szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az újranyitás utáni időszakban sem túl jó a bolti forgalom, áprilishoz képest alig 0,1 százalékos növekedést mért a KSH, csak akkor tűnik szépnek a szám, ha az egy évvel korábban, az első hullám alatti lezárások idején mért adatokhoz viszonyítunk.

Rossz a helyzet a magyar kiskereskedelemben a májusi számok alapján, amelyeket most tett közzé a Központi Statisztikai Hivatal. Bármikor máskor persze nagyon jó hír volna, hogy az egy évvel korábbihoz képest 5,8 százalékkal nőtt a forgalom – csakhogy tavaly májusban még épp csak kezdett magához térni a szektor a járvány első hullámának lezárásai miatt. Így sokkal többet mond az, hogy az idén áprilisihoz képest mindössze 0,1 százalék növekedést mértek, márpedig már az is csökkenést jelentett a korábbiakhoz képest.

A kiskereskedelmi forgalom tavaly ősszel kezdett stagnálni, akkor ezt részben a külföldi turisták elmaradásával lehetett magyarázni, részben pedig azzal, hogy a magyarok nagy része elhúzódó válságra számított, ezért visszafogta a kiadásait. Most úgy tűnik, hogy a végéhez közeledik a válság, de a többség még nem nagyon mer költekezni. Legalábbis a boltokban nem – hogy a szolgáltatásokra több pénzt adnak-e ki az újranyitás után, az ezeken a számokon nem látszik.

Az is kiderült, hogy a tavaly tavaszi zárás és a mostani újranyitás a nem élelmiszert árusító üzletekre volt nagy hatással, ott idén májusban 8,7 százalékkal volt nagyobb a forgalom, mint egy évvel korábban. A ruha- és cipőboltokban például 60, a használtcikk-üzletekben 48 százalékkal nőtt a forgalom, gyógyszerből 17, könyvekből és iparcikkekből 13 százalékkal többet vettek. Egy bolttípus volt, ahol durva visszaesést mértek, mert tavaly annyira megugrott a forgalom, hogy azzal már lehetetlen lett volna tartani a lépést: a bútor és műszakicikk-üzletekben 21 százalékos volt a zuhanás.

Ételt a járvány alatt is ugyanúgy kellett venni, mint máskor, így az „élelmiszer jellegű vegyes üzletek” elnevezésű csoportban – a bonyolult név minden olyan boltot jelent, ahol ételt is lehet venni, ez a magyar üzletek 74 százaléka – 2,4 százalékkal nőtt a forgalom. Az étel-, ital-, dohányáruüzletekben 3,1 százalékos volt a növekedés.

A benzinkutak forgalma 9,7 százalékkal nőtt.

Összességében az év első öt hónapjában 1,2 százalékkal volt nagyobb a kiskereskedelmi forgalom, mint 2020 januárja és májusa között.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Sztojcsev Iván Gazdaság

Hiába az újranyitás, rossz hónapjuk volt a magyar boltoknak áprilisban

Csalódást keltő számok érkeztek a magyar kiskereskedelemről. Az egy évvel korábbihoz viszonyítva – amikor épp komoly lezárások voltak – óriási növekedést mértek, de ennél fontosabb, hogy az idén márciusihoz képest visszaesett a forgalom. Úgy tűnik, hiába volt gyors az újranyitás, sokan nem mertek még költekezni.