Akár 20 százalékos is lehet a pedagógushiány a Civil Közoktatási Platform szerint

A szervezet nyílt levélben segített Rétvári Bencének, aki nem tudta, hogyan kellene ezt kiszámolni.

  • hvg.hu hvg.hu
Akár 20 százalékos is lehet a pedagógushiány a Civil Közoktatási Platform szerint

A KSH adataira, a Budapest Intézet kutatása eredményeként kapott adatokra, valamint az Országos kompetenciamérés adatbázisaira támaszkodva is ki lehet jelenteni, hogy komoly pedagógushiány van – állítja a Civil Közoktatási Platform (CKP).

A szervezet ezért nyílt levelet írt Rétvári Bence államtitkárnak, aki az ATV-nek adott szerdai interjújában azt állította a pedagógushiányról, hogy

Ez egy relatív fogalom, ugye a baloldal, pártok, szakszervezetek, szervezetek dobálóznak számokkal. De sose mondják meg, hogy mihez képest.

A Pedagógusok Szakszervezetének múlt heti sajtótájékoztatójára, Nahalka István blogbejegyzésére és Juhász Ágnes számításaira magyarázza el a fideszes mihez képest lehet pedagógushiányról beszélni, és hogy jönnek ki az általa kritizált számok. Azt írják, hogy lehet olyan tanárhiányról beszélni,

  • amely a jogszabályban meghatározott pedagógusszámhoz képest jelentkezik (ez a feladatok ellátáshoz szükséges finanszírozott óraszám és a pedagógusok kötelező óraszáma alapján, óvodában pedig a csoportonként két óvónő és a vezető szükségessége alapján kerül kiszámításra);
  • amit a kompetenciamérésben az iskolák jeleztek (itt arra is felhívják a figyelmet, hogy ez csak azt a hiányt jelzi, amit óraadókkal, képesítés nélküliekkel, nem megfelelő szakos tanárokkal sem tudnak betölteni);
  • amit az jelez, hogy hány pedagógust kellene felvenni ahhoz, hogy a tanároknak ne kelljen túlórázniuk, és legalább a mostani létszámszámítás alapjául szolgáló 22 óránál ne kelljen több tanórát megtartaniuk.

Arra is felhívják a figyelmet, hogy az oktatási rendszert sújtó munkaerőhiányba a tanárok, tanítók, óvodapedagógusok mellett bele kéne számtani az iskolapszichológusok, a fejlesztő pedagógusok, a fejlesztéssel foglalkozó gyógypedagógusok jogszabályokban megadott minimális kötelező létszámához képesti elmaradást is.

Szerintük a tanárhiány más most is 10-30 ezer fősre tehető, és ha ehhez hozzáadjuk a nevelő-oktató munkát segítők közül is kb. 15 ezer fő hiányzik, akkor 7-20 százalékos a munkaerőhiány a közoktatásban.

„Meggyőződésünk, hogy az oktatásért felelős Belügyminisztériumnak és Önnek, mint e minisztérium oktatási ügyekben is nyilatkozó államtitkárának nem a tanárhiány bagatellizálása, hanem a probléma mértékének és hátterének a feltárása lenne a feladata. Ehhez minden adat rendelkezésre áll az immár minden oktatási intézmény számára kötelező, de a kutatók számára nem hozzáférhető Kréta rendszerben. Ha már az oktatáskutatás állami intézményeit megszüntették, nem hitelteleníteni kellene a nem kormányzati szereplők és a mögöttük álló szakértők adatait, hanem meg kellene ismerni, és vagy elfogadni vagy tételesen cáfolni számításaikat” – zárják a levelüket.

Rétvári Bence egyébként nemrég egy írásbeli válaszban kifejtette, hogy bár az országban 119 konténertanterem van, nem aggódik emiatt az oktatási forma miatt, sőt kifejezetten sok előnyét látja, hiszen

a konténeres tantermekben történő tanulói elhelyezés modern, megfelelő, jól felszerelt, ápolt és egységes környezetet biztosít.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mennyit ér a cégem?

A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat, vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.

Mindenre elszánt fanatikusok vagy halálba nyomorított iskolások – Kik voltak a kamikazék?

Mindenre elszánt fanatikusok vagy halálba nyomorított iskolások – Kik voltak a kamikazék?

1944 őszére a japán legfelsőbb vezetésben is mindenki tudta, hogy a háború erősen vesztésre áll. A hadi helyzeten egy első látásra példátlannak tűnő új taktikával igyekeztek fordítani: fiatal, gyakran az iskolapadból éppen csak kiesett, brutális módszerekkel kiképzett pilóták ezreit küldték a biztos halálba. A japán kapituláció és az utolsó öngyilkos küldetés nyolcvanadik évfordulóján a kamikaze hadviselés történetét idézzük fel.