Jogszabályi megfelelés az akkumulátorgyártás hulladékkezelésében – mit ír elő az EU és Magyarország?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Nagy Márton miniszter arra kérte a bankokat, hogy lakáshiteleik thm-értékét önként 5%-ban maximálják. Milyen hatása lehet ennek a lépésnek az ingatlanpiacra? Egyáltalán: mennyire reális ez a kívánság a jelenlegi pénzügyi, gazdasági környezetben?
Bombaként robbant a hír szeptember 19-én: a Nemzetgazdasági Minisztérium újabb önkéntes thm-plafon bevezetését kéri a bankoktól. A tervek szerint az 5%-os szintet nem léphetné át a teljeshiteldíj-mutató (thm) értéke egy lakáscélú jelzáloghitel esetében.
Több mint 10%-ot spórolhat egy átlagos hiteligénylő az 5%-os thm-plafon miatt.
Egy átlagos hiteligénylő számára komoly segítséget jelentene a kamatcsökkenés. Az MNB statisztikái alapján júniusban 19,4 millió Ft volt az átlagos kölcsönösszeg használtlakás-vásárlás céljára. A júniusi, nettó 359 200 Ft-os mediánbért keresők egy ilyen kölcsönt jelenleg 6,34%-os kamat és 6,68%-os thm mellett tudnának felvenni. A hitel havi törlesztőrészlete 20 éven keresztül 144 399 Ft lenne.
Az 5%-os thm-plafonhoz nagyságrendileg 4,7%-os kamat tartozik (a maradék 0,3% az egyéb költségekből tevődik össze), a fenti átlagos kölcsönösszegre ilyen kamat mellett havi 124 838 Ft-ot kellene fizetni. Azaz az új szabály bevezetésével 19 560 Ft-ot spórolhat egy átlagos hiteligénylő havonta, ami 20 év alatt 4,7 millió Ft-ra nőne. Összességében 13,55%-kal csökkenne a teljes visszafizetendő összeg.
Ez mindenképpen élénkítené a keresletet, hiszen ilyen költségek, törlesztőrészlet mellett többen igényelnének lakáshitelt, mint eddig.
Természetesen a kedvezőbb kamatoknak van egy másik hatáuk is, ami talán még fontosabb is, mint a törlesztőrészletek csökkenése. Ugyanazon havi részlet ugyanis egyre nagyobb kölcsönösszeg felvételét teszi lehetővé.
Van a jövedelem terhelésének egy jogszabályi korlátja, ezt szokás adósságfékszabálynak is nevezni. A Bankmonitor szakértői azonban az elemzés során egy ennél szigorúbb, a banki gyakorlatot jobban tükröző korlátból indultak ki: a nettó jövedelemnek legfeljebb 40%-a fordítható kölcsön törlesztésére. A szakértők abból indultak ki, hogy az érdeklődők 20 éves futamidejű kölcsönt igényelnének, a jelenleg elérhető kamat 6,39%.
3 élethelyzetet vizsgáltak meg a szakértők:
Vagyis az adott élethelyzetben lévő érdeklődők 2,9-5,8 millió Ft-tal több lakáshitelt kaphatnának az önkéntes thm-plafon bevezetése miatt. Az elérhető kölcsönösszeg 14,8 százalékkal emelkedne.
Természetesen nem elég, hogy az érdeklődők fizetése elbírja a kérdéses kölcsön törlesztőrészletét, szükséges a kölcsönhöz egy megfelelő ingatlan is. Érdemes azt is megnézni, hogy a pluszkölcsönösszeg mekkora segítséget jelent a lakásvásárlók számára. A KSH adatai szerint 2024 I. negyedévében (ennél frissebb adat sajnos nincs) az országos átlagár 521 ezer Ft/m2 volt, míg Budapesten átlagosan 918 ezer Ft-ot kellett fizetni egy használt lakás egyetlen négyzetméteréért. Vagyis egy 60 négyzetméter alapterületű átlagos használt lakást országosan 31,26 millió Ft-ért, míg a fővárosban 55,08 millió Ft-ért vásárolhatnak meg az érdeklődők.
A pluszkölcsönösszeg országosan a vételár 9,31-18,62%-át, míg Budapesten 5,28-10,57%-át teszi ki. Egy fiatal házaspár, ahol mindketten átlagos keresettel rendelkeznek, érdemben több lakáshitelt tud felvenni, még a budapesti négyzetméterárak mellett is kitenné a pluszkölcsönösszeg a vételár 10%-át. Ez drasztikus különbség, ami mindenképpen megjelenne a lakásárakban is.
Természetesen a lakáspiacra gyakorolt összhatást akkor lehet jól megbecsülni, ha tudjuk, pontosan kire lesz érvényes az új intézkedés. Eddig két önkéntes thm-plafonnal találkozhattunk, amelyek más piaci körülmények között és más módszerrel lettek bevezetve.
Például érdemben eltérő volt a bankok profitabilitása a hiteleken. Ennek szemléltetésére a Bankmonitor szakértői a thm-plafon értékét a banki forrásköltségeket leíró BIRS-mutató értékével hasonlították össze:
Az eddigi intézkedésekhez az összes bank önként csatlakozott, ilyen nyereségráta (vagy inkább veszteségráta) mellett azonban már könnyen elképzelhető, hogy egyes pénzintézetek kimaradnának.
A másik komoly eltérés, hogy a mostani bejelentés nem tartalmazott konkrét induló dátumot. Sőt kifejezetten egy két hónapos időszakot biztosítanának a bankoknak, hogy kidolgozzák, hogyan is valósítanák meg ezt az intézkedést. Márpedig a jelenlegi profitabilitást figyelembe véve könnyen lehet, hogy a pénzintézetek igyekeznek majd az eddigi általánosan érvényes, szigorú szabályokon könnyíteni. Ennek a feltételezésnek felel meg az a hír is, melyet a portfolio.hu oldalán lehetett olvasni: a bankok kizárólag a fiatal, első lakást vásárlók számára biztosítanák a kedvező, 5%-os thm-et, amennyiben megfelel az ingatlan a zöld, energiatakarékossági előírásoknak. Márpedig ez a csoport jóval szűkebb, mint a teljes hitelpiac, így a lakáspiacra gyakorolt hatás is jóval kisebb lenne.
Ez természetesen attól is függ, hogy milyen hatása lehet ennek a lépésnek a lakáspiacra, illetve milyen egyéb tényezők befolyásolják még az ingatlanárakat.
Az biztos, hogy egy ilyen intézkedés – a kamatok érdemi csökkenése – növelni fogja a keresletet, ami a vételárak emelkedését eredményezheti. (Elég csak arra gondolni, hogy a korábbi példában szereplő fiatal házaspár mennyivel több forráshoz juthat ugyanakkora törlesztőrészlet bevállalásával.) Ez a hatás azonban nagymértékben függ attól, hogy végeredményben milyen formában és mikor fog életbe lépni a kérdéses intézkedés. (A két hónapos kidolgozási idő alapján legkorábban az idei év végére várható valami konkrét szabály az új önkéntes thm-plafonnal kapcsolatban.)
Ugyanakkor más bejelentett intézkedések, piaci folyamatok is a kereslet emelkedését eredményezhetik. A hosszú megtakarításokat a tervek szerint adómentesen lakáscélra lehetne fordítani, márpedig ez előreláthatóan érintheti a nyugdíjcélú megtakarításokat is. Ezen intézkedésről sem lehet még sok mindent tudni, de előreláthatóan emiatt is megjelenhetnek vevők a lakáspiacon.
Nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy 2025 első hónapjaiban fizetnek kamatot az inflációkövető állampapírok. Azt követően pedig már a következő évre ígért hozam érdemben csökkenhet, emiatt sokan eladhatják a befektetésüket a hozamfizetést követően. Az így felszabaduló, nagyságrendileg 1700 milliárd Ft egy része is ingatlanba fordulhat át.
Ha a gazdasági környezet más szempontból nem változik, akkor a lakáspiacon nagyobb kereslet jelenhet meg, ami növelheti az ingatlanárakat.
De mit érdemes tenniük ebben a helyzetben a vevőknek? Ez függ természetesen az adott élethelyzettől is.
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van egy piaci szegmens, amely feltámadni látszik, de a megrendelő fejével kell gondolkodni.
Számos kedvezményes kamatozású termék érhető el a Széchenyi Kártya Programban, illetve az EXIM Magyarországnál.
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és a termelékenység javítását – a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Az orosz elnök úgy véli, hogy országa gazdasága és hadserege elég erős ahhoz, hogy bármilyen további nyugati intézkedésnek ellenálljon.