szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A vámháborús környezetben a kínai e-kereskedők vagy árat emelnek az USA-ban, vagy kivonulnak onnan, és más piacokra koncentrálhatnak, mint Európa. De az amerikai keresletet a világ többi része nem képes pótolni, így öldöklő árverseny indulhat a kínai eladók körében.

Trump vámháborúja
2025. április elején az „America first” jegyében gyakorlatilag az egész világgal szemben száz éve nem látott, brutális „viszontvámokat” jelentett be Donald Trump. Az amerikai elnök lépése nyomán világszerte összeomlottak a tőzsdék, és durván megnőtt egy globális vámháború esélye. Cikksorozatunkban a Trump-vámok hatásait mutatjuk be.
Friss cikkek a témában

A kínai cégek, amelyek termékeket árulnak az Amazonon, áremelésre készülnek az Egyesült Államokban, vagy elhagyják azt a piacot Donald Trump elnök példátlan vámtarifa-emelései miatt – nyilatkozták eladók és Kína legnagyobb e-kereskedelmi szövetségének vezetője a Reutersnek. Trump ugyanis bejelentette, hogy a kínai importtermékekre kivetett vámtarifákat a már hatályban lévő 104%-ról 125%-ra emeli, tovább fokozva a világ két legnagyobb gazdasága közötti nagy tétekkel zajló konfrontációt.

„Ez nem csupán adókérdés, az egész költségszerkezet teljesen ellehetetlenül” – mondta Wang Xin, a Shenzheni Határokon Átnyúló E-kereskedelmi Szövetség vezetője, amely több mint 3000 Amazon-eladót képvisel.

Nagyon nehéz lesz bárkinek is túlélni az amerikai piacon

– mondta, hozzátéve, hogy a vámok vámkezelési késedelmekhez és magasabb logisztikai költségekhez is vezethetnek. „Szóval számunkra, akik határokon átnyúló e-kereskedelemmel foglalkozunk, ez valóban példátlan csapás.”

Wang elmondása szerint egyes eladók az amerikai árak emelését fontolgatják, míg mások új piacokat keresnek – ezt a Reutersnek nyilatkozó öt shenzheni Amazon-eladó is megerősítette.

Donald Trump újságírói kérdésre válaszol az Air Force One fedélzetén
AFP / Mandel Ngan

Kína emellett más nagy e-kereskedelmi platformok, például a Shein és a Temu gyártóbázisainak is otthont ad. A határokon átnyúló e-kereskedelemhez kapcsolódó import és export értéke tavaly elérte a 2,63 ezer milliárd jüant (358 milliárd dollárt).

Egyetlen másik ország sem közelíti meg az USA fogyasztói erejét, ami jelentősen korlátozza azt a termelést, amit a világ többi része képes lenne felvenni, és növeli annak kockázatát, hogy a kínai exportőrök között kiélezett árháborúk induljanak el, tovább csökkentve a nyereséget.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!