Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5cbcf8bb-06a0-44ee-aa0a-d542d9ae5cb8","c_author":"HVG","category":"360","description":"A pókoktól lesték el kínai kutatók azt a technikát, amellyel kötszerekhez használható innovatív anyagot készítettek, kombinálva az erőt a gyógyító hatással.","shortLead":"A pókoktól lesték el kínai kutatók azt a technikát, amellyel kötszerekhez használható innovatív anyagot készítettek...","id":"20250107_hvg-mesterseges-pokselyem-gyogyitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5cbcf8bb-06a0-44ee-aa0a-d542d9ae5cb8.jpg","index":0,"item":"f10fd4cb-be04-4dd4-bc47-42542b49b683","keywords":null,"link":"/360/20250107_hvg-mesterseges-pokselyem-gyogyitas","timestamp":"2025. január. 07. 16:00","title":"A pókselyem erős és gyógyít – most már laborban is létre tudják hozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5305e8e5-87d1-4cb6-916a-236ca8608232","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A HUN-REN Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet (HUN-REN KOKI) kutatói megfejtették, hogyan tudnak az idegsejtek egységes jeleket küldeni egymásnak. A felfedezés azért is fontos, mert ezek zavara számos problémához vezethet.","shortLead":"A HUN-REN Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet (HUN-REN KOKI) kutatói megfejtették, hogyan tudnak az idegsejtek...","id":"20250106_hun-ren-idegsejtek-felfedezes-jelek-kuldese-kommunikacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5305e8e5-87d1-4cb6-916a-236ca8608232.jpg","index":0,"item":"2ee029f9-ea1a-4928-ac6c-20263577b963","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_hun-ren-idegsejtek-felfedezes-jelek-kuldese-kommunikacio","timestamp":"2025. január. 06. 15:03","title":"Az idegsejtek fontos titkát tárták fel magyar kutatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f91a8e1-63b1-4918-baeb-d89fe9e824e3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A világ negyedik legnépesebb állama a csatlakozással a Globális Dél érdekeit szolgálná.","shortLead":"A világ negyedik legnépesebb állama a csatlakozással a Globális Dél érdekeit szolgálná.","id":"20250106_Indonezia-csatlakozik-a-BRICS-hez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f91a8e1-63b1-4918-baeb-d89fe9e824e3.jpg","index":0,"item":"52f39084-a940-4660-a029-2bae5f695db1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250106_Indonezia-csatlakozik-a-BRICS-hez","timestamp":"2025. január. 06. 21:51","title":"Indonézia csatlakozik a BRICS-hez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2379dda3-7e0f-41c3-96a9-8393ae27ee82","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":",,Magyar Péter szerintem hazafi, és ha a korom megengedné, mögé állnék” – írta az újságíró.","shortLead":",,Magyar Péter szerintem hazafi, és ha a korom megengedné, mögé állnék” – írta az újságíró.","id":"20250107_Havas-Henrik-Magyar-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2379dda3-7e0f-41c3-96a9-8393ae27ee82.jpg","index":0,"item":"7940dca6-250a-4536-83ba-a1e224e9d7cc","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_Havas-Henrik-Magyar-Peter","timestamp":"2025. január. 07. 11:50","title":"Havas Henrik kijelentette, hogy már Magyar Pétert támogatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"322937cd-228d-4c49-9691-ae349a15bf48","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egyelőre nem tudni, kik voltak a támadók, a Hamász nem vállalta magára az akciót.","shortLead":"Egyelőre nem tudni, kik voltak a támadók, a Hamász nem vállalta magára az akciót.","id":"20250106_ciszjordania-busz-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/322937cd-228d-4c49-9691-ae349a15bf48.jpg","index":0,"item":"c10c7b3e-4e8a-43ed-9ea3-2b72937c166c","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_ciszjordania-busz-tamadas","timestamp":"2025. január. 06. 13:53","title":"Buszra nyitottak tüzet fegyveresek Ciszjordániában, hárman meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef98b3b3-170a-4a65-83f4-c2b1c2a85459","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Momentum elnöke szerint Trumptól sem feltétlenül várható, hogy leveszi a szankciós listáról Rogán Antalt.","shortLead":"A Momentum elnöke szerint Trumptól sem feltétlenül várható, hogy leveszi a szankciós listáról Rogán Antalt.","id":"20250107_hadhazy-tompos-gyurcsany-rogan-szankcio-reagalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef98b3b3-170a-4a65-83f4-c2b1c2a85459.jpg","index":0,"item":"e0dd573c-9c12-4494-8f27-c52e6be6d0ac","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_hadhazy-tompos-gyurcsany-rogan-szankcio-reagalas","timestamp":"2025. január. 07. 18:52","title":"Hadházy: Rogán nem a Don, csak a Consigliere","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3bf4725-50ad-44a6-aa60-b87e70f2c134","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Hét órán át szakadt az eső, a víz elöntött több nagyvárost is.","shortLead":"Hét órán át szakadt az eső, a víz elöntött több nagyvárost is.","id":"20250107_vihar-Mekka-Dzsidda-eso-szel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3bf4725-50ad-44a6-aa60-b87e70f2c134.jpg","index":0,"item":"27607b74-b80a-45f7-a9d0-1e72a7583c53","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_vihar-Mekka-Dzsidda-eso-szel","timestamp":"2025. január. 07. 11:38","title":"Brutális viharok mosták el Mekkát és Dzsiddát, konténereket dobált a szél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42c1a96d-c3c2-4e1d-9ad2-d96481cf1bb4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Duplájára nő az adatátvitel sebessége a HDMI 2.2-vel, ami a kép- és hangminőségben is érezteti majd a hatását. Ehhez azonban új tévé és kábel is kell majd, de egy kicsit még várni kell a megjelenésükre.","shortLead":"Duplájára nő az adatátvitel sebessége a HDMI 2.2-vel, ami a kép- és hangminőségben is érezteti majd a hatását. Ehhez...","id":"20250107_uj-hdmi-2-2-szabvany-bemutatas-csatlakozo-kabel-ces-2025-kepatvitel-hangatvitel-96-gbps","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42c1a96d-c3c2-4e1d-9ad2-d96481cf1bb4.jpg","index":0,"item":"401c6a4c-5b6d-461d-96b9-a0c29f5bed98","keywords":null,"link":"/tudomany/20250107_uj-hdmi-2-2-szabvany-bemutatas-csatlakozo-kabel-ces-2025-kepatvitel-hangatvitel-96-gbps","timestamp":"2025. január. 07. 09:03","title":"Új kábel kell majd a tévékhez: bemutatkozott a HDMI 2.2, hatalmas előrelépést hoz az új szabvány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sűrű viharfelhők gyülekeznek az európai autógyártás felett: magas energiaköltségek, csökkenő nyereség, miközben Kína mellett a bőkezű állami szubvenciók révén az Egyesült Államok is egyre többet költ az elektromobilitás felpörgetésére. A német autógyártásban dolgozók joggal félnek a jövőtől, még ha az átállást Németországban „szociálisan érzékenyen” is igyekeznek levezényelni. A kelet-európai gyártóhelyek sem lehetnek nyugodtak, hiszen több német autógyártó- és beszállító is inkább Amerikában nyitna új gyáregységet. A Deutsche Welle riportja.
Nagy visszhangja volt a németországi autóiparban dolgozók körében egy július eleji hírnek, amely szerin a Magyarországon is több telephellyel rendelkező Bosch-csoportnál – egész pontosan a beszállítói részlegénél – egyezséget kötöttek a vállalati vezetők és a munkavállalói érdekképviseletek a nagyjából 80 ezer munkahely megvédéséről. A megállapodás 2027 végéig tiltja meg a munkáltatónak az üzemszervezési okokból történő elbocsátásokat.
Ez az egyezség azoknak a dolgozóknak jelent időszakos biztonságot, akik a belsőégésű motorok gyártásában vesznek részt. A technológiai átállás nemcsak az autógyártókat, hanem a beszállítókat is érinti – emiatt sokan munkahelyük elvesztésétől félnek. Nem alaptalanul, hiszen az elektromobilitás terjedésével számos álláshely szűnik meg.
Egyszerű felépítés
Az áramfejlesztő aggregátorok és a hozzájuk tartozó hajtásláncok lényegesen kevesebb alkatrészből állnak, mint a funkciójuknak megfelelő belső égésű motorok. Emellett a vállalat üzleti tervében egyre fontosabb szerepet kap az elektronikus hálózatok és vezetéstámogatói rendszerek kialakítását segítő szoftverek fejlesztése. Ezekre a feladatokra a Bosch jellemzően új, külsős szakembereket vesz fel, ritkábban jön szóba az állásuk megszűnésével fenyegetett munkavállalók átképzése, mint ahogy ezzel az üzemei átalakításánál a Volkswagen-konszern próbálkozik. Harmadrészt a Bosch új gyártóhelyeket költséghatékonysági okokból egyre inkább Németországon kívül létesít, főként Kelet-Európában, ami nyugtalanságot kelt a dolgozók körében.
A Bosch-csoport vezérigazgatója, Stefan Hartung
picturealliance/dpa|BerndWeißbrod
A beszállítói részleg a vállalatcsoport legerősebb üzletága, amely a vállalat tavalyi 88 milliárd eurós forgalmának csaknem 60 százalékát adta. A világszerte foglalkoztatott 420 ezer Bosch-alkalmazott több mint fele dolgozik ebben a divízióban.
Hosszú átállás
Az, hogy most a beszállítói részlegbe – legalábbis a következő néhány évre – visszatérhet a nyugalom, Stefan Hartung vezérigazgató szándéka szerint való. „Az átállásnál sok más mellett azt is figyelembe kell venni, hogy a lehető legszociálisabb módon menjen végbe” – hangsúlyozta nemrég a Welt am Sonntagnak adott interjúban.
Világszerte körülbelül 1,4 milliárd jármű közlekedik az utakon, és a teljes autóipar termelési kapacitása jelenleg kevesebb mint 90 millió jármű évente – tette hozzá a Bosch-vezér. „Még ha holnaptól kizárólag elektromos járműveket gyártanánk is – ami az ehhez szükséges akkumulátor-kapacitás hiánya miatt amúgy sem lehetséges –, akkor is legalább 15 évre lenne szükségünk ahhoz, hogy minden belső égésű motorral rendelkező járművet lecseréljünk”.
A koronavírus-járvány okozta problémákat – akadozó szállítási láncok, „csipválság” – az iparág mára kiheverte. A világ 100 legnagyobb autóipari beszállítója az áremelkedéseknek és a járműgyártás fellendülésének köszönhetően erőteljesen növelte forgalmát. A Berylls ágazati tanácsadó tanulmánya szerint a szektor forgalma a járvány előtti utolsó, 2019-es évhez képest tavaly 16 százalékkal emelkedett, ezzel elérte a 1064 milliárd eurót.
A Continental AG munkatársai egy járművezérlő egység áramköri lapját ellenőrzik.
ArminWeigel/dpa/picturealliance
A magasabb anyag- és energiaköltségek azonban átlagosan 5,6 százalékra csökkentették a nyereségességet – ennél alacsonyabb csak a világjárvány csúcspontján volt az átlagos haszonkulcs. Az összképet komoly regionális különbségek árnyalják. „Míg Európa – különösen Németország – szenvedett a magas energiaáraktól, addig a kínai vállalatok ebből semmit sem érzékeltek” – olvasható a tanulmányban.
A top 100 beszállító nemzetközi listáján a német Bosch, a ZF Friedrichshafen és a Continental továbbra is az élen szerepel a japán Denso csoporttal együtt. A legnagyobbak között van még több német cég is, de „a koreai és a kínai beszállítók rohamtempóban erősödnek, miközben a német és japán vállalatok piaci részesedése tovább csökken” – írják az iparág szakértői.
A kínai verseny egyre erősebb
A következő években valószínűleg folytatódik ez a tendencia: az összforgalomból és -nyereségből is egyre nagyobb rész csapódik le a kínai beszállítóknál – mondta a Berylls egyik partnere, Alexander Timmer. „Ezt a folyamatot az elektromobilitás előretörése és a járművek digitalizációja ösztönzi.” Ez lehet a fő ok, hogy az iparág Németországban pesszimistábban tekint a jövőbe, mint az elmúlt években bármikor.
A kínai autógyártó cég, a BYD egyik SUV-ja a 2023-as barcelonai autókiállításon.
AdriaPuig/AA/picturealliance
A gyártók nagy része még mindig azokból a megrendelésekből él, amelyek tavaly az alkatrészhiány miatt halmozódtak fel, és amelyek lassan elfogynak. Új megrendelések a bizonytalan gazdasági helyzet miatt alig érkeznek. A német autógyártók szövetsége, a VDA szerint idén júniusban 20 százalékkal kevesebb megrendelést regisztrált, mint egy évvel korábban. Az év eleje óta 27 százalékkal csökkentek a németországi gyártók belföldi megrendelései is.
A müncheni Ipargazdasági és Új Technológiák Intézete, az Ifo múlt héten publikált felmérése szerint a német autógyártók üzleti prognózisa negatívabb, mint a nemzetközi pénzügyi válság óta bármikor. Az ide vonatkozó mutató már ötödik alkalommal esett egymás után. „Az autógyártók körében most körülbelül akkora a bizonytalanság, mint az ukrajnai háború kezdetén, vagy amikor ősszel jelentősen megnőtt az esélye annak, hogy az ipar csak korlátozottan juthat földgázhoz” – jelentette ki az Ifo vezetője, Oliver Falck. Nincs mit csodálkozni azon, hogy a felmérés szerint a jelen helyzetben a beszállítók sem túlzottan bizakodóak.
Az európai ipar számára valós veszély, hogy egyre több autóipari beszállító a kontinens helyett Észak-Amerikában vagy Kínában nyit inkább új gyárakat. „A meglévő termelést nem helyezzük át az USA-ba. De a következő üzemeket inkább Amerikában fogjuk építeni. Attól tartunk, hogy Európa lesz a vesztese a jelenleg zajló újraelosztásnak” – nyilatkozta Klaus Rosenfeld, a Schaeffler vezetője. A vállalat Németország negyedik legnagyobb autóipari beszállítója, amely világszerte több mint 80 ezer alkalmazottat foglalkoztat. Kijelentése az említett tendenciát támasztja alá.
Az okok sokfélék. Az elsőről már volt szó: az EU-ban a villamos energia árszintje kétszer-háromszor magasabb, mint az Egyesült Államokban. Emellett az európai szabványok és szabályozás is nagyobb követelményeket támaszt a beszállítókkal szemben, miközben az USA milliárdos nagyságrendű támogatásokat kínál az e-járművek gyártásában közreműködő cégeknek.
A Berylls számításai szerint Észak-Amerikában négymillióval több e-autót gyártanak majd, mint Németországban, ami részben az Audi és a Ford már bejelentett telephelyáthelyezésének köszönhető. 2029-re 100 ezer munkahely is megszűnhet Németországban, ami a bruttó hazai termék (GDP) 0,6 százalékpontos csökkenésével járhat.
Míg Németországban jelenleg 14 százalék a tisztán elektromos hajtású járművek aránya, Kínában 21, az USA-ban pedig mindössze 6 százalék. Az amerikai szubvenciók miatt drámai változások várhatók az ottani piacon: 2030-ra évi 6 millió új e-autó gyártását várják, és ezzel részarányuk a pesszimistább becslések szerint is meghaladhatja a 40 százalékot – Európa pedig csúnyán lemaradhat.
Szerző: Klaus Ulrich. A fordítást Valaczkay Gabriella készítette. A cikket Bogár Zsolt szerkesztette. Címlapkép: picturealliance/dpa|Karl-JosefHildenbrand
A Deutsche Welle (DW) és a HVG együttműködése keretében heti rendszerességgel jelennek meg DW-s helyszíni riportok, beszámolók vagy elemzések a hvg.hu-n. A DW egy német közszolgálati hírcsatorna, amely a világ 32 nyelvén tudósít. Újságírói jelen vannak Európa és a világ minden táján. A hvg.hu minden héten a teljes tudósítói hálózat legérdekesebb cikkeiből válogat.
A politikai célból bevezetett ársapka, az adóemelések miatt hatalmas volt az élelmiszerek inflációja az elmúlt években. Ami ráadásul a szegényebb rétegeket fokozottan érinti.