Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"698e9a0b-a80f-40c5-bc73-e9313f8fd9a5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az X-Faktor legutóbbi szériájának győztese videóban fejtette ki véleményét és terveit a nyereményéről.","shortLead":"Az X-Faktor legutóbbi szériájának győztese videóban fejtette ki véleményét és terveit a nyereményéről.","id":"20250102_feher-krisztian-x-faktor-nyeremeny-penz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/698e9a0b-a80f-40c5-bc73-e9313f8fd9a5.jpg","index":0,"item":"625fe61b-440a-44c3-9492-f888a9765d2e","keywords":null,"link":"/elet/20250102_feher-krisztian-x-faktor-nyeremeny-penz","timestamp":"2025. január. 02. 14:06","title":"Fehér Krisztián, X-Faktor-győztes a versenyen nyert 36 millióról: „Az amúgy nem sok pénz”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a37f243d-e19e-4e55-b49d-35f26f4df606","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Lassan tényleg jogos lesz a kérdés: mi az, amin vagy amiben még nincs ott a Doom? Mert a fűnyíró, terhességi teszt és sok más után egy Captcha-ellenőrzőablakba is beépítették.","shortLead":"Lassan tényleg jogos lesz a kérdés: mi az, amin vagy amiben még nincs ott a Doom? Mert a fűnyíró, terhességi teszt és...","id":"20250103_doom-captcha-ellenorzes-nem-robot-jatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a37f243d-e19e-4e55-b49d-35f26f4df606.jpg","index":0,"item":"c8f4bfed-5265-4451-a37c-e990ded342fe","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_doom-captcha-ellenorzes-nem-robot-jatek","timestamp":"2025. január. 03. 16:03","title":"Valaki beépítette a Doomot az idegesítő Captcha-ellenőrzésbe – játékos módon igazolhatja, hogy nem robot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"cegauto","description":"Minden tíz eladott autóból kilenc teljesen elektromos volt náluk tavaly.","shortLead":"Minden tíz eladott autóból kilenc teljesen elektromos volt náluk tavaly.","id":"20250102_norvegia-elektromos-auto-atallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460.jpg","index":0,"item":"15ff9363-f39d-4b2d-b0d8-d4b945eb701b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_norvegia-elektromos-auto-atallas","timestamp":"2025. január. 02. 12:59","title":"A norvégok lényegében véghez vitték az elektromos átállást az új autóknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa2be71c-6c9c-4b0b-b9c1-c958921deb0d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Négy év pereskedés után sikerült elérni, hogy bocsánatot kérjen az önkormányzat a férfitől. ","shortLead":"Négy év pereskedés után sikerült elérni, hogy bocsánatot kérjen az önkormányzat a férfitől. ","id":"20250102_Jegyzo-per-onkormanyzat-gyamsag-elmebeteg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa2be71c-6c9c-4b0b-b9c1-c958921deb0d.jpg","index":0,"item":"de6be8ee-8f56-44dc-a39e-7b06b82d7333","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Jegyzo-per-onkormanyzat-gyamsag-elmebeteg","timestamp":"2025. január. 02. 14:55","title":"Elmebeteggé akart nyilváníttatni egy ramocsaházi férfit a jegyző, amiért kérdéseket tett fel a falu helyzetéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"acbf4059-1d9e-4e7d-bea6-e5b9e2cd903c","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Egy új kutatás egy római korból származó katona, vagy gladiátor maradványaiból mutatta ki, hogy a felmenői 25 százalékban skandinávok voltak.","shortLead":"Egy új kutatás egy római korból származó katona, vagy gladiátor maradványaiból mutatta ki, hogy a felmenői 25...","id":"20250103_brit-szigetek-skandinavok-romai-katona-regeszek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/acbf4059-1d9e-4e7d-bea6-e5b9e2cd903c.jpg","index":0,"item":"59bbf0c8-32f3-4229-8a4a-79206aeac7a7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_brit-szigetek-skandinavok-romai-katona-regeszek","timestamp":"2025. január. 03. 19:11","title":"Bőven a vikingek érkezését megelőzően is éltek már skandináv származású emberek a Brit-szigeteken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2243696e-1bd3-40fd-a363-389207ba984b","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Egy utolsó pillanatban benyújtott kormánypárti törvénymódosításnak köszönhetően aránytalanul nagyobb fizetésemelést kapnak a kúriai bírák az alsóbb fokon ítélkező kollégáikhoz képest. Varga Zs. András a kivételezést azzal indokolja, hogy a Kúria nem egyszerűen legfelsőbb bíróság, hanem a jogegység felett őrködik.","shortLead":"Egy utolsó pillanatban benyújtott kormánypárti törvénymódosításnak köszönhetően aránytalanul nagyobb fizetésemelést...","id":"20250104_kuria-birok-kiemelt-banasmod-fizetesemeles-Varga-Zs-Andras-ujevi-koszonto-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2243696e-1bd3-40fd-a363-389207ba984b.jpg","index":0,"item":"b3a62b3f-a3df-4d4e-8c6a-6c31811d5f05","keywords":null,"link":"/itthon/20250104_kuria-birok-kiemelt-banasmod-fizetesemeles-Varga-Zs-Andras-ujevi-koszonto-ebx","timestamp":"2025. január. 04. 07:45","title":"A kiemelt bánásmódot nem ingyen kaptuk – sokatmondó volt a Kúria-elnök újévi köszöntője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fe29d5c-e245-4ce5-8795-af799838c8fb","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az Egyesült Államokban évente százezren lesznek rákosak alkoholfogyasztás miatt.","shortLead":"Az Egyesült Államokban évente százezren lesznek rákosak alkoholfogyasztás miatt.","id":"20250103_rak-alkoholfogyasztas-feliratokat-ital-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fe29d5c-e245-4ce5-8795-af799838c8fb.jpg","index":0,"item":"faa04b2f-c324-49bd-ba25-82417072e61b","keywords":null,"link":"/elet/20250103_rak-alkoholfogyasztas-feliratokat-ital-figyelmeztetes","timestamp":"2025. január. 03. 17:35","title":"Hétféle rákot okozhat a piálás, ugyanolyan feliratokat követelnek az italokra, mint a cigarettákra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d408d4d-c6ac-4c1b-956e-cfd98968d672","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A Transfermarkt friss adatai közül szemezgettünk.","shortLead":"A Transfermarkt friss adatai közül szemezgettünk.","id":"20250102_labdarugas-piaci-ertek-lionel-messi-cristiano-ronaldo-szoboszlai-dominik-kerkez-milos-sallai-roland-neymar-benzema-mohamed-szalah-transfermarkt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d408d4d-c6ac-4c1b-956e-cfd98968d672.jpg","index":0,"item":"a60c2fa9-2d3a-45c4-a09c-cefbcc73bd6f","keywords":null,"link":"/sport/20250102_labdarugas-piaci-ertek-lionel-messi-cristiano-ronaldo-szoboszlai-dominik-kerkez-milos-sallai-roland-neymar-benzema-mohamed-szalah-transfermarkt-ebx","timestamp":"2025. január. 02. 15:06","title":"Szoboszlai és Kerkez is megelőzi Messit és Neymart, Sallai pedig Ronaldót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Budapest-Belgrád Afrikában: a kenyai kínai vasút is a semmibe vezet
szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?
Így erősíti hídfőállásait Peking a fekete kontinensen.
Kenyát a vasút teremtette meg a brit birodalmi időkben amikor Londonban elhatározták: Mombasa kikötőjétől Ugandáig lehet majd vonattal utazni. A britek meg akarták előzni a franciákat és a németeket, így a vasút méregdrága volt, de megépült, és stílszerűen Lunatic Express-nek nevezték el. Csak 2018-ban szűnt meg, amikor már gőzerővel épült az új vasútvonal - ezúttal már kínai, amelyikre a kenyai állam 9,8 milliárd dolláros kínai kölcsönt vett fel 2017-ben.
Az Új Selyemút mintaberuházásának indult Afrikában, aztán állatorvosi ló lett belőle - írja elemzésében a Bloomberg.
Az első szakasz Mombasa kikötője és a főváros, Nairobi között másfél évvel határidő előtt épült meg, és azóta drámai mértékben megnőtt a tehervonatok száma és forgalma. Míg a brit vasút csak a kikötői forgalom 4%-át jelentette, a kínaiak által megépített modern vonal a 40%-át biztosítja a jóval nagyobb áruforgalomnak. A kínaiak hajói hozzák az árut az Indiai-óceánon át, a vasútállomás pedig ott van a kikötőben, így az átrakodás villámgyors: két nap helyett nyolc óra a menetidő. Naponta kilenc tehervonat száguld - csaknem mind China Shipping konténerekkel - a síneken, de mehetne akár 26 is. Vagyis kapacitás van még bőven.
A vasútállomások éppen olyanok, mint Kínában - még a főpályaudvar Nairobiban is. A főnökök mindenütt kínaiak, a mozdonyvezetők többsége is a Mennyei Birodalomból érkezett. A helyi lakosságnak ez azonban nem tetszik, főként mert a kínaiak a saját munkamoráljukat várják el Afrikában is, ahol ehhez egyáltalán nincsenek hozzászokva. A messze földről érkezett menedzserek lenézik a helyieket, akiket lustának és butának tartanak, és egymás között gyakran "fekete majmoknak" nevezik őket. A kínaiak külön kolóniában élnek és egyáltalán nem vegyülnek a helyi lakossággal. Érezhetően csakis a saját céljaik érdeklik őket, bár Afrika fellendüléséről beszélnek. Ígéretük szerint az új vasúton minden 100%-ig kenyai lesz - hét év múlva.
Csakhogy leállt a vasútépítés
Uhuru Kenyatta elnök tavasszal Pekingbe látogatott, hogy részt vegyen az Új Selyemút konferencián, amelyen sok más állam- és kormányfő mellett a magyar miniszterelnök is jelen volt. A kenyai sajtó akkor arról írt, hogy az elnök megkapja a nagy kölcsön második részét, 4,9 milliárd dollárt, hogy tovább épülhessen a vasút az ugandai határ felé. A célállomás egyelőre Kisumu lenne a Viktória-tó mellett. Onnan még egy szép ugrás az ugandai határ.
Uhuru Kenyatta elnök azonban nem kapta meg a 4,9 milliárd dolláros kölcsönt hanem helyette csak 400 milliót, de ezt is furcsa feltétellel: korszerűsítse a brit birodalmi vasutat a Viktória-tó és az ugandai határ között! Hogy kapcsolódik ez a vasut a kínaiak által épített modern hálózathoz? Rejtély. Annál is inkább, mert a nyomtáv egészen más, vagyis át kell majd rakni az árut, ha egyszer majd a két vasútvonal találkozik egymással. Azt senki sem tudja, hogy ez mikor lesz.
A kínaiakat már nem érdekli a vasút, de a kikötő annál inkább
2017-ben Kenya 9,8 milliárd dolláros kínai hitelt vett fel a vasútvonal felépítésére. Ez Kenya államadósságának több mint a 21%-a. Kenya adósságállománya a GDP 62,3%-a, nem túlságosan magas, de az IMF már figyelmeztette az országot: legyen óvatos az új hitelek felvételénél. Csakhogy Kenya nem lehet igazán óvatos, mert a hiteleket is csak úgy tudja visszafizetni, ha újabb kölcsönöket vesz fel. Vagyis adósságcsapdában van.
A kínaiak ugyanazzal az ajánlattal éltek, mint Görögországban vagy Sri Lankán: adják el nekik az ország fő kikötőjét! Pireuszban ez már megtörtént: ott a kínaiak megteremtették az Új Selyemút délkelet-európai hídfő állását, ahonnan a kínai áruk aztán a Belgrád-Budapest vonalon át száguldhatnának Európa belseje felé, ha megépül a többi szakasz.
Pireusz kikötőjében a kínaiak átvették a hatalmat: a görög rész pang, a kínai virágzik. A görög munkások mégiscsak inkább a saját kikötőjüket kedvelik. Nem véletlenül: a kínaiak itt is a saját munkamoráljukat várják el mindenkitől. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy minden rakodómunkásnak állandóan készenlétben kell állnia. Ha SMS üzenetet kap, akkor két órán belül jelentkeznie kell a dokkokban, munkaidőnek pedig csak a ledolgozott órák számítanak. Ennek következtében a munkások teljesen ki vannak szolgáltatva a kínai főnökségnek, mely a nagy áruszállító hajók érkezésének rendeli alá az egész életüket.
Srí Lankán hasonló a helyzet. Kenya egyelőre nem kapitulált, nem adta oda Mombasa kikötőjét a kínaiaknak - le is állt a nagy vasútépítési program. Tény, ami igazán fontos volt a kínaiak számára, az már megépült, a Nairobi utáni szakaszok már csak Kenyának számítanak.
Persze Kenya is profitált az eddigi építkezésekből: a turizmus fellendült azokon a területeken, ahova a kínaiak csinos vasúti pályaudvarokat építettek. Szafarituristák ezrei látogatnak így olyan tájakra, melyek eddig nehezen voltak megközelíthetőek, számukra luxusszállodák épülnek.
A vasút tehát nemcsak a brit birodalmi időkben, hanem ma is kulcsszerepet játszik Kenya életében. Az infrastruktúra megépítésével a kínaiak kézben tarthatják Kenyát, amely még nem merült el nyakig az adósságban, de már függő helyzetbe került Kínától. Peking pedig az Új Selyemút programmal a saját menetrendjét követi, melyhez az afrikai országok alkalmazkodnak, hiszen az európaiak és az amerikaiak kivonulása után immár Kína az első számú nagyhatalom a fekete kontinensen.