Koncert özönvíz után
Lélegzetelállító Tizenhatok
Az angol The Sixteen Choir lélegzetelállító koncertet adott a Mátyás-templomban. Műsorukat egyetlen szerző, a spanyol Tomás Luis de Victoria (1540-1613) műveiből állították össze. Megtudtunk valamit a spanyol késő reneszánsz (vagy már kora barokk?) korának emberéről, és ez egy félig-meddig protokolláris rendezvényen már-már váratlan. Vagy mégsem?
Cipősdobozba tuszkolt orgona
Fura szerzet az orgonista: a templomban van otthon, fent, a karzaton, ahol senki nem látja; ott játszik Isten dicsőségére. Néha azonban „letéved” egy koncertterembe, frakkba bújik, leül a játszóasztalhoz – ekkor a reflektorfény csak rá vetül. Ez történt a Művészetek Palotájának I. Nemzetközi Orgonafesztiválján is, ahol recenzensünk a párizsi Notre-Dame orgonistája, Olivier Latry koncertjét hallgatta meg.
Operafesztivál: felnőtt esemény az Avas-alján
Manapság előszeretettel neveznek minden bográcsos főzőversenyt és agárfuttató parádét fesztiválnak. Kár. A fesztivál rang és tartalom, ünnepélyes elegancia és jövőbe tekintés. Miskolcon például a Bartók+… Nemzetközi Operafesztivál az elmúlt fél évtizedben valódi, magas színvonalú sorozattá nőtt.
Emlékpróba: Don Giovanni
Többször bebizonyosodott: a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem kiválóan alkalmas operajátszásra. A zenedrámai alkotások félig szcenírozott vagy koncertszerű előadásain életre keltek a művek. A néző a Theater an der Wien vendégjátéka előtt is ilyen élményre számíthatott. Hogy ebben a Don Giovanniban csalódnia kellett, és élményszerű produkció helyett egy laza emlékpróba impresszióival távozott, arról legkevésbé a terem tehet.