Koronavírus-járvány
Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
Meghaladta a 6500 dollárt a konténerek ára, egy év alatt ez több mint kétszeres növekedést jelent. Ez rekord, mert 1998 óta jegyzik a világpiaci konténer árat, és még sosem volt ilyen magas. Hasonló a helyzet az olyan konténerekkel, melyeket folyékony áruval lehet megtölteni: a 13 ezer dolláros tavalyi ár helyett idén már 21 ezer dollárt kell fizetni – írja a Les Echos.
Körülbelül 24 millió konténer van jelenleg a világon – írja a Statista nevű német szakportál, amely arról is beszámol, hogy évről évre nő a számuk. A tervek szerint az év végére már 25 millió lesz a konténerek száma a világon.
Mintha havonta lenne egy Ever Given-baleset, akkora káoszban készülnek az áruszállítók a karácsonyra
Aki szeptember közepén azon gondolkozik, hogy mik legyenek a karácsonyi ajándékok, az vagy túlstresszeli a dolgot, vagy az áruszállítás területén dolgozik. A logisztikai cégek sorra figyelmeztetnek: ugyan rajtuk kívül most még szinte senkit nem érdekel a karácsonyi előkészület, hamarosan tömegek szembesülhetnek azzal, hogy nagy drágulásra vagy csúszásokra kell felkészülni, annyira nagy a káosz az áruk szállításában világszerte.
"Gyártók vannak, még túltermelés is elképzelhető, de nem ez a probléma" – mondja a La Presse kanadai portálnak Brian Slack, a montreali közlekedési főiskola professzora.
A koronavírus-járvány megnövelte a keresletet az olyan áruk iránt, mint például a kerékpár, amelyet főként Ázsiában állítanak elő, de egyre többen használnak Európában és Amerikában. A kerékpárok szállítása konténerben elég problémás. Emiatt több konténerre van szükség. Ezért viszont a kikötőkben alakul ki sokszor nehezen kezelhető helyzet: egészen egyszerűen túl sok konténer mozgatását kell megoldani olyan nagy kikötőkben, mint amilyen a Los Angeles-i, márpedig az USA konténerforgalmának a 40 százalékát ez a kikötő bonyolítja le. Állandó a csúcsforgalom, és amiatt a konténerek lassabban érnek vissza Kínába, hogy onnan új árut hozzanak.
A hétvégén kritikus helyzet alakult ki Los Angeles és Long Beach kikötőjében: 90 konténerekkel megrakott szállító hajó várakozott a két kikötő előtt, mert nem tudták ott fogadni őket.
A helyzet annyira drámai, hogy még a Fehér Ház is közbelépett: megpróbálta rávenni a szakszervezeteket, hogy törődjenek bele az éjszakai műszakba, és dolgozzanak a hétvégén is.
"A hajók egyre nagyobbak, egyre több idő kell a kirakodáshoz" – mondja Brian Slack professzor, a tengeri kereskedelem szakértője.
Mégis mikor állhat helyre a normális tengeri szállítás? Mikor szűnhet meg a konténerhiány? "A jövő év előtt semmiképp sem javul a helyzet, mert a karácsonyi forgalom minden évben nagy terhelést jelent. Tavasszal kisebb a forgalom. Így javulhat a helyzet, de elég egy olyan váratlan probléma mint a Szuezi-csatorna leállása pár napra, és máris borul a szállítási rend az egész világon" – hangsúlyozza Brian Slack professzor La Presse portálnak.