fel. Vagyis adósságcsapdában van.
A kínaiak ugyanazzal az ajánlattal éltek, mint Görögországban vagy Sri Lankán: adják el nekik az ország fő kikötőjét! Pireuszban ez már megtörtént: ott a kínaiak megteremtették az Új Selyemút délkelet-európai hídfő állását, ahonnan a kínai áruk aztán a Belgrád-Budapest vonalon át száguldhatnának Európa belseje felé, ha megépül a többi szakasz.
Pireusz kikötőjében a kínaiak átvették a hatalmat: a görög rész pang, a kínai virágzik. A görög munkások mégiscsak inkább a saját kikötőjüket kedvelik. Nem véletlenül: a kínaiak itt is a saját munkamoráljukat várják el mindenkitől. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy minden rakodómunkásnak állandóan készenlétben kell állnia. Ha SMS üzenetet kap, akkor két órán belül jelentkeznie kell a dokkokban, munkaidőnek pedig csak a ledolgozott órák számítanak. Ennek következtében a munkások teljesen ki vannak szolgáltatva a kínai főnökségnek, mely a nagy áruszállító hajók érkezésének rendeli alá az egész életüket.
Srí Lankán hasonló a helyzet. Kenya egyelőre nem kapitulált, nem adta oda Mombasa kikötőjét a kínaiaknak - le is állt a nagy vasútépítési program. Tény, ami igazán fontos volt a kínaiak számára, az már megépült, a Nairobi utáni szakaszok már csak Kenyának számítanak.
Persze Kenya is profitált az eddigi építkezésekből: a turizmus fellendült azokon a területeken, ahova a kínaiak csinos vasúti pályaudvarokat építettek. Szafarituristák ezrei látogatnak így olyan tájakra, melyek eddig nehezen voltak megközelíthetőek, számukra luxusszállodák épülnek.
A vasút tehát nemcsak a brit birodalmi időkben, hanem ma is kulcsszerepet játszik Kenya életében. Az infrastruktúra megépítésével a kínaiak kézben tarthatják Kenyát, amely még nem merült el nyakig az adósságban, de már függő helyzetbe került Kínától. Peking pedig az Új Selyemút programmal a saját menetrendjét követi, melyhez az afrikai országok alkalmazkodnak, hiszen az európaiak és az amerikaiak kivonulása után immár Kína az első számú nagyhatalom a fekete kontinensen.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.