Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e45015be-6ca1-4b67-ae8f-653144abb492","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apollo–10 legénysége 1969. május 26-án soha nem látott sebességgel száguldott a Föld felé. Ember azóta sem utazott olyan gyorsan, mint Thomas Stafford, John Young és Eugene Cernan.","shortLead":"Az Apollo–10 legénysége 1969. május 26-án soha nem látott sebességgel száguldott a Föld felé. Ember azóta sem utazott...","id":"20250614_apollo-10-urutazas-sebesseg-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e45015be-6ca1-4b67-ae8f-653144abb492.jpg","index":0,"item":"e637efc8-df4c-458c-82bf-8cb77b4c763c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250614_apollo-10-urutazas-sebesseg-rekord","timestamp":"2025. június. 14. 20:03","title":"39 937 km/h az eddigi leggyorsabb emberi utazás sebessége, 57 éve nem sikerül megdönteni a rekordot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33cc0698-66d8-4d1b-a849-def3f7875267","c_author":"Tiszai Balázs","category":"gazdasag","description":"A magyarországi potenciális beszállítók tapasztalatai alapján a villanyautók (EV) gyártására való átállás sokszor inkább vergődésnek tűnik. A cégek az EV-iparban való szerepvállalásának lehetőségeit és realitásait mérte fel egy friss magyar kutatás. ","shortLead":"A magyarországi potenciális beszállítók tapasztalatai alapján a villanyautók (EV) gyártására való átállás sokszor...","id":"20250615_elektromos-auto-villany-gyartas-EV-ipar-magyar-beszallito-HUN-REN-KRTK-kutatas-tury-gabor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33cc0698-66d8-4d1b-a849-def3f7875267.jpg","index":0,"item":"1604e694-7d58-4224-8b80-bfed904293ea","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250615_elektromos-auto-villany-gyartas-EV-ipar-magyar-beszallito-HUN-REN-KRTK-kutatas-tury-gabor","timestamp":"2025. június. 15. 13:00","title":"Fejlesztési kényszer, lyukra futás, visszaszorulás: óriási kihívásokról vallottak az elektromosautó-iparba bekapcsolódni akaró magyar beszállítók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13e8cdc0-25eb-4156-97b4-65233028d3e7","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Szinte az 1947-es függetlenné válással egy időben India és Pakisztán is békés atomprogramot indított. Ám a kutatások fordulatot vettek, és mindkettő nukleáris fegyvert fejlesztett, valóssá téve az atomháború veszélyét.","shortLead":"Szinte az 1947-es függetlenné válással egy időben India és Pakisztán is békés atomprogramot indított. Ám a kutatások...","id":"20250614_hvg-india-pakisztan-atombomba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13e8cdc0-25eb-4156-97b4-65233028d3e7.jpg","index":0,"item":"c044be12-ca4c-458c-bc48-f120b27e3275","keywords":null,"link":"/360/20250614_hvg-india-pakisztan-atombomba","timestamp":"2025. június. 14. 15:30","title":"India és Pakisztán sakkban tartja egymást az atombombákkal, és nem félne használni azokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bcd6c45-0069-4a9a-8a9b-13d30b654b7d","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Az infláció gyorsul, a közlekedés lassul, elkészült egy mindenkit meglepő törvényjavaslat, amely kiütheti a plázákat, a kormány pedig megemelte a hiánycélt. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"Az infláció gyorsul, a közlekedés lassul, elkészült egy mindenkit meglepő törvényjavaslat, amely kiütheti a plázákat...","id":"20250615_Es-akkor-Lazar-Janos-Nagy-Marton-vasut-plaza-inflacio-hiany-heviz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bcd6c45-0069-4a9a-8a9b-13d30b654b7d.jpg","index":0,"item":"9e751eaa-5336-4b43-949c-24fe774dd71b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250615_Es-akkor-Lazar-Janos-Nagy-Marton-vasut-plaza-inflacio-hiany-heviz","timestamp":"2025. június. 15. 07:00","title":"És akkor Lázár János és Nagy Márton versenyezni kezdett, ki tud nagyobb káoszt okozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"990c1592-3377-423e-a2ea-a79d0dd13f6d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"„Na, ez az, amit nem akarunk itthon!” – ennyit kommentelt Orbán Viktor Szentkirályi Alexandrának, aki amúgy maga is jelen volt a színes rendezvényen.","shortLead":"„Na, ez az, amit nem akarunk itthon!” – ennyit kommentelt Orbán Viktor Szentkirályi Alexandrának, aki amúgy maga is...","id":"20250614_karacsony-gergely-szentkiralyi-alexandra-becs-pride-budapest-ausztria-salzburg-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/990c1592-3377-423e-a2ea-a79d0dd13f6d.jpg","index":0,"item":"fa12d394-3d45-48a4-a2d2-2f1647cb379e","keywords":null,"link":"/elet/20250614_karacsony-gergely-szentkiralyi-alexandra-becs-pride-budapest-ausztria-salzburg-orban-viktor","timestamp":"2025. június. 14. 21:37","title":"Orbán megszólalt a bécsi Pride-ról, Karácsony pedig felszólalt a bécsi Pride-on","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe9ccd14-5bbe-4f05-93df-6f9a201017d0","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A korábbihoz képest jóval több, 12 kategóriában kaptak elismerést az olvasók kedvencei. Befért G. Fodor Gábor könyve is. ","shortLead":"A korábbihoz képest jóval több, 12 kategóriában kaptak elismerést az olvasók kedvencei. Befért G. Fodor Gábor könyve...","id":"20250614_libri-irodalmi-dij-g-fodor-gabor-orban-kontra-soros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe9ccd14-5bbe-4f05-93df-6f9a201017d0.jpg","index":0,"item":"9843ab37-55a6-4852-99be-589e4a3413d9","keywords":null,"link":"/kultura/20250614_libri-irodalmi-dij-g-fodor-gabor-orban-kontra-soros","timestamp":"2025. június. 14. 09:46","title":"Schmidt Mária támogatta, G. Fodor Gábor megírta – Libri-díjat kapott az Orbán kontra Soros","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4c64268-e4aa-41ff-9975-f7d651a00a1e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Terelés, sebességkorlátozás, terelés, sebességkorlátozás. Mostantól nem ez lesz a mantrája az M7-esen közlekedőknek.","shortLead":"Terelés, sebességkorlátozás, terelés, sebességkorlátozás. Mostantól nem ez lesz a mantrája az M7-esen közlekedőknek.","id":"20250614_M7-es-felujitas-nyari-szunet-balaton-nagy-forgalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4c64268-e4aa-41ff-9975-f7d651a00a1e.jpg","index":0,"item":"f00a6273-9d89-43ed-af0c-24b1fe2b4db3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250614_M7-es-felujitas-nyari-szunet-balaton-nagy-forgalom","timestamp":"2025. június. 14. 22:01","title":"Fellélegzés: szüneteltetik az M7-es felújítását a nyáron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A vasúttársaság hivatalos közlése szerint az oldal bizonytalan ideig fejlesztés alatt áll – írja Vitézy Dávid.","shortLead":"A vasúttársaság hivatalos közlése szerint az oldal bizonytalan ideig fejlesztés alatt áll – írja Vitézy Dávid.","id":"20250613_mav-keses-mozdonykovetes-vitezy-david-lazar-janos-magyar-allami-vasut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38.jpg","index":0,"item":"f5a22418-5c4c-4517-86d5-832c972068fb","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_mav-keses-mozdonykovetes-vitezy-david-lazar-janos-magyar-allami-vasut","timestamp":"2025. június. 13. 20:23","title":"Leállt a rendszer, ahol a MÁV késéseit lehetett követni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mire számíthatunk 2020-ban, ami befolyásolhatja a pénzügyeinket?
szerző:
Bankmonitor / Sándorfi Balázs
Tetszett a cikk?
Még alacsonyabb hitelkamatok? Fordulat az ingatlanpiacon? Olcsóbbá váló banki szolgáltatások? Az állam fenntartja a legjobb ajánlatát a megtakarítóknak? Semmi kockázat, válságmentes övezet lesz Magyarország 2020-ban? Azért ennyire távolról sem rózsaszín a kép. Szubjektív pénzügyi kitekintő a Bankmonitor.hu-tól.
2019 elején a fél világ azt gondolta, hogy szép lassan emelkedésnek indulnak a kamatok. Ezzel szemben a gazdasági kilátások érdemi romlása miatt (főként az USA-ban és az EU-ban) pont ellentétes trend alakult ki, vagyis még tovább csökkentek a kamatok. Magyarországon ez elsősorban a hosszú távra rögzített hitelkamatok érdemi csökkenésében volt tetten érhető az 5 és 10 éves állampapír hozamok csökkenése mellett.
Ma az elemzők két táborra oszlanak: egy részük szerint semmi sem akadályozhatja meg, hogy hosszú távon rendkívül alacsony szinten maradjanak a kamatok. A mások csoport szerint (és ők vannak kisebbségben) válság közeleg, az alacsony kamatok nem fenntarthatók.
Ingatlanpiac és hitelek
A hazai lakásárak emelkedési dinamikája az év második felében (szerencsére) már mérséklődött 2019-ben. Jövőre minden bizonnyal eltérő mozgások fogják jellemezni a piacot: Budapesten stagnálás, vagy alacsony áremelkedés, a jelentősebb vidéki nagyvárosokban azonban még akár érdemi drágulás is bekövetkezhet.
Mindeközben az inflációval gyakorlatilag megegyező, vagy annál minimálisan magasabb kamatszinten juthatunk 5, vagy 10 éves kamatrögzítéssel (kamatperiódussal) bíró lakáshitelekhez. A további kamatcsökkenés sem kizárt, de kevésbé valószínű. És ami talán ennél is fontosabb: az esetleges kamatcsökkenés bekövetkezése sem fogja érdemben már elérhetőbbé, megfizethetőbbé tenni a lakáshiteleket. Az elsődleges probléma változatlanul az lesz, hogy az átlagos ingatlanvásárlónak ma már „túl sok” hitelt kell felvennie, hogy ki tudja fizetni a lakását.
Alacsony a valószínűsége annak, hogy a 2019-ben bevezetett Babaváró hitel, használt lakásra elérhető 10 millió forintos csok-hitel és a falusi csok után 2020-ban újabb számottevő „pénzügyi támogatás” érkezzen az államtól. Sőt, ha már a támogatott konstrukciók helyzetét boncolgatjuk, fontos kiemelni, hogy a Babaváró hitel feltételei akár szigorodhatnak is.
A válság utáni lakossági hitelezés egy erősen szabályozott, konzervatív mederben indult újra. Az úgynevezett adósságfék szabályok hivatottak a lakosság irracionális eladósodottságát megakadályozni (1.: az igazolt jövedelmünk 50%-ánál többet nem fordíthatunk hiteltörlesztésre, 2.: lakáshitel felvételnél az ingatlanérték maximum 80%-a lehet hitel). A Babaváró hitel a jelenlegi szabályozás értelmében 75%-ban önerőnek minősülhet, azaz lakásvásárlásnál babaváró igénybevételével 80% fölé mehetnek a hitelarányt illetően az igénylők… Nem lehet kizárni – különösen annak tükrében, hogy hatalmas a „roham” a Babaváró hitelekért –, hogy az MNB szigorítani fogja (azaz összhangba hozza) a legújabb támogatott hitelkonstrukció feltételeit az adósságfék szabályokkal.
Miben változtatnak a bankok?
A bankok már ma is „óvatosabbak”, mint voltak 6-12 hónappal ezelőtt. Hiába szerepel az adásvételi szerződésben X millió Ft, több esetben az értékbecslés csak 10-15%-kal alacsonyabb értéket állapít meg, mely egyben a hiteligénylő számára adható összeget is mérsékli. Ma nem láthatók olyan jelek a magyar bankpiacon, hogy 2020-ban könnyebben adnának hitelt a bankok, mint 2019-ben. Sőt, ha változás lesz, akkor az inkább a hitelminősítés szigorítása lesz, semmint az enyhítése.
Bankszámlák – bankköltségek: több pozitív változás is lehetséges
Jövő év elején – egy EU-s szabályozásnak köszönhetően – minden bankszámla tulajdonos levelet fog kapni arról, hogy összesen mennyi költséget fizetett a bankjának. A magyar lakosság hozzáállásában (átlagosan 20 évente váltunk bankot) akár érdemi elmozdulást is okozhat a költségekkel való szembesülés.
A tranzakciós illeték (bár 2019-ben a 20 ezer forint alatti utalások illetékmentessé váltak) továbbra is nagyon magas nemzetközi összehasonlításban, így rendkívül sok kritikát kap kívülről-belülről. Az anno válságintézkedésként bevezetett illeték fenntartása változatlan formában nem igazán indokolt, így további kiigazítás, mérséklés következhet.
A 150 ezer forintos ingyenes készpénzfelvétel mára érdemi gátjává vált egyrészt a lakossági készpénz állomány (és forgalom) csökkentésének, másrészt az olcsóbb (ingyenes, vagy fix teljes költséggel bíró) bankszámlák kialakításának. Az ingyenes készpénzfelvétel összességében jelentős károkat okoz, mára talán csak a kivezetésének „politikailag elfogadható” módjának meghatározása van hátra.
Megtakarítások: egy, ami mindent visz… de meddig?
Az 5 éves futamidő alatt 4,95%-os évesített kamatot kínáló szuperállampapír (MÁP+) 2019. június 1-ji bevezetése óta az első számú kedvenc a megtakarítók számára. A MÁP+ már az első félévre is 3,5% (időarányos) kamatot fizet és kamatfordulóknál költségmentesen visszaváltható, így szinte értelmét vesztette a 2,5%-os egy éves futamidejű állampapír, az egy és két éves kincstári takarékjegy (2,25%, illetve 2,75%). A 0,0%-0,2% közötti bankbetéti kamatokról az előzőek után pedig kár is szót ejteni.
A szuperállampapír gyakorlatilag teljes likviditása (bármikor visszaváltható, legrosszabb esetben is kevesebb, mint egy hónapos kamatveszteséggel) és 4,95%-os kamatajánlata mellett ma minden kockázatmentes, illetve alacsony és mérsékelt kockázatú befektetés értelmét veszítette. Alternatívát legfeljebb a közepes és magas kockázatú befektetések jelenthetnek, amelyek főként ingatlan- és részvénybefektetések lehetnek.
Az ingatlanfedezettel rendelkező szabad felhasználású hitelkamat ma kisebb, mint a szuperállampapír kamata. Ezen ritka jelenség lehetővé teszi számunkra, hogy akár 11%-os hozamot is elérjünk a kettő kombinálásával.
A fentiek kimerítik a „túl sok a jóból” kategóriát, így nem zárhatjuk ki, hogy 2020-ban valamilyen formában a MÁP+ változni fog. Ez a változás bekövetkezhet a futamidő előtti értékesítés erőteljesebb szankcionálásával, vagy a kamatajánlat csökkentésével. Rosszabb esetben a kettő együttesen fog megvalósulni.
* * *Minden, amit a 2024-ben induló CSOK Plusz támogatásról tudni kell
Jövőre indul a CSOK Plusz támogatás, ami a gyermekvállalást tervező pároknak jelenthet akár 50 millió Ft kedvezményes hitelt, valamint gyerekenként 10 millió Ft hitelelengedést. A CSOK Plusz minden településen elérhető lesz, ráadásul kombinálható a babaváró hitellel és a Falusi csok-kal. Ezzel a kalkulátorral megtudhatod, hogy 2024-től mennyivel jársz jobban az új CSOK Plusszal!