Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"103c5d80-0dd7-46d7-bbf7-cd7fa49fe425","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Tóth Lászlóval, a magyar építésszel nem tud betelni Hollywood. Brady Corbet filmjét, A brutalistát tíz Oscar-díjra jelölték, és ebből jutott a feleséget játszó Felicity Jonesnak és Guy Pearce-nek is, aki Van Burent, a pénzembert alakítja. A két színészt egy online kerekasztal-beszélgetésen kérdezhettük.","shortLead":"Tóth Lászlóval, a magyar építésszel nem tud betelni Hollywood. Brady Corbet filmjét, A brutalistát tíz Oscar-díjra...","id":"20250129_brutalista-Felicity-Jones-Guy-Pearce-interju-Oscar-jeloles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/103c5d80-0dd7-46d7-bbf7-cd7fa49fe425.jpg","index":0,"item":"48ab9203-b4a0-4436-a25d-0817c021e427","keywords":null,"link":"/360/20250129_brutalista-Felicity-Jones-Guy-Pearce-interju-Oscar-jeloles","timestamp":"2025. január. 29. 17:30","title":"„Óriási segítség volt, hogy A brutalistát Budapesten forgattuk” – interjú az Oscarra jelölt Felicity Jonesszal és Guy Pearce-szel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"390183f6-1d22-4e08-ab3a-67985fe97d5b","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"Több területen is próbára tettük a DeepSeek új mesterséges intelligenciáját, és összevetettük a képességeit a ChatGPT-éivel. Az eredmény felemás, de nem mindegy, honnan nézve: ha mellé tesszük, mennyivel olcsóbb lehet a DeepSeek megoldása, már más a kép. Csak ne lenne a durva cenzúra.","shortLead":"Több területen is próbára tettük a DeepSeek új mesterséges intelligenciáját, és összevetettük a képességeit...","id":"20250128_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-chatbot-teszt-kina-cenzura-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/390183f6-1d22-4e08-ab3a-67985fe97d5b.jpg","index":0,"item":"a650c96d-d1ed-4e1d-ab2f-52a66ec8f081","keywords":null,"link":"/tudomany/20250128_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-chatbot-teszt-kina-cenzura-ebx","timestamp":"2025. január. 28. 16:18","title":"Pár nap alatt világhírű lett, de tényleg olyan jó a DeepSeek MI? Kipróbáltuk, és ízelítőt kaptunk a kínai cenzúrából is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d12b989-03e4-450f-af6f-d7758f0b0d3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Külön jelölni fogja a megbízható, valamennyi biztonsági kritériumnak megfelelő VPN-szolgáltatókat az androidos Play Áruház.","shortLead":"Külön jelölni fogja a megbízható, valamennyi biztonsági kritériumnak megfelelő VPN-szolgáltatókat az androidos Play...","id":"20250129_android-google-play-aruhaz-vpn-alkalmazasok-jelveny-megbizhatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d12b989-03e4-450f-af6f-d7758f0b0d3f.jpg","index":0,"item":"146b4bd7-24c3-4b43-84a1-e6e9641014b5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_android-google-play-aruhaz-vpn-alkalmazasok-jelveny-megbizhatosag","timestamp":"2025. január. 29. 09:03","title":"Új jelölés jön a Play Áruházba – ha ezt látja, biztonságban lesznek az adatai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"449fede8-39ef-46e4-a709-7719d4c8e2f6","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A rapper egy öregfiúk tornán felpofozott egy nézőt.","shortLead":"A rapper egy öregfiúk tornán felpofozott egy nézőt.","id":"20250129_Bochkor-Gabor-Curtis-pofozkodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/449fede8-39ef-46e4-a709-7719d4c8e2f6.jpg","index":0,"item":"80572a9b-4e02-4d64-b078-285b928b4fb8","keywords":null,"link":"/elet/20250129_Bochkor-Gabor-Curtis-pofozkodas","timestamp":"2025. január. 29. 16:20","title":"Bochkor Gábor elítéli az erőszakot, de emberileg megérti Curtis pofozkodását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc2dcc26-b23f-486a-bff4-b6d9c3a0e5e9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A közös kép Kulja szerint akkor készült, amikor a Kutatók Éjszakáján az Afrikában is missziókat teljesítők munkáját mutatta be, és nem ő kérte, hogy lefotózzák. ","shortLead":"A közös kép Kulja szerint akkor készült, amikor a Kutatók Éjszakáján az Afrikában is missziókat teljesítők munkáját...","id":"20250128_kulja-andras-kutatok-ejszakaja-muller-cecilia-kozos-foto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc2dcc26-b23f-486a-bff4-b6d9c3a0e5e9.jpg","index":0,"item":"8898b9e6-51a7-4680-86d7-35a630787926","keywords":null,"link":"/itthon/20250128_kulja-andras-kutatok-ejszakaja-muller-cecilia-kozos-foto","timestamp":"2025. január. 28. 14:14","title":"Kulja András megírta a Facebookon, miért szerepelt egy képen Müller Cecíliával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Különleges eszközt alkalmaz a korrupcióellenes Integritás Hatóság (IH), amellyel nemcsak az uniós finanszírozású projektek esetében tud eljárni, hanem például a Mészáros M1 Autókereskedő Kft. hazai költségvetési forrásból fizetett szolgáltatásaival kapcsolatban is.","shortLead":"Különleges eszközt alkalmaz a korrupcióellenes Integritás Hatóság (IH), amellyel nemcsak az uniós finanszírozású...","id":"20250128_Meszaros-Lorinc-egy-cegenek-is-nekiment-az-Integritas-Hatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d.jpg","index":0,"item":"9ec6f81e-36b7-46e3-9b38-9f4c1c02365a","keywords":null,"link":"/360/20250128_Meszaros-Lorinc-egy-cegenek-is-nekiment-az-Integritas-Hatosag","timestamp":"2025. január. 28. 12:57","title":"Mészáros Lőrinc egy cégének is nekiment az Integritás Hatóság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"449fa02c-c823-4fca-9bdd-4ea38d7edc58","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az éjszakai járatok módosított útvonalon fognak járni.","shortLead":"Az éjszakai járatok módosított útvonalon fognak járni.","id":"20250129_lanchid-lezaras-bkk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/449fa02c-c823-4fca-9bdd-4ea38d7edc58.jpg","index":0,"item":"0aea3289-4bf4-4d12-9f69-a11fc59f4420","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_lanchid-lezaras-bkk","timestamp":"2025. január. 29. 17:43","title":"Filmforgatás miatt lezárják a Lánchidat péntekről szombatra virradó éjszaka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20a484fb-29ca-4c2c-836e-6243a9a1419d","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A titokzatos, varázslatos és határfeszegető előadó júliusban lép fel nálunk.","shortLead":"A titokzatos, varázslatos és határfeszegető előadó júliusban lép fel nálunk.","id":"20250129_Elso-onallo-budapesti-koncertjere-keszul-a-norveg-alt-pop-szupersztar-AURORA","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20a484fb-29ca-4c2c-836e-6243a9a1419d.jpg","index":0,"item":"9b15f15d-dad4-40d6-a08c-db080f78345b","keywords":null,"link":"/kultura/20250129_Elso-onallo-budapesti-koncertjere-keszul-a-norveg-alt-pop-szupersztar-AURORA","timestamp":"2025. január. 29. 10:19","title":"Első önálló budapesti koncertjére készül a norvég alt-pop szupersztár, AURORA","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az e-autók piacának támogatására 11 pontos, 100 milliárd eurós javaslatcsomagot tett közzé a kormány, amelynek nagy része azt szolgálná, hogy a Magyarországon megtelepedő ázsiai gyártók jól járjanak.
A magyar kormány részéről Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter mutatta be az EU versenyképességi tanácsában az elektromos járművek piacához kapcsolódó egységes EU-stratégia rövid tervezetét. Ezt követően megjelent egy háttéranyag is „az európai elektromos járművek piacának támogatásáról”, amely némileg jobban kifejti azt a 11 pontot, amely alapján Orbán Viktor várhatóan ősszel az Európai Bizottság elé terjeszti a végleges tervezetet.
Ezt a dokumentumot részben autóipari szereplőkkel egyeztetve alkotta meg a kormány, amelynek a végső célja egyébként egy olyan keretrendszer kidolgozása, mint amit a mesterséges intelligencia vagy a digitális szolgáltatások terén is életbe léptetett az EU.
BYD autóbemutató Budapesten
Veres Viktor
A 100 milliárd euró összértékűre becsült javaslatcsomag több nagy részre bontható, és megtalálható benne a töltőállomások infrastruktúrájának fejlesztése, az autóipar és a hozzá köthető akkumulátorgyártás versenyképességének javítása, az új elektromos járművek (EV-k) vásárlására vonatkozó támogatások, vagy éppen a használt akkumulátorok körforgásos gazdaságba illesztése, újrafeldolgozása egyaránt.
A programot Nagy Márton szerdán még a kevésbé fejlett országok felzárkóztatását célzó kohéziós alapokból finanszírozta volna, amely meglehetősen pikáns elképzelés, hiszen az alap főleg infrastruktúra-fejlesztéseket finanszíroz, a felzárkóztatással nehéz is lenne összeegyeztetni az autóvásárlás támogatását. Fábián Gergely iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár a Portfoliónak már úgy fogalmazott: jelenleg a Connecting European Facility-ből lehet forrásokat biztosítani, illetve a következő ciklusban a közös költségvetés (MFF) részeként lehetne ezekkel tervezni.
Uniós szintre emelt akkumulátorlobbi
Az Orbán-kormány számára e a szempontból közvetlenül az 5. pont lehet a legfontosabb, amely így szól: „Az állami szabályozás enyhítése szükséges a kutatás-fejlesztés, ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid-semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében”.
A HVG 2024 elején megírta, hogy a kormány igazolhatóan legalább 1500 milliárd forintnyi támogatást adott meg eddig az akkugyáraknak, illetve az azokat kiszolgáló infrastruktúrák fejlesztésére. Nagy Márton a napokban azzal büszkélkedett: a magyar GDP 5,5 százaléka származik már az akkumulátoriparból, és azt várja, hogy a közeljövőben ez 10-11 százalékra is nőhet.
Emellett számos cikket közöltünk arról is, hogyan osztogatják az illetékes kormányhivatalok a kínai és dél-koreai akkuipari szereplőknek a környezethasználati és biztonsági engedélyeket, majd a működés során milyen súlyos hiányosságokra, szabálytalanságokra, balesetekre és halálesetekre derült fény. Ezeket a gyártók a kormányhivatalok aktív közreműködésével tussolják el.
A kormány tehát az 5. pontban gyakorlatilag a saját elveit, a Kárpát-medence élhetőségét veszélyeztető – például az akkugyárak óriási vízigénye miatt – felelőtlen iparpolitikáját akarja uniós szintre emelni, és más tagországok számára követendő példaként beállítani.
„Az intézkedéscsomaggal a kormány mesterséges keresletet akar teremteni az épp döglődő elektromosautó-piacnak, amelyre az egész ország jövőjét feltette” – mondja a HVG-nek Éltető Andrea, a KRTK Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa. Úgy látja, hogy az 5. pont arra is alkalmas, hogy a kínai EV- és akkugyárak (mint a BYD vagy a CATL) minél könnyebben telepedhessenek meg az unió területén, hiszen jelenleg náluk van a legfejlettebb technológiájú gyártás, és egyre kevesebb versenytárstól kell tartaniuk.
Nem meglepő az sem, hogy Nagy Márton a Kínából érkező elektromos autók EU-szintű védővámját sem támogatja. Azzal, hogy emellett könnyebb letelepedést is ki akar harcolni számukra, gyakorlatilag világossá tette, hogy az egész javaslatcsomag célja nem az európai, hanem a kínai autóipar erősítése az unió területén belül és kívül.
A háttéranyag ezt virágnyelven fogalmazza meg: „az éghajlati célokkal összhangban erősíteni kell az EV-k iránti keresletet, így nagyobb volumenűvé kell tenni a gyártásukat”, az újrahasznosítást pedig meg kell oldani. Az akkumulátorok újrafeldolgozása jelenleg ugyanannyiba kerül, mint egy újat gyártani, viszont sokkal több bonyolult munkafolyamattal jár. Az európai akku-újrahasznosítás sötét jövőjéről ebben a cikkben írtunk:
2022-ben a szállítás és közlekedés az Európai Unió teljes szén-dioxid-kibocsátásának negyedéért volt felelős, ennek 71,2 százaléka a közúti közlekedésből és szállításból származott. Az autóipar viszont az EU GDP-jének 7 százalékáért felelős több mint 100 milliárdos forgalom mellett, közvetve és közvetlenül 13 millió embert foglalkoztatva – jegyzi meg a kormány háttéranyaga.
Kevés töltő = kevés e-autó?
A 11 javaslat egy része a töltőállomásokra vonatkozik: az első pont a 2023-ban elfogadott alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló rendelet (AFIR) szigorítását szeretné elérni, a 2. pont pedig azt, hogy a benzinkutak 80 százalékán helyezzenek el legalább 150 kilowatt (kW), de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyorstöltőket. A harmadik pont pedig a nyilvános és háztartási töltőállomások kiépítésére hozna létre támogatási programot, előbbire 15 milliárd, utóbbira 20 milliárd eurós keretösszeggel (ez 900-1500 eurót biztosítana állomásonként). Az indoklás szerint erre azért van szükség, mert „az elektromosautó-kereslet egyik legfőbb szűk keresztmetszete a nem megfelelő töltőinfrastruktúra” – olvasható a kormány háttéranyagában.
Az valóban kérdés, hogy az elterjedésnek gátat szab-e az elégtelen töltőhálózat. Azonban ahogy a G7.hu cikke bemutatta, ezt a narratívát éppen az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) képviseli – éppen az a szervezet, amelynek a véleményére a kormány a háttéranyag elkészítésében leginkább támaszkodott.
A Transport & Environment szervezet ennél józanabbul értékelt, és kimutatta: a töltőállomások telepítésének gyorsuló üteme alapján bőven meglesz az EU által 2025-re célul kitűzött 1 millió töltőállomás (2024 közepén ez a szám elérte a 610 ezret), míg a 2030-as hárommilliós célszám akár már 2027-re is meglehet – írta a G7.hu a szervezet jelentése alapján.
E-autó töltőálllomás
Reviczky Zsolt
Ha pedig a számítás alapja az, hogy egy adott tagország elektromos flottájához képest milyen a töltőhálózat kiépítettsége, akkor Málta, Ciprus és Írország kivételével minden ország teljesítette az AFIR támasztotta követelményeket Ezzel szemben az ACEA 2035-re 8 millió töltőpontot tart kívánatosnak, hogy az elektromos járművek iránti kereslet növekedése megfelelő legyen.
Különösképpen a német autógyártók verik a tamtamot a kevés töltő miatt. Valójában számukra ez egy kiváló érv arra, hogy megpróbálják elérni a belső égésű motorral felszerelt autók 2035-től kezdődő értékesítési tilalmát. A németek vonzalma az EV-k iránt erősen fogyatkozik, különösen, mióta a német kormány visszavonta a támogatásokat az új elektromos járművek vásárlására. 2020 óta az eladások növekedési üteme Németországban folyamatosan csökken, 2022-re 30,5 százalékra, 2023-ra pedig 10,6 százalékra esett vissza.
Támogatás, támogatás, támogatás
Azzal párhuzamosan, hogy a kormányzati háttértanulmánya versenyképes autóiparról beszél, folyamatosan az állami ösztönzők szerepét emeli ki: „nő a kereslet az elektromos járművek iránt, ha ösztönzőket biztosítanak, mint a vásárlási támogatások, adókedvezmények és útdíj-mentességek, amelyek jelentősen csökkentik a tulajdonosi költségeket”. A valódi versenyképesség azonban ott kezdődik, ha egy termék piaci alapon is kelendő – az elektromos autóknál pedig nem ez a helyzet.
A javaslat az új és használt e-autók vásárlására is 4500 eurós (mintegy 1,8 millió forint) támogatást adna, mivel a terjedés másik fő gátja az, hogy az EV-k jóval drágábbak belső égésű riválisaikhoz képest, amit jól mutat az állami támogatások megszüntetésével azonnal mutatkozó erős keresletcsökkenés. Ehhez köthető a dél-koreai SK On tesztüzemben működő iváncsai gyárában történt májusi, 600 vendégmunkást érintő tömeges leépítés is, valamint a tesztidőszak kitolása is. A vállalat akkori közlése szerint az európai igényeket jelenleg a komáromi üzemük egyedül is el tudja látni.
A tagállamok között egyelőre nincs egyetértés abban, hogy szükség van-e egyáltalán állami támogatásra, és ha igen, akkor azt egységesen, vagy például kapacitás szerint differenciálva kell megtenni – mondta Fábián Gergely. Hozzátette: megvan a veszélye annak, hogy a támogatások összegét a kereskedők beépítik az áraikba, de ezt a megfelelő részletszabályok kidolgozásával el lehet kerülni.
Növelni a vasút szerepét
A csomag talán egyetlen olyan pontja, amellyel valóban komoly kibocsátás-csökkentést lehet elérni a logisztika területén, az a vasút szerepének erősítése lenne. A vasúti szállítás tonnakilométerenként (egy tonna áru egy kilométerre történő mozgatása) 75 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint a közúti fuvarozás, ennek ellenére a vasút mindössze 19 százalékot tesz ki az uniós áruszállításban.
Sajnálatos, hogy a háttértanulmány erről kevés szót ejt, mindössze annyit emel ki, hogy „a vasúti szállításnak a többéves pénzügyi keretbe való integrálása elengedhetetlen a fenntartható szállítási kezdeményezések támogatása és a szén-dioxid-kibocsátás hatékony csökkentése érdekében”. Konkrét intézkedéseket azonban egyáltalán nem fogalmaz meg.