Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Egyértelműen van rá igényük az embereknek, hogy a hétköznapi munkaidőn kívül is tudjanak pénzt utalni. A másodlagos azonosító egyelőre fehér holló. Nagyrészt hiba nélkül működik az azonnali utalás, de azért akadtak visszadobott tranzakciók.
Intenzíven használják a bankok ügyfelei a március 2-án indult azonnali fizetés rendszerét (AFR) – derül ki a nagyobb pénzintézetek által az első hét tapasztalatairól a hvg.hu-nak adott válaszokból
Használat alatt nem azt kell érteni, hogy sok százezer tranzakció teljesült az AFR-en keresztül – a 10 millió forint alatti, elektronikus csatornán indított, egyszeri átutalások ugyanis automatikusan ezen a rendszeren mennek át. Azonban az utalások jelentős része (banktól függően nagyságrendileg ötöde-harmada) a régi, lassú rendszer üzemidején kívül, vagyis kora reggel, este, éjjel és hétvégén teljesült – az AFR ugyanis a nap 24 órájában, a hét 7 napján működik. Már most egyértelműen kijelenthető: az ügyfeleknek komoly igényük van rá, hogy a hétköznapi normál munkaidőn kívül utaljanak. Ez annyira mondjuk nem meglepő, adva, hogy az emberek jelentős része hétköznap munkaidőben a munkájával van elfoglalva. És persze eddig is lehetett a hétköznapi munkaidőn kívül utalásokat indítani, csak éppen azok nem teljesültek azonnal.
A bankok tájékoztatása szerint az AFR majdhogynem hibátlanul működik, de azért nem tökéletesen. Jellemzően az utalások körülbelül egy százaléka nem teljesült, de általában nem az AFR miatt, hanem mert nem volt elég fedezet a kiinduló számlán, nem létező vagy megszűnt számlára próbáltak utalni, esetleg az ügyfél tévesen adta meg a számlaszámot stb. A tranzakciók nagyon kis része időtúllépés miatt nem teljesült – ha egy utalás 10 másodperc alatt nem megy át, azt a rendszer ugyanis visszautasítja. Időtúllépések előfordulhattak mind a küldő, mind a fogadó bank oldalán, mind az utalási rendszerben.
A tranzakciókról az SMS-értesítéseket még nem küldi ki minden bank éjjel és hétvégén is, vagyis azonnal. Az egyébként nem csak a bankokon múlik, mikor pittyen be egy kiküldött SMS az ügyfél telefonjára.
Az AFR nagy újítása, hogy már nem csak bankszámlaszám megadásával lehet utalni valakinek, hanem a telefonszáma, az emailcíme vagy az adóazonosító jele (cégek esetében adószáma) megadásával. A pénz természetesen ilyenkor is a címzett számlájára érkezik, mindössze a rendszer nem a bankszámlaszám, hanem valamilyen másodlagos azonosító segítségével találja meg az adott számlát. Ehhez persze az kell, hogy a számla tulajdonosa regisztráljon másodlagos azonosítót a bankszámlájához. Egyelőre bankonként eltérő, hogy ezt hogyan lehet megtenni, van, ahol csak személyesen, bankfiókban, van, ahol elektronikus csatornákon (netbank, applikáció) is, van, ahol csak elektronikus csatornákon.
A bankoknál százas, ezres nagyságrendben regisztráltak az ügyfelek az első héten másodlagos azonosítókat, összességében több ezer ügyfél, több mint tízezer másodlagos azonosítót rögzített. A legnépszerűbb másodlagos azonosító egyértelműen minden banknál a telefonszám és az emailcím, adóazonosító jelből alig regisztráltak. Ez érhető, az adóazonosító használata az utalásoknál nem nagy könnyebbség a számlaszámhoz képest, ráadásul ezt minden banknál csak személyesen lehet regisztrálni, mivel az adókártyára nem lehet ellenőrző üzenetet küldeni, mint telefonszámra vagy emailfiókba.
Az ezres nagyságrendű rögzített másodlagos azonosító ahhoz képest kevés, hogy Magyarországon több bankszámla van, mint ember (egy személynek több számlája is lehet, és akkor még nem beszéltünk a vállalkozásokról). Ahhoz képest viszont egész sok, hogy újdonságról van szó, ami gyakorlatilag csak kényelmi szolgáltatás, és a bankok azért nem tukmálják az ügyfelekre a regisztrációt.
Kánaánt ígértek a bankok ügyfeleinek, de csak egy-két virág nyílt a sivatagban
A magyar piacon szokatlan újítással áll elő a K&H: a pénzintézet mobilbank alkalmazásából az ügyfelek más banknál vezetett számlájukat is elérhetik. Az uniós szabályozás hatására elinduló nyílt bankolás a pénzügyek eddiginél is kényelmesebb intézését jelentheti az ügyfeleknek.
Részletekbe menve, a bankok a következő információkat közölték:
Ami a szubjektív tapasztalatokat illeti, a hvg.hu szerkesztőségében végzett nem reprezentatív villámfelmérése nagyjából alátámasztja a bankok által közölteket.
Többen tapasztaltak visszadobott tranzakciót hétvégén az OTP-Díjnet viszonylatban, volt, akinek a bank azt mondta, hogy megnézték és a Díjnetnél volt a gond. Más megpróbált ráduplázni a sikertelen utalásra, ami másodjára gond nélkül átment. Akadt, akinek hétvégén bankon belüli utalásra kellett rádupláznia, másnak minden átment gond nélkül. Normál üzemidőn kívül az OTP nem küld értesítő sms-t, ami zavaróbb, hogy a netbankban nem jelent meg azonnal a változás (jóváírás/utalás se). A másodlagosazonosítós utalás simán ment, az azonosítók regisztrációjával már akadtak bajok. Volt, aki éjfél után próbálta, akkor volt egy elakadás, de hétfő reggel már ment gond nélkül. Más csak arra panaszkodott, hogy a regisztrációs lehetőséget alaposan eldugták a netbank menüjében – maga a regisztráció viszont egyértelmű volt, könnyen ment.
Az egyik erstés kolléga nagyon elégedett volt, főleg, amikor hétvégén előbb megkapott egy utalást, minthogy a feladó szólt volna róla. Másodlagos azonosítót nem regisztrált, mert azt sem tudta, hogy van ilyen. Nem ő volt az egyetlen a szerkesztőségben, egy másik kolléga a csetbottól kért segítséget, onnan már könnyű volt.
K&H-s kolléga szerint este, hétvégén is gond nélkül teljesültek az utalások. Egyetlen kivétel volt: a hitelkártyára utalt pénz azonnal eltűnt az indító számláról, viszont a hitelkártyán csak később, úgy bő 5 perc után jelent meg. A másodlagos azonosítót a bank ajánlotta fel, mindhármat egyszerűen, felhasználóbarát módon lehetett beállítani netbankban.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Karácsony Gergely tekintélyt szerzett, Magyar Péternek sikerült elkerülnie a fideszes kelepcét – csak egyetlen vesztese van a szombati napnak.
Ő legalábbis erre számít.
Budapest erős jelzést küldött a hatalomnak – így értékelik a világsajtóban a Pride eseményeit.
Szerinte a kérdés csak az, ki akarja-e tenni annak a gyerekeit, amit az elmúlt tíz évben ő is átélt.