szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Az új szabályozás szerint az elkövetkezendő két évben a gyártók a gépjárművek és alkatrészek importjára kivetett 25 százalékos vám egy részét visszaigényelhetik majd. 

Ahogyan arra már számítani lehetett, Donald Trump amerikai elnök kedden a gépjárműalkatrész-importra kivetett vámok részleges visszatérítéséről határozott egy rendeletben kétéves átmeneti időre az Egyesült Államokban működő gyártók számára. 

Ezzel a kormányzat enyhíteni akarja az autóipari vámok hatását úgy, hogy csökkenti a belföldön gyártott autókhoz felhasznált külföldi alkatrészekre kivetett egyes vámokat, valamint megakadályozza, hogy a külföldön gyártott autókra kivetett vámok halmozódjanak más meglévő terhekkel. 

Az új szabályozás szerint a gyártók gépjárművek és alkatrészek importjára márciusban kivetett 25 százalékos vám egy részét visszaigényelhetik majd, és más vám-ellentételezésre is pályázhatnak. Ez azt jelenti, hogy jövő év április 30-ig a gyártók által ajánlott fogyasztói ár 3,5 százalékát kaphatják meg ellentételezésként, valamint az ezutáni időszakban egészen 2027 áprilisáig az ár 2,5 százaléka lesz az ellentételezés.  

A rendelet amerikai és külföldi tulajdonú gyártókra is vonatkozik, annyi feltétel van, hogy a jármű az Egyesült Államokban készüljön el. A szabályozásban szerint az intézkedés célja az, hogy időt hagyjon az Egyesült Államokban működő autógyártók számára az alkatrész-előállítás belföldre telepítéséhez.  

Ugyancsak kedden Scott Bessent pénzügyminiszter a Hehér Házban azt mondta, hogy nagyon közelinek tartja a kereskedelmi megállapodást Indiával, de megemlítette azt is, hogy Dél-Koreával, valamint Japánnal is előrelépést értek el az egyezségről szóló tárgyalásokon. Howard Lutnick kereskedelmi miniszter kedden azt közölte, hogy egy országgal megállapodás született. A CNBC-nek adott interjúban elmondta, hogy részleteket addig nem tud bejelenteni, míg a szóban forgó ország kormánya és törvényhozása azt jóvá nem hagyja. 

Már a vámok bejelentésekor számtalan elemző figyelmeztetett rá, hogy a gépjárművek- és járműalkatrészeket érintő vámok bevezetése nem olyan egyszerű, ráadásul jó eséllyel különösen fájdalmas az USA-ban termelő gyáraknak és a fogyasztóknak. A gyárak ugyanis jellemzően sok importalkatrészt használnak, ráadásul a Mexikóval és Kanadával összefonódott termelés során egy jármű többször átlépi a határt, mire kész autó lesz belőle. 

A magyar autóipar is földbe állhat, ha tényleg berobban Trump vámháborúja

Sorra veti ki a kereskedelmi védővámokat az amerikai elnök, kedden az acél- és az alumínium importjának extrasarcát jelentette be, de ehhez csapva belengette, hogy hasonló pluszterhekre számíthatnak az USA gyógyszer- és autóipari partnerei is. Utóbbiak között az egyik legjelentősebb Németország, és Donald Trump egy friss nyilatkozatában külön ki is pécézte a legnagyobb német autógyártókat, kétséget sem hagyva a következő célpontjai felől.

Nyitókép: MTI / EPA / Chris Kleponis.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!