Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6c318ef1-15e7-4a4f-b674-62a8701518c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az április 11-ig tartó szavazást a párt állítása szerint összesen 60 millió forintból szervezték meg. ","shortLead":"Az április 11-ig tartó szavazást a párt állítása szerint összesen 60 millió forintból szervezték meg. ","id":"20250326_Ket-nap-alatt-mar-200-ezren-voksoltak-a-Tisza-Part-nepszavazasan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c318ef1-15e7-4a4f-b674-62a8701518c4.jpg","index":0,"item":"0e922cc8-6522-42bd-8fb1-9a49e7ec8dc2","keywords":null,"link":"/itthon/20250326_Ket-nap-alatt-mar-200-ezren-voksoltak-a-Tisza-Part-nepszavazasan","timestamp":"2025. március. 26. 10:27","title":"Két nap alatt már 200 ezren voksoltak a Tisza Párt „népszavazásán”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea02f972-7259-4b86-b524-16f809c9047c","c_author":"Cabrera Martin","category":"360","description":"Váratlan lendülettel robbant be tavaly a magyar közéletbe a Különös történések a Szondi utcából című YouTube-csatorna, amelyet azóta politikai oldalakon átívelő népszerűségre tett szert. Az rajzfilmek készítője autodidakta módon tanult meg animálni, és örül annak, hogy sokan sokfélét látnak bele a videóiba. Interjú Roznár Leventével, a Különös történések a Szondi utcában alkotójával. ","shortLead":"Váratlan lendülettel robbant be tavaly a magyar közéletbe a Különös történések a Szondi utcából című YouTube-csatorna...","id":"20250326_kulonos-tortenesek-szondi-utca-roznar-levente-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea02f972-7259-4b86-b524-16f809c9047c.jpg","index":0,"item":"6b09b04f-f4ae-45ed-a0db-891af81f2a88","keywords":null,"link":"/360/20250326_kulonos-tortenesek-szondi-utca-roznar-levente-interju","timestamp":"2025. március. 26. 19:30","title":"„Feldob, ha arra gondolok, hogy Pottyondy Edina és Trombitás Kristóf ugyanazon a videón nevet” – interjú a Különös történések a Szondi utcában alkotójával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"407dd898-b2db-4fb3-9498-4f920a25c164","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Királycsináló lehet a Mi Hazánk, a Fidesznek sokkal keményebb üzenet Orosháza, mint Újpest – Dull Szabolcsot Kacskovics Mihály Béla kérdezte.","shortLead":"Királycsináló lehet a Mi Hazánk, a Fidesznek sokkal keményebb üzenet Orosháza, mint Újpest – Dull Szabolcsot Kacskovics...","id":"20250326_Fulke-podcast-Dull-Szabolcs-Magyar-Peter-Orban-Viktor-zebra-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/407dd898-b2db-4fb3-9498-4f920a25c164.jpg","index":0,"item":"528d5f9b-48c8-4ff3-b6fe-22bf29bcee94","keywords":null,"link":"/itthon/20250326_Fulke-podcast-Dull-Szabolcs-Magyar-Peter-Orban-Viktor-zebra-ebx","timestamp":"2025. március. 26. 11:00","title":"Dull Szabolcs a Fülkében: Magyar Péter a zebrákra mutat, de Orbán vagyonát meséli el velük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66116a0f-f081-4d33-8c60-86e4178a6cdd","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Z. Kárpát Dániel a munkabér készpénzben való felvételéről nyújtott be törvényjavaslatot.","shortLead":"Z. Kárpát Dániel a munkabér készpénzben való felvételéről nyújtott be törvényjavaslatot.","id":"20250326_jobbik-keszpenz-hasznalat-ber","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66116a0f-f081-4d33-8c60-86e4178a6cdd.jpg","index":0,"item":"ce04b4ff-ca0d-410c-a16c-94c28fdfd2dc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250326_jobbik-keszpenz-hasznalat-ber","timestamp":"2025. március. 26. 16:33","title":"A Jobbik is rárepült a készpénzhasználatra, ők a bért fizettetnék kézbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dcaf8da9-d159-4ae7-8d52-81b1eaedc538","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A bizonytalan helyzetre hivatkozva felfüggeszthetik a Wenckheim-kastély átadását.","shortLead":"A bizonytalan helyzetre hivatkozva felfüggeszthetik a Wenckheim-kastély átadását.","id":"20250326_Hodmezovasarhely-szabadkigyos-kastely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dcaf8da9-d159-4ae7-8d52-81b1eaedc538.jpg","index":0,"item":"3e41f8a7-8683-42da-a433-26ec2b06ca17","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250326_Hodmezovasarhely-szabadkigyos-kastely","timestamp":"2025. március. 26. 08:23","title":"Mégsem adja át Lázár János minisztériuma Hódmezővásárhelynek a szabadkígyósi kastélyt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef7c0664-8f96-4996-8253-448d6258a995","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Vevő talán lenne az alkalmazásra, de az üzlet megkötéséhez szükséges Kína beleegyezése is. Ennek érdekében Trump hajlandó enyhíteni a kínára kivetett vámokon.","shortLead":"Vevő talán lenne az alkalmazásra, de az üzlet megkötéséhez szükséges Kína beleegyezése is. Ennek érdekében Trump...","id":"20250327_Trump-vamok-enyhitesevel-segitene-a-TikTok-eladasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef7c0664-8f96-4996-8253-448d6258a995.jpg","index":0,"item":"60abc842-e733-4e5b-a89a-d62c96bf8528","keywords":null,"link":"/vilag/20250327_Trump-vamok-enyhitesevel-segitene-a-TikTok-eladasat","timestamp":"2025. március. 27. 05:21","title":"Trump vámok enyhítésével segítené a TikTok eladását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5259a697-e768-4b63-854f-8cb091b94b9a","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"A magyar gazdaság új csodaszere a vendégmunkások bevonása a tervezett nagyberuházások megvalósításába, működtetésébe. A vendégmunkásprogram szabályozása azonban kimódolt és túl szigorú – állítja Hárs Ágnes, a Kopint-Tárki vezető kutatója, aki szerint nem tesz jót a gazdaságnak, ha hangzatos, zavaros célokból kiindulva rángatják.","shortLead":"A magyar gazdaság új csodaszere a vendégmunkások bevonása a tervezett nagyberuházások megvalósításába, működtetésébe...","id":"20250227_hvg-hars-agnes-vendegmunkasok-munkaeropiac-berek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5259a697-e768-4b63-854f-8cb091b94b9a.jpg","index":0,"item":"4a720061-adfe-48a8-b728-a8690f1cc86f","keywords":null,"link":"/360/20250227_hvg-hars-agnes-vendegmunkasok-munkaeropiac-berek","timestamp":"2025. március. 27. 13:29","title":"Aki kitölti az idejét, azt kiebrudalják – még az arab államok is megengedőbbek, mint Magyarország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67b3fde1-6a92-4d61-bed8-28f62090557d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A vörös húsokban lévő cukorra is allergiás lehet az, aki kullancscsípést szenved. A dolog nem túl gyakori, de komoly következményei lehetnek.","shortLead":"A vörös húsokban lévő cukorra is allergiás lehet az, aki kullancscsípést szenved. A dolog nem túl gyakori, de komoly...","id":"20250327_kullancs-csipes-alfa-gal-szindroma-husallergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67b3fde1-6a92-4d61-bed8-28f62090557d.jpg","index":0,"item":"5b291324-b66a-49f3-b146-acdc450a7b33","keywords":null,"link":"/tudomany/20250327_kullancs-csipes-alfa-gal-szindroma-husallergia","timestamp":"2025. március. 27. 20:03","title":"Ritka, de ilyen is van: húsallergiát okozhat a kullancscsípés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Míg a 2008-as válságból az olyan fast fashion márkák emelkedtek ki abszolút győztesként, mint a Zarát is gyártó Inditex, a mostaniból a még gyorsabb, az úgynevezett ultra fast fashion márkák profitálnak kőkeményen. De a mára szinte jó öregnek számító fast fashion szegmensen sem ütött akkorát az elmúlt egy év és a pandémia, hiába látunk bezárt üzleteket.
Ha azt hitte, legalább egy világjárvány, az azt övező bizonytalanság és válság szele eltántorítja attól az embereket, hogy olyan olcsó, felejthető minőségű ruhákat vásároljanak tucatjával, amire valójában nincs szükségük és nincs is hova felvenniük, akkor sajnos tévedett. Bár úgy tűnik, hogy elindult egy mozgalom, amelynek hatására az emberek a fenntarthatóbb termékek és a helyi márkák, alkotók felé fordulnak, a követők még abszolút kisebbségben vannak, az olcsóbb, tömeggyártott holmikat vásárlókhoz képest.
A fast fashion márkák sikerének titka relatíve egyszerű: az emberek divatosak akarnak lenni, folyamatosan keresik az újat, és ezért nem akarnak sokat fizetni. Nagyon úgy tűnik, egyre és egyre kevesebbet akar rengeteg vásárló ruhára költeni, de minél többet akar felhalmozni: ezt szolgálja ki az ultra fast, vagyis az ultragyors divat, aminek kifejezetten jót is tett üzletileg a világjárvány.
Már a gyors is lassúnak számít
Míg a luxusáruházak és egyre több divatmárka tönkrement, részben a koronavírusjárvány miatt, addig az ultragyors divat előállítóinak csillaga felfelé ívelt: a legismertebb szereplők például a Boohoo, a Lululemon, a PrettyLittleThing, a Fashion Nova, az ASOS és a Missguided. Ezekkel a márkanevekkel a divatlapokban nemigen találkozunk, a 30 év felettiek nem is feltétlenül hallottak róluk. Hogy miért? Mert influencerek hadával reklámoznak, nagyon fiatal célközönséget céloznak meg, akik leginkább már online vásárolnak, és a közösségi média platformjain töltik az életüket. És ezek a brandek most, a világjárvány alatt rekordokat döntögettek.
AFP / PAUL ELLIS
A két szegmens – így a gyors és az ultragyors divat – közötti különbséget abban lehetne legegyszerűbben megragadni, hogy az ultragyors még olcsóbb, és nevéhez híven még gyorsabb: hetente akár több ezer új termékkel is bővül a kínálatuk. Míg korábban a fast fashion üzleti modellje volt forradalmi, most már évek óta jelentősen szorongatják őket a még gyorsabb szereplők. Egy korábbi, még 2017-es cikk alapján a H&M évi 16 kollekciót dobott piacra, a Zara pedig hetente kétszer mutatott be új darabokat. Ezzel szemben a Boohoo naponta több száz új termékkel rukkol elő és ezek körülbelül fele az Egyesült Királyságban készül. Egyszerre kisebb mennyiséget gyártanak le, azokat pedig villámgyorsan értékesítik, nem várnak heteket sem arra, hogy Délkelet-Ázsiából az európai piacra érkezzenek a termékek. Szorosan figyelik a vásárlók reakcióit a közösségi médiában, az alapján szervezik meg az utángyártást (így az eladatlan, álló készlet is kevesebb, mint a fast fashion márkák esetében).
Az amerikai tinédzserek körében rendkívül népszerű, és most már Magyarországon is targetált Facebook-hirdetésekkel támadó kínai divatmárka, a Shein például naponta (!) 500 új termékkel rukkol elő, boltja pedig egyáltalán nincs – minek is lenne, ha van több mint 18 millió Instagram-követőjük. A legtitokzatosabbnak tartott kínai milliárdos biznisz bevétele a Business Insider cikke alapján majdnem 3 milliárd dollár volt, 2019-ben, 2020-ban júliusra átlépték a 6 milliárd dolláros bevételt és közel 15 milliárd dolláros bevétellel számoltak 2020 végére. Bár az Inditex cégcsoport (hozzájuk tartozik például a Zara, a Bershka, a Massimo Dutti) eladásai több, mint 20 milliárd dollárt tettek ki 2020-ban, ha az ultrafast szereplők ilyen ütemben nőnek, akkor rekordidő alatt megeszik a fast fashion-cégeket reggelire, miközben utóbbiak az online és közösségi médiás átálláson és a minél optimálisabb online működés kialakításán dolgoznak. Míg a Zara több mint 1000 üzlet bezárását tervezi, a Sheint tőzsdére vinnék. És ezt úgy, hogy egy hasonló ruha körülbelül a felébe kerül a Shein oldalán, mint a Zaránál.
AFP / ANTOINE WDO
A fast fashion szereplők sem panaszkodnak
Az egész világot érintő lezárások és közel egy év világjárvány után az Inditex 2020-as eredményei alapján 70 százalékkal, 1,1 milliárd euróra esett vissza nettó nyereségük a 2019-es üzleti évhez képest – áll a cégcsoport március közepén közzétett beszámolójában. Ez azonban csak a mérleg egyik oldala: a cégcsoport 2012-ben elindított online kereskedelmi stratégiájának „tetőzéseképpen” 2020 77 százalékos emelkedést is hozott nekik az online értékesítés terén. (Mindezt úgy, hogy – mint a jelentésből kiderül – január 31-én boltjaik 30 százaléka le volt zárva, további 52 százaléka nyitvatartását korlátozták.) A nettó értékesítésük 20,4 milliárd euró volt (28 százalékkal kevesebb az előző évinél), miközben a működési költségeiket is 17 százalékkal csökkentették.
Bár a spanyol Inditex már korábban letaszította a trónról a skandináv riválist, a svéd fast fashion márka, a H&M sem borúlátó: 2020 szeptemberében arról számolt be a Financial Times, hogy a vártnál jóval erősebb felépülésnek nézhetnek elébe, köszönhetően annak, hogy jobban ellenőrzik a költségeiket és meghúzzák a nadrágszíját a leértékeléseken (a termékeik körülbelül 30 százalékát alapból csak leértékelve tudják eladni), valamint a marketingkiadásokon – utóbbi az a tétel, amire az Inditex már korábban sem költött sokat.
Bár teljes üzleti évre vonatkozó jelentés csak 2021 áprilisára várható, a H&M csoport (ide tartozik a H&M, a COS és az & Other Stories, aminek üzlete nincs) eddigi, a tavalyi évre vonatkozó pénzügyi beszámolójában csupán 18 százalékos esésről számoltak be az eladások terén. Míg a második negyedév valóban megtépázta a vállalatot, ugyanis az üzleteik 80 százaléka zárva volt, a harmadik és a negyedik negyedévben már sokkal rózsásabb helyzetről számolhattak be. És ők is gőzerővel koncentráltak nem is csak az online, hanem az omnichannel, vagyis a minél több platformot összekötő és a közösségi médián keresztüli értékesítésre.
További fordulatot hozhat a márka történetébe, hogy idén március végén bojkott indult a H&M (és a Nike) ellen Kínában, miután az ujgur kényszermunka miatt felfüggesztették a Hszincsiang tartományból származó pamutimportot. A H&M-nek jelentős a kínai piaca: a Bloomberg értesülései szerint több mint 500 üzletük van Kínában, az 5 legnagyobb célpiaca között van az ázsiai ország, ahonnan a teljes bevételének több mint 5 százaléka származik.
Egy férfi egy, a svéd H&M bojkottjára felszólító plakátot tart egy kínai H&M üzlet előtt, mivel a kínaiak azt akarják, hogy a H&M vonuljon ki az országból, miután a márka bejelentette, hogy nem fog Kína északnyugati Hszincsiang Ujgur tartományából termékeket beszerezni, a gyapottermesztő régióban alkalmazott kényszermunkával kapcsolatos aggályaik miatt
AFP / EYEPRESS NEWS
Csillag leáldozóban? Dehogy!
A családi vállalkozásként indult, de mára tőzsdén is jegyzett brit Boohoo (a céghez tartoznak a Magyarországon talán kevésbé ismert Pretty Little Thing, Nasty Gal, Misspap, Karen Millen és Coast márkák) elég mozgalmas évet tudhatott maga mögött 2020-ban: egyfelől jelentős terjeszkedésbe kezdett, ugyanis megvásároltak két brandet, az Oasist és a Warehouse-t, azonban jó nagy botrányba is keveredtek. Nehogy azt gondoljuk, csak Délkelet-Ázsiában uralkodnak sweatshop-körülmények: a brit bűnügyi hatóság vizsgálatot indított a cég leicesteri gyárában uralkodó munkakörülmények és alacsony bérek miatt. A gyárban akkor is varratták a márka darabjait, hogy kiszolgálják az online kereskedelmet, amikor a hatályos jogszabályok értelmében zárva kellett volna lenniük a járványhelyzet miatt. Egyelőre nincs olyan auditcég, amelyik vállalta volna, hogy elkészíti a cég beszámolóját, annak rossz hírneve miatt. Érdekelte ez bármennyire a vásárlókat, vagy a befektetőket? Úgy tűnik, nem különösebben: 2020 első felében az előző évhez képest majdnem 60 százalékkal nőttek az eladásaik. A botrány után a Boohoo közzétette a termékeit készítő varrodák listáját: a hirtelen, és kényszerből jött transzparens lépés nyomán a cég részvényei 16 százalékot emelkedtek.
* * *Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.