Óriási sztrájkkal fenyegetnek a Volkswagen dolgozói, ha a cég valóban gyárakat fog bezárni

Óva intik a Volkswagen dolgozói a cég vezetését attól, hogy „történelmi hibát” kövessen el, és valóra váltsa a tömeges leépítést és a – Németországban példátlannak számító – gyárbezárásokat is magában foglaló tervét.

  • hvg.hu hvg.hu
Óriási sztrájkkal fenyegetnek a Volkswagen dolgozói, ha a cég valóban gyárakat fog bezárni

A szakszervezeti vezetők arról nyilatkoztak ilyen harciasan, hogy most kezdték meg a menedzsmenttel folytatott alkudozásukat a jövő évi béremelésről. Győzelmük pürrhoszi lehet, hiszen a pénzügyi gondokkal küzdő német autógyártó a béremelés mértékétől is függővé teheti, hogy hány dolgozójától szabadul meg – írja a Reuters. Korábbi hírek szerint a cég a 15 ezer fős leépítést sem tartja elképzelhetetlennek.

A fémipari dolgozókat, így a Volkswagen 130 ezer munkását is tömörítő IG Metall szakszervezetnek nehéz dolga lesz, mert új munkaszerződésben is meg kell állapodniuk a vállalat vezetőségével, miután a cég szeptemberben felmondta azokat a megállapodásokat, amelyek az 1990-es évek közepe óta garantálták a foglalkoztatást a cég hat németországi gyárában.

Az IG Metall vezetői válaszul kiterjedt sztrájkokkal fenyegettek decembertől, és 7 százalékos béremelést követelnek (a németországi infláció 2024-ben eddig 2,3 százalékon alakul).

A Volkswagen-csoport ellenben azzal érvel, hogy a magas németországi munkaerő- és energiaköltségek hátrányos helyzetbe hozzák az európai és a kínai riválisokkal szemben is, utóbbiak (amint az közismert) az elektromos autók (EV-k) piacából próbálnának minél nagyobb falatot kihasítani, amihez egyébként a magyar kormány is hathatós segítséget nyújt, amikor hazánkba csábítja a legnagyobb akkumulátor- és EV-gyártókat.

Aki lemarad, kimarad

A vezetőség a szakszervezeti vezetőkkel való találkozón is ezt az üzenetet sulykolta, és szerintük muszáj csökkenteni a költségeket, ha versenyképesek akarnak maradni.

„Németország lemarad a versenytársaktól. Ez különösen a fő márkánkat, a Volkswagent érinti” – mondta a személyzeti ügyekért felelős vezető, Arne Meiswinkel. „Együtt kell dolgoznunk cégünk szerkezetátalakításán. A helyzet súlyos” – tette hozzá, és szerinte működőképes megoldásokat kell találni. Mondandóját kifütyülték a felsorakozott szakszervezetisek.

A negatív gazdasági kilátások Németországban egyre nagyobb pánikot keltenek mind a kormányzat, mind a vállalatok köreiben, és szinte már hetente jönnek ki olyan felmérések az üzleti hangulatról, amelyek alapján kongatni lehet a vészharangot. A német gazdaság gerincét adó autóipar általánosságban is szenved: a BMW és a Mercedes-Benz is jócskán csökkentette a profitvárakozásait erre az évre, főként a vártnál jóval gyengébb kínai kereslet miatt.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Az idei aszályt az egész ország megszenvedheti, Orbánék nagy mentőöve pedig csak kivételezetteknek nyújthat reményt

Az idei aszályt az egész ország megszenvedheti, Orbánék nagy mentőöve pedig csak kivételezetteknek nyújthat reményt

A két évvel ezelőttinél is durvább aszály néz ki idén, az őszi vetés hamarabb ért be, a tavaszi kultúrák „nagyon rossz állapotban vannak”, ha nem jön eső, nagy terméskiesések lehetnek a kukoricában. A kormány most leginkább az öntözéssel kampányol az aszály ellen, kár, hogy ez a hazai termőterületek alig több mint 2 százalékán érhető el.