szerző:
Tetszett a cikk?

A MÁV-nál nem készültek el időre egy váltó megszerelésével, majd leesett a hó. A főváros pedig csak feleannyi embert talált a hómunkákra, mint amennyi kellene. A munkaerőhiány és az utak, vasutak rossz helyzete egyszerre okoz káoszt, így aztán 2019 tele is úgy indult: esik a hó, emiatt szinte lehetetlen közlekedni sok helyen.

Van abban valami mélységesen ironikus, amikor a hóhelyzetről szóló cikk majdnem nem készül el amiatt, mert az újságíró a hó miatt alig ér be a munkába. A Pestszentlőrinc–Óbuda táv normál körülmények között nem egy leküzdhetetlen távolság, ehhez képest ez történt:

Éjszaka leesett az első három centi hó, ez pedig a MÁV-ot megoldhatatlan kihívás elé állította. A ceglédi vonalon minimum félórás, de inkább 110-140 perces késések alakultak ki. Szerencsére ezt még láttam reggel otthon, amikor elindultam dolgozni, azt viszont, hogy éppen melyik vonat hol tart, már nem, mert a MÁV applikáció megadta magát, és az Elvirán sem lehetett megnézni, mi a helyzet éppen (később délelőttre megjavították legalább azt). Gondoltam, a 182/184-es busszal elverekszem magam Kőbánya-Kispestig, azok a reggeli csúcsban 3-5 percenként követik egymást. Negyedóra várakozás után rájöttem, hogy ez nem volt a legjobb ötlet, cserébe legalább azt tudtam, hogy ha megjönne a busz, sem volna értelme felszállni rá, mert annyian használják esernyőnek az autójukat, hogy csak lépésben lehet haladni.

MTI / Balogh Zoltán

Átsétáltam az 50-es villamosig, így háromnegyed órával azután, hogy elindultam, legalább a kerületből kijutottam. Onnan már csak az utolsó fél megállónyi távon kellett egy teljes villamosnyi embernek a hóban sétálnia, ugyanis elcsaptunk egy autót, aminek a sofőrje valamiért a tilos jelzés ellenére próbált kikanyarodni az Üllői útra. Amikor elkezdődött a munkaidőm, már a Nagyvárad téren jártam, de onnan már gyorsan sikerült Óbudára átérni, legfeljebb az volt a nehézség, hogy a 17-es villamos a Margit körútról alig tudott befordulni a Frankel Leó utcába, és persze hogy a megállók a jégben álltak. Pedig a témának kéne az utcán hevernie, nem a szerzőnek.

De nem voltam egyedül a szerkesztőségben a bajaimmal. A kollégák arról számoltak be: a 29-es busz párosával járt, viszont a negyedóránkénti indulás helyett nagyjából 25 percenként. A városnak egyébként is sok pontja volt, ahol a kijelzőnek nem lehetett hinni. A Batthyány téren a Bécsi út felé tartó villamos megállójában nem fértek el az emberek, pedig csak 8 perc múlva jött. Később kiderült, hogy ott tömörültek azok is, akik a nem működő H5-ös HÉV-el mentek volna (itt nem a hó volt a ludas, utasrosszullét miatt nem járt).

De olyan is volt, aki arról mesélt: vonaton próbált Kőbánya alsótól bejutni a Nyugatiba, de előbb 20 percet álltak a nyílt pályán, majd még 15 percet Zugló előtt. Kiderült, hogy előttük legalább 3 vonat áll, ezért nem tud a vonatuk beállni Zugló állomáson. Ott begurulva „a peron hátsó részén állt meg, ahol azonban nem nyitotta ki az ajtókat. 10 perc gombnyomogatás után ketten megelégelték az egészet és vésznyitóval kinyitották az ajtót, amit azonban a vezető visszazárt, úgyhogy nekifeszültek és erőből nyitották ki az ajtót. Én több mint másfél órás késés után hagytam el a vonatot, valószínűleg sosem értem volna a Nyugatiba.”

Autóval sem volt egyszerűbb, a Budakeszi utat ugyan takarították, de az agglomerációból érkező autósok, akik a Budagyöngye után kerülnének a belváros felé, hogy ne a dugóban álljanak, a tisztítatlan hegyvidéki utakra érkeztek meg. Leányfaluról Óbudára pedig 2 óra 20 perc alatt lehetett bejutni kocsival, ez 21,3 kilométer. Összehasonlításképp: az ennél 200 méterrel rövidebb félmaratoni futóversenyeken a szintidő, amelyen belül célba kell érni, általában 2 óra 30 perc.

Budaörs és Óbuda között 1 óra 50 perc volt az út, takarítás nyomai nem nagyon látszottak. Sokan láthatóan nyári gumival próbálkoztak, kevés sikerrel, minden apróbb emelkedőn voltak elakadt autók.

Máté Péter

Első hó vs. MÁV 1-0

A probléma ott kezdődött, hogy a Nyugati pályaudvaron egy váltó és egy kitérő vágány karbantartását meg kellett volna csinálni az éjszaka, de ezt nem fejezték be időben – ismerte el a MÁV. Emiatt a Nyugatiból és a Nyugatiba csak egy vágányon haladhattak a ceglédi vonatok.

Aztán leesett a hó is.

Az eredmény: a Budapest–Lajosmizse és a Budapest–Cegléd–Debrecen–Záhony vonalon 30-110 perccel hosszabb a menetidő még a délelőtt is, a Nyugatiban és Fótnál pedig nehézkes a váltóberendezések kezelése, emiatt 120-140 perceket kell várni, hogy a vonaton beálljanak az állomásra. A Nyugati és Monor közötti személyvonatokat el sem indítják, egy Szeged–Budapest Intercity sem indult útnak. (Az egyik utolsó személyvonat, amely Monorról 6:07-kor indult volna el, 6:52 helyett 10:18-kor ért be.) A Budapest–Veresegyház–Vác vonalon pedig 180 perces késések alakultak ki.

Facebook / MÁV Napló - avagy az igazság sosem késik

A Budapest–Dunakeszi–Vác vonalon is hasonló volt a káosz, de azt még lehetett tetézni: Dunakeszi és Göd között egy autóval ütközött az EuroCity, miközben a fénysorompó pirosan villogott, a félsorompó pedig le volt hajtva. A MÁV erről annyit írt, hogy „megnövekszik a vonatok menetideje”, ami elég finom megfogalmazás ahhoz képest, hogy egy mondattal korábban azt jelezték, mindkét vágányt lezárták.

A Keleti pályaudvar és Pécel között is „váltóállítási nehézségekre” panaszkodott a MÁV, emiatt 20-30 perccel nőtt meg a menetidő, viszont a közúton ugyanekkor Pécel és Isaszeg, valamint Gödöllő és Máriabesnyő között balesetek miatt időről időre leállították a forgalmat. A Budapest–Újszász–Szolnok vonalon 30-40 percesek a késések.

A budapesti és környéki állomásokon a MÁV hókészenlétet rendelt el, azt írták, „biztosítják a megfelelő létszámot a váltók és a peronok tisztításához”.

Az Index úgy tudja: a 6:58-kor Vácról Budapestre induló vonat Csomádon megállt, mert a mozdonyvezetőnek lejárt a munkaideje, ezért a vonat nem közlekedett tovább, helyette egy másik mozdonyvezetőre vártak.

Autón, tömegközlekedéssel, és repülővel sem megy

A BKK-nál sem volt egyszerű az élet. Kora reggel úgy indult a nap, hogy a 3-as, a 28A és a 62-es villamos helyett pótlóbuszt kellett küldeni egy rossz váltó miatt (igaz, ezt gyorsan megjavították), majd a 8E és a 39-es buszt sem tudták egy ideig a dombos területekre felküldeni, a 80-as trolinál áram nem volt, és ha ez nem lett volna elég, több kispesti busz, valamint a 12-es villamos jó ideig azért nem járt a teljes vonalon, mert az autósokon is kifogott a havazás, baleset miatt nem lehetett haladni. A délelőtt közepére javult a helyzet, 11 óra előtt kicsivel már csak a 140-es és a 219-es buszt kellett rövidített útvonalon elindítani.

Berlinből Budapestre elrepülni gyorsabb volt ma reggel, mint a repülőtérről a Nagyvárad térig eljutni – mesélte egyik munkatársunk. Úgy tűnik, ő mégis szerencsés volt ezzel, nem sokkal azután ugyanis, hogy ezt az üzenetét elküldte, megkaptuk a Budapest Airport közleményét: megérkezett az ónos eső, így késések várhatóak. A repülőtér honlapja szerint az érkezési oldalon vészesen nagy bajok nincsenek, ritka az olyan gép, amely félóránál többet késne, az indulásra viszont nem ritkán egy óránál is többet kell várni, és olyan repülők is vannak, amelyeknek már régen el kellett volna indulniuk, mégis csak annyit írnak a felszállásról, hogy valamikor majd várható.

Máté Péter

Nincs elég munkás

Őrsi Gergely, a II. kerület polgármestere azt írta: „városrendészeink a mai napon nem bírságolnak gépjárműveket, illetve parkolóőreink sem fognak gépkocsi pótdíjazással foglalkozni. E helyett mindannyian az utak mielőbbi biztonságossá tételét tűztük ki feladatul.”

Karácsony Gergely azt írta ki a Facebookra: 70 munkagép dolgozik, de a szükséges 300-400 munkás helyett, csak 216-an jelentkeztek, „erre próbálunk megoldást találni”. A főpolgármester azt is hozzátette:

a délutáni csúcsra már a főbb útvonalakat meg lehet tisztítani. A sózás elkezdődött, a latyak letakarítása most még lassítaná a forgalmat, így az csak a délutáni csúcs után, este történik majd. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!