szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

Kínai konténerektől függ a globális kereskedelem – erre az apró tényre hívja fel a figyelmet a párizsi Les Echos című gazdasági portál. Kína gyártja ugyanis szinte az összes konténert, amely nélkül ma már nem képzelhető el korszerű áruszállítás. Csakhogy az is baj, ha konténerből egyszerre túl sok van egy helyen.

Koronavírus-járvány
Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
Friss cikkek a témában

Meghaladta a 6500 dollárt a konténerek ára, egy év alatt ez több mint kétszeres növekedést jelent. Ez rekord, mert 1998 óta jegyzik a világpiaci konténer árat, és még sosem volt ilyen magas. Hasonló a helyzet az olyan konténerekkel, melyeket folyékony áruval lehet megtölteni: a 13 ezer dolláros tavalyi ár helyett idén már 21 ezer dollárt kell fizetni – írja a Les Echos.

Körülbelül 24 millió konténer van jelenleg a világon – írja a Statista nevű német szakportál, amely arról is beszámol, hogy évről évre nő a számuk. A tervek szerint az év végére már 25 millió lesz a konténerek száma a világon.

Mintha havonta lenne egy Ever Given-baleset, akkora káoszban készülnek az áruszállítók a karácsonyra

Aki szeptember közepén azon gondolkozik, hogy mik legyenek a karácsonyi ajándékok, az vagy túlstresszeli a dolgot, vagy az áruszállítás területén dolgozik. A logisztikai cégek sorra figyelmeztetnek: ugyan rajtuk kívül most még szinte senkit nem érdekel a karácsonyi előkészület, hamarosan tömegek szembesülhetnek azzal, hogy nagy drágulásra vagy csúszásokra kell felkészülni, annyira nagy a káosz az áruk szállításában világszerte.

"Gyártók vannak, még túltermelés is elképzelhető, de nem ez a probléma" – mondja a La Presse kanadai portálnak Brian Slack, a montreali közlekedési főiskola professzora.

A koronavírus-járvány megnövelte a keresletet az olyan áruk iránt, mint például a kerékpár, amelyet főként Ázsiában állítanak elő, de egyre többen használnak Európában és Amerikában. A kerékpárok szállítása konténerben elég problémás. Emiatt több konténerre van szükség. Ezért viszont a kikötőkben alakul ki sokszor nehezen kezelhető helyzet: egészen egyszerűen túl sok konténer mozgatását kell megoldani olyan nagy kikötőkben, mint amilyen a Los Angeles-i, márpedig az USA konténerforgalmának a 40 százalékát ez a kikötő bonyolítja le. Állandó a csúcsforgalom, és amiatt a konténerek lassabban érnek vissza Kínába, hogy onnan új árut hozzanak.

A hétvégén kritikus helyzet alakult ki Los Angeles és Long Beach kikötőjében: 90 konténerekkel megrakott szállító hajó várakozott a két kikötő előtt, mert nem tudták ott fogadni őket.

A helyzet annyira drámai, hogy még a Fehér Ház is közbelépett: megpróbálta rávenni a szakszervezeteket, hogy törődjenek bele az éjszakai műszakba, és dolgozzanak a hétvégén is.

"A hajók egyre nagyobbak, egyre több idő kell a kirakodáshoz" – mondja Brian Slack professzor, a tengeri kereskedelem szakértője.

Mégis mikor állhat helyre a normális tengeri szállítás? Mikor szűnhet meg a konténerhiány? "A jövő év előtt semmiképp sem javul a helyzet, mert a karácsonyi forgalom minden évben nagy terhelést jelent. Tavasszal kisebb a forgalom. Így javulhat a helyzet, de elég egy olyan váratlan probléma mint a Szuezi-csatorna leállása pár napra, és máris borul a szállítási rend az egész világon" – hangsúlyozza Brian Slack professzor La Presse portálnak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!