Tetszett a cikk?

Augusztus utolsó hétvégéjén rendezték meg, immár harmadszor, a pannonhalmi Arcus Temporum (Időívek) fesztivált. Bár a három év egy fesztivál történetében nagyon rövid idő, mégis bátran kijelenthetjük, hogy ami Pannonhalmán augusztus utolsó hétvégéjén évről-évre megtörténik, az a mai magyar kulturális életben (a kultúrát tessék nagyon-nagyon tágan értelmezni) példa nélküli.

Arcus Temporum Fesztivál
Pannonhalma, augusztus 25-27.

Salvatore Sciarrino, olasz zeneszerző
Zenedarabok, szakrális térben
© Gramofon
Az ember megérkezik Pannonhalmára. Ott áll egy csodálatos, a pannon tájra oly jellemző, méreteit tekintve teljesen jelentéktelen domb (sőt: dombocska) előtt, amelyet megkerülni éppoly egyszerű lenni, mint átugrani. Ám valahogy ez a domb hívogat, csalogat a tetejére, s bár méretei nem ígérnek sportdiadalt, az ember mégis ellenállhatatlan vágyat érez, hogy engedjen a csalogatásnak. Nyilván ugyanez az érzés kerítette hatalmába több mint ezer éve a bencés apátság építőit és első lakóit is. A hegy jelzett, hogy itt a szellem szívesen időz. Előbb volt Pannonhalma az emberek lakta tér egyik szakrális pontja, s csak később kerültek rá a szentség egyértelmű közvetítő jegyei: az apátság, a bazilika, a kollégium, a Boldogasszony kápolna, az arborétum és a gyógyító füvek kertje. S ha a szellem a művészet alakjában ölt testet, akkor is otthonosan mozog ezen a tájon, és ezt az otthonosságot művész és műélvező – különösen, ha több napot tölt el Pannonhalmán – megérzi, majd hatása alá kerül.

A művészettel való találkozás sorsformáló erejével szinte lehetetlen szembesülni az erre kialakított helyeken, a koncerttermekben vagy a színházakban; Pannonhalma számomra az egyetlen hely, ahol ez az erő a maga természete szerint, szabadon végzi áldásos munkáját: sorsokat formál. Már a tavalyi zenei program (maradjunk ezúttal a fesztiválesemények legnagyobb részét kitevő rendezvényeknél) végighallgatása is egyedülálló élmény nyújtott, akkor a koncerteken Joseph Haydn és a végig jelenlévő Szofia Gubajdulina műveiből állt a műsor. A 18. század és a jelen közé épült a törékeny, de mégis biztonsággal végigjárható időív. Így volt ez idén is, ezúttal Mozart és a hazai közönség (ideértve a szakma jó részét és magamat is) számára gyakorlatilag ismeretlen olasz zeneszerző, Salvatore Sciarrino (1947) művészete közé feszült az időív. Sciarrino – ő is jelen volt a fesztiválon és bárki megszólíthatta – ismeretlensége, ha az életmű jelentőségéből indulunk ki, érthetetlen; a magyar kultúra históriája alapján viszont nagyon is érthető, hiszen mi, magyarok – ilyen-olyan okok miatt – évszázadokon át csak az európai kultúra szeletkéivel voltunk képesek kapcsolatba lépni.

Ezúttal hét különböző koncerten, Mozart-művek társaságában, tizenhat műve hangzott el, bizonyára valamennyi hazai bemutató volt; ez hatalmas szám, hiszen az elmúlt harminc évben tényleg egy kézen meg lehet számolni a hazai Sciarrino-bemutatókat. Nem túlzás tehát azt állítani, hogy a teltházakat vonzó koncertek közönsége bepillantást nyert az európai zenekultúra egyik ismeretlen zugába, úgy érezhette, hogy valami fontos mulasztást pótol és három napra felszabadult a provinciálitás nyomasztó terhe alól. Utóbbi – itt, a végtelenül provinciálisnak tűnő fővárostól 130 kilométerre, a Dunántúl egyik szegletében – alaposan elgondolkodtatja a pesti polgárt. A koncertek zenei színvonala egy igen magas szint alá soha nem süllyedt, ezt garantálta az előadók személye, (felsorolásuk helyett álljon itt egy hasznos link: www.arcustemporum.hu), Sciarrino gyakran döbbenetesen nehéz műveit pedig olyan előadás is közvetítette, melyből maga Sciarrino is tanult. Nemcsak hitelesnek ható produkcióknak tapsolhattunk tehát, hanem néha revelatívnak is. S ami Mozartot illeti? Nos, a fesztivál utolsó koncertje (Boldogasszony kápolna, augusztus 27. délelőtt 11 óra) a Mozart-év egyik legnagyobb koncertélményévé vált. Ebben nyilván közrejátszott a lélek háromnapos tréningje is. Hiába, Pannonhalma, néhány röpke év alatt a magyar zenei élet megkerülhetetlen magaslatává vált.

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Új perspektívák Zemplénben

Az idén tizenöt éves, a kamaszkort elhagyó Zempléni Fesztivál felnőtté érett, és mégis játékos, üde maradt. Az utókor majd újabb tizenöt év múlva hálás lehet mindazoknak, akik képesek (voltak) nagyobb távlatokban gondolkodni, lépésről lépésre, türelmesen változtatni. A fesztivál méltán kapott helyet Európa kulturális térképén.

hvg.hu Gramofon

Tiszadobi érzelmes utazás

Ez egy impresszionista beszámoló lesz. Semmi billentéstechnika, magasrendű értelmezés – a hely, az idő és a körülmények indokolják az „érzelmes utazást”. A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense Tiszadobon járt, ahol kilencedik alkalommal rendeztek Zongorafesztivált.

Gramofon

Koncert özönvíz után

Nem indult túl derűsen a szombat este: az özönvíz-szerű eső után kétszer terelték el a forgalmat a 7-es úton, másodszor teljes útzárral. Kritikusunk számára azzal a sajnálatos következménnyel járt, hogy nem tudta meghallgatni a Nemzeti Filharmonikusok idei második martonvásári Beethoven-estjének első számát.

Gramofon

Fülcsemege elvitelre

Rögtön két jó előjel: a Manhattan Transfer szabadtéren játszhatott Veszprémben; nem kellett az időjárás miatt fedett helyszínre költözni. A másik, hogy a koncert fellépői közül először Yaron Gershovski tojásfeje bukkant ki a kulisszák közül. A zongorista évtizedek óta a Manhattan „zeneigazgatója”; alázatos ötödik tagja ennek az intézménynek, jelenléte garancia a színvonalra.

Magyar Péter az államtitkárnak: Miért kap annyi pénzt Orbán Balázs egyetlen kastély felújítására, mint amennyi az összes gyermekotthon karbantartására jut?

Magyar Péter az államtitkárnak: Miért kap annyi pénzt Orbán Balázs egyetlen kastély felújítására, mint amennyi az összes gyermekotthon karbantartására jut?

Az Ellenállás Mozgalommal véteti észre magát az Operettszínház balettigazgatója és a Magyar Nemzet publicistája

Az Ellenállás Mozgalommal véteti észre magát az Operettszínház balettigazgatója és a Magyar Nemzet publicistája

A Matolcsy-klán menti a vagyont, mert nem akar úgy járni, mint Simicska

A Matolcsy-klán menti a vagyont, mert nem akar úgy járni, mint Simicska

Orbán Viktor: Varga Mihály lesz az új jegybankelnök

Orbán Viktor: Varga Mihály lesz az új jegybankelnök