Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"23544461-7246-4aec-b96e-41783db14e71","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Végpontok közötti titkosítás jön az iOS-es és az androidos eszközök közötti kommunikációba, melynek kidolgozásában maga az Apple is részt vett.","shortLead":"Végpontok közötti titkosítás jön az iOS-es és az androidos eszközök közötti kommunikációba, melynek kidolgozásában maga...","id":"20250314_rcs-szabvany-android-iphone-uzenetkuldes-biztonsag-vegpontok-kozotti-titkositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23544461-7246-4aec-b96e-41783db14e71.jpg","index":0,"item":"c5bb9f11-9d2d-4b49-89dc-450754a93690","keywords":null,"link":"/tudomany/20250314_rcs-szabvany-android-iphone-uzenetkuldes-biztonsag-vegpontok-kozotti-titkositas","timestamp":"2025. március. 14. 18:03","title":"Biztonságosabb lesz a funkció, ami leküzdi az Android és az iPhone közötti korlátokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0afea2d1-cf1b-4bdd-9664-56e3bfcf37c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Kormányzati Ellenőrzési Hivataltól egyelőre csak annyit tudtak kiperelni, hogy 15 alkalommal fordult elő ilyen.","shortLead":"A Kormányzati Ellenőrzési Hivataltól egyelőre csak annyit tudtak kiperelni, hogy 15 alkalommal fordult elő ilyen.","id":"20250314_kehi-ellenorzes-adatigenyles-atlatszo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0afea2d1-cf1b-4bdd-9664-56e3bfcf37c4.jpg","index":0,"item":"90e0183c-8d81-4a07-b304-d69d6e2dd351","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_kehi-ellenorzes-adatigenyles-atlatszo","timestamp":"2025. március. 14. 11:55","title":"Nem árulja el a KEHI, hogy kiket és miért ellenőrzött 2019 és 2022 között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26494655-3a08-487d-a6d9-2c4a2feae84d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A trió tagjai közül a 12 éves három évre javítóintézetbe került, míg a többiekkel szemben még folytatóik az eljárás.","shortLead":"A trió tagjai közül a 12 éves három évre javítóintézetbe került, míg a többiekkel szemben még folytatóik az eljárás.","id":"20250314_francia-no-rablas-andrassy-ut-lanybanda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26494655-3a08-487d-a6d9-2c4a2feae84d.jpg","index":0,"item":"624b7214-f6bf-4a45-8b56-3c6adabda258","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_francia-no-rablas-andrassy-ut-lanybanda","timestamp":"2025. március. 14. 12:49","title":"Tizenéves lányok raboltak ki és vertek meg egy francia nőt az Andrássy úton – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ce7ee85-1ebf-47c8-b5b2-58be817787d2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hibrid technikával felvértezett új 911 GT2 RS árát alaposan megkérik majd.","shortLead":"A hibrid technikával felvértezett új 911 GT2 RS árát alaposan megkérik majd.","id":"20250314_meregdraga-lesz-az-1000-loeros-legdurvabb-porsche-911-gt2-rs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ce7ee85-1ebf-47c8-b5b2-58be817787d2.jpg","index":0,"item":"4af1925a-c3da-442d-8b1f-b9d74406eb22","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_meregdraga-lesz-az-1000-loeros-legdurvabb-porsche-911-gt2-rs","timestamp":"2025. március. 14. 08:41","title":"Méregdrága lesz az 1000 lóerős legdurvább Porsche 911","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f24feaf-0c0c-4e7f-ac4c-51ee86ba814b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mobilok után a robotokba is beköltözhet a Google Gemini, a cég most két, ehhez használatos, speciális nyelvi modellt is bemutatott.","shortLead":"A mobilok után a robotokba is beköltözhet a Google Gemini, a cég most két, ehhez használatos, speciális nyelvi modellt...","id":"20250313_google-gemini-robot-mesterseges-intelligencia-nyelvi-modell","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f24feaf-0c0c-4e7f-ac4c-51ee86ba814b.jpg","index":0,"item":"05c6ea28-c352-4a1c-a2ce-cc256082a336","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_google-gemini-robot-mesterseges-intelligencia-nyelvi-modell","timestamp":"2025. március. 13. 16:03","title":"A Google beépítette egy robotba az MI-jét, és ez új korszakot nyithat a robotikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2633e896-d528-44bf-ac87-3aa14ed15e24","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Míg Magyarországon 5,6 százalék volt az infláció februárban, addig Romániában csak 5 százalék. Az élelmiszerek és a szolgáltatások drágulása is jóval gyorsabb volt Magyarországon, mint Romániában.","shortLead":"Míg Magyarországon 5,6 százalék volt az infláció februárban, addig Romániában csak 5 százalék. Az élelmiszerek és...","id":"20250313_A-magyarorszagi-inflacio-ismet-megelozte-a-romaniait-zsebben-az-Europa-bajnoki-cim","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2633e896-d528-44bf-ac87-3aa14ed15e24.jpg","index":0,"item":"2ed188b0-245c-496a-b5bb-513c0ea7392b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_A-magyarorszagi-inflacio-ismet-megelozte-a-romaniait-zsebben-az-Europa-bajnoki-cim","timestamp":"2025. március. 13. 10:54","title":"A magyar infláció ismét megelőzte a románt, zsebben az Európa-bajnoki cím","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8982bab-9a2a-4f16-9165-bf9458b670f1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az AUF 1 csatornával semelyik osztrák bank nem akart együttműködni, így jött képbe az MBH. ","shortLead":"Az AUF 1 csatornával semelyik osztrák bank nem akart együttműködni, így jött képbe az MBH. ","id":"20250313_Nem-bankolhatnak-tovabb-Meszarosnal-megszunik-az-osztrak-szelsojobboldali-tv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8982bab-9a2a-4f16-9165-bf9458b670f1.jpg","index":0,"item":"9c2f3243-efb3-4a24-a424-a76fe8667ca2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_Nem-bankolhatnak-tovabb-Meszarosnal-megszunik-az-osztrak-szelsojobboldali-tv","timestamp":"2025. március. 13. 12:05","title":"Nem bankolhatnak tovább Mészárosnál, megszűnik az osztrák szélsőjobboldali tévécsatorna","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"944f3a19-abaa-4944-b6d6-6604047e4c86","c_author":"HVG","category":"360","description":"Mi mindent jelent Vlagyimir Putyin óvatos csütörtöki nyilatkozata? Mekkora az esély a békére? Elemzés a washingtoni Külkapcsolati Tanács vezető biztonságpolitikai szakértőjétől.","shortLead":"Mi mindent jelent Vlagyimir Putyin óvatos csütörtöki nyilatkozata? Mekkora az esély a békére? Elemzés a washingtoni...","id":"20250314_putyin-gyozni-akar-tuzszunet-elutasitas-elemzes-washington-post-lapszemle-max-boot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/944f3a19-abaa-4944-b6d6-6604047e4c86.jpg","index":0,"item":"5da529f5-9308-4a79-9728-5bec6033819e","keywords":null,"link":"/360/20250314_putyin-gyozni-akar-tuzszunet-elutasitas-elemzes-washington-post-lapszemle-max-boot","timestamp":"2025. március. 14. 07:30","title":"Max Boot: Oroszország nem akar tűzszünetet, célja, hogy nyerjen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A szektor szigetszerűen működik a magyar gazdaságban, a beszállítók pedig függő helyzetben vannak.
A feldolgozóiparon belül a járműiparban a legkisebb (tartósan 20 százalék alatti) a hozzáadott érték aránya a kibocsátásból – áll a KSH és a Budapesti Metropolitan Egyetem közös kísérleti statisztikai felmérésében. 2023-ban a járműgyártás kibocsátása 14 028 milliárd forintot tett ki, bruttó hozzáadott értéke ennél jóval alacsonyabb, 2188 milliárd forint volt. Ez abból adódik, hogy a járműipari termelés nagymértékben támaszkodik importból származó vagy más ágazatokban előállított termékekre, alkatrészekre.
A járműgyártás a hazai feldolgozóipar legnagyobb súlyú alága. 2023-ban a feldolgozóipar termelési értékének 26, bruttó hozzáadott értékének 17, alkalmazásban állóinak 15 százalékát ez a terület adta. A KSH legfrissebb adatai szerint a járműgyártás 2024 decemberében 21 százalékkal esett vissza a megelőző év azonos időszakához képest (2024 egészére vetítve 9 százalékkal szűkült a termelés volumene).
Sorra veti ki a kereskedelmi védővámokat az amerikai elnök, kedden az acél- és az alumínium importjának extrasarcát jelentette be, de ehhez csapva belengette, hogy hasonló pluszterhekre számíthatnak az USA gyógyszer- és autóipari partnerei is. Utóbbiak között az egyik legjelentősebb Németország, és Donald Trump egy friss nyilatkozatában külön ki is pécézte a legnagyobb német autógyártókat, kétséget sem hagyva a következő célpontjai felől.
A hazai járműgyártáson belül a személygépkocsi-gyártás a meghatározó. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint több mint félmillió személygépkocsit gyártottak Magyarországon 2023-ban, ezzel az Unió hetedik legnagyobb autógyártójának számított (Németország, Spanyolország, Csehország, Szlovákia, Franciaország és Olaszország után).
Külföldre termelnek
Magyarországon a járműgyártás – az elektronikai ipar és a villamos berendezés gyártása mellett – a leginkább exportfüggő feldolgozóipari ágazatcsoportok közé tartozik. 2023-ban árbevételének 91 százaléka külpiacokról származott.
Járműgyártás termelésének volumenváltozása egyes országokban
KSH
A globális kitettséget jelzi, hogy a járműgyártás igen érzékenyen reagál a világgazdasági hatásokra. A 2000-es években először a 2009-ben elmélyülő pénzügyi és gazdasági válság törte meg a lendületét, akkor a termelés volumene a feldolgozóipar alágai közül az egyik legnagyobb mértékben esett vissza. A 2012. évi európai recesszió hatását ugyanakkor ellensúlyozta a Mercedes kecskeméti gyárának üzembe állása, ami a következő évek járműipari konjunktúrájához is jelentősen hozzájárult.
A felívelő szakasz egészen a koronavírus-járványig tartott, ennek világméretűvé válásakor, 2020-ban ugyanis időlegesen leálltak az autógyárak, 2021-ben pedig a beszállítói láncokban keletkezett zavarok – elsősorban a globális chiphiány – vezettek a termelés további csökkenéséhez. 2022-ben és 2023-ban élénkült a járműgyártás, és a termelés volumene már a járvány előtti, 2019-es szintet is meghaladta, azonban 2023 végétől újból csökkenő pályára került az ágazatcsoport.
Esztergom, a Magyar Suzuki Zrt. összeszerelő üzeme
Fazekas István
Az utóbbi években az egész Európai Unió járműgyártása növekedési kihívásokkal küzd, a globális piacvesztésben a kínai versenytársak erősödése, a motorszabványokra vonatkozó szabályok szigorodása, valamint a közelmúlt turbulens gazdasági folyamatai egyaránt szerepet játszottak. Az elmúlt években indult nagyberuházások révén létrejövő új gyártókapacitások, elsősorban a BMW és a BYD gyáralapítása várhatóan új lendületet ad a hazai járműgyártásnak.
Összességében Magyarország azok közé az uniós tagállamok közé tartozik, ahol kiemelkedően bővült a járműgyártás az utóbbi két évtizedben. A hazai termelés 2023. évi volumene 4,3-szerese volt a 2000. évinek, miközben az Európai Unió egészében ugyanebben az időszakban 27, Németországban 36 százalékkal lett nagyobb a kibocsátás.
A magyarországi növekedési dinamika a 2000-es években csatlakozott országok körében azonban nem számít egyedinek, és az adatok értékelésénél tekintettel kell lenni egyrészt az egyes országok eltérő fejlődési pályájára, másrészt arra is, hogy a német autógyárak az elmúlt években a hazai helyett a külföldi termelést helyezték előtérbe.
A járműipar területi koncentrációja jelentős, miután a nagy autógyárak, amelyek meghatározó szereplői az ágazatnak (Audi, Mercedes, Opel, Suzuki) egy-egy adott földrajzi helyen működnek. Ez a területi koncentráció az elmúlt 25 évben némileg változott, de végig jelen volt.
Alacsony értéklánc az egész régióban
A bruttó hozzáadott érték és a kibocsátás hányadosaként mérhető értékláncok összehasonlítása során kitűnik, hogy míg az Európai Unió átlagában ez a mutató alapvetően növekszik, és a 2010-es években 25 százalék felett alakult, addig a visegrádi országok mindegyikében jóval alacsonyabb értéket vesz fel, és az egyértelmű növekedése egyik országban sem figyelhető meg.
2000 és 2010 között a hozzáadottérték-tartalom az ágazatban alapvetően nőtt, majd két év alatt lecsökkent, és egy 2018-ig tartó újabb növekedési tendencia után az elmúlt években újra csökkenő tendenciát mutatott.
A növekedés periódusai nagyjából összhangban alakultak a járműipari kapacitások kiépülésének és a termelés felfutásának időszakaival. Vagyis az első nagy emelkedő szakasz a 2000-es évek elején az Audi termelési palettájának szélesedésével hozható összefüggésbe, míg a második emelkedő szakasz a járműipari kapacitások jelentős további bővítéséhez kapcsolódik.
sa.16.09.05. – Audi gyár győrben autógyártás robotizzált gyártás
Stiller Ákos
A termelés megindulása azonban nem vonta maga után a gazdaság szerkezeti alkalmazkodását és a járműgyártás fokozatos beágyazódását, így az értéklánchossz ismét csökkenő pályára állt.
A régiós országok járműgyártására jellemző, hogy az ágazat nem volt képes jelentős hatást gyakorolni a gazdaság szerkezetére, mert az exportorientált nagyvállalatok nem váltak a helyi gazdaság mélyen beágyazott részévé.
Magyarország esetében a 20 legnagyobb hazai szereplő 95 százalékban külföldi tulajdonban van. A beszállítók között ugyan már magasabb a hazai tulajdon aránya, de a belföldi erőforrások felhasználásának aránya itt is kevesebb mint 50 százalék. A beszállítók túlnyomó része csak egy-egy nagyvállalattal áll kapcsolatban, ami függő helyzetet eredményez.
Járműipari értékláncok hossza
KSH
Az itthon működő járműipari leányvállalatok gazdasági beágyazottsága alacsonyabb nemcsak az anyaországban tapasztalt gyáraknál, hanem más kelet-közép-európai országokénál is, illetve az egyik legalacsonyabb a hazai ágazatok között. A tovagyűrűző hatások mértéke Magyarországon nemcsak nemzetközi összevetésben, hanem a hazai ágazatok körében is alacsonynak számít.
Ez összefügg a tulajdonosi szerkezettel is. A hazai járműiparban 90 százalék feletti a külföldi tulajdon aránya, emellett a nemzetgazdaságba való beágyazottsága mindössze 8,4 százalék volt 2019-ben, ennél csak az elektronika és a légi szállítás esetében regisztráltak alacsonyabb értéket. Vagyis a járműipar alapvetően szigetszerűen működik a magyar gazdaságban.