Tetszett a cikk?

Az idén tizenöt éves, a kamaszkort elhagyó Zempléni Fesztivál felnőtté érett, és mégis játékos, üde maradt. Az utókor majd újabb tizenöt év múlva hálás lehet mindazoknak, akik képesek (voltak) nagyobb távlatokban gondolkodni, lépésről lépésre, türelmesen változtatni. A fesztivál méltán kapott helyet Európa kulturális térképén.

Makrokozmosz – ősbemutató a Zempléni Fesztiválon
karmester: Hollerung Gábor, koreográfus: Zsuráfszky Zoltán
augusztus 12., Sárospatak, a Művelődés Háza

Hollerung Gábor
Zenei arculatot szabni
© Gramofon
Még csak az első napok teltek el az idei Zempléni Fesztiválból, ezért arra bíztatom az olvasót, vegye az irányt Zemplén felé. Augusztus 26-áig ötletes és ugyanakkor különleges értéket képviselő programokból válogathat, persze nem könnyen, mert oly változatos a kínálat. A fesztivál centruma a történelmi város, Sárospatak. Mi az oda szervezett esti ősbemutatót választottuk augusztus 12-én, mint később olvasni fogják: jó okkal.

Izgalmas lett volna Tolcsván, a kastélyparkban meghallgatni a szombathelyi Union Rézfúvós Kvintettet vagy az osztrák Trio Jubalt Bodrogkeresztúron, avagy a tokaji Szakcsi Show-t. De nem mervén távol kerülni Pataktól, inkább Hercegkútra ruccantunk föl, ahol sváb ételeket kóstolhatott és sváb zenéket hallgathatott a publikum. Nyilván Mária Terézia telepítési politikájának öröksége, hogy a hegyek között néhány német nemzetiség lakta község található; most a hercegkúti helyi hagyományőrző csoport a soroksári német nemzetiségi táncegyüttest és muzsikusait fogadta nyári mulatságra.

Szépen felújított és új pincészetek tarkítják a hírneves zempléni borvidéket. A sárospataki Művelődés Házába gyülekező közönség baráti gesztusként kóstolót kapott a hegy levéből. A pohárka illatos bor éppen igazolta a latabári szállóige egyik felét: kis mértékben gyógyszer. Mire elfogyott a bor mellé kínált pogácsa, kezdődött a produkció. Merész választás. No nem az, hogy a Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar (a fesztivál rezidens együttese) eljátssza Bartók művét, a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című darabot. Hanem hogy a zenére koreográfiát rendeltek. A koreográfia - Makrokozmosz címmel – elkészült, és ezen az estén volt először látható.

Elsötétül a terem, majd a lassan derengő fényben szürkés-ezüstös massza hullámzik, két hatalmas és rugalmas szövet alatt előbb formátlan alakzatot vesznek föl a testek. Majd ahogyan a fúgaszerűen szerkesztett zene diktálja, spirális alakzatokba rendeződnek a táncosok, a keletkezés, a születés misztériuma bontakozik ki előttünk. Zsuráfszky Zoltán koreográfiája Hollerung Gábort igazolta, aki hitt abban, hogy Bartók hangjegyei diktálhatják a lépéseket, és mégis teremtő szabadsággal dolgozhat a koreográfus. A Makrokozmosz cím utal rá, itt a mindenségről van szó, mivel „hatalmas összefoglaló és beteljesítő mű” – ahogyan Kroó György megállapította a Zenéről. A koreográfiai változat ehhez nem kevesebbel járul hozzá, mint hogy rávilágít arra a mély és termékeny kapcsolatra, ami a folklorista Bartókot a huszadik századi szuverén alkotóhoz fűzi.

Az ősbemutatón a Budapest Táncegyüttes művészei és a Dohnányi Zenekar muzsikusai odaadóan és maximális perfekcióval szolgálták Hollerung és Zsuráfszky elképzelését. A siker biztos jelének mondható, hogy az előadás után a közönség nem akart oszlani, a Művelődés Háza előtti téren még hosszú pecekig csevegtek a látottakról ismerősök és idegenek. Itt várták meg, hogy egy más műfajjal, a Bartóktól sem idegen jazzmuzsikával szórakoztassa az éjszakai közönséget a Trio Bridge.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Kult

Operafesztivál: felnőtt esemény az Avas-alján

Manapság előszeretettel neveznek minden bográcsos főzőversenyt és agárfuttató parádét fesztiválnak. Kár. A fesztivál rang és tartalom, ünnepélyes elegancia és jövőbe tekintés. Miskolcon például a Bartók+… Nemzetközi Operafesztivál az elmúlt fél évtizedben valódi, magas színvonalú sorozattá nőtt.

Gramofon

Cipősdobozba tuszkolt orgona

Fura szerzet az orgonista: a templomban van otthon, fent, a karzaton, ahol senki nem látja; ott játszik Isten dicsőségére. Néha azonban „letéved” egy koncertterembe, frakkba bújik, leül a játszóasztalhoz – ekkor a reflektorfény csak rá vetül. Ez történt a Művészetek Palotájának I. Nemzetközi Orgonafesztiválján is, ahol recenzensünk a párizsi Notre-Dame orgonistája, Olivier Latry koncertjét hallgatta meg.

Gramofon

Lélegzetelállító Tizenhatok

Az angol The Sixteen Choir lélegzetelállító koncertet adott a Mátyás-templomban. Műsorukat egyetlen szerző, a spanyol Tomás Luis de Victoria (1540-1613) műveiből állították össze. Megtudtunk valamit a spanyol késő reneszánsz (vagy már kora barokk?) korának emberéről, és ez egy félig-meddig protokolláris rendezvényen már-már váratlan. Vagy mégsem?

Gramofon

Koncert özönvíz után

Nem indult túl derűsen a szombat este: az özönvíz-szerű eső után kétszer terelték el a forgalmat a 7-es úton, másodszor teljes útzárral. Kritikusunk számára azzal a sajnálatos következménnyel járt, hogy nem tudta meghallgatni a Nemzeti Filharmonikusok idei második martonvásári Beethoven-estjének első számát.

Gramofon

Emlékpróba: Don Giovanni

Többször bebizonyosodott: a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem kiválóan alkalmas operajátszásra. A zenedrámai alkotások félig szcenírozott vagy koncertszerű előadásain életre keltek a művek. A néző a Theater an der Wien vendégjátéka előtt is ilyen élményre számíthatott. Hogy ebben a Don Giovanniban csalódnia kellett, és élményszerű produkció helyett egy laza emlékpróba impresszióival távozott, arról legkevésbé a terem tehet.

Átadták a legjobb vállalatvezetőknek járó díjakat 

Átadták a legjobb vállalatvezetőknek járó díjakat 

Napfény és vitalitás: miért fontos a D-vitamin?

Napfény és vitalitás: miért fontos a D-vitamin?

Tűz ütött ki a szegedi egyetem klinikájának mosodájában

Tűz ütött ki a szegedi egyetem klinikájának mosodájában

Kozmikus kalapot fotózott a James Webb, a közepén egy szupermasszív fekete lyukkal

Kozmikus kalapot fotózott a James Webb, a közepén egy szupermasszív fekete lyukkal