Gonda Gréta
Gonda Gréta
Tetszett a cikk?

Május 28-a a menstruációs higiénia napja. Egy nő élete során átlagosan 7 évet menstruál, az átlagos ciklusa pedig 5 napig tart, ez idő alatt több ezer eldobható intim higiéniás terméket használ el. Magyarországon a nők 75-80%-ban betétet, 20%-ban tampont, és 5%-ben alternatív intim higiéniás eszközöket használnak azokon a bizonyos napokon. És, bár nem lehet szó nélkül hagyni a menstruációs szegénységet sem, mégis van egy másik komoly kérdés: hogyan lehet fenntarthatóbb a női intim higiénia? A P&G csömöri, intim higiéniás termékeket gyártó üzemében néztük meg a törekvéseket.

"Míg korábban vattát, textíliát, zsebkendőket használtak az asszonyok a menstruációik idején, először az 1900-as évek közepén jelentek meg az egyszer használatos betétek" – mondja Boros Zsófia, a Procter&Gamble közép-európai női intim higiéniás termékek marketingigazgatója. A cég célja, hogy a nők életét termékeivel konfortosabbá tegye, ugyanis felmérésük szerint a nők és lányok önbizalma életükben az első menstruáció során a legalacsonyabb, és

10-ből 6 nő szeretne megfeledkezni a menstruációjáról.

A Procter&Gamble csömöri gyárában van lehetőség a termékek fejlesztésére, hiszen ez a cég világszerte két legnagyobb női higiénés termékeket gyártó üzemeinek egyike. Többek között itt gyártják a tisztasági, vékony- és vastagbetéteket és tamponokat, amelyeket aztán nők milliói használnak Európa legtöbb országában, Japánban, Kínában, az Amerikai Egyesült Államokban, Közép- és Dél-Amerikában, valamint Ausztráliában és Új-Zélandon.

 

Procter&Gamble

Nehéz a műanyagot teljesen elhagyni

Az itt gyártott változatos portfólió kétharmada betét, a többi tampon és tisztasági betét - teszi hozzá Boros Zsófia. Bár törekvések vannak a műanyag alapanyag elhagyására, ez nem egyszerű. Ennek technológiai okai vannak, ugyanis a tisztasági betéteknél fontos, hogy a ragasztóanyag stabil maradjon a használat során, és a vízzáró réteget sem lehet még mással helyettesíteni.

Így tehát, tisztasági betétekből még nem fejlesztettek ki teljesen naturális verziót, csak hibrid megoldások léteznek. Például a tisztasági betétek csomagolása újrahasznosított anyagból készül, a Naturella betét test felőli, felső rétege pedig már teljesen naturális, és az Always Platinum külső csomagolása újrahasznosított műanyagból (PCR) készül.

A nők kényelmét és komfortérzetét biztosító betét részeit Boros Zsófia mutatja be: "a legfelső rész egy lyukacsos fedőréteg, aminek feladata, hogy minél gyorsabban a termék belsejébe vezesse el a vért. Ezután egy másodlagos fedőréteg következik, ami szétteríti a folyadékot, s ezután jön a "mag", ami magába zárja azt, majd egy záróréteg, ami a fehérneműt védi."

 

Boros Zsófia
Procter&Gamble

A fenntartható megoldásként kínált mosható bugyik iránti növekvő igényt is próbálja kezelni a cég. Az itteni gyárban csomagolják a márka nyugati piacra gyártott mosható bugyiját, amit egyelőre ott tesztelnek, de lehetséges, hogy pár éven belül hazánkban is megjelenik.

Boros Zsófia megjegyzi, hogy bár növekszik az igény az alternatív termékek iránt, az egyszer használatos termékek és az alternatív eszközök szerinte nehezen összehasonlíthatóak, mert bár a menstruációs bugyikat és kelyheket nem kell eldobni, a használat utáni életükről sem szabad elfeledkezni:

ezek mosásával, gőzölésével, tisztításával is keletkezik ökológiai lábnyom.

Egyre jobban nő a kereslet a termékek iránt

A csömöri gyár az elmúlt 30 évben meghétszerezte a méretét, mára 40-50-szer annyi tampont és betétet gyártanak, mint a kezdetekben. 1991-ben még csak pelenkákat gyártottak, majd a 90-es években érkeztek hazánkba a betétgyártó gépsorok, amelyeket a 2000-es évek elején korszerűsítettek.

Ekkor következett be egy konszolidáció a cégen belül: a lengyel gyárba átkerült a pelenkagyártás, és 2004-ben az angliai gyárat hazánkba telepítették, ezzel az összes intim higiénás termék gyártását is.

A legutóbbi bővülés 2012-14 közt történt, a cég szabadalma, az „infinity” betétek gyártásával. Mára a tamponokat és betéteket gyártó üzemben 1380-an dolgoznak. Az elmúlt években pedig egyre nőtt a kereslet a termékek iránt, az elmúlt egy évben közel 100 új munkavállalót vettek fel.

Hazai innováció a papíralapú Tampax-applikátor

A gyárba bepillantva Márta László, a csömöri gyár igazgatója mutatja be, miként készülnek ezek a betétek. "Azt láthatjuk, ahogy forognak a kések, az anyagot formára vágják, majd összeragasztják. Ezután jön a szárnyhajtogató berendezés, majd az első és másodlagos csomagolás, amikor is a betétek 8-48 darabos csomagokba kerülnek."

 

Procter&Gamble

Közben átérünk a Tampax gyártócsarnokba, ahol a teljes európai tamponpiac készül - mondja Márta László. Bár Magyarországon csak 8-10%-os a Tampax termékek piaci részesedése a tamponok közt, Amerikában és Nyugat-Európában a Tampax egy igen népszerű márka. Mint kiderül, "a tamponok világában tradicionális piacok vannak: míg nálunk a klasszikus manuális tampon terjedt el, Nagy-Britanniában, Spanyolországban és Franciaországban applikátorosat használ a nők többsége, és nehéz piacot nyerni."

A Tampax gyártósorban láthatjuk, ahogy a vatta alapanyagot a gép behúzza, formára vágja, majd belevarrja a madzagot. Ezt összekompresszálják, és mikrohullámú sütőben fertőtlenítik, majd formázzák, egy csőbe kerülve nyeri el végleges formáját.

Az itt készült Tampax termékek nagy részét Nyugat-Európa mellett Kínába szállítják.

Az applikátoros termékeknél pedig valóban sikerült a műanyagot helyettesíteni. A gyárban működő kutatás-fejlesztési részleg érdeme az, hogy a Tampax termékek műanyag applikátorát papírra és a húzózsinórt is természetes anyagra cserélték, "a csömöri üzemben hazai mérnökök segítettek beállítani az új módszer és alkatrész bevezetését és hatékony működését a gyártósoron. A szakemberek több hónapon át tesztelték az applikátor falvastagságát, a zsinór szakítószilárdságát, valamint a gépsorok átállítását, míg kialakították a leghatékonyabb megoldást és a legfenntarthatóbb verziót a teljesítmény változása nélkül" - emeli ki Márta László.

Három hónapja kapható Nyugat-Európában az itt gyártott teljesen naturális, vagyis semmilyen műanyagot nem tartalmazó Tampax, aminek a felhelyezést elősegítő applikátora papír alapú, a tampon anyaga selyemből és gyapotból áll, illetve a csomagolása is újrahasznosított papírból készül.

Ezzel évente 7,5 millió PET-palacknak megfelelő műanyag-megtakarítást érnek el Európában.

 

Menstruációs szegénység: ezreknek nincs pénzük betétre Magyarországon

A Magyar Vöröskereszt idén 4350 fiatal lánynak juttat ingyen intimhigiéniás termékeket. A jelenség már nem csak a szegényebb országrészekben probléma, Budapestről is érkeztek jelzések a szakemberektől. Ha ma azt kérdezné egy közvélemény-kutató, mit tartanak a nők a 21. század egyik legnagyobb higiéniai vívmányának, az intimbetét és a tampon gyártása valószínűleg az elsők között szerepelne.

Megújuló elektromos áram, vízvisszaforgatás, újrahasznosítás

A gyár 100%-ban megújuló elektromos áramot vásárol 2019 óta, az egekbe szökő energiaárak miatt pedig még jobban spóroltak: idén az előző évhez képest 8%-os megtakarítást értek el az egységre jutó energiafelhasználásban.

Márta László kiemeli azt is, hogy ez volt a cég első olyan gyára, ami 2007-ben elérte a "zero weaste landfill” státuszt, ami azt jelenti, hogy gyártási hulladék nem kerül a lerakókba, ehelyett különböző hulladékáramokat szelektíven gyűjtenek, majd újrahasznosítják ezeket, így a hulladék csupán minimális része kerül a Váci Cementgyárba, ahol a gyártási selejtből cement készül. A gyárban a felhasznált vizet is visszaforgatják és újrahasznosítják, ezzel évi 270.000 m3 vizet forgatnak, és további évi 364 tonna szén-dioxid-kibocsátást is csökkentettek.

Bár az alapanyagok nagy része Észak-Amerikából, Kínából, Svédországból és Németországból jön,

igyekeznek hazai beszállítókkal is dolgozni, ez az arány jelenleg az összes beszállítónak 10 százaléka.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!