Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki vezető a miniszterelnökre. A kérdés már csak az, kitarthat-e a lendület a következő választásig, és a NER-gépezet nagyágyúival is felveszi-e a versenyt Magyar Péter. HVG-Ténytár.","shortLead":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki...","id":"20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35.jpg","index":0,"item":"a652f0f5-3aae-4142-8408-cb668d8337c1","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","timestamp":"2024. december. 27. 09:30","title":"Magyar kontra Orbán: Lassult a Tisza áradása, de így van esély rá, hogy 2026-ban megelőzze a Fideszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8e925c5-bfa2-48d8-a9e0-5d9332cbde7e","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Apósát viszont nem terheli üzleti ügyekkel a vasárnapi ebédnél.","shortLead":"Apósát viszont nem terheli üzleti ügyekkel a vasárnapi ebédnél.","id":"20241227_tiborcz-istvan-interju-kozgep-orban-zongoralecke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8e925c5-bfa2-48d8-a9e0-5d9332cbde7e.jpg","index":0,"item":"cf607349-c644-41ed-9c41-e4200958567e","keywords":null,"link":"/kkv/20241227_tiborcz-istvan-interju-kozgep-orban-zongoralecke","timestamp":"2024. december. 27. 11:34","title":"Tiborcz István elárulta, hogy sokat tanult a Közgéptől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e40e5f9-bc86-498f-8235-9b0b02e3c950","c_author":"Földes András","category":"vilag","description":"Hogy történhetett, hogy Izrael Libanont bombázta, de Szíriában dőlt meg a rezsim? A legfeszültebb időszakban utaztam az ostromlott országba, ahol közelről láttam a Hezbollah elleni háborút. Miért támogatja a libanoniak egy része Izraelt? Hogyan ejtette túszul a Hezbollah egész Libanont? Hogy lehet kilőni egyetlen emeletet egy toronyházból? Szellemvárosokban forgattam, ahol nem csak a bombázásoktól, de a lincselésre kész lakóktól is tartani kellett. Nézze meg Földes András teljes riportfilmjét.","shortLead":"Hogy történhetett, hogy Izrael Libanont bombázta, de Szíriában dőlt meg a rezsim? A legfeszültebb időszakban utaztam...","id":"20241227_Libanonban-ertettem-meg-hogy-durvulhatott-be-ennyire-a-Kozel-Kelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e40e5f9-bc86-498f-8235-9b0b02e3c950.jpg","index":0,"item":"a1fdd66d-9969-4108-8fe9-567060565cad","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Libanonban-ertettem-meg-hogy-durvulhatott-be-ennyire-a-Kozel-Kelet","timestamp":"2024. december. 27. 16:27","title":"Libanonban értettem meg, hogyan durvulhatott be ennyire a Közel-Kelet - Földes András videója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27cb5287-d3e7-49df-adf4-65416b70d6b0","c_author":"HVG","category":"360","description":"Orbán Viktor kampánya a karácsonyi tűzszünetért kudarcot vallott, Putyin orosz elnök nemhogy nem hallgatott rá, de épp karácsonykor indított heves támadássorozatot ukrajnai célpontok ellen. 2024 Krónikája – Világ című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel, most a szomszédban zajló háborúéit.","shortLead":"Orbán Viktor kampánya a karácsonyi tűzszünetért kudarcot vallott, Putyin orosz elnök nemhogy nem hallgatott rá, de épp...","id":"20241227_hvg-Ukrajna-Oroszorszag-Putyin-Zelenszkij-Trump-2024-kronikaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27cb5287-d3e7-49df-adf4-65416b70d6b0.jpg","index":0,"item":"feab8b76-07ce-4cf0-8153-353036ea8956","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-Ukrajna-Oroszorszag-Putyin-Zelenszkij-Trump-2024-kronikaja","timestamp":"2024. december. 27. 12:15","title":"Sok múlik a Nyugaton az ukrajnai háborúban, de nehéz elhinni Trumpnak, hogy egy nap alatt békét teremt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés kirobbantójáról keveset tud. Az a kevés is nagyon ijesztő.","shortLead":"Annie Jacobsen könyve a nukleáris világháborúról hátborzongatóan részletes, de Észak-Koreáról, a képzeletbeli világégés...","id":"20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d.jpg","index":0,"item":"a91cc251-acb4-4f15-970b-f31f59f0edfb","keywords":null,"link":"/360/20241227_atomhaboru-Annie-Jacobsen-Eszak-Korea-alagutrendszer","timestamp":"2024. december. 27. 14:30","title":"Egy atomháborút kevesen élnének túl, de Észak-Korea vezetője köztük lenne. A világ legnagyobb alagútrendszerében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b65b0fa3-2b5c-438e-b62c-fca80ea15c6b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A minisztérium szerint az átalakítás első szakasza lezárult, ezért új vezetés kell.","shortLead":"A minisztérium szerint az átalakítás első szakasza lezárult, ezért új vezetés kell.","id":"20241227_posta-balczo-barnabas-tavozik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b65b0fa3-2b5c-438e-b62c-fca80ea15c6b.jpg","index":0,"item":"f4bc441b-3888-4791-a59c-46d75c898f7c","keywords":null,"link":"/kkv/20241227_posta-balczo-barnabas-tavozik","timestamp":"2024. december. 27. 10:12","title":"Lecserélik a Posta elnök-vezérigazgatóját, távozik Balczó Barnabás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db538a86-78c8-4a14-9a2f-1e1d82c18b27","c_author":"Mastercard","category":"brandcontent","description":"Vitathatatlan, hogy egyre népszerűbb az okoseszközökkel történő fizetés, vagyis az, amikor vásárláskor nem a plasztik bankkártyánkat használjuk, hanem a mobilunkat vagy az okosóránkat. Szetnics László, a Mastercard digitális megoldásokért felelős igazgatója interjúnkban többek között arról beszél, mik a digitális fizetés előnyei, és mennyire egyszerű azt az okoseszközökre varázsolni.","shortLead":"Vitathatatlan, hogy egyre népszerűbb az okoseszközökkel történő fizetés, vagyis az, amikor vásárláskor nem a plasztik...","id":"20241203_Dinamikusan-no-a-mobillal-es-okosoraval-fizetok-szama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db538a86-78c8-4a14-9a2f-1e1d82c18b27.jpg","index":0,"item":"42e7682c-494a-4e84-b47b-98be73a93efd","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241203_Dinamikusan-no-a-mobillal-es-okosoraval-fizetok-szama","timestamp":"2024. december. 28. 15:30","title":"Csak készpénzt használ? Akkor van, amire biztos nem gondolt még","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34159877-eb79-482a-bb0b-e16b2a61e080","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az észt külügyminiszter szerint olyan gyakorivá váltak az efféle rongálások, hogy azokat nehéz balesetnek gondolni.","shortLead":"Az észt külügyminiszter szerint olyan gyakorivá váltak az efféle rongálások, hogy azokat nehéz balesetnek gondolni.","id":"20241227_esztorszag-balti-tenger-estlink-kabel-haditengereszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34159877-eb79-482a-bb0b-e16b2a61e080.jpg","index":0,"item":"43a193c3-3f94-4dc5-8d2f-23cbdebb8813","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_esztorszag-balti-tenger-estlink-kabel-haditengereszet","timestamp":"2024. december. 27. 13:10","title":"A haditengerészettel védi Észtország a megmaradt tenger alatti elektromos kábelét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az e-autók piacának támogatására 11 pontos, 100 milliárd eurós javaslatcsomagot tett közzé a kormány, amelynek nagy része azt szolgálná, hogy a Magyarországon megtelepedő ázsiai gyártók jól járjanak.
A magyar kormány részéről Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter mutatta be az EU versenyképességi tanácsában az elektromos járművek piacához kapcsolódó egységes EU-stratégia rövid tervezetét. Ezt követően megjelent egy háttéranyag is „az európai elektromos járművek piacának támogatásáról”, amely némileg jobban kifejti azt a 11 pontot, amely alapján Orbán Viktor várhatóan ősszel az Európai Bizottság elé terjeszti a végleges tervezetet.
Ezt a dokumentumot részben autóipari szereplőkkel egyeztetve alkotta meg a kormány, amelynek a végső célja egyébként egy olyan keretrendszer kidolgozása, mint amit a mesterséges intelligencia vagy a digitális szolgáltatások terén is életbe léptetett az EU.
BYD autóbemutató Budapesten
Veres Viktor
A 100 milliárd euró összértékűre becsült javaslatcsomag több nagy részre bontható, és megtalálható benne a töltőállomások infrastruktúrájának fejlesztése, az autóipar és a hozzá köthető akkumulátorgyártás versenyképességének javítása, az új elektromos járművek (EV-k) vásárlására vonatkozó támogatások, vagy éppen a használt akkumulátorok körforgásos gazdaságba illesztése, újrafeldolgozása egyaránt.
A programot Nagy Márton szerdán még a kevésbé fejlett országok felzárkóztatását célzó kohéziós alapokból finanszírozta volna, amely meglehetősen pikáns elképzelés, hiszen az alap főleg infrastruktúra-fejlesztéseket finanszíroz, a felzárkóztatással nehéz is lenne összeegyeztetni az autóvásárlás támogatását. Fábián Gergely iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár a Portfoliónak már úgy fogalmazott: jelenleg a Connecting European Facility-ből lehet forrásokat biztosítani, illetve a következő ciklusban a közös költségvetés (MFF) részeként lehetne ezekkel tervezni.
Uniós szintre emelt akkumulátorlobbi
Az Orbán-kormány számára e a szempontból közvetlenül az 5. pont lehet a legfontosabb, amely így szól: „Az állami szabályozás enyhítése szükséges a kutatás-fejlesztés, ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid-semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében”.
A HVG 2024 elején megírta, hogy a kormány igazolhatóan legalább 1500 milliárd forintnyi támogatást adott meg eddig az akkugyáraknak, illetve az azokat kiszolgáló infrastruktúrák fejlesztésére. Nagy Márton a napokban azzal büszkélkedett: a magyar GDP 5,5 százaléka származik már az akkumulátoriparból, és azt várja, hogy a közeljövőben ez 10-11 százalékra is nőhet.
Emellett számos cikket közöltünk arról is, hogyan osztogatják az illetékes kormányhivatalok a kínai és dél-koreai akkuipari szereplőknek a környezethasználati és biztonsági engedélyeket, majd a működés során milyen súlyos hiányosságokra, szabálytalanságokra, balesetekre és halálesetekre derült fény. Ezeket a gyártók a kormányhivatalok aktív közreműködésével tussolják el.
A kormány tehát az 5. pontban gyakorlatilag a saját elveit, a Kárpát-medence élhetőségét veszélyeztető – például az akkugyárak óriási vízigénye miatt – felelőtlen iparpolitikáját akarja uniós szintre emelni, és más tagországok számára követendő példaként beállítani.
„Az intézkedéscsomaggal a kormány mesterséges keresletet akar teremteni az épp döglődő elektromosautó-piacnak, amelyre az egész ország jövőjét feltette” – mondja a HVG-nek Éltető Andrea, a KRTK Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa. Úgy látja, hogy az 5. pont arra is alkalmas, hogy a kínai EV- és akkugyárak (mint a BYD vagy a CATL) minél könnyebben telepedhessenek meg az unió területén, hiszen jelenleg náluk van a legfejlettebb technológiájú gyártás, és egyre kevesebb versenytárstól kell tartaniuk.
Nem meglepő az sem, hogy Nagy Márton a Kínából érkező elektromos autók EU-szintű védővámját sem támogatja. Azzal, hogy emellett könnyebb letelepedést is ki akar harcolni számukra, gyakorlatilag világossá tette, hogy az egész javaslatcsomag célja nem az európai, hanem a kínai autóipar erősítése az unió területén belül és kívül.
A háttéranyag ezt virágnyelven fogalmazza meg: „az éghajlati célokkal összhangban erősíteni kell az EV-k iránti keresletet, így nagyobb volumenűvé kell tenni a gyártásukat”, az újrahasznosítást pedig meg kell oldani. Az akkumulátorok újrafeldolgozása jelenleg ugyanannyiba kerül, mint egy újat gyártani, viszont sokkal több bonyolult munkafolyamattal jár. Az európai akku-újrahasznosítás sötét jövőjéről ebben a cikkben írtunk:
2022-ben a szállítás és közlekedés az Európai Unió teljes szén-dioxid-kibocsátásának negyedéért volt felelős, ennek 71,2 százaléka a közúti közlekedésből és szállításból származott. Az autóipar viszont az EU GDP-jének 7 százalékáért felelős több mint 100 milliárdos forgalom mellett, közvetve és közvetlenül 13 millió embert foglalkoztatva – jegyzi meg a kormány háttéranyaga.
Kevés töltő = kevés e-autó?
A 11 javaslat egy része a töltőállomásokra vonatkozik: az első pont a 2023-ban elfogadott alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló rendelet (AFIR) szigorítását szeretné elérni, a 2. pont pedig azt, hogy a benzinkutak 80 százalékán helyezzenek el legalább 150 kilowatt (kW), de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyorstöltőket. A harmadik pont pedig a nyilvános és háztartási töltőállomások kiépítésére hozna létre támogatási programot, előbbire 15 milliárd, utóbbira 20 milliárd eurós keretösszeggel (ez 900-1500 eurót biztosítana állomásonként). Az indoklás szerint erre azért van szükség, mert „az elektromosautó-kereslet egyik legfőbb szűk keresztmetszete a nem megfelelő töltőinfrastruktúra” – olvasható a kormány háttéranyagában.
Az valóban kérdés, hogy az elterjedésnek gátat szab-e az elégtelen töltőhálózat. Azonban ahogy a G7.hu cikke bemutatta, ezt a narratívát éppen az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) képviseli – éppen az a szervezet, amelynek a véleményére a kormány a háttéranyag elkészítésében leginkább támaszkodott.
A Transport & Environment szervezet ennél józanabbul értékelt, és kimutatta: a töltőállomások telepítésének gyorsuló üteme alapján bőven meglesz az EU által 2025-re célul kitűzött 1 millió töltőállomás (2024 közepén ez a szám elérte a 610 ezret), míg a 2030-as hárommilliós célszám akár már 2027-re is meglehet – írta a G7.hu a szervezet jelentése alapján.
E-autó töltőálllomás
Reviczky Zsolt
Ha pedig a számítás alapja az, hogy egy adott tagország elektromos flottájához képest milyen a töltőhálózat kiépítettsége, akkor Málta, Ciprus és Írország kivételével minden ország teljesítette az AFIR támasztotta követelményeket Ezzel szemben az ACEA 2035-re 8 millió töltőpontot tart kívánatosnak, hogy az elektromos járművek iránti kereslet növekedése megfelelő legyen.
Különösképpen a német autógyártók verik a tamtamot a kevés töltő miatt. Valójában számukra ez egy kiváló érv arra, hogy megpróbálják elérni a belső égésű motorral felszerelt autók 2035-től kezdődő értékesítési tilalmát. A németek vonzalma az EV-k iránt erősen fogyatkozik, különösen, mióta a német kormány visszavonta a támogatásokat az új elektromos járművek vásárlására. 2020 óta az eladások növekedési üteme Németországban folyamatosan csökken, 2022-re 30,5 százalékra, 2023-ra pedig 10,6 százalékra esett vissza.
Támogatás, támogatás, támogatás
Azzal párhuzamosan, hogy a kormányzati háttértanulmánya versenyképes autóiparról beszél, folyamatosan az állami ösztönzők szerepét emeli ki: „nő a kereslet az elektromos járművek iránt, ha ösztönzőket biztosítanak, mint a vásárlási támogatások, adókedvezmények és útdíj-mentességek, amelyek jelentősen csökkentik a tulajdonosi költségeket”. A valódi versenyképesség azonban ott kezdődik, ha egy termék piaci alapon is kelendő – az elektromos autóknál pedig nem ez a helyzet.
A javaslat az új és használt e-autók vásárlására is 4500 eurós (mintegy 1,8 millió forint) támogatást adna, mivel a terjedés másik fő gátja az, hogy az EV-k jóval drágábbak belső égésű riválisaikhoz képest, amit jól mutat az állami támogatások megszüntetésével azonnal mutatkozó erős keresletcsökkenés. Ehhez köthető a dél-koreai SK On tesztüzemben működő iváncsai gyárában történt májusi, 600 vendégmunkást érintő tömeges leépítés is, valamint a tesztidőszak kitolása is. A vállalat akkori közlése szerint az európai igényeket jelenleg a komáromi üzemük egyedül is el tudja látni.
A tagállamok között egyelőre nincs egyetértés abban, hogy szükség van-e egyáltalán állami támogatásra, és ha igen, akkor azt egységesen, vagy például kapacitás szerint differenciálva kell megtenni – mondta Fábián Gergely. Hozzátette: megvan a veszélye annak, hogy a támogatások összegét a kereskedők beépítik az áraikba, de ezt a megfelelő részletszabályok kidolgozásával el lehet kerülni.
Növelni a vasút szerepét
A csomag talán egyetlen olyan pontja, amellyel valóban komoly kibocsátás-csökkentést lehet elérni a logisztika területén, az a vasút szerepének erősítése lenne. A vasúti szállítás tonnakilométerenként (egy tonna áru egy kilométerre történő mozgatása) 75 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint a közúti fuvarozás, ennek ellenére a vasút mindössze 19 százalékot tesz ki az uniós áruszállításban.
Sajnálatos, hogy a háttértanulmány erről kevés szót ejt, mindössze annyit emel ki, hogy „a vasúti szállításnak a többéves pénzügyi keretbe való integrálása elengedhetetlen a fenntartható szállítási kezdeményezések támogatása és a szén-dioxid-kibocsátás hatékony csökkentése érdekében”. Konkrét intézkedéseket azonban egyáltalán nem fogalmaz meg.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.