Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1336e0c2-6a6f-4c06-ae71-581b8d56b3d5","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"Krézi srác 25 címmel (f)életmű turnéra indul Szűcs Krisztián, a Heaven Street Seven egykori frontembere, merthogy idén 25 éves a Hol van az a krézi srác című dal, ami a HS7 és egyben Szűcs legismertebb szerzeménye is. Ugyanakkor a turné nem a régi heveny-számok felmelegítéséről szól kizárólag, a szólóban írt daloktól kezdve a Budapest Báron át a Szálinger Balázzsal közös Szücsinger produkció is helyet kap a koncerteken.","shortLead":"Krézi srác 25 címmel (f)életmű turnéra indul Szűcs Krisztián, a Heaven Street Seven egykori frontembere, merthogy idén...","id":"20250218_szucs-krisztian-interju-krezi-srac-turne-hs7","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1336e0c2-6a6f-4c06-ae71-581b8d56b3d5.jpg","index":0,"item":"89120845-2c60-49f1-9a65-eb9767906f3f","keywords":null,"link":"/360/20250218_szucs-krisztian-interju-krezi-srac-turne-hs7","timestamp":"2025. február. 18. 18:03","title":"Szűcs Krisztián: Azonnali világhírt reméltünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e8bd39e-014b-49d4-9fa1-1cbdf29d7c88","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Látványos égi jelenségek nemcsak a Földön vannak; a NASA Curiosity marsjárója épp most csípett el egyet a vörös bolygón is, méghozzá napnyugta után. ","shortLead":"Látványos égi jelenségek nemcsak a Földön vannak; a NASA Curiosity marsjárója épp most csípett el egyet a vörös bolygón...","id":"20250219_nasa-curiosity-mars-ejszakai-vilagito-felho-kep-jeg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e8bd39e-014b-49d4-9fa1-1cbdf29d7c88.jpg","index":0,"item":"be2c3dc5-1abc-4127-a896-8c27c8ef24eb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250219_nasa-curiosity-mars-ejszakai-vilagito-felho-kep-jeg","timestamp":"2025. február. 19. 16:03","title":"Káprázatos marsi felhőt kapott lencsevégre a NASA","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eca37480-49b5-474b-8f48-d13ecf5d1c97","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag.zhvg","description":"Évszázados gyakorlatot vizsgált felül a vízügy: már a földek elárasztására biztatja a gazdákat ahelyett, hogy szó nélkül elvezetné a víztöbbletet. Aki bevállalja, csütörtöktől jelentkezhet vízborításra szánt parcelláival az erre fejlesztett online felületen. Készüljön azonban, hogy nem választhatja meg, mikor jöjjön a víz, és az sem biztos, hogy könnyen le tudja majd ereszteni, ha itt lenne az ideje. A fejleményt ettől a független szakértő is korszakalkotónak tartja: érdemi párbeszéd indulhat az agráriummal az aszályos időszakok legkárosabb hatásainak kivédését segítő vízmegtartásról. ","shortLead":"Évszázados gyakorlatot vizsgált felül a vízügy: már a földek elárasztására biztatja a gazdákat ahelyett, hogy szó...","id":"20250219_vizmegtartas-vizvisszatartas-aszaly-ovf-arviz-belviz-talajviz-tajba-mezogazdasag-klimavaltozas-gazda-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eca37480-49b5-474b-8f48-d13ecf5d1c97.jpg","index":0,"item":"950c23d6-21a9-4168-b628-9ed57723243e","keywords":null,"link":"/zhvg/20250219_vizmegtartas-vizvisszatartas-aszaly-ovf-arviz-belviz-talajviz-tajba-mezogazdasag-klimavaltozas-gazda-ebx","timestamp":"2025. február. 19. 18:00","title":"Eljött az évtizedek óta várt fordulat: pofonegyszerű módszerrel küzdene az aszály ellen a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59d5894c-600f-4d9e-9516-a0a09a3fe54e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"További gyógyszeres kezelésre van szüksége az egyházfőnek.","shortLead":"További gyógyszeres kezelésre van szüksége az egyházfőnek.","id":"20250218_Ketoldali-tudogyulladast-kapott-Ferenc-papa-de-hetfon-mar-dolgozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59d5894c-600f-4d9e-9516-a0a09a3fe54e.jpg","index":0,"item":"32e7bc33-d57b-4e49-ba32-4458ad4b3ed7","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_Ketoldali-tudogyulladast-kapott-Ferenc-papa-de-hetfon-mar-dolgozott","timestamp":"2025. február. 18. 20:58","title":"Kétoldali tüdőgyulladást diagnosztizáltak Ferenc pápánál, de hétfőn már dolgozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77a0f196-9e3b-4978-937b-ecdc06aa0744","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerencséje volt, hogy nem okozott balesetet.","shortLead":"Szerencséje volt, hogy nem okozott balesetet.","id":"20250220_amokfuto-frissjogsis-17-eves-sofor-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77a0f196-9e3b-4978-937b-ecdc06aa0744.jpg","index":0,"item":"a51f8f6a-e90b-44ae-a2e8-187387c10164","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_amokfuto-frissjogsis-17-eves-sofor-video","timestamp":"2025. február. 20. 13:58","title":"Öt hónapra elbukta a friss jogsiját ezért a manőverért a 17 éves sofőr – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46d4a423-5a12-4d1f-b3f5-b4f136121440","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A koreai vállalat gyártásba küldi futurisztikus külsejű elektromos PV5 modelljét.","shortLead":"A koreai vállalat gyártásba küldi futurisztikus külsejű elektromos PV5 modelljét.","id":"20250220_meghokkento-villanyos-dobozost-dob-piacra-a-kia-pv5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46d4a423-5a12-4d1f-b3f5-b4f136121440.jpg","index":0,"item":"b4571aa0-870f-47dc-9ae7-cd7ed9382fc7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_meghokkento-villanyos-dobozost-dob-piacra-a-kia-pv5","timestamp":"2025. február. 20. 07:21","title":"Meghökkentő villanyos dobozost dob piacra a Kia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c2fd453-89fe-49e7-93bc-1829b3a61307","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"A kiégés, más néven burnout szindróma fizikai, érzelmi és mentális kimerüléssel járó tünetegyüttes. Leggyakrabban munkahelyi környezetben jelentkezik, de előfordulhat például tanulmányi stresszhelyzetekben vagy bármilyen hosszú távú, intenzív érzelmi erőfeszítés esetén. De mi vezet el idáig, hogyan ismerhető fel, és mit tehetünk ellene?","shortLead":"A kiégés, más néven burnout szindróma fizikai, érzelmi és mentális kimerüléssel járó tünetegyüttes. Leggyakrabban...","id":"20250129_Igy-ismerje-fel-a-burnout-szindromat-remotiv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c2fd453-89fe-49e7-93bc-1829b3a61307.jpg","index":0,"item":"b23d09c0-7471-4468-a46b-1a6b07830a15","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Igy-ismerje-fel-a-burnout-szindromat-remotiv","timestamp":"2025. február. 19. 07:30","title":"Így ismerje fel a burnout szindrómát!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"20f6f924-785b-4f5a-9989-d70ebeb5f28d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A kétoldali tüdőgyulladással kezelt katolikus egyházfő értékei javultak.","shortLead":"A kétoldali tüdőgyulladással kezelt katolikus egyházfő értékei javultak.","id":"20250219_javult-ferenc-papa-allapot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20f6f924-785b-4f5a-9989-d70ebeb5f28d.jpg","index":0,"item":"f50ba696-3d6d-48fa-bcc4-8d3aae013374","keywords":null,"link":"/vilag/20250219_javult-ferenc-papa-allapot","timestamp":"2025. február. 19. 19:44","title":"Javult egy kicsit Ferenc pápa állapota","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A szektor szigetszerűen működik a magyar gazdaságban, a beszállítók pedig függő helyzetben vannak.
A feldolgozóiparon belül a járműiparban a legkisebb (tartósan 20 százalék alatti) a hozzáadott érték aránya a kibocsátásból – áll a KSH és a Budapesti Metropolitan Egyetem közös kísérleti statisztikai felmérésében. 2023-ban a járműgyártás kibocsátása 14 028 milliárd forintot tett ki, bruttó hozzáadott értéke ennél jóval alacsonyabb, 2188 milliárd forint volt. Ez abból adódik, hogy a járműipari termelés nagymértékben támaszkodik importból származó vagy más ágazatokban előállított termékekre, alkatrészekre.
A járműgyártás a hazai feldolgozóipar legnagyobb súlyú alága. 2023-ban a feldolgozóipar termelési értékének 26, bruttó hozzáadott értékének 17, alkalmazásban állóinak 15 százalékát ez a terület adta. A KSH legfrissebb adatai szerint a járműgyártás 2024 decemberében 21 százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest (2024 egészére vetítve 9 százalékkal szűkült a termelés volumene).
Sorra veti ki a kereskedelmi védővámokat az amerikai elnök, kedden az acél- és az alumínium importjának extrasarcát jelentette be, de ehhez csapva belengette, hogy hasonló pluszterhekre számíthatnak az USA gyógyszer- és autóipari partnerei is. Utóbbiak között az egyik legjelentősebb Németország, és Donald Trump egy friss nyilatkozatában külön ki is pécézte a legnagyobb német autógyártókat, kétséget sem hagyva a következő célpontjai felől.
A hazai járműgyártáson belül a személygépkocsi-gyártás a meghatározó. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint több mint félmillió személygépkocsit gyártottak Magyarországon 2023-ban, ezzel az Unió hetedik legnagyobb autógyártójának számított (Németország, Spanyolország, Csehország, Szlovákia, Franciaország és Olaszország után).
Külföldre termelnek
Magyarországon a járműgyártás – az elektronikai ipar és a villamos berendezés gyártása mellett – a leginkább exportfüggő feldolgozóipari ágazatcsoportok közé tartozik. 2023-ban árbevételének 91 százaléka külpiacokról származott.
Járműgyártás termelésének volumenváltozása egyes országokban
KSH
A globális kitettséget jelzi, hogy a járműgyártás igen érzékenyen reagál a világgazdasági hatásokra. A 2000-es években először a 2009-ben elmélyülő pénzügyi és gazdasági válság törte meg a lendületét, akkor a termelés volumene a feldolgozóipar alágai közül az egyik legnagyobb mértékben esett vissza. A 2012. évi európai recesszió hatását ugyanakkor ellensúlyozta a Mercedes kecskeméti gyárának üzembe állása, ami a következő évek járműipari konjunktúrájához is jelentősen hozzájárult.
A felívelő szakasz egészen a koronavírus-járványig tartott, ennek világméretűvé válásakor, 2020-ban ugyanis időlegesen leálltak az autógyárak, 2021-ben pedig a beszállítói láncokban keletkezett zavarok – elsősorban a globális chiphiány – vezettek a termelés további csökkenéséhez. 2022-ben és 2023-ban élénkült a járműgyártás, és a termelés volumene már a járvány előtti, 2019-es szintet is meghaladta, azonban 2023 végétől újból csökkenő pályára került az ágazatcsoport.
Esztergom, a Magyar Suzuki Zrt. összeszerelő üzeme
Fazekas István
Az utóbbi években az egész Európai Unió járműgyártása növekedési kihívásokkal küzd, a globális piacvesztésben a kínai versenytársak erősödése, a motorszabványokra vonatkozó szabályok szigorodása, valamint a közelmúlt turbulens gazdasági folyamatai egyaránt szerepet játszottak. Az elmúlt években indult nagyberuházások révén létrejövő új gyártókapacitások, elsősorban a BMW és a BYD gyáralapítása várhatóan új lendületet ad a hazai járműgyártásnak.
Összességében Magyarország azok közé az uniós tagállamok közé tartozik, ahol kiemelkedően bővült a járműgyártás az utóbbi két évtizedben. A hazai termelés 2023. évi volumene 4,3-szerese volt a 2000. évinek, miközben az Európai Unió egészében ugyanebben az időszakban 27, Németországban 36 százalékkal lett nagyobb a kibocsátás.
A magyarországi növekedési dinamika a 2000-es években csatlakozott országok körében azonban nem számít egyedinek, és az adatok értékelésénél tekintettel kell lenni egyrészt az egyes országok eltérő fejlődési pályájára, másrészt arra is, hogy a német autógyárak az elmúlt években a hazai helyett a külföldi termelést helyezték előtérbe.
A járműipar területi koncentrációja jelentős, miután a nagy autógyárak, amelyek meghatározó szereplői az ágazatnak (Audi, Mercedes, Opel, Suzuki) egy-egy adott földrajzi helyen működnek. Ez a területi koncentráció az elmúlt 25 évben némileg változott, de végig jelen volt.
Alacsony értéklánc az egész régióban
A bruttó hozzáadott érték és a kibocsátás hányadosaként mérhető értékláncok összehasonlítása során kitűnik, hogy míg az Európai Unió átlagában ez a mutató alapvetően növekszik, és a 2010-es években 25 százalék felett alakult, addig a visegrádi országok mindegyikében jóval alacsonyabb értéket vesz fel, és az egyértelmű növekedése egyik országban sem figyelhető meg.
2000 és 2010 között a hozzáadottérték-tartalom az ágazatban alapvetően nőtt, majd két év alatt lecsökkent, és egy 2018-ig tartó újabb növekedési tendencia után az elmúlt években újra csökkenő tendenciát mutatott.
A növekedés periódusai nagyjából összhangban alakultak a járműipari kapacitások kiépülésének és a termelés felfutásának időszakaival. Vagyis az első nagy emelkedő szakasz a 2000-es évek elején az Audi termelési palettájának szélesedésével hozható összefüggésbe, míg a második emelkedő szakasz a járműipari kapacitások jelentős további bővítéséhez kapcsolódik.
sa.16.09.05. – Audi gyár győrben autógyártás robotizzált gyártás
Stiller Ákos
A termelés megindulása azonban nem vonta maga után a gazdaság szerkezeti alkalmazkodását és a járműgyártás fokozatos beágyazódását, így az értéklánchossz ismét csökkenő pályára állt.
A régiós országok járműgyártására jellemző, hogy az ágazat nem volt képes jelentős hatást gyakorolni a gazdaság szerkezetére, mert az exportorientált nagyvállalatok nem váltak a helyi gazdaság mélyen beágyazott részévé.
Magyarország esetében a 20 legnagyobb hazai szereplő 95 százalékban külföldi tulajdonban van. A beszállítók között ugyan már magasabb a hazai tulajdon aránya, de a belföldi erőforrások felhasználásának aránya itt is kevesebb mint 50 százalék. A beszállítók túlnyomó része csak egy-egy nagyvállalattal áll kapcsolatban, ami függő helyzetet eredményez.
Járműipari értékláncok hossza
KSH
Az itthon működő járműipari leányvállalatok gazdasági beágyazottsága alacsonyabb nemcsak az anyaországban tapasztalt gyáraknál, hanem más kelet-közép-európai országokénál is, illetve az egyik legalacsonyabb a hazai ágazatok között. A tovagyűrűző hatások mértéke Magyarországon nemcsak nemzetközi összevetésben, hanem a hazai ágazatok körében is alacsonynak számít.
Ez összefügg a tulajdonosi szerkezettel is. A hazai járműiparban 90 százalék feletti a külföldi tulajdon aránya, emellett a nemzetgazdaságba való beágyazottsága mindössze 8,4 százalék volt 2019-ben, ennél csak az elektronika és a légi szállítás esetében regisztráltak alacsonyabb értéket. Vagyis a járműipar alapvetően szigetszerűen működik a magyar gazdaságban.
A zCast idei második adásában tisztázzuk az ESG pontos jelentését és jelentőségét, valamint szakértőink rávilágítanak, hogyan lássunk benne lehetőséget.
Ma valósággal dúskálunk azokban a dolgokban, amelyek azonnal növelik az örömérzetünket. Ez azonban hosszú távon nem járul hozzá a boldogsághoz, sőt akár árthat is.
Aggodalommal vegyes remény kíséri Ferenc pápa felépülését Matteo Zuppi bíboros, az olasz püspöki kar főtitkára szerint, az sem kizárt, hogy lemond az egyházfő.