Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"021d36fc-0b3a-4bcf-896e-9c78c5843473","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók arra voltak kíváncsiak, van-e valami pozitív hatása annak, ha egy pár ölelkezve alszik el. A rövid válasz az, hogy: igen.","shortLead":"Amerikai kutatók arra voltak kíváncsiak, van-e valami pozitív hatása annak, ha egy pár ölelkezve alszik el. A rövid...","id":"20250522_oleles-elalvas-alvopoz-ejszakai-alvas-parkapcsolat-pszichologia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/021d36fc-0b3a-4bcf-896e-9c78c5843473.jpg","index":0,"item":"bd9b296d-bd11-43cd-9067-73145cf3cc1c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_oleles-elalvas-alvopoz-ejszakai-alvas-parkapcsolat-pszichologia","timestamp":"2025. május. 22. 19:03","title":"Ölelkezős típus? Ilyen előnyökkel számolhat, ha alvás előtt összebújik a párjával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3722ea9f-dd9f-4d0a-a5d0-34faf0b7d276","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Készült erről egy előterjesztés, de a helyi Fidesz nem vette napirendre.","shortLead":"Készült erről egy előterjesztés, de a helyi Fidesz nem vette napirendre.","id":"20250521_Nem-hatarolodott-el-az-egri-onkormanyzati-bizottsag-Rak-Sandoretol-aki-rasszista-tomeggyilkosnak-nevezte-Dobrev-Klarat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3722ea9f-dd9f-4d0a-a5d0-34faf0b7d276.jpg","index":0,"item":"ec744d58-d3ec-40e8-9e51-9114708583a0","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_Nem-hatarolodott-el-az-egri-onkormanyzati-bizottsag-Rak-Sandoretol-aki-rasszista-tomeggyilkosnak-nevezte-Dobrev-Klarat","timestamp":"2025. május. 21. 10:57","title":"Nem határolódott el az egri önkormányzati bizottság Rák Sándorétól, aki rasszista, tömeggyilkosozó posztot osztott meg Dobrev Kláráráról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eddff3ca-2d85-44d4-af1e-77d76e00a760","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Pótlóbuszok járnak majd. ","shortLead":"Pótlóbuszok járnak majd. ","id":"20250522_Jon-a-nagy-nyari-felfordulas-jon-a-koruton-leall-a-4-6-os","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eddff3ca-2d85-44d4-af1e-77d76e00a760.jpg","index":0,"item":"a19046cf-ae8f-491a-a4c2-55e52fa53fe8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_Jon-a-nagy-nyari-felfordulas-jon-a-koruton-leall-a-4-6-os","timestamp":"2025. május. 22. 08:46","title":"Jön a nyári felfordulás a nagykörúton – leáll a 4-6-os egy szakaszon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25b288a3-4482-40c5-92ff-cffa7dfa1eba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Cosmoprof Bologna 2025 nem csupán egy újabb szépségipari szakkiállítás volt – tökéletesen tükrözte, milyen gyorsan változik az iparág. Farkas Zsolt beszámolója.","shortLead":"A Cosmoprof Bologna 2025 nem csupán egy újabb szépségipari szakkiállítás volt – tökéletesen tükrözte, milyen...","id":"20250520_marketing-avolut-markahuseg-hianycikk-szepsegipar-marka-Cosmoprof-Bologna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25b288a3-4482-40c5-92ff-cffa7dfa1eba.jpg","index":0,"item":"2fca2314-c758-4636-97d2-b4e3e41f7280","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250520_marketing-avolut-markahuseg-hianycikk-szepsegipar-marka-Cosmoprof-Bologna","timestamp":"2025. május. 21. 07:37","title":"A márkahűség hiánycikk 2025-ben – állítják a szépségipari márkák a Cosmoprof Bolognán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69c8f900-0af9-44fd-b724-750ee49be5f7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Meg is építenek év végéig 300 akkucsere-állomást Kínában.","shortLead":"Meg is építenek év végéig 300 akkucsere-állomást Kínában.","id":"20250522_kamionoknal-vezeti-be-az-akkucseret-a-CATL","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69c8f900-0af9-44fd-b724-750ee49be5f7.jpg","index":0,"item":"c8d34881-f08a-4155-94b1-335f7aa3cb8c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_kamionoknal-vezeti-be-az-akkucseret-a-CATL","timestamp":"2025. május. 22. 10:42","title":"Öt perc és mehet tovább: a villanykamionoknál az akkucsere a jó megoldás a CATL szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egyre kisebb áremeléssel számolnak a cégek és a fogyasztók is, de így is rosszabbnak érzik a gazdaság helyzetét a GKI felmérése szerint.","shortLead":"Egyre kisebb áremeléssel számolnak a cégek és a fogyasztók is, de így is rosszabbnak érzik a gazdaság helyzetét a GKI...","id":"20250522_GKI-bizalmi-index","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"e502c09d-87f2-4896-80db-2d489718df78","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250522_GKI-bizalmi-index","timestamp":"2025. május. 22. 08:06","title":"GKI: A magyar fogyasztók és a cégek is pesszimistábbak lettek májusban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"315db20f-e9af-4f1a-bc21-6b7472e40f1e","c_author":"Kovács Bálint","category":"kultura","description":"Tom Cruise leghíresebb filmsorozata hosszú évek óta kötelezően a legakciódúsabb, a leglátványosabb és a leginkább lélegzetelállító, ami amúgy nagyszerű, csak nehéz emelni a téteket. Az utolsó, nyolcadik részben addig-addig emelték, amíg az egész nevetségessé nem vált. Kritika.","shortLead":"Tom Cruise leghíresebb filmsorozata hosszú évek óta kötelezően a legakciódúsabb, a leglátványosabb és a leginkább...","id":"20250521_mission-impossible-a-vegso-leszamolas-kritika-Tom-Cruise-Christopher-McQuarrie","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/315db20f-e9af-4f1a-bc21-6b7472e40f1e.jpg","index":0,"item":"11bdc086-0f05-4217-80f4-cae45cf21b97","keywords":null,"link":"/kultura/20250521_mission-impossible-a-vegso-leszamolas-kritika-Tom-Cruise-Christopher-McQuarrie","timestamp":"2025. május. 21. 20:03","title":"A Mission: Impossible utolsó része elment a falig, most már fullba nyomja a kretént","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f824a3e5-ad9e-45f6-bfae-81e073fc8cc1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fokozatosan nő a fizikai bankkártya nélküli készpénzfelvételek aránya a K&H bankautomatáinál. A lehetőség januári bevezetése után azonnal rákaptak az ügyfelek az újfajta megoldásra. ","shortLead":"Fokozatosan nő a fizikai bankkártya nélküli készpénzfelvételek aránya a K&H bankautomatáinál. A lehetőség januári...","id":"20250522_kh-nfc-keszpenzfelvetel-befizetes-atm-bankkartya-nelkul-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f824a3e5-ad9e-45f6-bfae-81e073fc8cc1.jpg","index":0,"item":"4c6c8470-b9ad-4b5a-8158-5340f89d9587","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_kh-nfc-keszpenzfelvetel-befizetes-atm-bankkartya-nelkul-ebx","timestamp":"2025. május. 22. 22:03","title":"Egyszerűen berobbant Magyarországon a megoldás, amivel nem kell bankkártya a készpénzfelvételhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A közgazdász szerint a budapesti beruházás jó irány, Bod Péter Ákos azonban szkeptikusabb a projekttel kapcsolatban, Závecz Tibor szerint pedig ráfér a magyar vállalkozókra, hogy a külföldi vállalatok felrázzák a gazdasági környezetet.
Ha 35 évvel ezelőtt kérdezik, jó hírnek tartotta volna, hogy egy kínai autógyártó fejlesztési központot hoz Budapestre, most azonban hümmögéssel fogadja a BYD érkezését Bod Péter Ákos egykori jegybankelnök, az Antall-kormány ipari és kereskedelmi minisztere, aki a VIG Befektetési Alapkezelő konferenciáján tartott kerekasztal-beszélgetésen beszélt erről. Szerinte a német autógyáraknak is legalább 15-20 év kellett, hogy a letelepedés után kutatást is hozzanak Magyarországra. A kínaiak arról beszélnek, hogy ez egy 100 milliárdos beruházás, ha kapnak hozzá 20 milliárd forint állami támogatást. Ebből szerinte csak az utóbbi 20 milliárd a biztos, ha pedig valóban létrejön a beígért 2000 mérnöki munkahely, annak is lesznek követelményei, például anyanyelvi kínai nyelvtudás.
Sokkal kedvezőbb véleményen van a beruházásról Pogátsa Zoltán közgazdász, aki szerint a rendszerváltáskor Kína 30 évvel mögöttünk volt, ma viszont 30 évvel előttünk van. „Amit megcsinált 30 év alatt Kína, azt mi is megcsinálhattuk volna, ha a rendszerváltás idején elkezdünk befektetni oktatásba és technológiába” – mondta ezzel kapcsolatban (az Antall-kormány idején az iparért felelős Bodnak válaszolva). Ehelyett a külföldi működőtőkére tette le a voksát az akkori kormányzat, aminek köszönhetően a magyar gazdaság máig a multik összeszerelő-üzeme, a gazdaság alakítói továbbra is ebben gondolkodnak, még ha tagadják is.
Pogátsa szerint könnyű lesz észrevenni, ha a magyar gazdaság már nem összeszerelő-üzemként funkcionál: abból fog látszani, hogy magasak lesznek a bérek, jelenleg azonban erről szó sincs. Kínáról pedig idejétmúlt kép él az emberekben, továbbra is a gyorséttermeket és a kisboltokat azonosítják az országgal, amely időközben technológiai vezetővé vált.
Azt, hogy idehozza a BYD a fejlesztőközpontját, elképesztően fontos és jó dolognak tartom”
– tette egyértelművé a közgazdász, aki szerint a kormány által hangoztatott 100 új gyár helyett 100 új fejlesztőközpont kellene. Az szerinte nem lehetséges, hogy a beruházásból csak az állami 20 milliárd forint valósuljon meg, az vonzza magával a befektetés többi részét. A BYD beruházását jó iránynak tartja, az viszont elgondolkoztató szerinte, hogy már a legelsőnél elgondolkozunk, van-e elég mérnök az országban.
Závecz Tibor szerint, ha 30 éve megkérdezték volna egy ilyen beruházásról az embereket, a többség a kérdést se vette volna komolyan. Most viszont már látszik, hogy a három készülő nagyberuházás (a BYD, a CATL és a BMW gyárai) egyenként is kézzelfogható hatással lesznek a magyar GDP-re. Szerinte a kulturális különbségek miatt viszont van félsz az emberekben, nyitott kérdés, hogy mi lesz, ha megjelenik 30-40 ezer kínai Debrecenben.
Épül a CATL debreceni gyára
Reviczky Zsolt
Bod Péter Ákos ezzel kapcsolatban elmondta, hogy amikor a rendszerváltás után megjelent a külföldi tőke Magyarországon, megtanultuk, hogy a kultúra nagyon fontos. Volt olyan francia cég, ahol még az ásványvíz is francia volt, a magyar hozzáadott érték így minimális maradt. A legtöbb külföldi beruházó hasonlóan gondolkodott, kivételt a Suzuki jelentett, mivel nekik 60 százalékban helyi beszállítókkal kellett együtt dolgoznia, hogy eladhassák európaiként az itt gyártott autókat. Bod azt is felidézte, hogy a különböző nemzetiségű cégekkel máshogy kellett tárgyalni, a Suzuki vezetője például hosszas tárgyalás után még a vezérigazgatói széket is felajánlotta neki.
A kínaiakkal viszont az a tapasztalat, hogy egyáltalán nem adnak át technológiát, a volt jegybankelnök szerint nem fognak Magyarországon fejleszteni. Még a baráti, nyugati cégeknek is hosszú időbe telt, hogy ilyen folyamatokat Magyarországra telepítsenek, a győri egyetemen például évtizedek kellettek, hogy kifejlődjön a szükséges oktatás. Az ideérkező cégek Bod szerint nem a GDP-t tolják meg, csak az exportot és az importot. Szerinte nagy kockázata van annak, ha a magyar kormány a kommunista Kínára tesz tétet, miközben van egy amerikai orientációjára is, az pedig kérdéses, hogy mi fog megvalósulni a tervekből, hiszen a Fudan Egyetem budapesti campusát is bejelentették, aztán végül mégse lett semmi.
Pogátsa szerint viszont nem kell találgatni, pontosan lehet tudni, hogy mi fog történni a BYD-központban, hiszen bejelentetté: a kínai technológiákat fogják Európára szabni, az európai szabványoknak, elvárásoknak való megfelelést fogják kutatni a magyar kutató. Ő merne arra fogadni, hogy meg fog látszani a beruházás a magyar GDP-ben. Szerinte az ország elmaradottabb részein a gyárak is magasabb hozzáadott értéket jelentenek, a béreket is ismerjük már Debrecenben és Szegeden, ami rá is ijesztett a helyi vállalkozókra. Ezt ő is egy keveset tárgyalt, de valós veszélynek tartja: mi lesz akkor, ha ezek a gyárak elszívják a munkavállalókat a térség kkv-itól?
A CATL és a BMW beruházásai szerinte Debrecent 30 évvel előrerúgják az időben, amivel a város ott fog tartani, mint most Győr vagy Kecskemét. A magyar gazdaság drámája viszont az, hogy Kecskemétből vagy Győrből nem lett Inglostadt (az Audi központja) – tette hozzá. Debrecenben szerinte a gyárak logisztikai és infrastrukturális fejlesztéseket is magukkal hoznak, már most látszik, hogy tanácsadócégek és szállodák költöznek a városba. Szerinte ez és a szegedi beruházás már 2026 végétől látszani fog a magyar GDP-ben.
Závecz szerint az ország fejlettségét bemutató térképeken jól látszik, hogy azok a legfejlettebb területek, ahová a gyárak bevonultak. A magyar vállalkozókra szerinte nagyon ráfér, hogy megváltozzanak a gazdasági körülmények, mert a többség nem kellően ambiciózus, nem akar terjeszkedni, örül, ha azt a szintet fenn tudja tartani, amelyen jelenleg működik.
Pogátsa szerint az ázsiai gazdaság emelkedése megállíthatatlan, a 21. század pedig Kína évszázada lesz. Felidézte, hogy ez a folyamat Japánban, a Meidzsi-restaurációval kezdődött, innen terjedt át az egykori japán gyarmatokra, majd érkezett meg Teng Hsziao-ping alatt Kínába. Azóta rendszeresen megírják, hogy a kínai növekedés mindjárt összeomlik, de ez eddig egyszer sem következett be, és ezután sem fog.
Bod Péter Ákos szerint jó látni, hogy a befektetők látnak potenciált a térség vállalataiban, de az szerinte az igaz, hogy a magyar vállalkozói kultúra óvatoskodó, bujkáló, aminek köszönhetően jó a cégek túlélési képessége, ugyanakkor nem túl dinamikusak. A keleti periféria szerinte fokozatosan átveszi a déli országok szerepét, de Magyarország a régióban sereghajtó, amiben a politikai struktúrának is komoly szerepe van.