A végtelen lehetőségek iparága
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Orbán Viktor most nem a válságot akarja kezelni, hanem az oligarchákat menteni – állítja a 2020-as gazdaságpolitikáról írt könyvében Mellár Tamás. Szerinte a bűnbeesés már a járvány előtti években megtörtént: amikor a GDP növekedett, a kormány túlfűtötte a gazdaságot, márpedig egy ilyen helyzet után nincs elég lehetőség arra, hogy jelentős támogatásokat adjanak.
A válság előzményei
A magyar gazdaság sajátos helyzetben volt, amikor elérte a válság – állapítja meg Mellár. Nem csak a GDP-növekedés üteme volt magas 2019 végéig, szinte minden más makrogazdasági mutató alapján is jónak tűnhetett a helyzet. Azonban kicsit mélyebbre ásva már akkor látszott, hogy „a tetszetős felszín alatt komoly problémák húzódnak meg”. A növekedést mesterségesen generálták, a GDP 4-5 százalékának megfelelő külső, döntően EU-s forrást használtak fel ehhez.
A járványtól függetlenül sem lehetett volna sokáig fenntartani ezt az extenzív növekedést, mert a növekedést tápláló források elapadtak – áll a könyvben. Az akkori gazdasági előrejelzésekből is látszik, hogy döntéshozók tudatosan készültek a lassulásra. Pontosabban Mellár szerint csak arra, hogy elfogadtassák az emberekkel a lassulás tényét, „mert épkézláb elképzelésük nem volt arról”, hogyan kellene a gazdaságot modernizálni.
Amikor pedig megjelent a válság, sejteni lehetett, hogy Magyarországot sok más államnál súlyosabban fogja érinteni a krízis. Ezt Mellár öt okból vezeti le:
Az első hullám
Azt már márciusban lehetett látni, hogy baj van, de április első hetéig kellett várni, hogy ne csak ígérgesse a kormány a gazdaságpolitikai bejelentéseket. Akkor a kormány létrehozta a 663 milliárd forintos Járvány Elleni Védekezési Alapot és az 1345 milliárd forintos Gazdaságvédelmi Alapot, csakhogy ennek egy jelentős része nem új pénz volt a gazdaságban, hanem más költségvetési helyekről összecsoportosított, illetve az önkormányzatoktól, valamint a vállalati szférától elvett forrás – írja. (Ugyanezt mi az alapok létrehozásakor úgy fogalmaztuk meg: az alap harmada kopizás, és nincs meg a fedezete.) Ehhez jött hozzá a Magyar Nemzeti Bank 3 ezer milliárd forintos csomagja.
Hogy miért csak ennyi pénzt tettek bele a válságkezelésbe, arra több magyarázat született, Mellár szerint az ok egyszerűen az lehet, hogy „a kormány alulbecsülte a válság súlyosságát, ennek megfelelően a védekezéshez szükséges többletforrások nagyságát is”.
Ebben a helyzetben fogadták el a 2021-es költségvetést még a nyáron, épp amikor lecsengett a járvány első hulláma, és lehetett sejteni, hogy nagyon rossz második negyedéves GDP-adat érkezhet. A kormány elsősorban adókedvezményeket, kedvezményes hiteleket és hitelgaranciát akar adni, nem többletforrást – értékeli a helyzetet Mellár. Pedig „amikor nyilvánvalóan komoly jövedelemkiesés és kereslet-visszaesés tapasztalható, hiába van nagyszámú hitel, hiába van hitelgarancia, kevés vállalkozás fog élni ezekkel.”
A prociklikus politika visszaütött – azaz amíg jól ment a gazdaságnak, túlfűtötték azt a spórolás helyett, így amikor ideér a válság, nem lehet annyira sok támogatást kiosztani. Mellár azt elismeri, hogy nem csak a kormány hibája a krízis: kicsi, nyitott gazdaságként kiszolgáltatottak vagyunk, ha globális válság van. Azonban a kormány kevés többletforrást adott, és azt is rossz célokra – állítja.
A munkahelyek védelmének támogatása például szerinte európai szinten is nagyon alacsony volt. A járműipar súlya akkora a gazdaságunkban, hogy a német cégeknek kellett jelentős támogatást adni a magyar vállalkozók helyett. A fogyasztási kiadások csökkenését nem kompenzálták, miközben sok felesleges, de minimum halasztható kiadást a járványkezelésre szánt pénzből finanszíroztak.
Ideért a második hullám
Mellár szeptember végéig tekintette át a 2020-as helyzetet, de mivel – a lakásfelújítási támogatásokat és az önkormányzatok újabb megsarcolását leszámítva – a most is érvényben lévő gazdaságpolitikai döntések addig megszülettek, ez a rész sem sokat vesztett az aktualitásából, miután nyomdába küldték a könyvet.
Azt, hogy a kormány a második hullám érkezésekor – sőt, még utána is jó ideig – el akarta kerülni a gazdaság újbóli leállítását, Mellár úgy magyarázza:
„még egy ilyen nagy sokkot, mint amekkorát a második negyedévben kapott, az ország már nem tudna kiheverni”.
Csakhogy azt is hozzáteszi: nem lehet abban bízni, hogy ha a svéd példát követve laza járványügyi szabályokkal mentenék a gazdaságot, akkor jönne a fellendülés. A mi gazdaságunkban sokkal nagyobb a kínálati merevség és alacsonyabb a nemzetközi versenyképesség, mint a svédeknél, vagyis nem szabad az ottani helyzetből messzemenő következtetéseket levonni.
De mit lehet akkor tenni? Mellár szerint a kilábaláshoz egyrészt ki kell használni, hogy az EU elnézőbb a költségvetési hiány elengedésével, így lehetne jövedelemkiegészítést és szociális támogatásokat adni. Emellett azokba a szektorokba kellene pénzt önteni, ahol ennek multiplikatív hatása volna, és olyan kkv-kat támogatni, amelyek magukban hordozzák a technikai váltás lehetőségét. Csakhogy így nem maradna elég támogatás a kedvenceknek.
Problémás az is, hogy a kormány megnehezíti az önkormányzatok pénzügyi helyzetét. Az ellenzéki városok és az agglomerációik termelik az ország GDP-jének több, mint felét, így amikor őket hozza a kormány nehéz helyzetbe, a válságkezelési lehetőségeket is szűkíti.
A miniszterelnök most már érzi, hogy nagy a baj és máshova kell adni támogatást, de nem engedheti meg magának, hogy a klientúrája meggyengüljön – ezért fogalmaz Mellár úgy, hogy Orbán a saját rendszerének foglyává vált.
Mellár azzal zárja a könyvet: sokan tekintenek úgy az Orbán-kormányra, mint amely a rendkívüli helyzetek kezelésében sikeres gyors és váratlan döntésekkel, csakhogy ez most nem bizonyosodott be.
„Csípőből tüzelő westernhősünk a vírusválság időszakában elbizonytalanodott, nem tudja, hogy kire is kellene tüzelnie, és a vaktában leadott lövések miatt már alig maradt lőszer a fegyverében.”
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
Rövid távra is érdemes az időszakosan szabad forrásokat hozamot termelő formában tartani.
Oroszország sorra veszíti el szövetségeseit: Szíriából egyre inkább kiszorulnak, s az Irán elleni izraeli–amerikai fellépés is kényelmetlen helyzetbe hozza Moszkvát.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Lopást kizáró rendszert nem lehet alkotni, de mi a helyzet a hazudozással? Vélemény.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Új idegenrendészeti eljárás indul.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Fizikai és mentális megterhelésre figyelmeztetnek.