Vannak hatékony eszközök a devizapiaci kockázatok kezelésére
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Az ÁSZ most kiadott jelentése szerint 2018–2019-ben még minden rendben volt az önkormányzatok költségvetésével. Bár sok pénz elment a 2019-es választásra időzített beruházásokra, ezekre elég fedezetet biztosítottak azok a bevételek, amelyek közül azóta a válság és a kormány elvonásai miatt sok kiesett. Ez pedig növelheti az eladósodás kockázatát.
Az ország 66 legnagyobb önkormányzatának gazdálkodását értékelte az Állami Számvevőszék. A megyei önkormányzatoknál, a megyei jogú városoknál, a fővárosi, illetve a kerületi önkormányzatoknál végeztek pénzügyi monitoring alapján ellenőrzést. Nagyrészt a 2018-2019-es helyzetet nézték át, ám azóta hatalmasat változott a helyzet – 2019 végén lett a főváros, a kerületek többsége és sok nagyváros ellenzéki vezetésű, 2020-ban pedig jött a válság, a kormány pedig sokszor az önkormányzatokon spórolt -, így a jelentést bemutató sajtótájékoztatón kitértek a mostani helyzetre is.
A jelentés azt állapította meg: 2018-2019-ben romlott a legnagyobb önkormányzatok pénzügyi pozíciója, de az eladósodás rendszerszintű kockázata ekkor nem állt fenn. 2019-ben nagyon sok pénzt költöttek beruházásokra, ahogy az minden választási évben szokott történni, de ekkor még a működési jövedelem fedezetet biztosított erre. Azt már nem tették hozzá, hogy nagy részben olyan bevételekről van szó, amelyek 2020-ban és 2021-ben a válság, valamint a kormányzati elvonások miatt megcsappantak.
Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke erről azt mondta a sajtótájékoztatón: a kormány és az EU sok pénzt kínál fejlesztésre most is, az önkormányzatok feladata élni ezzel a lehetőséggel.
„Gondos gazda módján szükséges gazdálkodni minden önkormányzat szintjén”
– javasolta az önkormányzatoknak.
A jelentés szerint 2019-ben a működési bevételekből finanszírozni lehetett minden működési kiadást. De kockázatokat az ÁSZ is lát:
egyre több külső forrást kell visszafizetni, az elindult fejlesztéseket finanszírozni kell most is, és amit már átadtak, annak a fenntartása is pénzbe kerül, ez megnövelheti az eladósodás kockázatát.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Akkor igazán előnyös egy ilyen beruházás, ha a fogyasztás jelentős része egybeesik a napsütéses időszakokkal.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dőlt el, hogy a fővárosi képviselők kiigazították a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, így van újra érvényes büdzséje a fővárosnak – év végéig. Ha nem így lett volna, durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellett volna készülni.
A rendelkezés alól csak olyan kiemelt cégek mentesülnek, mint a MÁV vagy az MVM.
Arról is beszélt, ha szemmel lehetne ölni, Brüsszelben egy sortűzzel elintézték volna.
A kormánypárt támogatottsága pedig mélyponton van.
Ha erre nincs jó válasz, a százezres menet csak színes emléknek lesz jó.
A volt vezérkari főnök azt mondta, jobb lenne, ha például a kézigránát-baleset miatt elrendelt vizsgálat eredményét tennék közzé végre.
A légitársaság szerint még este tíz óra előtt újra felszállhatnak.