Gyors, biztonságos és olcsó fizetési mód – ez a qvik
Van a kártyás fizetés elfogadásánál jóval olcsóbb megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Nem stimmel a 2021-es költségvetés módosítási tervezetében a kétféleképpen megfogalmazott új hiánycél – a kormány ugyanis jelentős biankó csekket ad magának a menet közbeni módosításokra. A teljes év végi hiány 3990 milliárd forintra várható. A hiány részletes levezetését a kormány a Költségvetési Tanácsnak megmutatta, de a beterjesztendő (nyilvános) javaslatból kihagyta. A kormány rengeteg pénzt vár Brüsszeltől.
A Pénzügyminisztérium április 9-én továbbította a 2021-es költségvetés módosításáról szóló törvényjavaslatot a Költségvetési Tanácsnak (KT), amely április 15-én tette közzé a módosításról szóló véleményét. A Költségvetési Tanács véleményének birtokában a 2021-es költségvetés módosításáról szóló törvényjavaslatot április 20-án nyújtja be a kormány az országgyűlésnek – ígéri közleményében a Pénzügyminisztérium.
A kormány tagjai márciusban jelentették be interjúkban, hogy beviszik az országgyűlés elé a 2021-es központi költségvetésről szóló törvény módosítását. Ez rendkívül időszerű,
a büdzsé sarokszámainak módosítása ugyanis az országgyűlés hatásköre – márpedig a büdzsé sarokszámai a járványválság miatt már rég elszakadtak attól, amit a kormány 2020 tavaszán a törvénybe írt, és amit az országgyűlés nyár elején elfogadott.
Ami azt illeti, a 2021-es költségvetési törvényt már rég módosítani kellett volna (és eleve nem 2020 közepén elfogadni, amikor számolni lehetett az extrém bizonytalanságokkal), illetve a 2020-ast is kellett volna, hiszen már menet közben látszott, hogy teljesülése köszönőviszonyban sincs a törvényi előirányzatokkal – a kormány azonban ezt nem tette meg. 2021 őszén, a zárszámadásból fog kiderülni, valójában mi történt a 2020-as költségvetésben.
Ami a módosítást illeti, a Költségvetési Tanács tudomásul vette, és nem talált benne olyat, ami miatt egyet nem értését jelezte volna. A Tanács véleményéből kiderül, hogy a főbb számokat illetően hogyan kívánja módosíttatni a kormány a költségvetést:
Ami a kormány fennhatósága alatt álló központi költségvetést (ebben nincsenek benne a társadalombiztosítási alapok és az önkormányzatok sem) illeti:
Ahogy a Költségvetési Tanács regisztrálta, jelentős, mintegy 1700 milliárd forintos szakadék tátong a kormány által megjelölt GDP-arányos hiánycél és a beírt számszerű, pénzforgalmi hiány közt. A bevételi és a kiadási módosítási javaslatok ugyanis csak azokat a módosításokat jelenítik meg, amelyeket az országgyűlés hivatott váItoztatni, és nem tartalmazzák a kormány saját hatáskörében végrehajtottakat (illetve vannak „demográfiai és egyéb folyamatok”) – magyarázza a Tanács. Más szóval
a kormány beépít a büdzsébe egy mintegy 1700 milliárdos biankó csekket saját magának. Ekkora összegben léphet túl például saját hatáskörben felülről nyitott előirányzatokat anélkül, hogy a költségvetés fő számain változtatni kellene.
„Mindezek jelzését (részletezés nélkül) az általános indokolás tartaImazza. A 2,9 százalékos hiánycél megemelésének
tételeit a Pénzügyminisztérium a KT-nak bemutatott számításokban részletezte. Indokolt, hogy ezek a kormány által az országgyűlésnek benyújtandó törvényjavaslatban is megjelenjenek
– írja véleményében a Tanács. Más szóval a minisztérium a Tanácsnak tételesen levezette, miért pont annyival emeli a hiánycélt, amennyivel – ez a tételes levezetés azonban nem szerepel a Tanács által megismert javaslatban, amit a kormány az országgyűlésnek kíván benyújtani. És ami így a nagyközönség által is megismerhető lesz – jegyezzük meg. A Tanács szerint az általa megismert tételes levezetést a minisztériumnak bele kellene foglalnia a törvényjavaslatba, így nem csak az országgyűlési képviselők tudomására, de nyilvánosságra kellene hoznia.
Az adósságmutató kialakulásának levezetését ugyancsak nem mutatja be a tervezet. A KT ezt is a Pénzügyminisztériumtól kapott kiegészítő információkból ismerhette meg
– figyelmeztet a Tanács. És az adósságmutató változásának levezetésével kapcsolatban is azt ajánlják a minisztériumnak, hogy azt tegye nyilvánossá a benyújtandó javaslatban. Egyébként az államadósság a javaslat szerint a 2020 végi 38 408 milliárd forintról 2021 végére 41 153 milliárd forintra emelkedne, míg a GDP ugyanezen időszak alatt 47 743 milliárd forintról 51 497 milliárd forintra növekedne. Így állna elő egy enyhe GDP-arányos államadósság csökkenés a számszerű növekedés ellenére. A Tanács amúgy megjegyzi, hogy ugyan méltányolja a járványválság okozta bizonytalanságokat és a kiadási szükségletek megnövekedését, de azért amennyiben lehetséges, az államadósság fokozott csökkentését javasolja.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál jóval olcsóbb megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A papírmentes nyugtaadás mellett egyszerűbb használatot és költségcsökkentést hoz az átállás.
Közel-keleti fegyveres konfliktus és háborúellenes tüntetések árnyékában gyűl össze a 32 NATO-tagország vezetője Hágában. Donald Trump már a csúcs előtt kierőszakolta: öt százalékra kell növelni a katonai kiadásokat, miközben még az előző célt sem sikerült teljesíteni. A többlet katonailag erőssé teheti Európát, de kifacsarhatja a jóléti államot.
A magyar miniszteri biztos jelezte, hogy szó sem lehet a tárgyalások felfüggesztéséről.
Oroszország sorra veszti el szövetségeseit.
A vita inkább a technikai részletek körül volt.
A nemzetgazdasági minisztérium szerint a szolidaritási adót be kell fizetnie a fővárosnak, és amúgy is téves volt a bíróság döntése a fővárosnak kedvező azonnali jogvédelemről.
A független képviselő szerint a telek a Balaton-felvidéki Nemzeti Park védett területén fekszik.