Tetszett a cikk?

Alternatív jazz helyett inkább a hazai jazz fősodrának alternatívája a Plastic Septet. Brezovcsik Gábor és Váczi Dániel majd’ 10 éves közös műhelymunkájának az eredménye a zenekar, amely professzionális hangszereléseket, feszes, szép, poétikus kompozíciókat és szárnyaló szólókat kínál.

A Plastic Septet koncertje
Brezovcsik Gábor – gitár, zeneszerző; Váczi Dániel – szopranínószaxofon; Nagy Balázs – szoprán- és tenorszaxofon; Lukács Gábor – altszaxofon; Ablonczy Keve – basszusklarinét, baritonszaxofon; Nagy Péter – bőgő; Mohay András – dob

Váczi Dániel
Kimunkált összhang
© Gramofon
A Plastic Septetről a hazai jazzélet amolyan búvópatakjaként lehet beszélni. 1993-ban négy középiskolás diák, Brezovcsik Gábor, Szerető Dániel, Lukács Gábor és Halmos András alapított egy gimnáziumi zenekart, amely furcsa módon nem Nirvana és Guns ’n’ Roses számokat nyeszetelt a suli-bulikon, hanem saját szerzeményeket adtak elő, amelyek lényegében már akkor is a kortárs jazz és a századelő klasszikus mestereinek stílusát igyekeztek felidézni. A zenekarvezető Brezovcsik – klasszikus zenei és jazz-gitártanulmányai révén – Egberto Gismonti, John McLaughlin és Igor Stravinsky életművével került szorosabb kapcsolatba. Kompozíción a mai napig is érezhető ezeknek a hatásoknak a meghökkentő elegye. A bonyolult, poliritmikus ütemekben tekergőző gitárdallam legtöbbször unisono szólal meg szaxofonnal, és a témák összetett váza az improvizáció alatt is megmarad , kemény feladat elé állítva a szólistát. Az 1998-tól Plastic Ohara néven működő zenekar ezért is egészülhetett ki olyan erőteljes hangú, fiatal fúvósokkal, mint Vázsonyi János vagy később Váczi Dániel.

A legfrissebb felállás markáns fúvós szekciója (Váczi Dániel – szopranínószaxofon; Nagy Balázs – szoprán- és tenorszaxofon; Lukács Gábor – altszaxofon; Ablonczy Keve – basszusklarinét, baritonszaxofon) valódi meglepetést okoz még azon keveseknek is, akik figyelemmel kísérik Brezovcsik zenekarait. Szépen és igényesen vezetett szólamok hangzottak föl a Gödörben tartott koncerten, amelyek olykor úgy szőtték át meg át egymást, mint a fúga tételei. Ám töredezettségük, szaggatott jellegük jellegzetesen kortárssá varázsolja őket. Váczi Dániel szerzeményei viszont megejtő líraisággal ellenpontozták a gitáros feszes, olykor feszült témáit. A szopranínószaxofonon fújó Váczi soundja nem csak különleges hangszere miatt egyedülálló. Hallgatója egy pillanat alatt felismeri a művész igényét a mély szellemi tartalmak kifejezésére. Ám Váczi játéka nemcsak őszintén szemlélődő, hanem megejtően szép is – hangszerének szárnyaló hangja ritka esztétikai élményt kínál még akkor is, ha tudjuk, hogy sok igazán szép hangú szaxofonos van Magyarországon. A zenekar valamennyi tagja a legfiatalabb generációból való, ám hangszereiken korukat meghazudtoló magabiztossággal játszanak. Így – a két zenekarvezető mellett – szép és értékes szólók hangzottak el Lukács Gábor altszaxofonjából, aki több éves brüsszeli akadémiai tanulmányai után tért haza a közelmúltban – reméljük, többször látjuk-halljuk még. Nagy Péter és Mohay András tapasztalt ritmusszekciója biztos alapot kínált a ritmikailag bonyolult részeknél is.

A Plastik Septet a magyar mainstream kissé mellőzött, mégis nagyon markáns és releváns ellenpontja.

H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Fantomok az Operában

Mint az élére állított dominó-téglácskák a Guinness rekord-kísérletben. Egyet megpöccintenek, és borul a többi mind. Valahogy így van ez a hazai operajátszással is. Ám a szakpolitikusok teljesen érzéketlenek a katasztrófa-sorozat iránt. Így a Magyar Állami Operaházban az évad második bemutatóján az ízléstelenség ülhetett tort Wagner remekműve, A nürnbergi mesterdalnokok fölött.

Gramofon

Vonópárbaj jazzritmusban

A hazai kultúrtámogatási viszonyokat ismerve csoda, hogy hét év után még működőképes ez a tiszteletre méltó kezdeményezés, és – noha 2003 után két év kényszerű szünet következett – továbbra sem lankad a szervezők lelkesedése, hogy a magyar jazzutánpótlás reménységeit helyzetbe hozzák.

Gramofon

Olasz módra: Pesten járt a Milánói Scala zenekara

Bő két hónapja járt Budapesten az európai „koncertcirkusz” egyik jelentős porondmestere, Daniele Gatti. Akkor saját zenekara, a londoni Royal Philharmonic Orchestra élén adott feledhető hangversenyt a kongresszusi központban. Most földijeivel, a Milánói Scala Filharmonikus Zenekarával érkezett hozzánk, és nagy kedvvel, jó formában, élvezettel muzsikált. A hatás nem is maradt el.

Gramofon

Chopin házipapucsban

Egy igazán jelentékeny muzsikus, Mihail Pletnyov lépett fel a Zeneakadémián. „A Zongora” című bérlet utolsó hangversenyén Chopin műveiből összeállított műsort hallottunk. Nem tudom, mi történhetett. Az elmúlt huszonöt év egyik legjobb zongoraművésze zavaros és kiábrándító módon játszotta el a programot.

Megszületett Tornóczky Anita első gyereke

Megszületett Tornóczky Anita első gyereke

Első teljes egészében angol nyelvű filmjét készítette el Pedro Almodóvar. Vastaps fogadta

Első teljes egészében angol nyelvű filmjét készítette el Pedro Almodóvar. Vastaps fogadta

A Mercedes is komoly megszorításokra kényszerül

A Mercedes is komoly megszorításokra kényszerül

Két hónap alatt több mint ezer kiberbűnözőre csaptak le Afrikában

Két hónap alatt több mint ezer kiberbűnözőre csaptak le Afrikában